2018-01-03, 12:48
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Med spänner sig, menar jag att man ex i klassisk åkning inte litar på sitt fäste och därmed spänner sig och blir mer statisk i sin teknik, då blir diagonalen med kompakt och man kan inte vara så följsam och sträcka ut som man ska/vill, och då ökar stressen och pulsen. Den pulshöjningen har inget med fysisk trötthet att göra utan det är stress. Med läkemedel kan den stressen undvikas genom reglering av hjärtfrekvens!?

Så du menar att pulssänkande medicin skulle motverka den negativa effekten av dålig valla under klassisk åkning? Det låter väldigt långsökt tycker jag

Citat:
Vad finns det för risk att då och då lägga in ett mjölksyra-pass mha hjärtmedicin? Det spar både tid träningsmässigt samt blir mer precis då kan man kontrollera frekvensen bättre.

Fast det blir ju kontraproduktivt. Mjölksyran i sig är ju inget önskemål utan det som önskas är ju förmågan att pressa kroppen hårt (för att maximera träningen) utan att dra på sig mjölksyra (den sk tröskeln). Att sänka mjölksyratröskeln gör ju bara att kroppen lägger av tidigare och att träningen inte kan maximeras
Citera
2018-01-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Så du menar att pulssänkande medicin skulle motverka den negativa effekten av dålig valla under klassisk åkning? Det låter väldigt långsökt tycker jag

Fast det blir ju kontraproduktivt. Mjölksyran i sig är ju inget önskemål utan det som önskas är ju förmågan att pressa kroppen hårt (för att maximera träningen) utan att dra på sig mjölksyra (den sk tröskeln). Att sänka mjölksyratröskeln gör ju bara att kroppen lägger av tidigare och att träningen inte kan maximeras

Puls-reglerande medicin gör att man undviker just hög puls vid stressiga situationer. Man slipper momenten där hjärtfrekvensen går upp pga stress och kan komma i fas mycket snabbare då man är lugnare.

Har du aldrig varit stressad innan eller? Hur bra fungerar du i stress? Är kroppen och knoppen 100% då?

Man skjuter fram mjölksyra-tröskeln ju mer man utsätter sig för den och ju mer man åker med mjölksyra ( eller nära inpå) desto bättre kan kan hantera den. Kroppen kommer kompensera med fler röda blodkroppar och man spar energi samt tid genom att man slipper skapa den genom naturlig väg som är mycket mer krävande.
Citera
2018-01-03, 15:33
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vilka andra dopingavstängda fuskare tycker du synd om? Hur känner du tex för Dominique Blake som ”missade” att läsa på förpackningen och fick i sig Metylhexanamin?

Jag tycker synd om de som bevisligen gjort bort sig och klantat till det, Johaug är ju ett paradexmepel.

Somliga här är ju på en annan planet, påstår att "alla dopar sig....." lite verklighetskontakt mellan era socialkontorsbesök vore kanske på sin plats?
Citera
2018-01-03, 16:48
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag tycker synd om de som bevisligen gjort bort sig och klantat till det, Johaug är ju ett paradexmepel.
Och återigen, det är inte BEVISAT att Johaug bara klantade sig. Det finns åtskilliga saker som tyder på att det var nått mer än så. CAS valde dock att tro på Johaug och Bendiksen av någon anledning.

Bara för att ta några av av dom uppenbara konstigheterna:
1. Ingen frågade Weng som också brukar ha munsår om hon hade någon salva.
2. Ingen tittade i läkarväskan om det fanns någon salva där. (Varför har man ens en läkarväska då?)
3. Bendiksen tog inte med sig något från Norge eftersom han tog för givet att den fanns i läkarväskan. Läkarväskan som ingen ens hade brytt sig om att titta i. Läkarväskan som Bendiksen inte ens hade bett någon titta i.
4. Bendiksen gick inte till apoteket med utbildad personal som låg hundra meter längre upp på samma gata utan han gick till hälsokostaffären.
5. Ingen av dom brydde sig om att titta på innehållsförteckningen.
6. Ingen av dom såg den gigantiska varningsskylten.
7. Försvaret för punkt 6 var delvis Johaugs hemska smärta som gjorde att hon knappt kunde sova eller äta. Trots det så dröjde det över ett dygn innan Bendiksen gick till hälsokostaffären.

Visst. Det är möjligt att det var rent klanteri. I så fall har vi varit alldeles för snälla i våra norgehistorier...

Dock påstår jag inte att hon medvetet har dopat sig för att bli bättre, det kan ha varit desperation att bli av med munsåret och ren beräkning att hon inte skulle åka dit eftersom norrmännen "aldrig" testas under uppbyggnadssäsongen.
Citera
2018-01-03, 17:06
Medlem
Citat:
Dina infantila förolämpningar är lika värda som värdet på din IQ, väldigt lite alltså.

Du får gärna sitta här och dra dina patetiska fantasier hur långt du vill men tro inte de har med verkligheten att göra, du påstod exempelvis att " alla är dopade..." du befinner dig ju inte i verkligheten.

Du är ju så märklig att tom Zara Larsson är normal i jämförelse med dig.

Klart alla är numera är dopade, dopingen har skett i spiralliknande upptrappning de senaste 50 åren. det är fullständigt orimligt att någon skulle kunna ta en seger utan att fuska.

Idag handlar det inte om huruvida man fuskar eller ej, utan hur man döljer fusket.
Citera
2018-01-03, 17:49
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och återigen, det är inte BEVISAT att Johaug bara klantade sig. Det finns åtskilliga saker som tyder på att det var nått mer än så. CAS valde dock att tro på Johaug och Bendiksen av någon anledning.

2. Ingen tittade i läkarväskan om det fanns någon salva där. (Varför har man ens en läkarväska då?)
3. Bendiksen tog inte med sig något från Norge eftersom han tog för givet att den fanns i läkarväskan. Läkarväskan som ingen ens hade brytt sig om att titta i. Läkarväskan som Bendiksen inte ens hade bett någon titta i.
4. Bendiksen gick inte till apoteket med utbildad personal som låg hundra meter längre upp på samma gata utan han gick till hälsokostaffären.
7. Försvaret för punkt 6 var delvis Johaugs hemska smärta som gjorde att hon knappt kunde sova eller äta. Trots det så dröjde det över ett dygn innan Bendiksen gick till hälsokostaffären.

Visst. Det är möjligt att det var rent klanteri. I så fall har vi varit alldeles för snälla i våra norgehistorier...

Dock påstår jag inte att hon medvetet har dopat sig för att bli bättre, det kan ha varit desperation att bli av med munsåret och ren beräkning att hon inte skulle åka dit eftersom norrmännen "aldrig" testas under uppbyggnadssäsongen.

Nej det är kanske inte bevisat att hon "bara klantade till sig", men det är vad hon ÄR DÖMD FÖR,
av PROFFS, inte bittra konspirationsteoretiker med fantasi som kan driva en medelstor stad.
Konspirationsteorier kan alla ha, foleihatt på? man kan spekulera helt vilt, men då framstår man ju som ett fjån, vilket du inte verkar ha nåra bekymmer med?
Citera
2018-01-03, 18:54
Medlem
Citat:
Nej det är kanske inte bevisat att hon "bara klantade till sig", men det är vad hon ÄR DÖMD FÖR,
av PROFFS, inte bittra konspirationsteoretiker med fantasi som kan driva en medelstor stad.
Konspirationsteorier kan alla ha, foleihatt på? man kan spekulera helt vilt, men då framstår man ju som ett fjån, vilket du inte verkar ha nåra bekymmer med?

Dömd av antidoping Norge alltså irrelevant vad dessa säger, om man inte är djupt blåögd. Som jag förstått det hade CAS sedan bara att bestämma om straffet skulle höjas till max två år dvs inte ta ställning till själva salvhistoriens trovärdighet. En viss tvetydighet går att utläsa kring detta i CAS dom som är väldigt inkonsekvent skriven. En intressant aspekt är ju dock att de kraftigt skärper straffet till i praktiken 2 år, missat OS, och därmed förkastar ADNs bedömning om ”minimal skuld” för johaug.

Andra utövare som döms i liknande domar med tvetydiga skrivelser från CAS (likt blake) betraktad i medias och svenska allmänhetens ögon som råfuskare. Rätt så. En fällande CAS doping dom är lika med fälld dopingfuskare.

En till fråga till dig som du säkert inte kommer att svara på, tyckte du synd om den då hyllade och creddade Armstrong då han åkte dit men räddade sitt rykte genom att framgångsrikt skylla på läkemedel?
Citera
2018-01-03, 19:56
Medlem
Citat:

Somliga här är ju på en annan planet, påstår att "alla dopar sig....." lite verklighetskontakt mellan era socialkontorsbesök vore kanske på sin plats?

Du får gärna tro helt på Johaugs historia utan att hysa några som helst tvivel om dess sanningshalt, även om det får dig att framstå som korkad bland nästan alla insatta.

Men påstå inte att salvhistorien är fakta, det är helt enkelt fel och för att använda din egen typ av argumentation; något som ”alla” vet. Tex i min egen vardag alla jag pratat med som är intresserade av skidåkning har misstankar mot hennes historia, såväl svenskar som norrmän.
Citera
2018-01-03, 20:28
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Puls-reglerande medicin gör att man undviker just hög puls vid stressiga situationer. Man slipper momenten där hjärtfrekvensen går upp pga stress och kan komma i fas mycket snabbare då man är lugnare.

Har du aldrig varit stressad innan eller? Hur bra fungerar du i stress? Är kroppen och knoppen 100% då?

Man skjuter fram mjölksyra-tröskeln ju mer man utsätter sig för den och ju mer man åker med mjölksyra ( eller nära inpå) desto bättre kan kan hantera den. Kroppen kommer kompensera med fler röda blodkroppar och man spar energi samt tid genom att man slipper skapa den genom naturlig väg som är mycket mer krävande.

Men stress adderar ju inte på med extra hög puls...? Pulsen går upp vid stress för att en ska vara förberedd på att snabbt utföra hård fysisk aktivitet, och att kroppen då är beredd på att snabbt föra in syre till kroppens muskler. Värma upp motorn eller vad en nu vill kalla det. Komma i fas, vad menar du?

Nu blir det ju anekdotisk bevisföring här, men du undrade ju över hur jag reagerar. Jag fungerar i allra högsta grad bäst under måttlig stress, vare sig det gäller fysisk aktivitet eller mental stress från jobbet. För att ytterligare hänvisa till mig själv, jag är absolut nervös och har stresspåslag när jag står vid startlinjen inför ett lopp (även om jag vet att jag inte ens är i närheten av att vinna), men den stressen försvinner i samma ögonblick som startskottet går. Då är jag enbart en glad motionär ska tilläggas.

Nu vet jag inte om det är du eller jag som har missuppfattat allting, men mjölksyra är det sista du är ute efter under tröskelträning (eller tävling). Du tränar dina muskler och din kropps förmåga att transportera syre till dem genom att ständigt pusha gränsen för vid vilken puls mjölksyran uppstår. Ju större volym blod ditt hjärta kan pumpa varje minut, desto mer syre kan tillföras till dina muskler och du orkar mer. Genom att medvetet sänka volymen blod (och syre) ger ju bara effekten att mjölksyran kommer tidigare och att den maximala träningsvolymen blir lägre (och det är ju den du är ute efter).

Det är möjligt att du kan simulera höghöjdsträning (andel röda blodkroppar) genom att under perioder av lägre träningsintensitet sänka mjölksyrapulsen för att tvinga kroppen anpassa sig, men jag gissar att det på elitnivå ändå blir kontraproduktivt då muskeluppbyggnaden (och återhämtningen) blir sämre.

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tycker dina argument inte håller. Och angående att skapa röda blodkroppar på "icke-naturlig" väg så stämmer det ju inte, din kropp skapar dem själv så länge du inte stoppar in fler (och då pratar vi bloddoping som absolut varit förekommande inom skidsporten). Jag tror för övrigt att den energi som går åt att öka just blodkroppsantalet i sammanhanget är försumbart
Citera
2018-01-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

På förhöret med Bendiksen kom det fram att man har 2 SALVOR i läkarväskan och att den ena var slut.
Då undrar man varför de inte prövade den andra salvan!
Senast redigerad av Parklane 2018-01-03 kl. 21:39.
Citera
2018-01-03, 22:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Alternativ sanning eller fakenews, det verkar vara din paradgren, det är dina åsikter att det jag sagt är lögner, har du försökt leva i verkligheten nån gång ? istället för att sitta och sura framför friatider och nmr?
Snacka om att svamla. Jag är totalt ointresserad att friatider/nmr (vad det ni har med tråden att göra). Ytterligare en ren lön/påhitt tagit helt ur luften.

Så det är t.ex. min "åsikt" att läppen är en del av slemhinnorna och inte huden som du säger... ?!

Föga förvånande kom du inte med något exempel på några lögner som jag har framfört. Ytterligare en ren lögn från dig.

Citat:
Vi börjar med påstående 1, systematisk doping, du får tro vad du vill men din tro är inte värd mer än det katten släpat in.

DU säger att "alla som tänker efter" vet att hon inte sysslar med systematisk doping. Ett rent absurt påstående. Ingen normalt funtat människa skulle påstå att de VET att någon enda elitåkare är fri från systematisk doping, även de som INTE har fällts för intag av en anabol steroid som är perfekt att dopa sig med via mikrodosering.

Nu sätter jag dig på ignore. Du borde verkligen lära dig att argumentera vettigt och att hålla dig till sanningen.
Senast redigerad av DikT 2018-01-03 kl. 22:46.
Citera
2018-01-03, 23:06
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Bara för att reda ut vad det är som händer här:
Jag skrev alltså ut 7 punkter som alla är tydliga tecken på att nånting är galet i deras historia. Du kontrade med personangrepp och inte ett enda motargument och avslutade med att kalla mig för ett fån.
Är du nöjd? Tycker du det känns som att du kom ut som en vinnare ur detta meningsutbytet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in