2017-12-28, 10:12
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
I ett öppet brev i dagens SvD vädjar Aron Verständig, ordförande för Judiska centralrådet i Sverige, och och Allan Stutzinsky, ordförande för Judiska församlingen i Göteborg, om att en demonstration som nazistiska Nordiska motståndsrörelsen (NMR) planerar i Göteborg ska flyttas:

Håll nazisterna borta från oss!

http://www.svd.se/hall-nazisterna-borta-fran-oss

Demonstrationen är tänkt att äga rum på judarnas viktigaste högtid, jom kippur eller försoningsdagen (den 30 september) och kommer om den genomförs att passera nära synagogan i Göteborg, där många judar då är församlade. Det handlar alltså om en uppenbar provokation mot de svenska judarna, både vad gäller tid och plats. Många av dem oroas nu av hotet från nazisterna:

Inte minst för oss judar medför de svenska nazisternas ökade närvaro en betydande oro. De judiska församlingarna i Sverige består till mycket stor del av Förintelseöverlevande samt deras barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Att människor, som en gång överlevt Förintelsens fasor, återigen ska behöva bevittna nazisters stöveltramp och vidriga antisemitiska retorik är otroligt traumatiskt och kan inte accepteras.

Verständig och Stutzinsky konstaterar:

I slutändan handlar detta om vilken typ av samhälle vi vill ha. Vill vi ha ett samhälle som gör sitt yttersta för att gå nazister till mötes eller vill vi ha ett samhälle som värnar om skyddet för sina minoriteter? Vi vet vilken typ av samhälle som nazisterna marscherar för; ett samhälle där den starke styr och minoriteter förtrycks. Det är ett samhälle som väldigt få vill ha. Därför är det hög tid att våra politiker och myndigheter markerar mot dessa nazister. Låt dem hålla till i periferin. Det är där de hör hemma.

Det bör tilläggas att ledaren för NMR, Simon Lindberg, just åtalats för hets mot folkgrupp vid en annan av organisationens demonstrationer. Se tråden om detta:

http://www.flashback.org/t2872196

Frågor att diskutera:

1. Är det rimligt att låta nazisternas stöveltramp eka utanför en synagoga på judarnas heligaste dag? Bör myndigheterna flytta demonstrationen till annan tid eller plats?

2. Var går demonstrationsfrihetens gränser? Bör organisationer som förhärligar våld och hetsar mot minoriteter fritt få demonstrera på våra gator och torg?
1. Ja det är fullt rimligt.
2. Var nånstans i deras manifest står det att dom förhärligar våld? På vilket vis anser du att dom förhärligar våld? Och på vilket vis hetsar dom mot minoriteter? Vilka minoriteter?
Citera
2017-12-28, 12:04
  #602
Medlem
gabrielle2s avatar
Judar runt om i världen är väl de minst utsätta människorna.
I Sverige också.
Varför har de sådant förbannat stort behov av att synas, höras och framstå som offer stup i kvarten?
Dölja något, eller vad?

Vad som än sker runt om i världen så vill Judarna enbart prata om hur synd om dem de är och hur utsätta de är.
Själva säger de ingenting om sitt egna agerande.
Det är något som inte är som det skall vara.

Nu blev ju Nmr:s demonstration som den blev.
Tycker att det är dags att tilltala Nmr som Nmr.
Eller ska vi varenda gång vi nämner S och V lägga till prefixet " gammelnazzarna" och i tid och otid tänka på skallmätning.

Nordiska motståndsrörelsen har lika stor rätt att demonstrera och prata om sin politik som alla andra.
Sedan är det upp till var och en att välja väg.
Det gör folk ändå oavsett stasimetoder.
Citera
2017-12-28, 17:34
  #603
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Judar runt om i världen är väl de minst utsätta människorna.
I Sverige också.
Varför har de sådant förbannat stort behov av att synas, höras och framstå som offer stup i kvarten?
Dölja något, eller vad?

Vad som än sker runt om i världen så vill Judarna enbart prata om hur synd om dem de är och hur utsätta de är.
Själva säger de ingenting om sitt egna agerande.
Det är något som inte är som det skall vara.

Nu blev ju Nmr:s demonstration som den blev.
Tycker att det är dags att tilltala Nmr som Nmr.
Eller ska vi varenda gång vi nämner S och V lägga till prefixet " gammelnazzarna" och i tid och otid tänka på skallmätning.

Nordiska motståndsrörelsen har lika stor rätt att demonstrera och prata om sin politik som alla andra.
Sedan är det upp till var och en att välja väg.
Det gör folk ändå oavsett stasimetoder.

NMR:s demonstration blev ett fiasko inte på grund av judarna, utan därför att nazisterna försökte ta en annan väg än den som polisen anvisat. En väg som skulle ha lett till konfrontation med motdemonstranterna och kravaller.

Nazisterna har som all andra rätt att demonstrera, men om de bryter mot polisens anvisningar blir det problem. Förhoppningsvis har de lärt sig det nu.
Citera
2017-12-28, 19:20
  #604
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
NMR:s demonstration blev ett fiasko inte på grund av judarna, utan därför att nazisterna försökte ta en annan väg än den som polisen anvisat. En väg som skulle ha lett till konfrontation med motdemonstranterna och kravaller.
Nu ljuger du igen.
Citat:
När tåget skulle passera Lisebergsstationen angrep vänsterextremister, som polisen låtit komma för nära tåget, de nationella med stenar. Motståndsrörelsens skyddstyrkor skyndade sig fram för att skydda tåget och hamnade där i konfrontation med polisen som ställde sig i vägen.
https://www.nordfront.se/storsta-nationella-samlingen-goteborg-modern-tid.smr
Citera
2017-12-28, 23:59
  #605
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nu ljuger du igen.

https://www.nordfront.se/storsta-nationella-samlingen-goteborg-modern-tid.smr

Nassesajten som du citerar fabulerar.

Vad som egentligen hände framgår tydligt både av videofilmerna från tåget och flygbilderna. Det var inte några "skyddsstyrkor" utan hela tåget som svängde av till vänster vid ICA, för att försöka slå sig igenom polisens linjer och ta sig fram till den plats där motdemonstranterna slogs med polisen.

Hade nazisterna lyckats med det hade det slutat med kravaller och många skadade. Lyckligtvis - för alla inblandade - lyckades polisen få stopp på nazisternas försök till utbrytning. En heder till våra duktiga poliser som hanterade en svår situation på föredömligt sätt.
Citera
2017-12-29, 00:38
  #606
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
NMR:s demonstration blev ett fiasko inte på grund av judarna, utan därför att nazisterna försökte ta en annan väg än den som polisen anvisat. En väg som skulle ha lett till konfrontation med motdemonstranterna och kravaller.

Nazisterna har som all andra rätt att demonstrera, men om de bryter mot polisens anvisningar blir det problem. Förhoppningsvis har de lärt sig det nu.
Så var det inte. Jag såg förloppet själv.
Nordiska motståndsrörelsen har exakt lika mycket rätt att göra sin röst hörd som vilka individer som helst.
Förhoppningsvis har de styrande lärt sig att det inte går att tysta åsikter.
Riktigt pinsamt att låta Is anhängare sitta och prata ut i tv och dessutom ge dem " hjälp" i Sverige samtidigt som man jagar svenskar och kallar dem för drägg, svin och nazister och Judarna sitter och ylar om hur synd om dem det är.
De största idioterna i den här tillställningen var de stenkastande, maskbeklädda huliganerna.
Dem pratar man inte om.

Hycklare hela högen.
Citera
2017-12-29, 01:44
  #607
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Så var det inte. Jag såg förloppet själv.
Nordiska motståndsrörelsen har exakt lika mycket rätt att göra sin röst hörd som vilka individer som helst.
Förhoppningsvis har de styrande lärt sig att det inte går att tysta åsikter.
Riktigt pinsamt att låta Is anhängare sitta och prata ut i tv och dessutom ge dem " hjälp" i Sverige samtidigt som man jagar svenskar och kallar dem för drägg, svin och nazister och Judarna sitter och ylar om hur synd om dem det är.
De största idioterna i den här tillställningen var de stenkastande, maskbeklädda huliganerna.
Dem pratar man inte om.

Hycklare hela högen.

1. NMR har rätt att demonstera, men inte ställa till med kravaller genom att angripa motdemonstranter. Hade de lyckats med sin utbrytning hade många människor skadats och de hade själva åtalats och dömts för våldsamt upplopp. Nu slapp de det eftersom polisen gjorde en bra insats och stoppade utbrytningen.

2. IS och andra terroriströrelser som krigar i Syrien ska vi naturligtvis inte dalta med. I den mån det skett beror det på ett okritiskt accepterande av amerikansk terroristvänlig propaganda i Sverige. Detta har dock inget med NMR att göra.

3. NMR betraktas inte som terrorister av svenska myndigheter, men ju mer våld organisationen förknippas med desto större är sannolikheten att de kommer att klassas som terrorister och förbjudas, såsom redan skett i Finland.

4. Att kalla NMR:are för drägg och svin är att göra det för lätt för sig. Problemet är den vidriga nazistiska ideologin. Att kalla dem för nazister är dock korrekt eftersom de är nazister. Till skillnad från numera avsomnade Svenskarnas Parti hycklar de ju inte om detta.

5. Vad gäller de stenkastande motdemonstranterna, så dömdes elva av dem för några dagar sedan, varav åtta fick fängelse:

Motdemonstranter döms för stenkastning mot polis

Samtliga av de elva motdemonstranterna döms nu för oroligheter under NMR:s demonstration i Göteborg. Åtta döms till fängelse. – Jag är naturligtvis jättenöjd med domen för tingsrätten har ju bedömt saken på samma sätt som jag har gjort, säger åklagaren Mats Ihlbom.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/motdemonstranter-doms-for-stenkastning-mot-polis

Här finns det återigen anledning att gratulera polis och åklagare för ett bra jobb.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2017-12-29 kl. 01:57.
Citera
2017-12-29, 06:21
  #608
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vad som egentligen hände framgår tydligt både av videofilmerna från tåget och flygbilderna. Det var inte några "skyddsstyrkor" utan hela tåget som svängde av till vänster vid ICA, för att försöka slå sig igenom polisens linjer och ta sig fram till den plats där motdemonstranterna slogs med polisen.

Hade nazisterna lyckats med det hade det slutat med kravaller och många skadade. Lyckligtvis - för alla inblandade - lyckades polisen få stopp på nazisternas försök till utbrytning. En heder till våra duktiga poliser som hanterade en svår situation på föredömligt sätt.
Heder? Det finns ingen heder eller ärofyllt agerande i polisens agerande. Eller för den delen, dina kommentarer. Vidare från samma fabulerande "nassesajt",

Citat:
För två veckor sedan höll Motståndsrörelsen en oannonserad demonstration i Göteborg som förlöpte helt ordnat just för att polisen inte kände till den och därför inte kunde sabotera den.
Citera
2017-12-29, 09:45
  #609
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Heder? Det finns ingen heder eller ärofyllt agerande i polisens agerande. Eller för den delen, dina kommentarer. Vidare från samma fabulerande "nassesajt",

Polisens jobb var att hålla isär nazister och motdemonstranter och förhindra att dessa drabbade samman. Den uppgiften skötte de galant.

Vad gäller den andra nazistdemonstrationen i Göteborg, så förlöpte den utan större problem inte därför att polisen inte kände till den utan därför att motdemonstranterna inte kände till den.
Citera
2017-12-29, 10:11
  #610
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
1. NMR har rätt att demonstera, men inte ställa till med kravaller genom att angripa motdemonstranter. Hade de lyckats med sin utbrytning hade många människor skadats och de hade själva åtalats och dömts för våldsamt upplopp. Nu slapp de det eftersom polisen gjorde en bra insats och stoppade utbrytningen.

2. IS och andra terroriströrelser som krigar i Syrien ska vi naturligtvis inte dalta med. I den mån det skett beror det på ett okritiskt accepterande av amerikansk terroristvänlig propaganda i Sverige. Detta har dock inget med NMR att göra.

3. NMR betraktas inte som terrorister av svenska myndigheter, men ju mer våld organisationen förknippas med desto större är sannolikheten att de kommer att klassas som terrorister och förbjudas, såsom redan skett i Finland.

4. Att kalla NMR:are för drägg och svin är att göra det för lätt för sig. Problemet är den vidriga nazistiska ideologin. Att kalla dem för nazister är dock korrekt eftersom de är nazister. Till skillnad från numera avsomnade Svenskarnas Parti hycklar de ju inte om detta.

5. Vad gäller de stenkastande motdemonstranterna, så dömdes elva av dem för några dagar sedan, varav åtta fick fängelse:

Motdemonstranter döms för stenkastning mot polis

Samtliga av de elva motdemonstranterna döms nu för oroligheter under NMR:s demonstration i Göteborg. Åtta döms till fängelse. – Jag är naturligtvis jättenöjd med domen för tingsrätten har ju bedömt saken på samma sätt som jag har gjort, säger åklagaren Mats Ihlbom.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/motdemonstranter-doms-for-stenkastning-mot-polis

Här finns det återigen anledning att gratulera polis och åklagare för ett bra jobb.

Det ser ju bättre ut när medier skriver att
NMR angriper motdemonstranter.
Fast det är motdemonstranter som angriper NMR.
Mediers bild blir ju mer sann då....
Man sätter grupper mot varandra och håller den ena gruppen bakom ryggen.

Tycker du inte att det är konstigt att medier inte skriver om de här 8 personerna varenda dag och kallar dem för ligister och ringar in dem. Sätter ut namn och bild på dem.

Polisen i Göteborg sa själva att det största problemet fanns bland stenkastargänget/ motdemonstranterna.
Jag såg det själv.
De var beredda och färdiga för att attackera.
Noga planerat.
De borde förbjudas att vara på samma ställe som NMR.
Min åsikt.

När medier och stat gång på gång talar om för folket vilka de har rätt att avsky, hata och förstöra för så borde du väl ha lärt dig av historien eller.
Kallas ju avhumanisering eller....

Judar i Sverige är inte utsätta.
Judar runt om i världen är inte en utsatt grupp.
Det är inte synd om Judar mer än några andra grupper runt om i vår värld.
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2017-12-29 kl. 10:14.
Citera
2017-12-29, 10:16
  #611
Medlem
Nassar är en marginell grupp, litet verkstad. Enda positiva med musse-inflödet är att judar får fundera om att flytta till det förlovade landet. Enkelbiljett.
Citera
2017-12-29, 10:41
  #612
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det ser ju bättre ut när medier skriver att
NMR angriper motdemonstranter.
Fast det är motdemonstranter som angriper NMR.
Mediers bild blir ju mer sann då....
Man sätter grupper mot varandra och håller den ena gruppen bakom ryggen.

Tycker du inte att det är konstigt att medier inte skriver om de här 8 personerna varenda dag och kallar dem för ligister och ringar in dem. Sätter ut namn och bild på dem.

Expressen hängde ut dem med namn och bild, vilket är ganska ovanligt när det handlar om unga människor som får fängelsestraff på några månader:

Här är männen som attackerade polisen

https://www.expressen.se/gt/poliser-attackerade-vid-liseberg-nu-faller-domen/

Att det inte skrevs mer om domen i media berodde nog på att den kom bara några dagar före Julafton.

Fyra av de uthängda stenkastarna är för övrigt invandrare, så påståendet som man ofta hör att media skyddar invandrare stämmer inte heller.

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Polisen i Göteborg sa själva att det största problemet fanns bland stenkastargänget/ motdemonstranterna.
Jag såg det själv.
De var beredda och färdiga för att attackera.
Noga planerat.
De borde förbjudas att vara på samma ställe som NMR.
Min åsikt.

Motdemonstranterna förbjöds att vara på samma ställe som NMR. Varför tror du att de kastade sten på polisen? Därför att polisen hade spärrat av ett stort område för att NMR skulle få hålla sin demonstration i fred, och hindrade motdemonstranterna från att tränga sig in i det avspärrade området.

Sedan var det korkat av nazisterna att försöka bryta igenom polisens linjer och konfrontera motdemonstranterna. Om de inte gjort det hade de kunnat hålla sin demonstration som planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in