2017-09-03, 22:25
Medlem
bax88s avatar
Äter man Citalopram mot stress?
En närstående knaprar dessa piller då nån läkare ordinerat dem mot stress och utbrändhet typ.
Men när man läser om dem så får jag intrycket att det bara är mot ångest typ.
Hur hjälper det mot stress i så fall?
Blir du bara jävla avtrubbad eller?
Samma princip som att du dricker 7 starköl efter jobbet för att varva ner?
Citera
2017-09-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Äter man Citalopram mot stress?
En närstående knaprar dessa piller då nån läkare ordinerat dem mot stress och utbrändhet typ.
Men när man läser om dem så får jag intrycket att det bara är mot ångest typ.
Hur hjälper det mot stress i så fall?
Blir du bara jävla avtrubbad eller?
Samma princip som att du dricker 7 starköl efter jobbet för att varva ner?

Det är klassat som "humör hjälp"

jag har ätit dom i många år för jag har problem att kontrollera mitt humör. Minsta motgång och jag gråter okontrollerat. med citalopram känner jag mig lugnare. det är inget du blir beroende av direkt men

Iband glömmer jag att ta dom och jag känner direkt efter bara en dag eller två att jag blir gråtfärdig.
Citera
2017-10-30, 19:37
Medlem
Biter citalopram bra på stark ångest?
Citera
2017-10-31, 15:16
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Biter citalopram bra på stark ångest?
Ja, både mot ångest generellt och social ångest.
Citera
2017-11-28, 10:23
Medlem
Gör en insatts för att sprida värdefull info då jag tagit del av FB men aldrig bidragit själv. Nu är det dags, då jag tror detta kan hjälpa en del som upplever förstoppning som biverkning i samband med SSRI- Cipralex/Elistropram.

Jag har alltid brottats med förstoppning i samband med SSRI. Problematiken uppstår då SSRI hjälper mot depression medan förstoppning skapar ångest, depression och stress. Lösningen efter många läkarbesök och test är Movicol. Det brukar vara en av de första förslagen som läkarna ger, men oftast i för liten dos. Jag är uppe i 4 kuvert/dag - 2 morgon och kväll vilket fungerar fantastiskt. Movicol tas inte upp av kroppen utan ökar bara tarmrörelsen. Så det är inte farligt med ökad dos på samma sätt som med andra mediciner. Men tala med er psykiatriker/läkare om ni är osäkra.
Movicol och dess generika, har varit en life-saver för mig. Ger de positiva effekterna av SSRI men kan ändå tömma regelbundet!
Citera
2017-11-28, 15:59
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaluakid
Gör en insatts för att sprida värdefull info då jag tagit del av FB men aldrig bidragit själv. Nu är det dags, då jag tror detta kan hjälpa en del som upplever förstoppning som biverkning i samband med SSRI- Cipralex/Elistropram.

Jag har alltid brottats med förstoppning i samband med SSRI. Problematiken uppstår då SSRI hjälper mot depression medan förstoppning skapar ångest, depression och stress. Lösningen efter många läkarbesök och test är Movicol. Det brukar vara en av de första förslagen som läkarna ger, men oftast i för liten dos. Jag är uppe i 4 kuvert/dag - 2 morgon och kväll vilket fungerar fantastiskt. Movicol tas inte upp av kroppen utan ökar bara tarmrörelsen. Så det är inte farligt med ökad dos på samma sätt som med andra mediciner. Men tala med er psykiatriker/läkare om ni är osäkra.
Movicol och dess generika, har varit en life-saver för mig. Ger de positiva effekterna av SSRI men kan ändå tömma regelbundet!

Testat plommonjuice?
Citera
2017-11-28, 16:22
Medlem
UndeadNinjas avatar
Hur funkar ecitalopram mot gad och panikångest? Hypokondrisk panikångest?
Citera
2017-12-04, 01:39
Medlem
Tobias123s avatar
Hur länge har man utsättningssymptom? Valde att kliva rakt av från 20mg (+25mg nozinan) gått ca 10 dagar hittills! Sängliggandes, extremt illamåendes! Sedan förkyld & febrig på detta, men inget sämre psykiskt mående. Då var det jobbigare att sätta in medicinen, med tillhörande självmordstankar
Citera
2017-12-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Hur funkar ecitalopram mot gad och panikångest? Hypokondrisk panikångest?

Jag lider av extrem hypokondri och även gad! och fungerar hur bra som helst mot det! Bästa antidepressiva jag testat och då har jag testat både sertralin, flouxetine, vanlaflaxin, mirtazapin och voxra. Men ecitalopram är helt klart den bästa, man blir så mycket lugnare och oroar mig inte lika mycket för sjukdomar och annat!
Citera
2017-12-08, 05:22
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjocktjej
Jag lider av extrem hypokondri och även gad! och fungerar hur bra som helst mot det! Bästa antidepressiva jag testat och då har jag testat både sertralin, flouxetine, vanlaflaxin, mirtazapin och voxra. Men ecitalopram är helt klart den bästa, man blir så mycket lugnare och oroar mig inte lika mycket för sjukdomar och annat!

Dan det låter bra. Jag har käkat ecitalopram typ 2 veckor nu så snart bör den börja ha effekt.
Citera
2017-12-11, 23:23
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias123
Hur länge har man utsättningssymptom? Valde att kliva rakt av från 20mg (+25mg nozinan) gått ca 10 dagar hittills! Sängliggandes, extremt illamåendes! Sedan förkyld & febrig på detta, men inget sämre psykiskt mående. Då var det jobbigare att sätta in medicinen, med tillhörande självmordstankar

Ingen som har någon input?
Citera
2018-01-02, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias123
Ingen som har någon input?

Tyvärr kan man ha symptom länge - beroende på hur länge du ätit och hur snabbt du trappat ned. Det är inte så mysigt att köra CT på ssri som du märker. Det kan ta månader att bli helt återställd om du har otur. Hur länge åt du?

Hur mår du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in