2018-01-03, 23:32
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Den betydelsen finns förstås också, men svenskarna menar idag oftast bara något otillräckligt eller odugligt. T ex. visade Svt tidigare ikväll polisserien "Den döende detektiven" där en damdetektiv klagade: "det är patetiskt att tillbringa semestern inomhus med en mordutredning".

Med det menade hon ju inte att det skulle vara något känslosamt melodramatiskt med utredningsarbetets enformiga kontorsuppgifter, eller att det är ett löjligt arbete. Hon menade att det inte är tillräckligt kul.

Förresten sa hon nog inte ens tillbringa, utan "spendera" semestern. Usch.

Ouch?
Du kan vara ett ouch. Låt mig bara säga att jag finner det direkt extremt rent patetiskt enligt mig själv att du inte kan förklara vad som är patetiskt. Enligt min mening. I min värld.

Nej allvarligt talat. Du kanske tycker det är ungdomlig internetslang som bara ungdomar får använda, vet inte vad du menade, men det finns faktiskt inget direkt patetiskt med att en 50-åring skriver "MENA-idioter" om idioter från MENA.
Det är ett jävligt omoget sätt att uttrycka sig på. Sen om du inte håller med om det så är det ju din åskt som du såklart har rätt till. Likväl som jag har rätt till min.
Citera
2018-01-03, 23:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är ett jävligt omoget sätt att uttrycka sig på. Sen om du inte håller med om det så är det ju din åskt som du såklart har rätt till. Likväl som jag har rätt till min.

Med avseende på tråden kan det påpekas att likväl betyder ändå. Förmodar att du avsåg att använda ordet likaväl som betyder i samma grad?
Citera
2018-01-04, 11:05
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Med avseende på tråden kan det påpekas att likväl betyder ändå. Förmodar att du avsåg att använda ordet likaväl som betyder i samma grad?
Jag har en känsla av att tråden bytt namn dock och blivit inkluderad i nån äldre tråd. Men du har anyagligen rätt att det heter likaväl. Jag har inget emot att folk skriver eller stavar fel. Sånt händer hela tiden. Framför allt när man skriver på surfplattor och mobiler.
Citera
2018-01-04, 12:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag har en känsla av att tråden bytt namn dock och blivit inkluderad i nån äldre tråd. Men du har anyagligen rätt att det heter likaväl. Jag har inget emot att folk skriver eller stavar fel. Sånt händer hela tiden. Framför allt när man skriver på surfplattor och mobiler.

Tråden har nog inte bytt namn. Däremot handlar inte tråden om stavfel, speciellt inte sådana som beror på den tekniska utrustningen.
Citera
2018-01-04, 12:48
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Tråden har nog inte bytt namn. Däremot handlar inte tråden om stavfel, speciellt inte sådana som beror på den tekniska utrustningen.
Nä, svaret på mn kommentar i en tråd om fyrverkerier har flyttats hit. Antagligen försökte nån vara rolig då hen skulle berätta att jag använde ordet patetiskt fel (vilket jag inte gjorde). Sedan har jag inte förrän nu märkt att det är en helt annan tråd och ett helt annat ämne.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Då förstår jag lite mer varför folk hoppar på hur man skriver.
Citera
2018-01-04, 14:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nä, svaret på mn kommentar i en tråd om fyrverkerier har flyttats hit. Antagligen försökte nån vara rolig då hen skulle berätta att jag använde ordet patetiskt fel (vilket jag inte gjorde). Sedan har jag inte förrän nu märkt att det är en helt annan tråd och ett helt annat ämne.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Då förstår jag lite mer varför folk hoppar på hur man skriver.

Aha, då förstår jag vad du menar.

Hade ingen aning om att den som skulle vara rolig hade postat från en annan tråd.
Citera
2018-01-04, 20:52
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
I mycket ringa omfattning och inte särskilt frekvent vill jag påstå.

Vi umgås nog i olika kretsar, du och jag.
Citera
2018-01-04, 21:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Vi umgås nog i olika kretsar, du och jag.

Jag umgås i vida kretsar.
Citera
2018-01-04, 21:28
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Jag umgås i vida kretsar.

Det tvivlar jag inte på. Övre Norrland är stort, det finns nog plats för oss bägge. Även om någondera parten råkar vara lite eljest.
Citera
2018-01-06, 08:42
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
I princip alla som jag hört använda patetiskt har gjort det med innebörden löjeväckande. Kan inte kommentera ditt exempel eftersom jag inte stött på det.

Kanske är patetiskt på väg att glida ytterligare? Det blir då lite grann som ordet relevant vars kärnbetydelse är väsentligt, men som hos många används som om det var en perfekt synonym till adekvat.

(FB) Ordet "relevant".

Det märks inte minst i de flesta platsannonser som eftersöker personer med »relevant utbildning«.
Jo, det är amerikanskt nog att säga patetiskt istället för svenska ord som löjligt eller löjeväckande, men det finns klart en värre betydelseglidning. I exv. sportsammanhang betyder ordet bara otillräcklig, svag:

'Buffalo Sabres missar slutspelet i NHL i år igen.
Då visar stjärnan Ryan O’Reilly öppet sitt missnöje.
– Det är patetiskt. Vi är inte ett speciellt bra hockeylag, säger han enligt CBC.
'

Med en klumpig politiker kan det syfta på vad som helst som han ogillar:
Ledare: Nej, att avsätta dig är inte "patetiskt", Stefan Löfven

Citat:
OK. Med 'direkt patetiskt' menade du alltså att det var omoget, inte tillräckligt moget, d.v.s. inte tillräckligt PK. Tack för din åsikt!
Senast redigerad av Finisterre 2018-01-06 kl. 08:45.
Citera
2018-01-22, 16:39
Medlem
MajorKongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Då borde man få mer än denna tråd när man googlar.
Jag försökte bara vara lite humoristisk, men det har man tydligen inget för.
Citera
2018-01-22, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Den betydelsen finns förstås också, men svenskarna menar idag oftast bara något otillräckligt eller odugligt. T ex. visade Svt tidigare ikväll polisserien "Den döende detektiven" där en damdetektiv klagade: "det är patetiskt att tillbringa semestern inomhus med en mordutredning".

Med det menade hon ju inte att det skulle vara något känslosamt melodramatiskt med utredningsarbetets enformiga kontorsuppgifter, eller att det är ett löjligt arbete. Hon menade att det inte är tillräckligt kul.

Förresten sa hon nog inte ens tillbringa, utan "spendera" semestern. Usch.

Patetiskt betyder snarast idag "ömkligt" eller "löjligt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in