Citat:
Du ser det mötet mellan Singer och Löfven ur ett antisemitiskt perspektiv och utgår från att Singer genom Löfven påverkade den rättsliga processen innan demonstrationen. Som jag skrev ovan: om så verkligen skedde är det allvarligt. Men du kan inte utgå från att det gick till på det viset. Löfven träffar folk som lobbar för det ena eller andra intresset varje dag och har stor vana vid att hantera lobbyister. Tills dess bevis för motsatsen lagts fram har jag förtroende för att vår statsminister hanterade även detta möte korrekt.
Citat:
Totalt elva av motdemonstranterna dömdes, varav åtta till fängelse. Se mina inlägg tidigare i tråden om detta:
(FB) Svenska judar vädjar: håll nazisterna borta från oss!
(FB) Svenska judar vädjar: håll nazisterna borta från oss!
De 23 gripna nazisterna friades från misstanken om våldsamt upplopp. Åklagaren ansåg att det inte gick att bevisa exakt vem som gjort vad i tumultet med polisen, och att det var tveksamt om det handlade om våldsamt upplopp:
Det är kammaråklagare Ulrika Åberg som fattade beslutet under fredagen.
Enligt henne har det inte gått att visa vad varje enskild person har gjort under hela förloppet som utretts som våldsamt upplopp.
– Det kan också vara tveksamt om det överhuvudtaget rörde sig om ett våldsamt upplopp i just det specifika läget, säger Ulrika Åberg.
https://www.expressen.se/gt/just-nu-upplopsutredningar-laggs-ner/
Däremot har åklagaren inlett två nya förundersökningar mot nazister:
Samtidigt har två andra förundersökningar inletts meddelar Ulrika Åberg:
En förundersökning om ohörsamhet mot ordningsmakten som, enligt Ulrika Åberg, rör personer i fronten för demonstrationen som tryckte på med sköldar mot polisen i en situation där polisen gav order om att backa.
En annan förundersökning har också inletts och rör en senare händelse på samma plats som de övriga händelserna i en situation där Nordiska motståndsrörelsens aktivister, enligt åklagaren, går till angrepp mot polisen.
Hur dessa förundersökningar kommer att sluta vet vi inte än.
Hur som helst borde utfallet hittills skingra alla konspirationsteorier som går ut på att nazister behandlas hårdare av rättsväsendet än antinazister.