2017-12-29, 21:20
  #15025
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyrde-ut-sin-hyreslagenhet-%e2%80%92-bodde-sjalv-i-bostadsratt/


En klassiker som lätt uppstår när man hyresreglerar....
Ja, men det är väl bra att man kontrollerar detta? Bostäder ska inte var en handelsvara eller nåt man blir rik på. Om man inte bor i sin hr, ska den lämnas tillbaka till Bostadsförmedlingen.
Citera
2017-12-29, 22:10
  #15026
Medlem
Tammers avatar
Men titta här "kurt-sune" m fl:

https://www.svd.se/bostadsratten-under-press--fler-aktorer-staller-om?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2017-12-29

Bostadsrätten är ute, allt fler vill ha hyresrätter. Folk är inte längre intresserade av att binda upp sig för tiotals år med enorma avbetalningar på sin dyra bostadsrätter. Bostadsrätter ombildas till hyresrätter, äntligen!
Citera
2017-12-29, 23:13
  #15027
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men titta här "kurt-sune" m fl:

https://www.svd.se/bostadsratten-under-press--fler-aktorer-staller-om?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2017-12-29

Bostadsrätten är ute, allt fler vill ha hyresrätter. Folk är inte längre intresserade av att binda upp sig för tiotals år med enorma avbetalningar på sin dyra bostadsrätter. Bostadsrätter ombildas till hyresrätter, äntligen!

Nja det är nog snarare priserna som låg alldeles för högt. Köpare av br finns det allltid bara priset är rätt. I detta fall gick inte kalkylen ihop...
Citera
2017-12-29, 23:16
  #15028
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ja, men det är väl bra att man kontrollerar detta? Bostäder ska inte var en handelsvara eller nåt man blir rik på. Om man inte bor i sin hr, ska den lämnas tillbaka till Bostadsförmedlingen.

Det gör man ju också. Men det tog sju år att komma på ”hyresgästen”. Med marknadshyror finns det ingen poäng att trycka på extra kontrakt så att det istället finns lediga hyresrätter att tillgå på marknaden.

Det är mycket man ska här i världen för övrigt...
Citera
2017-12-30, 09:38
  #15029
Avslutad
Några av de självklara effekter som uppstår när man prisreglerar;

https://www.svd.se/hyrestvaan-ar-din-for-300000

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/handeln-med-hyresratter-omsatter-miljarder

https://kit.se/2016/01/07/29665/sa-enkelt-ar-det-att-kopa-ett-forstahandskontrakt-i-stockholm/

https://www.svd.se/polis-lattare-att-salja-svartkontrakt-an-knark

Miljardindustri, fusk, mygel. It never ends. De som premieras är inte de som på ett ärligt sätt kämpar utan de som är beredda att fuska pch mygla mest.
Citera
2017-12-30, 14:34
  #15030
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Några av de självklara effekter som uppstår när man prisreglerar;

https://www.svd.se/hyrestvaan-ar-din-for-300000

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/handeln-med-hyresratter-omsatter-miljarder

https://kit.se/2016/01/07/29665/sa-enkelt-ar-det-att-kopa-ett-forstahandskontrakt-i-stockholm/

https://www.svd.se/polis-lattare-att-salja-svartkontrakt-an-knark

Miljardindustri, fusk, mygel. It never ends. De som premieras är inte de som på ett ärligt sätt kämpar utan de som är beredda att fuska pch mygla mest.


So? Vad har du mot viss svarthandel, bror duktig borgaren vågar inte hålla på med det själv?

Både hyresgästen och hyresvärden tjänar på det, hg får kontrakt och i en del fall får hyresvärd extra inkomst när denne säljer genom mäklare.

Fler vägar till bostad är bra.

1.Svartkontrakt.
2.Skenbyte
3. Bostadskö
4.vanligt byte
5. Ta över morsans lägenhet
6. Bostadsrätt.
7. andrahand
8.villa

Nu är flanders inne på ämnet INNERSTAN igen, avundsjukan är enorm. Tror du svarthandel förekommer i övriga landet? Svarthandel är ett mindre problem på enstaka orter.

Varför gnäller du på bruksvärdeshyra i innerstan när du själv bott i det din subventionerade parasit, står iaf i din posthistorik från år 2007
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-12-30 kl. 14:36.
Citera
2017-12-30, 19:42
  #15031
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det gör man ju också. Men det tog sju år att komma på ”hyresgästen”. Med marknadshyror finns det ingen poäng att trycka på extra kontrakt så att det istället finns lediga hyresrätter att tillgå på marknaden.

Det är mycket man ska här i världen för övrigt...
Ditt engagemang för att få hyresgäster i fattiga förorter att betala mer i hyra är behjärtansvärt...
Citera
2017-12-30, 23:51
  #15032
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ditt engagemang för att få hyresgäster i fattiga förorter att betala mer i hyra är behjärtansvärt...

Det är inte där främst det blir hyreshöjningar. Om folk inte kan betala så kommer lgh att stå tomma.

Eller vad tror du att en marknadshyra i Rinkeby skulle landa på?
Citera
2017-12-31, 00:29
  #15033
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
So? Vad har du mot viss svarthandel, bror duktig borgaren vågar inte hålla på med det själv?

Både hyresgästen och hyresvärden tjänar på det, hg får kontrakt och i en del fall får hyresvärd extra inkomst när denne säljer genom mäklare.

Fler vägar till bostad är bra.

1.Svartkontrakt.
2.Skenbyte
3. Bostadskö
4.vanligt byte
5. Ta över morsans lägenhet
6. Bostadsrätt.
7. andrahand
8.villa

Nu är flanders inne på ämnet INNERSTAN igen, avundsjukan är enorm. Tror du svarthandel förekommer i övriga landet? Svarthandel är ett mindre problem på enstaka orter.

Varför gnäller du på bruksvärdeshyra i innerstan när du själv bott i det din subventionerade parasit, står iaf i din posthistorik från år 2007

Du verkar gilla idéen med att köpa sin bostad, vet du att man kan göra det helt lagligt?
Citera
2017-12-31, 05:36
  #15034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmAvMp/hannah-blev-kallad-pa-visning--med-350-andra-personer

Det ballar ur..... som dom säger i grotesco.

Märkligt att det var så många där när det inte är någon brist.
Citera
2017-12-31, 05:37
  #15035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte där främst det blir hyreshöjningar. Om folk inte kan betala så kommer lgh att stå tomma.

Eller vad tror du att en marknadshyra i Rinkeby skulle landa på?

Bra mycket mer än vad det är idag. Vilket i sin tur är lite lustigt för de enda som har råd att bo kvar kommer vara de som får hyran betald av migrationsverket och liknande och då höjs skatterna så du får betala mer i skatt. Alternativt så flyttar bara de med bra jobb in och då faller hela ekonomin ner i ett svart hål då pengarna går till hyra och inte konsumtion av varor och tjänster.
Citera
2017-12-31, 06:48
  #15036
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Bra mycket mer än vad det är idag. Vilket i sin tur är lite lustigt för de enda som har råd att bo kvar kommer vara de som får hyran betald av migrationsverket och liknande och då höjs skatterna så du får betala mer i skatt. Alternativt så flyttar bara de med bra jobb in och då faller hela ekonomin ner i ett svart hål då pengarna går till hyra och inte konsumtion av varor och tjänster.

Jaha och då kommer lgh att stå tomma alltså för att folk inte har råd?

De med ”bra jobb” flyttar till Rinkeby? Jo tjena.... varför ska de göra det, när de kan bo lite mer inspirerande områden istället?

Hyror kan inte vara högre än folk vill och kan betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in