Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Skulle du, Kurt-Sune, råda ett par i 25-årsåldern att satsa på en tvåa i Barkarbystaden idag eller skulle du råda dom att hyra om dom kan?
Vad jag vet förespråkar Kurt-Sune marknadshyror vilket skulle göra det möjligt att faktiskt hitta en hyresrätt i ett trevligt område till rimligt pris. Situationen nu är ju sådan att man ibland inte har något annat val än att köpa.
Alternativet att hyra nybyggt finns ju men då blir månadsutgiften rejält mycket högre. Visst visar det sig att huspriserna rasar nu i vår så är ju hyran en litet problem i jämförelse men det är ju inte självklart. Räntorna är ju så låga att folk faktiskt kan låna och betala de höga priserna utan särskilt mycket besvär. Fortsätter det så kan väl priserna mycket väl stiga i många år till? Särskilt om inflation och lönehöjningar börjar komma igång så smått?
Själv tycker jag att det är fullständigt absurt att en 25-åring överhuvudtaget funderar på att köpa. Lite beroende på livssituation givetvis. Den som började på universitet direkt efter gymnasiet har ju precis fått examen och börjat jobba då. Innan man köper bör man ju ha lite kapital att sätta in först. Att försöka hyra ett par år och sedan fundera på att köpa när man närmar sig 30 är väl mer rimligt? Börjar man arbeta direkt efter gymnasiet är det givetvis annorlunda. Då kanske man har sparat tillräckligt redan vid 25?
Har inte det varit det naturliga i alla år? Jag känner ingen som köpte direkt när de flyttade hemifrån i varje fall. Samtliga hyrde i en massa år först och flyttade en hel del innan de fastnade på någon arbetsplats/stad och funderade på att köpa. De som flyttade till Stockholm satt i allmänhet fast ett par år i Jordbro eller Rinkeby först innan de kunde leta efter något annat. Det var dock på tidigt 90-tal innan marknaden för hyresrätter förstördes fullständigt.
Förväntar sig unga idag att kunna finansiera ett nytt hus, eller en ny lägenhet, vid 25-års ålder? Problemet är kanske i så fall att vissa har helt orealistiska förväntningar på vilken livsstil de skall ha råd med.