2017-03-11, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paison
Har nyligen fått en ny läkare. Han ökade direkt min dos av citalopram från 30mg till 40mg för min ångest.

Han sa att 20-30mg tar man för att behandla depression. Men mot panikångest behöver man upp till 40mg.

Något som hört liknande från sin läkare?

Är inte 20 mg det maximala? Eller tar du 2 st 20 mg?
Citera
2017-03-11, 09:20
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKaravaj
Är inte 20 mg det maximala? Eller tar du 2 st 20 mg?

40 mg är maxdosen. Den låg tidigare högre men sänktes.
Senast redigerad av Asklord 2017-03-11 kl. 09:22.
Citera
2017-04-02, 11:11
Medlem
Jag har ätit Citalopram 10 mg i ca 2 veckor. Detta för att jag känt mig nedstämd under en längre tid, skuldbelägger mig själv och ältar saker. (Problemen började efter ett destruktivt förhållande med en tjej med Borderline)
Jag vet inte om jag märker nån effekt än, möjligen ältar jag lite mindre, men känner mig fortfarande stundvis nedstämd och har lätt för att falla in i negativa tankar.
En biverkning som oroar mig är att min sexuella förmåga har påverkats. Jag har alltid haft en stor sexlust och oftast onanerat 2 gånger per dag. Är 37 år. Nu sen jag började med medicinen har jag upptäckt att det blivit svårare att komma. Förut har det varit nästan tvärt om att jag måste hålla tillbaka för att inte komma för tidigt, nu måste jag kämpa för att överhuvudtaget komma..
Detta är frustrerande. Erektionen är det inget problem med, men jag har svårt att tända till och komma. Träffar en tjej på distans och är orolig för hur sexet ska bli nästa gång jag hälsar på henne.
Kommer denna biverkning försvinna efter ett tag?
Citera
2017-04-02, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy80
Jag har ätit Citalopram 10 mg i ca 2 veckor. Detta för att jag känt mig nedstämd under en längre tid, skuldbelägger mig själv och ältar saker. (Problemen började efter ett destruktivt förhållande med en tjej med Borderline)
Jag vet inte om jag märker nån effekt än, möjligen ältar jag lite mindre, men känner mig fortfarande stundvis nedstämd och har lätt för att falla in i negativa tankar.
En biverkning som oroar mig är att min sexuella förmåga har påverkats. Jag har alltid haft en stor sexlust och oftast onanerat 2 gånger per dag. Är 37 år. Nu sen jag började med medicinen har jag upptäckt att det blivit svårare att komma. Förut har det varit nästan tvärt om att jag måste hålla tillbaka för att inte komma för tidigt, nu måste jag kämpa för att överhuvudtaget komma..
Detta är frustrerande. Erektionen är det inget problem med, men jag har svårt att tända till och komma. Träffar en tjej på distans och är orolig för hur sexet ska bli nästa gång jag hälsar på henne.
Kommer denna biverkning försvinna efter ett tag?

Du kommer börja må bättre om 1-2v. Ibland tar det lite längre tid, min erfarenhet.
Att ha svårt att komma är en vanlig biverkning som inte verkar bli bättre med tiden.
Om det är ett jätteproblem kanske du kan trappa ner till 10mg så småningom.
Citera
2017-04-02, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinMama
Du kommer börja må bättre om 1-2v. Ibland tar det lite längre tid, min erfarenhet.
Att ha svårt att komma är en vanlig biverkning som inte verkar bli bättre med tiden.

Äter 10 mg. Den dos läkaren skrev ut åt mig.
Citera
2017-04-14, 12:54
Medlem
Tog precis 100 mg diklofenak mylan pga huvudvärk utan att kolla fass, aldrig tidigare hört talas om tabbletterna. Tittade nu fem minuter efterhand och ser att under andra läkemedelsrubriken står SSRI med. Käkar escitalopram så uppskattar om någon snabbt kan svara på om detta var en dum idé eller om det är en lugn kombo

Mvh
Citera
2017-05-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinMama

Står på 20 mg nu sen 1,5 vecka. Förra veckan var väldigt jobbigt med mycket ångesttankar.
Lite bättre i helgen, sen blev jag förkyld och ångesttankarna kom tillbaka.
Hoppas att 20 mg på några veckor ska få mig att bli mer stabil och inte bli så ältande och lättstött .
Det positiva är att de sexuella problem jag upplevde i början har ordnat upp sig. Nu funkar det i stort sett som vanligt. Jag blir upphetsad och kan komma när jag vill.
Om jag skulle behöva öka till 30 mg, finns det rikt att jag återigen får sexuella problem?
Citera
2017-05-05, 07:18
Medlem
Fjantors avatar
Kan detta hjälpa mig...
Tror jag har fått panikångest.
Det sticker i kroppen på mig, känner mig orkeslös under attackerna och svettas väldigt mkt..
Får typ dålig kondition, blir trött lätt då jag är ute med hundarna..
Och det kommer tätare och tätare.

Tränar 6 dagar i veckan och kände i början att det va det enda rätta, men nu har detta som tagit över.
Fokuserar på detta dygnet runt typ.
Har väldigt svårt att slappna av..
Så kan citalopram vara medicinen för mig?

Och en sak om vikten.
Ligger hela tiden på ett underskott av kalorier.
Då borde jag väl inte gå upp i vikt av dessa..
Citera
2017-05-11, 13:39
Medlem
Fjantors avatar
Vet ju att man kan få snedfyllor på dessa..
Men om jag vill dricka en kväll funkar det om jag hoppar över medicinen den dagen.:?
Citera
2017-05-30, 15:51
Medlem
Kivikss avatar
Hej
Har ätit Citalopram i 4 år. Började med 40 mg, kört 20 mg i över ett år och har nu gått ner till 10 mg. Behöver man ta ännu en lägre dos eller är 10 mg det lägsta jag ska köra och sen sluta helt?
Citera
2017-07-12, 13:48
Medlem
Fjantors avatar
Åt 10 mg citalopram i morse...
Fy fan helt slut i kroppen..
ont som fan i magen och gasig...
Helt kall i kroppen....
Det va det...
Aldrig mer..
Citera
2017-08-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Åt 10 mg citalopram i morse...
Fy fan helt slut i kroppen..
ont som fan i magen och gasig...
Helt kall i kroppen....
Det va det...
Aldrig mer..

Prova att börja med 5 mg första veckan och öka sen till 10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in