2017-12-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det är ännu ingen som dragit sig ur AO.

Apropå förutsättningar torskade Murray ett uppvisnings-set mot Bautista med 2-6. Murray var egentligen bara där för att träna, så antar att han känner sig hygglig fysiskt iaf. Långt kvar till nån tennismässig nivå, dock.

Imorgon kommer för övrigt Serena Williams comebacka, match mot Ostapenko. Hon har inte spelat match på 1 år men är favorit just nu hos spelbolagen i Australien. Damsidan som annars börjar se lite mer normal ut, sett till potentiellt startfält. Så får vi se om dom kommer tillbaka i klass..

En annan som ska göra comeback är Marion Bartoli. Damerna som slutar tidigt lyckas sällan hålla sig borta särskilt länge. Dröjer någon månad dock, men kanske spelar hon några mindre turneringar framöver.

Ganska vågat att sätta Serena som favorit efter ett så lång uppehåll tycker jag, hon är ingen Federer inte.

Men så bra som hon är så kan hon givetvis vinna, men jag skulle i alla fall inte sätta några pengar på det.
Citera
2017-12-30, 10:42
Medlem
Elias fick en wo seger vid ledning 4-2 i första set,kanske inte den första match man vill ha på säsongen , möter Tsitsipas härnäst, intressant.
Citera
2017-12-30, 11:35
Medlem
Förövrigt så är väl Azarenka tillbaka den kommande säsongen också. Kan inte säga att jag saknat henne, eller Sharapova. Men det blir i alla fall bättre tävling när Serena, Azarenka och Sharapova är tillbaka.

Azarenka spelade rätt bra ett tag innan hon födde barn (eller var det efter, minns inte riktigt?). Hon hade mycket väl kunnat ta någon GS om hon inte hade varit tvungen att möta Serena i tredje rundor.
Citera
2017-12-30, 11:43
Medlem
Federer lekte lite mot Sugita. Där är en som iaf inte har några frågetecken runt sig.
Citera
2017-12-30, 12:58
Medlem
Dimitrov, Murray, Kyrgios, Raonic och Muller är toppseedade i Brisbane. Ska bli intressant att se, jag gillar den turneringen, det brukar kunna bli rätt bra matcher där.

Shapovalov är med också. Ska bli intressant att följa hans utveckling det kommande året.
Citera
2017-12-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Ganska vågat att sätta Serena som favorit efter ett så lång uppehåll tycker jag, hon är ingen Federer inte.

Men så bra som hon är så kan hon givetvis vinna, men jag skulle i alla fall inte sätta några pengar på det.

Baserat på idag borde du få rätt. Serena är ju inte känd som en fartfantom precis. Men nu kan hon knappt röra sig. Ska inte räcka till mot spelare som kan stå upp mot henne på baslinjen och rör sig bättre. Resultatet i sig, torsk i supertiebreak mot Ostapenko, kanske däremot inte säger så mycket.

Det som talar för är att det finns lika stora frågetecken runt Sharapova, Azarenka och Kvitova och att naturliga favoriter saknas i övrigt. För att slå Halep, Svitolina, Kerber och Wozniacki räcker det det att inte sprida för mycket, då står dom inte pall. Där har hon matchen helt på sitt eget racket. Pliskova känns inte som dom stora matchernas kvinna men har annars förutsättningarna i spelet. Muguruza? Finns lite kvar att bevisa på hardcourt där. Övriga amerikanskor har hon jättestort övertag på.
Citera
2017-12-30, 19:47
Medlem
Tror även Serena skulle få problem med storasyrran om de skulle mötas i AO.

Muguruza är nog den spelaren som är bäst just nu när hon spelar sitt bästa, men som sagt hon har inte kommit upp i samma nivå på hardcourt, inte än i alla fall.

Kvitova tror jag aldrig räcker till på annat än gräs eller extremt snabb hardcourt. Hon är för beroende av sin serve tycker jag. Visserligen så har AO varit rätt snabbt de senaste åren, men det finns frågetecken kring hennes fysik också. Jag tror inte hon klarar av att vinna AO i alla fall.

Tur för Serena är i alla fall att hon vann förra året så hon blir i alla fall seedad i årets turnering, hon är 22:a just nu. Dock inte topp-16, så visst skulle det kunna bli problem tidigt ändå.
Senast redigerad av terribilis 2017-12-30 kl. 19:52.
Citera
2017-12-30, 19:55
Medlem
Sedan så känns det väl som att Bouchard lika gärna kan lägga av med tennisen och fokusera på det hon verkar vilja göra istället, d.v.s något annat än tennis.
Citera
2017-12-31, 10:20
Medlem
Djokovic drar sig ur ännu en turnering. Osäkert om han kommer till start i AO. Det är ganska oroväckande att det fortfarande är samma skada som stör honom trots att han har haft väldigt lång tid på sig att rehabilitera.

Hewitt ska spela dubbel i Brisbane, han kan verkligen inte hålla sig borta från tennisen haha
Citera
2017-12-31, 19:23
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Lite oroväckande med skador som fortfarande präglar Djokovic och Nadal. Jag har räknat ut Nadal alltför många gånger så det tänker jag inte göra igen, men någon gång inom en snar framtid måste ju kroppen säga ifrån helt och hållet, förhoppningsvis blir det inte under 2018. Nadals seger i Franska Öppna var annars en av mina favoritminnen från tennisen 2017, det var mäktigt och vackert att se honom höja pokalen för TIONDE gången. Att äntligen Tsonga fick vinna en stor titel (Davis Cup) var väldigt vackert det med, glädjescenerna efteråt med Tsonga, Gasquet och Pouille var underbart att se.

Tennismässigt var 2017 för det mesta ett skitår, alltför många långa skador på de stora namnen, men nu blickar vi fram mot 2018. Det kommer bli ett bra år med en hel del av de nya spelarna som kliver fram på allvar med stora steg. Rublev är en oslipad diamant, sicken hög högsta nivå han har alltså, tror han tar sin på topp 10 i år. Ur ett svenskt perspektiv tippar jag att Elias äntligen tar sig in på topp 100. Mikael, om han får vara skadefri och börjar levera det spelet han verkligen kan, då vinner han challenger titlar och bör kunna ta sig fram till runt 150 innan året är slut.

Gott nytt år på er allihopa!!!!
Senast redigerad av Reggie Hamond 2017-12-31 kl. 19:28.
Citera
2017-12-31, 19:47
Medlem
Jag tippar att Ymers floppar. Men hoppas att jag har fel.

Rublev topp-10? Nja, tveksamt, men han kan nog bli det någon gång i framtiden i alla fall. Fast med mycket skador så kanske redan i år, vem vet. Men jag tror det blir svårt för honom med jämnheten som krävs.
Citera
2017-12-31, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Djokovic drar sig ur ännu en turnering. Osäkert om han kommer till start i AO. Det är ganska oroväckande att det fortfarande är samma skada som stör honom trots att han har haft väldigt lång tid på sig att rehabilitera.

Hewitt ska spela dubbel i Brisbane, han kan verkligen inte hålla sig borta från tennisen haha

Meningen är att Hewitt ska lira dubbeln tillsammans med Groth i AO, som ska göra sin sista turnering där. Verkar vara populär bland sina inhemska Groth.

Håller med om Novak. Inte bra alls, verkar som att det kanske var fel beslut att inte operera. Men oavsett vilka som kommer till start håller jag Federer som ganska stor favorit. Tror de som kommer tillbaka kommer behöva några turneringar för att nå sin bästa nivå. Men roligare matcher blir det om alla är med, så är det ju.

Elias torskade kvalfinalen i tiebreaks mot Tsitsipas. Svårkommenterat utan att ha sett, greken går ju in i huvudlottningen i Australien trots sin ringa ålder. Tillsammans med Shapovalov den jag tycker kanske har störst spel i sig av tonåringarna. Kan vara bra redan i år, men det får vi se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in