2017-12-06, 10:22
Medlem
srinivasas avatar
Nu nr KRIS blivit lite aktuellt igen, med Frostenson Arnault affren och kulturfreningen Forum, s blir det lite sorgligt att reflektera ver Stig Larsson roll i utvecklingen.
Sg ngon slags dokumentr om Stig Larsson som slutade med att han var ute och fiskade med Kim "Rocker" Kuusisto. Ja, herregud.
KRIS brjade ju med en tidskrift "Kod" som Stig och ngn kompis (ke Sandgren) hade. Sen kom Horace och Anders Olsson och lite konstnrer med i bilden och det blev KRIS. D kunde en artikel n verkliga hjder. En typisk inledning kunde vara:
"'grekiskt ord' (i stort sett valfritt) lt mig brja dr.".
Sen gick vl luften ur det hela och nsta generation redaktrer var stabila hstar med riktigt lga odds fr att lyckas Akademiskt.
Och Stig Larsson var litterrt alibi, den ende som kunde skriva i gnget.
Citera
2017-12-06, 11:35
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Nu nr KRIS blivit lite aktuellt igen, med Frostenson Arnault affren och kulturfreningen Forum, s blir det lite sorgligt att reflektera ver Stig Larsson roll i utvecklingen.
Sg ngon slags dokumentr om Stig Larsson som slutade med att han var ute och fiskade med Kim "Rocker" Kuusisto. Ja, herregud.
KRIS brjade ju med en tidskrift "Kod" som Stig och ngn kompis (ke Sandgren) hade. Sen kom Horace och Anders Olsson och lite konstnrer med i bilden och det blev KRIS. D kunde en artikel n verkliga hjder. En typisk inledning kunde vara:
"'grekiskt ord' (i stort sett valfritt) lt mig brja dr.".
Sen gick vl luften ur det hela och nsta generation redaktrer var stabila hstar med riktigt lga odds fr att lyckas Akademiskt.
Och Stig Larsson var litterrt alibi, den ende som kunde skriva i gnget.
KRIS frtjnar viss respekt nd. 1985 krde man till exempel en text av Ernst Jnger: Historia in nuce -- lyckohjulet. Den publicerades ursprungligen i Das Abenteuerliche Herz (1938). Och svensk kulturell debatt hade p 80-talet sannerligen inget verskott p sdant material: tyska 30-talstexter av konservativ typ.

Lite OT nu men. Vad gller Stig Larsson s r han i mina gon nnu ett exempel p det litterra Vsterbotten (PO Enquist, Sara Lidman, Torgny Lindgren). Larsson r ju frn Ume.

Larsson str fr en gubbsturig egensinnighet som bara blir bttre med ren och som r i ngon mening "norrlndsk". Lgg till det lite tjack och s&m och du har en perfekt mix.
Citera
2017-12-06, 13:06
Medlem
swimp78s avatar
Jag tror mycket av Larssons popularitet i kris-gnget kan frklaras med att han var exotisk iom att han kombinerade intellektualitet med att jaga damer p krogen och knna kriminella och ta droger

Jag kan tnka mig hur den asexuelle och fysiskt hmmade Horace alltid sttt i skuggan och beundrat och skrdat fallfrukterna av sin sexuelle vn

Samma beundran verkar funnits i relationen med Jean-Claude aka Kldan. Horace verkar idoliserat honom. En sexuellt utlevande person som tog fr sig av livet! En gentleman! (Horace ordval, det han menar r Fittmagnet)

Det var frsts ett kittlande inslag i en grupp hmmade hyperintellektuella postmodernister.
Senast redigerad av swimp78 2017-12-06 kl. 13:09.
Citera
2017-12-07, 22:32
Medlem
Slottsherres avatar
Stackars Stig framstod som bde gaggig och sunkig (och sannolikt full) i SVT:s Opinion Live.

Han tror inte p anklagelserna mot kompisen Kldan. De 18 samstmmiga vittnesmlen i DN avfrdar han med att "fler n 18 stdde Hitler".

Knns som att det r intellektuell rid fr "geniet".
Citera
2017-12-07, 23:54
Medlem
Tycker det r vldigt mycket skmtande om den gamle gode Stig i trden nu

Ni har vl inte glmt bort - Likar, Matar och Natta de mina?
Enligt mig ngot av det bsta som skrivits p svenska.

Visst, Nr det knns som att det hller p att ta slut, r en helt annan stil.
Stig sger sjlv, att han inte kan skriva som p 80 och 90-talet lngre.

Han sa som det var i kvllens Opinion: "Det r s hr, att ni som sitter p kultursidorna och som jobbar p tv, som du (pekar p Daniel Sjlin) - ni vet ju att ni r ett slags b-lag"
Citera
2017-12-08, 00:21
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Stackars Stig framstod som bde gaggig och sunkig (och sannolikt full) i SVT:s Opinion Live.

Han tror inte p anklagelserna mot kompisen Kldan. De 18 samstmmiga vittnesmlen i DN avfrdar han med att "fler n 18 stdde Hitler".

Knns som att det r intellektuell rid fr "geniet".

Det r tydligt att nr han vergav amfetaminet s blev det flaskan som ersatte. Vl tilltagen dubbelhaka, stor mage, men platt rv och spinkiga ben. Aldrig varit storbyggd i ngot avseende, men det r ju ett klassiskt alkisutseende.

Frvnar vl inte s mycket men trist att se. Han passerar nog inte 70-rsgrnsen.
Senast redigerad av snillet_1 2017-12-08 kl. 00:24.
Citera
2017-12-08, 09:51
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenneth-Bergwall
Tycker det r vldigt mycket skmtande om den gamle gode Stig i trden nu

Ni har vl inte glmt bort - Likar, Matar och Natta de mina?
Enligt mig ngot av det bsta som skrivits p svenska.

Visst, Nr det knns som att det hller p att ta slut, r en helt annan stil.
Stig sger sjlv, att han inte kan skriva som p 80 och 90-talet lngre.

Han sa som det var i kvllens Opinion: "Det r s hr, att ni som sitter p kultursidorna och som jobbar p tv, som du (pekar p Daniel Sjlin) - ni vet ju att ni r ett slags b-lag"

Det trista r vl att han s uppblst vilar p gamla meriter och s lngt efter sitt bst-fre-datum fortstter att posera som "geniet".
Det blev ju bara pinsamt nr han kallar dom vriga runt bordet fr ett B-lag.
Lite komiskt ocks, eftersom han sjlv onekligen bde sg ut och lt som en A-lagare
Senast redigerad av Slottsherre 2017-12-08 kl. 10:26.
Citera
2017-12-09, 15:15
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Det trista r vl att han s uppblst vilar p gamla meriter och s lngt efter sitt bst-fre-datum fortstter att posera som "geniet".
Det blev ju bara pinsamt nr han kallar dom vriga runt bordet fr ett B-lag.
Lite komiskt ocks, eftersom han sjlv onekligen bde sg ut och lt som en A-lagare

Ja, inte roligt att se. En gng i tiden var Larsson en genialisk och provokativ frfattare - ja, jag menar att han levde upp till epitetet geni, p 80-talet. Med den reservationen att det r svrt att veta om hans filmer, pjser och bcker kommer att st sig ver tid. De r s ttt frknippade med kultbildningen kring hans person och med tidsandan, det dystra 80-talet... Idag har tidsandan svngt om till kad moralism, politisk korrekthet om man s vill. D hade det varit "coolare" om Stig Larsson blivit medieskygg, gtt under jorden s att sga. I stllet fr att sitta som en trind A-lagare och bara vara nstan provokativ.
Citera
2017-12-11, 20:24
Medlem
SL har gett mig ngra av de strsta lsupplevelserna i livet. Komedin I tyckte jag t.ex. var sjukt bra.

S otroligt synd att han inte har kunnat hlla sig ifrn drogerna. r ruskigt nyfiken p vad han skulle ha kunnat skriva idag om han varit frisk och alert.

Hans stt att skriva dialog...
Citera
2018-01-05, 14:55
Medlem
Sleepysuns avatar
r en aning kluven gentemot Stig efter att ha avslutat boken "Introduktion". Det fanns delar som jag verkligen tyckte om, speciellt i brjan av boken och nr jag pbrjade lsningen tnkte jag fr mig sjlv att detta kunde bli en favorit. Men ju lngre in i "handlingen" jag kom desto smre blev det, inte bara hndelseskildringarna utan ocks sprkbruket. Sjlvklart frstr jag att det r ett medvetet val att blanda in talsprk och absurditeter drfr att det tillhr boken. Samtidigt hade det kunnat gras p ett s mycket mer erfaret stt. Jag menar Introduktion r skriven efter 5-7 r som frfattare, nd pminner texterna om hur jag sjlv skriver nr jag r jvligt full eller vertrtt och spyr ut mig allt som kommer inifrn huller om buller. Jag frnekar inte att Stig en gng i tiden haft ett skarpt sinne, fr den uppmrksamme finns dessa spr utspritt lite hr och var och d tnder det verkligen till. Men dremellan? Jag kan inte avgra om Stig verkligen haft ett stort grepp om sitt kreativa skapande och drmed kunnat skriva vldigt utzoomat utifrn sig sjlv fr att leka med sina lsare. Eller om allt detta bara r ett spel fr gallerierna nr han i sjlva verket varit ganska lat.

Att skriva en bok som Stig Larsson knns inte som en vidare utmaning. S lnge man behrskar sprket ngorlunda vl gr det dikta upp vilken skit som helst och nr man inte lngre kommer p ngot mer att skriva i just denna hndelse avslutar man det hela med ett abrupt slut. I bsta fall med ngot som terknyter till det som just skrivits. terupprepa denna procedur till att du har ca 40-50st olika hndelsefrlopp och lgg dem sedan efter varandra lite huller om buller. Mycket makes no sense men det r lite av pongen. Att pussla ihop alla dessa delar till en fullstndig story sker hos lsaren som automatisk lgger till egna pusselbitar och fyller igen logiska luckor. Vips s har du boken Introduktion. Om du lgger ner lite mer vikt p texterna och till och med spetsar innehllet med vissa intellektuella betraktelser har du Autisterna.

Slutet p Introduktion med Kicki, Katarina och Johan var extremt dligt och ointressant. Nstan p ett stt som fr mig att undra om jag missar pongen. r introduktion egentligen den riktiga skitboken som nmns i frbifarten? I sna fall har han ju verkligen lyckats.
Senast redigerad av Sleepysun 2018-01-05 kl. 15:05.
Citera
2018-01-05, 22:36
Medlem
Slottsherres avatar
Ngon som lst den senaste Folk p n?
Citera
2018-01-06, 05:36
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ngon som lst den senaste Folk p n?

Har avverkat knappt hlften. n s lnge r den ... ja, gemytlig r nog ordet jag skulle vlja. Ganska pratig och rtt charmig, med idel fritt associerande utvikningar t alla mjliga hll. Det r nog ungefr som att sitta p Rosa Drmmar och hra Stig prata om allt han kommer p. Men skriven med stor krlek till n och de ofta ganska trasiga mnniskorna dr, det r lite rrande nd. (Slutet av boken lr dock vara en lng rant om ... ja, ungefr allt, och i synnerhet allt som r fel. terstr att se hur charmigt det kommer att vara.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in