2017-12-31, 09:26
  #15037
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Märkligt att det var så många där när det inte är någon brist.

Bestäm att nya Volvobilar bara får kosta 50 k så får du ”brist” och kö där med. Visst är det märkligt så säg?
Citera
2017-12-31, 10:40
  #15038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bestäm att nya Volvobilar bara får kosta 50 k så får du ”brist” och kö där med. Visst är det märkligt så säg?
Och nyproduktionen av Volvo-bilar skulle upphöra. Och det kommer ingen av våra kommunister i tråden att begripa hur det kan bli så. Eller hur kommunisterna?
Citera
2017-12-31, 10:46
  #15039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Märkligt att det var så många där när det inte är någon brist.
Förklaringen står att läsa i artikeln.
Peter Vesterholm är förmedlingschef vid bostadsförmedlingen och han bekräftar att 350 personer bjöds in till torsdagens visning.

– Vi bjuder normalt sett in det antal personer som vi tror behövs för att förmedla bostäderna. Det är ofta en hel del sökande som faller ifrån i olika delar av sökningsprocessen.

Så 350 "bostadslösa" behövs för att få 9 att nappa. 341 "bostadslösa" föredrar att fortsätta bo under en bro.

Nu har du nog aldrig hört talas om rea. Då kan det också bli köer och många köpsugna samlas. Men är det då ett utslag av brist?
Eller köar folk för att en ekonomisk fördel hägrar?
Citera
2017-12-31, 11:25
  #15040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Förklaringen står att läsa i artikeln.
Peter Vesterholm är förmedlingschef vid bostadsförmedlingen och han bekräftar att 350 personer bjöds in till torsdagens visning.

– Vi bjuder normalt sett in det antal personer som vi tror behövs för att förmedla bostäderna. Det är ofta en hel del sökande som faller ifrån i olika delar av sökningsprocessen.

Så 350 "bostadslösa" behövs för att få 9 att nappa. 341 "bostadslösa" föredrar att fortsätta bo under en bro.

Nu har du nog aldrig hört talas om rea. Då kan det också bli köer och många köpsugna samlas. Men är det då ett utslag av brist?
Eller köar folk för att en ekonomisk fördel hägrar?


Visst var det nybyggnation? Finns väl ingen ekonomisk fördel då BRF har mycket lägre boendekostnad. Säkert flera tusen kronor mindre än motsvarande hyresrätt.
Citera
2017-12-31, 12:05
  #15041
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Och nyproduktionen av Volvo-bilar skulle upphöra. Och det kommer ingen av våra kommunister i tråden att begripa hur det kan bli så. Eller hur kommunisterna?

Av någon anledning blir kostnaden så pass mycket högre för avreglerade hyresrätter än en ägarrätt/bostadsrätt kostnaden i Svensk nyproduktion och i hela beståndet i Usa,
vilket man inte ser på leasingbil och ägda bil marknaden, då skiljer inte kostnaden så mycket.

Fri marknad är bra, frimarknad ska det va.

I Sverige ingår en amortering på 4000 kr/mån till bostadsrättens favör för att uppnå samma kostnad motsvarande nyproducerad "borgerlig" hyresrätt som byggs nu. I Usa ingår en månadsamortering som löper på 30 år, trots det är ägarlägenheten billigare i månkostnad!

Det är en av anledningarna att HR är en få produkter som ska vara reglerad, med brukshyror, lagstiftat lågt vinstuttag för fastighetsägare eller subventionerad nyproduktion. Det ska regleras pga av detta och för att folk MÅSTE BO och ska inte utnyttjas av giriga snikna ondskefulla människor utan ett normalt känslosystem, som tex dig och kurt-sune.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-12-31 kl. 12:11.
Citera
2017-12-31, 14:14
  #15042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha och då kommer lgh att stå tomma alltså för att folk inte har råd?

De med ”bra jobb” flyttar till Rinkeby? Jo tjena.... varför ska de göra det, när de kan bo lite mer inspirerande områden istället?

Hyror kan inte vara högre än folk vill och kan betala.

Staten har alltid råd.
Citera
2017-12-31, 14:14
  #15043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bestäm att nya Volvobilar bara får kosta 50 k så får du ”brist” och kö där med. Visst är det märkligt så säg?

Varför inte använda ketchup packet som motargument? Menar ketchup är ju lika viktigt som bostäder och är lika begränsade av yta som bostäder är.
Citera
2017-12-31, 14:16
  #15044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Förklaringen står att läsa i artikeln.
Peter Vesterholm är förmedlingschef vid bostadsförmedlingen och han bekräftar att 350 personer bjöds in till torsdagens visning.

– Vi bjuder normalt sett in det antal personer som vi tror behövs för att förmedla bostäderna. Det är ofta en hel del sökande som faller ifrån i olika delar av sökningsprocessen.

Så 350 "bostadslösa" behövs för att få 9 att nappa. 341 "bostadslösa" föredrar att fortsätta bo under en bro.

Nu har du nog aldrig hört talas om rea. Då kan det också bli köer och många köpsugna samlas. Men är det då ett utslag av brist?
Eller köar folk för att en ekonomisk fördel hägrar?

Det är inte riktigt så det fungerar. Men du har nog aldrig varit med i bostadskön och varit i behov av bostad. Det är i alla fall vad jag fått ut av dina korkade argument i den här tråden än så länge.
Det handlar inte om att "nappa" det handlar ofta om att hyrorna är för höga för de flesta personer.

Att ni fortsätter att jämföra bostäder med andra varor är så humoristiskt korkat att det finns inte.
Citera
2017-12-31, 15:38
  #15045
Medlem
slemhogs avatar
Om den megasnikne ockraren alpha101 eller kurt-sune kommer och försöker ockra mig på dyr Senap, så kan jag välja att köpa ett annat senapsmärke eller undvika senap närmaste halvåret till dom gått i konkurs.
Jag har även ett val att undvika köpa Paprika och Tomater från Spanien under vintern då kilopriset är upp och nosar på 40-60 kr/kg då och kan äta morötter för 5 kr/kg istället.

Erbjuder den supersnikne psykopatiska nyliberalen Alpha101 mig ett boende, som har silverfiskar, mal och orenoverat senaste 50 åren för en skyhög hyra när man blivit utslängd från tjejen eller behöver snabbt ha ett boende för man flyttar till sthlm och fått jobb blir det svårare, speciellt när det råder bostadsbrist och boenden med vettiga hyror går direkt. Det blir det genast mycket svårare situtation man hamnar i.
I en 100% avreglerad marknad som på 1850-talet fattiga london som alpha förespråkar kan han på godtycke höja min hyra radikalt helt plötsligt om marknaden säger hyran är värd mer, och man riskerar bli vräkt eller utfattig om man inte får något nytt, och orkar man ens flytta? Har man jobb just då? Alla ens vänner och barns vänner och skolgång då? Boendet definerar mycket av ens liv och livskvalité och identitet, det gör inte paprika och senap.
Hårda bud i mellerud!

Som sagt, jämföra senap och paprika med bostäder är helt sjukt. En 100% avreglerad bomarknad fungerar inte överhuvudtaget, lika lite som lönebildningen gör det. Det förstod samhället och folk för över 100 år sen när det moderna samhället växte fram. Det är bara Usa som inte fattat det, där fick folket inte ett skit, trots det betalar dom skyhög fastighetsskatt och inkomstskatt bara några procent lägre än Stockholmarna men får inget för pengarna. Dom skattepengarna går rakt ner i dom skupellösas fickor och avdrag för höginkomsttagare.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-12-31 kl. 15:48.
Citera
2017-12-31, 19:40
  #15046
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte där främst det blir hyreshöjningar. Om folk inte kan betala så kommer lgh att stå tomma.

Eller vad tror du att en marknadshyra i Rinkeby skulle landa på?
Svaret på den frågan är: vad tror du folk kan betala för att få ett hyreskontrakt i en Stockholmsförort?
Citera
2017-12-31, 20:10
  #15047
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Svaret på den frågan är: vad tror du folk kan betala för att få ett hyreskontrakt i en Stockholmsförort?

Vad ligger andrahandshyrorna på där?
Citera
2017-12-31, 23:16
  #15048
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha och då kommer lgh att stå tomma alltså för att folk inte har råd?

De med ”bra jobb” flyttar till Rinkeby? Jo tjena.... varför ska de göra det, när de kan bo lite mer inspirerande områden istället?

Hyror kan inte vara högre än folk vill och kan betala.

Jag vet inte om du är korkad?

En okvalificerad arbetare med 25 brutto får ut 19.5 netto. Ja det finns utrymme att betala mer än 5500 kr i hyra för en 2a, och folk kommer få betala större delen av sitt överskott i hyra!!
Så vad är det du säger, har folk marginal över, har möjlighet att betala och därmed ska lägga all sin sparmarginal till hyran?! Det blir ju ett kul liv, jävla 1800-tals fattighjon som bara har råd med boende, mat och 2 6 pack öl i månaden.

Jag har 28000 rent, jag kan betala, ska jag betala allt mitt överskott (sparar 16-17k på heltidsjobbet) på hyra? Dra åt helvete.
Jag har kämpat hårt för att få min nuvarande lön och låga hyra så jag kan förverkliga mina drömmar, dom pengarna ska inte gå till kurt-sune hyresfastigheter AB för att han anser jag har råd att betala för mig.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-12-31 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in