Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Jag läste runt på olika forum och där var det delade meningar, vissa fick sämre ork medan vissa inte märkte någon skillnad alls. Att det är små marginaler är ju såklart givet, men om man är nervös och spänd och ska åka 3 mil så lär man tjäna på att bli avslappnad men något lägre maxpuls.
Jag må löpträna en hel del lågdistans och tycker det är kul att springa lopp, med det sagt så är jag långt ifrån en elitlöpare. För att sätta mitt perspektiv i perspektiv så att säga, jag menar inte att jag kan mest om ens något, men diskuterar gärna frågan.
Jag tror att för att tävla på högsta elitnivå så funkar det inte att bli så nervös att man inte klarar av att genomföra loppet bara för att det drar ihop sig till en prestigefylld tävling. Jag tror att de flesta som når toppen gör det för att de älskar spänningen (och till viss del nervositeten som jag är säker på att alla känner av mer eller mindre). Du hamnar helt enkelt inte där om du inte pallar kissnödigheten vid startlinjen. Sedan så ligger de ju precis på gränsen för vad deras kroppar klarar av utan att dra på sig mjölksyra. Rent hypotetiskt, säg att Charlotte Kalla ligger på 170 i puls när hon kör sitt lopp. Om hon helt plötsligt sänker maxpulsen med säg 10 % så sjunker också hennes kropps förmåga att transportera syre med 10 %. Det får ju extra stor effekt ju längre loppet är och ju länge hon måste ligga på denna puls. 10 % kanske är oerhört överdrivet, men på den nivån så handlar det ju snarast om promillen som skiljer en vinnare mot en femteplats eller betydligt sämre.
Jag säger inte att jag har rätt, men jag säger att jag tror att du har fel. Dagsform kan vara skillnaden mellan topp och flopp och jag tvivlar på att många idrottare frivilligt sänker sin egen dagsform inför tävling