2018-01-05, 19:26
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Vad är det med AHA? Är det initialerna på arbetsplatsen?
Somliga tolkar AHA som "Allah Hu Akbar" ("Gud är stor" på arabiska) andra tolkar det som en "aha-upplevelse". Valfritt med andra ord. Nej, det är ingen arbetsplats.
Citera
2018-01-05, 19:27
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Det som talar emot att Anna-Lena var målet är att Mohammed antas ha överfallits först. Det stöds av vittnesuppgifter, tekniska spår som att det inte Anna-Lenas blod fanns på Mohammad men vice versa, att Mohammad utsattes för mer våld (något jag är ganska säker på att jag läst men inte hittar någon källa till). Jag tror dessutom att det är mindre sannolikt att man dödar ett åttaårigt barn för att bli kvitt ett vittne än en vuxen människa. Polisen verkar också utgå från att GM följt efter Mohammad ett tag innan han överföll honom. Det talar också för att Mohammad var målet, då ju Anna-Lena kom från motsatt håll.

M kom upp från trappan och skulle gå höger mot skolan, hans vanliga väg. Han väljer att fortsätta vänster troligen pga att han känt sig hotad av GM som står höger. Ändå springer han inte tillbaka ner för trappan och hem. Måste gått snabbt angreppet.

Han genade troligen vanligtvis över gräset efter trappan mot gångbanan höger eftersom det var hans vanliga väg. M hade nog inte möjlighet att springa hem, vilket hade varit säkrast om han kände sig hotad. Snabbt angrepp från GM är sannolikt.
Senast redigerad av Link04 2018-01-05 kl. 19:34.
Citera
2018-01-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Somliga tolkar AHA som "Allah Hu Akbar" ("Gud är stor" på arabiska) andra tolkar det som en "aha-upplevelse". Valfritt med andra ord. Nej, det är ingen arbetsplats.

Hm ja, inte i stånd att tyda det kryptiska. Fanns det ett (anti-)religiöst motiv kanske?
Citera
2018-01-05, 19:33
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Hm ja, inte i stånd att tyda det kryptiska. Fanns det ett (anti-)religiöst motiv kanske?
Nej, nej, nej! Jag ber om ursäkt för det kryptiska, jag tar på mig det helt.
Citera
2018-01-05, 19:34
Medlem
Citat:
Dag 1 kan utredningen ha mörkats genom att polisen avfärdade några unga nazister som ointressanta efter att de blivit förhörda av polisen strax efter mordet då de befann sig i närheten av mordplatsen.

När en lista på unga män med anknytning till närområdet togs fram kan den listan ha blivit mörkad, listan var nämligen inte komplett ska det visa sig.

När Jan Staaf blev förundersökningsledare 2009 återstod av utredningen enbart ett lotteri med dna-topsningar.

Jan Staaf fick av mig ett namntips 2013 på två unga män i 20-års åldern folkbokförda i Stockholm och med tillgång till en lägenhet inom det rödmarkerade området på prioriteringskartan. Anm. min understrykning.

Den ena av bröderna läste en magisterexamen i ekonomi vid Stockholms universitet åren 2001-2005 och har idag en hög post på Finansinspektionen.

Den andre som haft anknytning till LIU blev kallad till förhör men infann sig aldrig, enligt uppgift till mig från polisen i Linköping vid ett telefonsamtal och jag tror polisen HJ bröt mot sekretessen där. Idag finns inga spår längre av honom i Sverige.

Dessa unga män i 20-års åldern som var bröder hade en farbror som bodde med sin familj i Australien.

Sanningen är i detta fallet - under alla omständigheter - mycket komplicerad.

INGEN HÖRD - INGEN DÖMD!

Sorry för tröghet, men de nazister du skriver om i början av inlägget: har de något att göra med bröderna? Eller är det helt orelaterat?
Citera
2018-01-05, 19:36
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
M kom upp från trappan och skulle gå höger mot skolan, hans vanliga väg. Han väljer att fortsätta vänster troligen pga att han känt sig hotad av GM som står höger. Ändå springer han inte tillbaka ner för trappan och hem. Måste gått snabbt angreppet.

Han genade troligen vanligtvis över gräset efter trappan mot gångbanan höger eftersom det var hans vanliga väg. M hade nog inte möjlighet att springa hem, vilket hade varit säkrast om han kände sig hotad. Snabbt angrepp från GM är sannolikt.
Den skolvägen har du fått om bakfoten. Han gick vänster efter trappan för att komma till skolan och gm gick efter honom utan att M sett gm. Det är när gm är framme och går till attack som M blir medveten om det som sker.
Citera
2018-01-05, 19:38
Medlem
Har vi ngn uppfattning om hur många personer som faktiskt vägrat att komma till polisen för att topsas?
Citera
2018-01-05, 19:40
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Den skolvägen har du fått om bakfoten. Han gick vänster efter trappan för att komma till skolan och gm gick efter honom utan att M sett gm. Det är när gm är framme och går till attack som M blir medveten om det som sker.

Är du säker på det? M:s pappa säger i media att han brukade gå höger.
Citera
2018-01-05, 19:45
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Sorry för tröghet, men de nazister du skriver om i början av inlägget: har de något att göra med bröderna? Eller är det helt orelaterat?
Det där är intressant. Jag läste i Corren att det hade funnits ett naziklotter någonstans nära mp, på en husvägg eller så och det stämmer inte riktigt med området som varit fri från sådant. Det stod också att att läsa i Corren att polisen på plats förhörde ett par ung-nassar som hade vägarna förbi vid tidpunkten för morden men avförts från utredningen.
Om det är sant tidningen skrev att ung-nassar funnits på någon gata efter mordet skulle jag inte avföra dem utan vidare. Om polisen avfört dem samma dag är det verkligen mycket konstigt.

Men tidningar skriver mycket och exakt vad som hänt får man nog prata med polisen om. Ung-nassar nära mp är högintressant i en sådan här utredning, speciellt om det funnits hakkors på en vägg nära familjen A:s bostad.

Området är absolut inte känt för klotter av något slag.
Citera
2018-01-05, 19:49
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Är du säker på det? M:s pappa säger i media att han brukade gå höger.
Jag hade en god vän som alltid blandade ihop höger och vänster. Han kunde säga vänster och körde höger. Ett par sådana har jag träffat på under åren. Tag reda på var skolan låg!

Men för all del, pappan kan haft rätt och då skulle M ha vänt om och sprungit. Men konstigt då att han inte sprang hemåt, nerför trappan som du säger.

Kan någon initierad hjälpa oss att reda ut detta.
Senast redigerad av MossTrums 2018-01-05 kl. 19:53.
Citera
2018-01-05, 19:50
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Har vi ngn uppfattning om hur många personer som faktiskt vägrat att komma till polisen för att topsas?
Tillräckligt många för att finnas i en pärm.

edit: Somliga ser det som civil-kurage att säga NEJ till överförmyndarsamhället, att någon gräns ska finnas till det privata livet tycks de mena.
Senast redigerad av MossTrums 2018-01-05 kl. 19:55.
Citera
2018-01-05, 19:53
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Jag hade en god vän som alltid blandade ihop höger och vänster. Han kunde säga vänster och körde höger. Ett par sådana har jag träffat på under åren. Tag reda på var skolan låg!

Rätt säker på att han brukade gå höger. Skolkamrater till M säger det. Min teori är att han troligen blev jagad ner för åsgatan innan han dödades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in