2018-01-04, 17:43
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag hade ju också en wikilänk, där läppar INTE staueras som en slemhinna, vi ska nog vara överens om att de är ett organ som ligger mellan hud ( ansiktet) och riktig slemhinna ( svalg munhåla).

Kom inte draganes med läkarkunskaper, du är ingen läkare!, pajas!, det finns inte en läkare som jämställer slemhinnor i svalg och tarm, som verkligen är slemhinnor, med läppar, tvärtom så fås det ofta rekomendationer om att man ska vara försiktig med vissa salvor som används på ren hud om man tänkt använda de på läppen,
det är ju aldrig tal om att använda ex. salvor med kortison i en slemhinna, eller runt ögat, men det går alldeles utmärkt att använda den på läpparna, har själv fått den rekommendationen av flera läkare, så lägg ner ditt försök till att spela kunnig, tack.

Du har ingen aning om vem jag är, vad jag är eller vilken profession jag har. På Flashback forum är vi alla anonyma. Vilka vi är på forumet formas av, och enbart av det vi skriver här. Det du håller på med är pajasfasoner, men om du eller jag är en pajas vet den andre ingenting om.

Igen, läppar. Din länk tar i huvud tagit inte upp frågan om läppens yta ska betraktas som slemhinna eller inte och är därför irrelevant. Min länk säger att den ska betraktas som slemhinna.

Jag har aldrig påstått att olika typer av slemhinna ska jämställas.

Det finns inget problem att använda kortisonpreparat på slemhinnor. Tvärtom finns det läkemedel med kortison som är avsedda för just det, att användas på slemhinnor. Salvor såväl som andra läkemedel. Det som alltid gäller, oavsett preparat är att använda läkemedlel till det det är avsett till, på det sätt som föreskrivs. Det gör man genom att läsa anvisningar från tillverkaren och bruksanvisningen. Det är speciellt viktigt när man använder ett nytt, okänt läkemedel. Något som Bendiksen och Johaug säger sig helt ha struntat i. Därför är deras berättelse inte trovärdig.

För övrigt kan även Trofodermin användas på slemhinnor, inte på läpparna, men som vaginalkräm enligt tillverkaren. Det hade varit mer trovärdigt för Johaug att hävda att hon använt Trofodermin på det sättet.
Senast redigerad av -tramS- 2018-01-04 kl. 17:56.
Citera
2018-01-04, 18:43
Medlem
Citat:
18 år sen? Sorry, sån detaljkoll har jag inte, minns inte skeendet exakt.

Dessutom anser jag att det är fokusförskjutning, ska vi byta 25 inlägg om Armstrong och hans doping, som var ett helt annat fall med helt andra bevis?

Att du har noll detaljkoll kommer inte som någon överraskning.

Du förstår alltså inte något av relevansen med Armstrong, hans då creddiga position, medias hantering, jämförelsen med johaug och lärdomen från historien som jag försökte utbilda dig med. Borde förstått att det skulle flyga milsvida över ditt lilla huvud. Du är ointresserad av att bemöta argument med annat än tillmälen och personangrepp.

Sjas tillbaks till dagis med dig.

Har fortfarande inte någonstans, varken här, i media, eller i någon av domarna mot ljughaug sett någon gå igenom salvhistorien och med logiska argument förklara och samtidig försvara den. Min slutsats är att det inte går utan att argumentera på samma sätt som man förklarar en biblisk historia.

Det närmsta jag sett är våra snällaste teorier här om att hon av ngn anledning medvetet försökte läka ett faktiskt munsår med clostebol... denna förklaring är dock lika med medveten doping och 4 års avstängning.
Citera
2018-01-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Men stress adderar ju inte på med extra hög puls...? Pulsen går upp vid stress för att en ska vara förberedd på att snabbt utföra hård fysisk aktivitet, och att kroppen då är beredd på att snabbt föra in syre till kroppens muskler. Värma upp motorn eller vad en nu vill kalla det. Komma i fas, vad menar du?

Nu blir det ju anekdotisk bevisföring här, men du undrade ju över hur jag reagerar. Jag fungerar i allra högsta grad bäst under måttlig stress, vare sig det gäller fysisk aktivitet eller mental stress från jobbet. För att ytterligare hänvisa till mig själv, jag är absolut nervös och har stresspåslag när jag står vid startlinjen inför ett lopp (även om jag vet att jag inte ens är i närheten av att vinna), men den stressen försvinner i samma ögonblick som startskottet går. Då är jag enbart en glad motionär ska tilläggas.

Nu vet jag inte om det är du eller jag som har missuppfattat allting, men mjölksyra är det sista du är ute efter under tröskelträning (eller tävling). Du tränar dina muskler och din kropps förmåga att transportera syre till dem genom att ständigt pusha gränsen för vid vilken puls mjölksyran uppstår. Ju större volym blod ditt hjärta kan pumpa varje minut, desto mer syre kan tillföras till dina muskler och du orkar mer. Genom att medvetet sänka volymen blod (och syre) ger ju bara effekten att mjölksyran kommer tidigare och att den maximala träningsvolymen blir lägre (och det är ju den du är ute efter).

Det är möjligt att du kan simulera höghöjdsträning (andel röda blodkroppar) genom att under perioder av lägre träningsintensitet sänka mjölksyrapulsen för att tvinga kroppen anpassa sig, men jag gissar att det på elitnivå ändå blir kontraproduktivt då muskeluppbyggnaden (och återhämtningen) blir sämre.

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tycker dina argument inte håller. Och angående att skapa röda blodkroppar på "icke-naturlig" väg så stämmer det ju inte, din kropp skapar dem själv så länge du inte stoppar in fler (och då pratar vi bloddoping som absolut varit förekommande inom skidsporten). Jag tror för övrigt att den energi som går åt att öka just blodkroppsantalet i sammanhanget är försumbart

Blir man stressad då ökar ju hjärtfrekvensen ännu mer än vad själva arbetet bidrar till. Man vill ju inte ha för hög puls och nosa vid mjölksyratröskeln. Åker man en tremil och har en hjärtfrekvens på 65% av max av själva muskelarbetet så vill man ju inte öka på extra frekvens i form av stress och hamna på 90% och då vara nära mjölksyran. Intar man hjärtmedicin så kan man ju reglera så att man inte kommer över ex 80%. Intar man astmamedicin så kan man ju kompensera det bortfall av den extra syretransport den reglerade hjärtfrekvensen leder till. I längdskidor är det a och o att känna till sin puls och ligga på en jämn nivå under hela loppet.

Att öka mjölksyratröskeln gör man ju genom att träna så länge och nära inpå tröskeln som möjligt. Då spelar det ju ingen roll om den är naturligt längre bort eller kommer snabbare mha hjärtmedicin, förutom att man kan komprimera träningen och få snabbare effekt och därmed bättre vila med medicin.

Likt astma och sämre syretransport pga trängre luftvägar och lägre hjärtfrekvens så kompenserar ju kroppen det genom att bilda fler röda blodkroppar som kan transportera syret dvs högre blodvärde, och att många av åkarna har höga blodvärden har väl inte hindrat dem från att tävla på.
Citera
2018-01-04, 22:35
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Blir man stressad då ökar ju hjärtfrekvensen ännu mer än vad själva arbetet bidrar till. Man vill ju inte ha för hög puls och nosa vid mjölksyratröskeln. Åker man en tremil och har en hjärtfrekvens på 65% av max av själva muskelarbetet så vill man ju inte öka på extra frekvens i form av stress och hamna på 90% och då vara nära mjölksyran.....
Du för ett bakvänt resonemang. Du måste skilja på orsak och samband. Man drar inte på sig mjölksyra pga hög puls. Mjölksyra bildas vid anaerob förbränning, dvs när syret inte räcker till ute i musklerna. Pulsen är visserligen hög då, men det är inte den höga pulsen i sig som orsakar mjölksyrebildningen.

Att sänka pulsen genom medicering blir bara kontraproduktivt i en konditionsidrott då det ökar risken för att dra på sig mjölksyra.
Citera
2018-01-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Du för ett bakvänt resonemang. Du måste skilja på orsak och samband. Man drar inte på sig mjölksyra pga hög puls. Mjölksyra bildas vid anaerob förbränning, dvs när syret inte räcker till ute i musklerna. Pulsen är visserligen hög då, men det är inte den höga pulsen i sig som orsakar mjölksyrebildningen.

Att sänka pulsen genom medicering blir bara kontraproduktivt i en konditionsidrott då det ökar risken för att dra på sig mjölksyra.

Vad pratar du om? Pulsen är hjärtfrekvensen och det är det som styr hur mycket blod (syre) som transporteras ut till musklerna. Om man kan åstadkomma ett tak på hjärtfrekvensen för att undgå överarbete så är det väl bara bra.
Citera
2018-01-05, 01:18
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Vad pratar du om? Pulsen är hjärtfrekvensen och det är det som styr hur mycket blod (syre) som transporteras ut till musklerna. Om man kan åstadkomma ett tak på hjärtfrekvensen för att undgå överarbete så är det väl bara bra.

Nej, att begränsa hjärtats kapacitet, dvs dess förmåga att arbeta gör det lättare att dra på sig mjölksyra. Det är inte hjärtats "överarbete" som ger mjölksyra utan musklernas!

Jag har en erfarenhet av det som jag kan använda som exempel. Jag har under många år tävlat mot en fd landslagsman i en konditionsidrott. Han fick efter elitkarriären problem med hjärtat. Tror att det handlade om signalsystemet till hjärtat som gjorde att hans hjärta slog dubbelslag och/eller rusade. Han genomgick flera operationer där man brände bort extra signalnerver för att åtgärda problemen. Resultatet blev att han visserligen blev av med problemen, men att hans maxpuls sänktes till ca 80% jämfört med innan operationerna, dvs väldigt snarlikt det du vill åstadkomma med medicin. Efter detta var det fortfarande svårt att hänga med honom där det var flackt, men så fort det blev uppför drog han på sig mjölksyra och tappade fart. Inte så konstigt då hans kapacitet att syresätta musklerna försämrats med kanske 20%.
Citera
2018-01-05, 08:29
Medlem
Elofsson ger sin syn på bla doping i denna artikel. Inte heller han har någon chans att försvara johaugs version av händelseförloppet:

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/han-gor-valdigt-barnsliga-grejer/

"
Att Therese Johaug missar OS står dock helt klart, vad tycker du om dopingstraffet hon fick?*
– Först och främst tycker jag att hela historien är märklig. Att både hon och hennes läkare kan ha missat det här, det känns så osannolikt.*

Menar du att sanningen inte har kommit fram?
– Jag hoppas att den har det, men det är för mig en gåta att det skulle vara fullständigt sant att ingen av dem som skulle ha sett den där stora varningstexten. Samtidigt vill jag inte misstro dem. Men jag tycker att det är ett rimligt straff med tanke på de substanser hon faktiskt hade i kroppen.*

Skulle du bli förvånad om en svensk längdskidåkare åkte fast för doping?
– Ja, verkligen. Vi har inte alls den kulturen i Sverige, på min tid fanns det åtminstone inte på kartan att man skulle stoppa i sig något otillåtet preparat.*

Vad ska man göra för att komma tillrätta med dopingproblematiken inom längdskidåkningen?
– Jag tycker att det borde vara hårdare straff rent pengamässigt, att man måste betala tillbaka prispengar och sponsorpengar. Så att det verkligen svider, att det blir något mer än bara en avstängning.
"*

Håller absolut med honom om straffen. De ska betala tillbaks pengarna. Många dopade norska skidåkare har ju bibehållit avtal och pengar från förbundet under avstängningen. Det är ju helgalet.
Citera
2018-01-05, 10:30
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Håller absolut med honom om straffen. De ska betala tillbaks pengarna. Många dopade norska skidåkare har ju bibehållit avtal och pengar från förbundet under avstängningen. Det är ju helgalet.

Elofsson är intelligent och har bra omdöme. Han resonerar sakligt och sammanfattar historien väl. Han kritiserar Johaug och organisationen runt henne utan att spekulera för mycket. Heder till Per Elofsson!

"Många dopade norska skidåkare....." Hur många finns det? Jag känner bara till två.
Senast redigerad av -tramS- 2018-01-05 kl. 10:33.
Citera
2018-01-05, 11:29
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Att du har noll detaljkoll kommer inte som någon överraskning.

Du förstår alltså inte något av relevansen med Armstrong, hans då creddiga position, medias hantering, jämförelsen med johaug och lärdomen från historien som jag försökte utbilda dig med. Borde förstått att det skulle flyga milsvida över ditt lilla huvud. Du är ointresserad av att bemöta argument med annat än tillmälen och personangrepp.

Sjas tillbaks till dagis med dig.

Har fortfarande inte någonstans, varken här, i media, eller i någon av domarna mot ljughaug sett någon gå igenom salvhistorien och med logiska argument förklara och samtidig försvara den. Min slutsats är att det inte går utan att argumentera på samma sätt som man förklarar en biblisk historia.

Det närmsta jag sett är våra snällaste teorier här om att hon av ngn anledning medvetet försökte läka ett faktiskt munsår med clostebol... denna förklaring är dock lika med medveten doping och 4 års avstängning.

Pajas! Att ta upp Armstrong och vad han eventuellt gjorde för 18 år sen är inget annat än fokusförskjutning av 1a graden, att du påstår du har koll på det är lika mycket värt som det katten släpat in.

Självklart är jag obekväm för er, alla tossiga gamla ensamma gubar med konspirationsteorier som kan fylla en hel psykakut.

" allla är dopade..." sa en av er, ja vi kan ju diskutera vem som ska befinna sig på dagis, jisses!

Argument, ja kom med dom då, alltså sunkiga fantasier är inte argument, det är fantasier, jag hoppas du förstår det?

Sen slår du in öppna dörrar, att medvetet använda salvan var JU JUST DET HON GJORDE OCH ÄR FÄLLD FÖR, jubeltomte, och du kallar mig okunnig???? Jisses. jag gapskrattar.
Senast redigerad av Draken55 2018-01-05 kl. 11:51.
Citera
2018-01-05, 11:49
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Du har ingen aning om vem jag är, vad jag är eller vilken profession jag har. På Flashback forum är vi alla anonyma. Vilka vi är på forumet formas av, och enbart av det vi skriver här. Det du håller på med är pajasfasoner, men om du eller jag är en pajas vet den andre ingenting om.

Igen, läppar. Din länk tar i huvud tagit inte upp frågan om läppens yta ska betraktas som slemhinna eller inte och är därför irrelevant. Min länk säger att den ska betraktas som slemhinna.

Jag har aldrig påstått att olika typer av slemhinna ska jämställas.

Det finns inget problem att använda kortisonpreparat på slemhinnor. Tvärtom finns det läkemedel med kortison som är avsedda för just det, att användas på slemhinnor. Salvor såväl som andra läkemedel. Det som alltid gäller, oavsett preparat är att använda läkemedlel till det det är avsett till, på det sätt som föreskrivs. Det gör man genom att läsa anvisningar från tillverkaren och bruksanvisningen. Det är speciellt viktigt när man använder ett nytt, okänt läkemedel. Något som Bendiksen och Johaug säger sig helt ha struntat i. Därför är deras berättelse inte trovärdig.

För övrigt kan även Trofodermin användas på slemhinnor, inte på läpparna, men som vaginalkräm enligt tillverkaren. Det hade varit mer trovärdigt för Johaug att hävda att hon använt Trofodermin på det sättet.

Du tycks backa utan att riktigt erkänna att du kom med nonsens, tack för det i alla fall.

Återigen, jag , och sannolikt 100 tals miljoner andra, har använt och använder läkemedel , inte minst då salvor, på ett sätt som de kanske inte initialt är avsedda för, inte ens detta simpla faktum tycks ni/du kunna greppa, utan målar upp den ena skrattretande tosseteorin efter den andra, varför?

Att Johaug skulle skilja sig från resten av mänskligheten där du då påstår
" Det gör man genom att läsa anvisningar från tillverkaren och bruksanvisningen. Det är speciellt viktigt när man använder ett nytt, okänt läkemedel. Något som Bendiksen och Johaug säger sig helt ha struntat i. Därför är deras berättelse inte trovärdig."

Detta är ju totalt nonsens , kan du och nån annan försöka tänka och se vad du/ni tycker?
Tror du Johaug på nåt sätt skulle stå över alla andra människors beteende och vara totalt fri från att göra de desperata misstag alla andra gör? varför?
Citera
2018-01-05, 11:57
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Blir man stressad då ökar ju hjärtfrekvensen ännu mer än vad själva arbetet bidrar till. Man vill ju inte ha för hög puls och nosa vid mjölksyratröskeln. Åker man en tremil och har en hjärtfrekvens på 65% av max av själva muskelarbetet så vill man ju inte öka på extra frekvens i form av stress och hamna på 90% och då vara nära mjölksyran. Intar man hjärtmedicin så kan man ju reglera så att man inte kommer över ex 80%. Intar man astmamedicin så kan man ju kompensera det bortfall av den extra syretransport den reglerade hjärtfrekvensen leder till. I längdskidor är det a och o att känna till sin puls och ligga på en jämn nivå under hela loppet.

Att öka mjölksyratröskeln gör man ju genom att träna så länge och nära inpå tröskeln som möjligt. Då spelar det ju ingen roll om den är naturligt längre bort eller kommer snabbare mha hjärtmedicin, förutom att man kan komprimera träningen och få snabbare effekt och därmed bättre vila med medicin.

Likt astma och sämre syretransport pga trängre luftvägar och lägre hjärtfrekvens så kompenserar ju kroppen det genom att bilda fler röda blodkroppar som kan transportera syret dvs högre blodvärde, och att många av åkarna har höga blodvärden har väl inte hindrat dem från att tävla på.

Jag menar att du (som någon annan redan påpekat) tänker helt bakvänt. Såsar du fram på 65 % av maxpuls på en (elit)tävling så kommer du till att börja med att hamna sist. Man VILL vara nära mjölksyran, då arbetar kroppen på sitt maximum. När kroppen jobbar på sitt max så behöver du ha så hög puls som möjligt (ökad volym syre som kan transporteras). Sänker du maxpulsen så kan kroppen inte jobba lika hårt innan den drabbas av anaerob förbränning och drabbas av mjölksyra. Kondition handlar ju om hur mycket syre du kan transportera till dina muskler och därmed om hur snabbt/långt du kan löpa/lyfta/cykla whatever. Om din medicin orsakar att konditionen blir SÄMRE (vilket den gör, då du sänker kroppens förmåga att transportera syre) så är den kontraproduktiv.

Om jag har fel så erkänner jag det gärna, men dina inlägg övertygar mig inte det minsta och känns mest som att det är något som du "känner" låter rimligt och anpassar argumenten för att passa. Har du också inställningen att det är OK att erkänna att en har fel och då ändra sig kan vi fortsätta diskutera, om inte så avslutar jag gärna här. Det börjar kännas lätt oseriöst
Citera
2018-01-05, 12:01
Medlem
Citat:
Pajas! Att ta upp Armstrong och vad han eventuellt gjorde för 18 år sen är inget annat än fokusförskjutning av 1a graden, att du påstår du har koll på det är lika mycket värt som det katten släpat in.

Självklart är jag obekväm för er, alla tossiga gamla ensamma gubar med konspirationsteorier som kan fylla en hel psykakut.

" allla är dopade..." sa en av er, ja vi kan ju diskutera vem som ska befinna sig på dagis, jisses!

Argument, ja kom med dom då, alltså sunkiga fantasier är inte argument, det är fantasier, jag hoppas du förstår det?

Sen slår du in öppna dörrar, att medvetet använda salvan var JU JUST DET HON GJORDE OCH ÄR FÄLLD FÖR, jubeltomte, och du kallar mig okunnig???? Jisses. jag gapskrattar.

Du hittar gott om argument i tråden från när det begav sig.

Du verkar knappt läskunnig. Medvetet försökte läka läppen med clostebol, alltså medveten om att salvan innehåller anabola steroider.
Senast redigerad av grobiankungen 2018-01-05 kl. 12:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in