2018-01-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Tror du Johaug på nåt sätt skulle stå över alla andra människors beteende och vara totalt fri från att göra de desperata misstag alla andra gör? varför?

Elitidrottare har fullt ansvar för vad de intar. Det finns olika prejudikat kring hur mycket försiktighetsåtgärder som kan förväntas. När man köper läkemedel i andra länder ska man uttalat vara extra försiktig vilket alla elitidrottare vet. Dessutom kan du räkna med att deras expertläkare har järnkoll på vilka läkemedel som kan tänkas innehålla otillåtna preparat. Tex denna salva som figurerat i flera tidigare dopingfall.

Salvans förpackning var dessutom märkt med stora varningssignaler för doping. Bara detta gör historien helt osannolik. Sen har vi alla andra faktorer i deras förklaring som inte håller. Sammantaget blir sannolikheten för att historien är sann så nära noll att man kan förkasta den som falsk, omständigheterna bevisar detta bortom rimligt tvivel.

Som sagt: fram med argument där du går igenom storyn och styrker dess delar.
Istället för att häva ur dig personangrepp.
Citera
2018-01-05, 13:13
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du tycks backa utan att riktigt erkänna att du kom med nonsens, tack för det i alla fall.

Återigen, jag , och sannolikt 100 tals miljoner andra, har använt och använder läkemedel , inte minst då salvor, på ett sätt som de kanske inte initialt är avsedda för, inte ens detta simpla faktum tycks ni/du kunna greppa, utan målar upp den ena skrattretande tosseteorin efter den andra, varför?

Att Johaug skulle skilja sig från resten av mänskligheten där du då påstår
" Det gör man genom att läsa anvisningar från tillverkaren och bruksanvisningen. Det är speciellt viktigt när man använder ett nytt, okänt läkemedel. Något som Bendiksen och Johaug säger sig helt ha struntat i. Därför är deras berättelse inte trovärdig."

Detta är ju totalt nonsens , kan du och nån annan försöka tänka och se vad du/ni tycker?
Tror du Johaug på nåt sätt skulle stå över alla andra människors beteende och vara totalt fri från att göra de desperata misstag alla andra gör? varför?

Nej, jag backar inte på något sätt. Jag försöker bara argumentera och förklara på ett sakligt sätt utan häva ur mig otrevligheter eller gå till personangrepp. Inte ens det förstod du! Du framstår som okunnig med dåligt omdöme och klen slutledningsförmåga. Din utsaga om kortisonpreparat tidigare:

Citat:
...tvärtom så fås det ofta rekommendationer om att man ska vara försiktig med vissa salvor som används på ren hud om man tänkt använda de på läppen,
det är ju aldrig tal om att använda ex. salvor med kortison i en slemhinna, eller runt ögat, men det...
Att det aldrig är tal om att använda kortison på slemhinnor vittnar om din fullständiga okunnighet inom det medicinska området. Tvärt mot vad du påstår, är det väldigt vanligt med läkemedel med kortison som aktiv substans som är avsedda att användas på, och enkom på, slemhinnor.

Johaug sa i en intervju tre veckor före hon åkte fast för doping att hon alltid kollade upp allt nytt, mediciner och salvor både två och tre gånger för att vara säker på att hon inte riskerade att få i sig några dopingklassade ämnen. Det rimmar ytterst illa med att hon inte ens kikade på förpackningen eller läste på tuben...

Att en mycket erfaren läkare skulle ordinera en medicin utan att läsa på vad den innehåller och hur den är tänkt att användas borde till och med du förstå är orimligt.

Det kan vara så att Johaug liksom du verkar vara, är okunnig och kanske klenbegåvad, och möjligen missar eller struntar att göra som hon sagt att hon alltid gör, men det fritar inte henne från ansvar. Att Bendiksen skulle vara det, och missa eller strunta i att göra det, som är hans skyldighet som läkare, hans profession, förefaller ytterst osannolikt, som den framgångsrika läkare han är.

Visst, människor, klenbegåvade såväl som normalbegåvade gör misstag. Men, den sammantagna händelseförloppet i Johaugfallet som det har beskrivits är inte trovärdigt.

Jag har gett upp hoppet om att du ska förstå och kommer därför inte lägga med tid på att argumentera med dig.
Citera
2018-01-05, 16:17
Medlem
Draken55: Du gör bäst i att sluta skriva, ingen tar dig på minsta allvar.

Om det ändå kliar i fingrarna: Begrunda 18-årsgränsen på FB samt LÄS HELA TRÅDEN även om det uppenbarligen känns för jobbigt. Efter detta kan du skriva något som kanske är en smula verklighetsförankrat och hyfsat fritt från personangrepp - något som dina inlägg huvudsakligen består av.

tramS: Välkommen hit och eloge till sansade inlägg.
----------

OnTopic: En spekulation är att såväl Norge som Ryssland håller sig på mattan just nu, dvs uppvisar samma ojämnhet som alla andra länders löpare...
Citera
2018-01-05, 19:01
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
tramS: Välkommen hit och eloge till sansade inlägg.
----------
OnTopic: En spekulation är att såväl Norge som Ryssland håller sig på mattan just nu, dvs uppvisar samma ojämnhet som alla andra länders löpare...
Tack!😊 Om än lite sent. Jag har följd tråden och skrivit i den sen Johaug testades positivt i oktober -16.

OnTopic: Möjligen är de länderna(s åkare) mer försiktiga med solklara dopingpreparat. När det gäller astmapreparat tror jag norrmännen fortfarande ligger och tangerar det otillåtna. All ev. historisk doping har de åkare som sysslat med sånt med sig och kan mycket väl ha fördelar idag, även om åkaren inte längre vågar dopa sig.
Citera
2018-01-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Nej, att begränsa hjärtats kapacitet, dvs dess förmåga att arbeta gör det lättare att dra på sig mjölksyra. Det är inte hjärtats "överarbete" som ger mjölksyra utan musklernas!

Jag har en erfarenhet av det som jag kan använda som exempel. Jag har under många år tävlat mot en fd landslagsman i en konditionsidrott. Han fick efter elitkarriären problem med hjärtat. Tror att det handlade om signalsystemet till hjärtat som gjorde att hans hjärta slog dubbelslag och/eller rusade. Han genomgick flera operationer där man brände bort extra signalnerver för att åtgärda problemen. Resultatet blev att han visserligen blev av med problemen, men att hans maxpuls sänktes till ca 80% jämfört med innan operationerna, dvs väldigt snarlikt det du vill åstadkomma med medicin. Efter detta var det fortfarande svårt att hänga med honom där det var flackt, men så fort det blev uppför drog han på sig mjölksyra och tappade fart. Inte så konstigt då hans kapacitet att syresätta musklerna försämrats med kanske 20%.

Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jag menar att du (som någon annan redan påpekat) tänker helt bakvänt. Såsar du fram på 65 % av maxpuls på en (elit)tävling så kommer du till att börja med att hamna sist. Man VILL vara nära mjölksyran, då arbetar kroppen på sitt maximum. När kroppen jobbar på sitt max så behöver du ha så hög puls som möjligt (ökad volym syre som kan transporteras). Sänker du maxpulsen så kan kroppen inte jobba lika hårt innan den drabbas av anaerob förbränning och drabbas av mjölksyra. Kondition handlar ju om hur mycket syre du kan transportera till dina muskler och därmed om hur snabbt/långt du kan löpa/lyfta/cykla whatever. Om din medicin orsakar att konditionen blir SÄMRE (vilket den gör, då du sänker kroppens förmåga att transportera syre) så är den kontraproduktiv.

Om jag har fel så erkänner jag det gärna, men dina inlägg övertygar mig inte det minsta och känns mest som att det är något som du "känner" låter rimligt och anpassar argumenten för att passa. Har du också inställningen att det är OK att erkänna att en har fel och då ändra sig kan vi fortsätta diskutera, om inte så avslutar jag gärna här. Det börjar kännas lätt oseriöst

Ja okej frekvens-reglerande hjärtmedicin är kanske inte så vägvinnande under tävling. Men ni verkar inte förstå skillnaden mellan tävlingspuls och tävlingspuls + stress-puls. Det säger ju sig själv att man bara vill ha tävlingspulsen och inte belasta hjärtat ytterligare med andra faktorer som stress m.m. Jag säger inte att man ska lägga frekvensen nedåt 65% av maxpuls utan vid den nivå i paritet med sin högsta optimala puls, för att stresspulsen inte ska öka den totala pulsen ytterligare.

Vad gäller träning är jag dock övertygad om att läkemedlet kan ha stor fördel i att man kan lura hjärtat och produktion av fler röda blodkroppar samt komprimera träningen. Det finns ju åkare som andas in i sugrörsliknande prylar under träning för att kroppen även där ska kompensera syrebortfallet prylen medför och fler röda blodkroppar produceras. Att effekten blir stior vid tävling då man trappar ner läkemedlet samt tillsätter astmamedicin kan väl varenda normalfuntad människa räkna ut.

Meldonium används ju fortfarande tack vare dispens. Var kan man se vad idrottarna har för dispenser?
Citera
2018-01-05, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Elofsson ger sin syn på bla doping i denna artikel. Inte heller han har någon chans att försvara johaugs version av händelseförloppet:

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/han-gor-valdigt-barnsliga-grejer/

"
Att Therese Johaug missar OS står dock helt klart, vad tycker du om dopingstraffet hon fick?*
– Först och främst tycker jag att hela historien är märklig. Att både hon och hennes läkare kan ha missat det här, det känns så osannolikt.*

Menar du att sanningen inte har kommit fram?
– Jag hoppas att den har det, men det är för mig en gåta att det skulle vara fullständigt sant att ingen av dem som skulle ha sett den där stora varningstexten. Samtidigt vill jag inte misstro dem. Men jag tycker att det är ett rimligt straff med tanke på de substanser hon faktiskt hade i kroppen.*

Skulle du bli förvånad om en svensk längdskidåkare åkte fast för doping?
– Ja, verkligen. Vi har inte alls den kulturen i Sverige, på min tid fanns det åtminstone inte på kartan att man skulle stoppa i sig något otillåtet preparat.*

Vad ska man göra för att komma tillrätta med dopingproblematiken inom längdskidåkningen?
– Jag tycker att det borde vara hårdare straff rent pengamässigt, att man måste betala tillbaka prispengar och sponsorpengar. Så att det verkligen svider, att det blir något mer än bara en avstängning.
"*

Håller absolut med honom om straffen. De ska betala tillbaks pengarna. Många dopade norska skidåkare har ju bibehållit avtal och pengar från förbundet under avstängningen. Det är ju helgalet.

Nu reagerar Norges landslagsledning på Elofssons uttalande med något som närmast liknar maffiametoder där man försöker tysta alla röster som inte bekräftar den norska officiella linjen. Undra vad man sagt till Fredriksson? Tidigare har ju Löfshus ringt upp andra journalister och experter i Sverige och Finland och berättat för dem vad "sanningen" är i de fall där norska skidåkare testats positivt för doping.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/norska-utspelet-mot-per-elofsson/

Citat:
När Löfshus får höra vad Elofsson sagt blir han irriterad.

– Jag tycker Per Elofsson borde ringa mig. Och sedan ta en tur till Oslo. Där kan han få läsa hela domen, säger Vidar Löfshus.

Enligt dig finns det inga frågetecken?

– Nej, nej. Alla fakta är framlagda i den här frågan. Det är ingen som tvivlat på förklaringen till hur det här kunde hända.

Annars är det inte så länge sedan till exempel Mathias Fredriksson också ifrågasatte samma sak.

– Ja. Men vi har pratat med Mathias efter det.
Citera
2018-01-06, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cubex
Nu reagerar Norges landslagsledning på Elofssons uttalande med något som närmast liknar maffiametoder där man försöker tysta alla röster som inte bekräftar den norska officiella linjen. Undra vad man sagt till Fredriksson? Tidigare har ju Löfshus ringt upp andra journalister och experter i Sverige och Finland och berättat för dem vad "sanningen" är i de fall där norska skidåkare testats positivt för doping.

Citat:
– Ja. Men vi har pratat med Mathias efter det.

Och nu vill du prata med Elofsson också?

– Nu känner jag inte Elofsson. Men ja, vi skulle kunna ringa Elofsson och invitera honom till Oslo.

Bland det sjukaste jag läst i sportsammanhang. Vore jag Elofsson skulle jag sätta upp ett extra stort hänglås på stugan.
Citera
2018-01-06, 00:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cubex

Blir ju Bagdad-Bob vibbar på detta.

Löfshus:
Citat:
Nej, nej. Alla fakta är framlagda i den här frågan. Det är ingen som tvivlat på förklaringen till hur det här kunde hända.
Intressant svar han ger till alla som tvivlar på förklaringen till hur detta kunde hända... ;o
Citera
2018-01-06, 00:30
Medlem
wwrs avatar
Ja, lite maffiakänsla får man ju när man hör den norske ledaren.
Det dopas säkert lite var stans, men norrmännen verkar inte acceptera avvikande åsikter.
Citera
2018-01-06, 01:03
Medlem
ingetbranicks avatar
Maffiafasoner, ja. Snart dyker det upp hästhuvuden lite varstans tror jag. Allvarligt talat liknar norsk skidåkning en sekt. De är ofelbara, har aldrig haft eller gjort fel. Det är alla andra som det är fel på, de oupplysta, de otrogna. Fienden.
Senast redigerad av ingetbranick 2018-01-06 kl. 01:09.
Citera
2018-01-06, 01:16
Medlem
-tramS-s avatar
r
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Maffiafasoner, ja. Snart dyker det upp hästhuvuden lite varstans tror jag. Allvarligt talat liknar norsk skidåkning en sekt. De är ofelbara, har aldrig haft eller gjort fel. Det är alla andra som det är fel på, de oupplysta, de otrogna. Fienden.
Hm, vad var det den gamle fackpampen och näringsministern sa om Norge: "sista sovjetstaten" Träffande beskrivning.
Citat:
sv.m.wikipedia.org/wiki/Björn_Rosengren
Citera
2018-01-06, 10:28
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Norska hanteringen av skidåkningen och sina dopingfall liknar
ganska mycket Kanada och hockey. Man är "störst o bäst" och man fuskar
hejdlöst om man inte når den positionen. Kosta vad det vill.
Norge har två fall av doping som man gör ALLT för att förringa.
Man vill kräkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in