Hur ser det ut i de olika länen ni bor i då?
SD kommer definitivt att fortsätta äta upp S-väljare i löpande takt. Löfvens vacklande i uppgörelsen med MP satte en spik i kistan för ett socialdemokratiskt parti på 30 procent.
Samtidigt har Moderaterna stabiliserat sin position något. Några S-väljare går till M och några SD-väljare kommer "baila" på valnatten och gå till M samtidigt som några M-väljare kommer taktikrösta på L och KD.
Stockholms län (2,3 milj)
Socialdemokraterna har ett okej utgångsläge i Stockholm. I Stockholm känner folk att S politik gynnar dem, jag vet en del akademiker som socionomer och lärare kommer lämna MP och V för att rösta på S. Samtidigt vet alla som har en insyn i stadshuset att SD:s organisation är direkt usel och misskött i Stockholm och detta spiller naturligtvis över på bilden av partiet. Här krävs det rätt mycket ansträngning för att SD ska gå framåt.
Västra Götland (1,7 milj)
Västra Götaland och Göteborg är viktigt. Jag har bland annat än kontakter där på verkstadsgolvet. Här tror jag att SD kommer göra sin procentuellt största tillväxt. I Göteborg har Socialdemokraterna stora trovärdighetsproblem - och även Moderaterna och de flesta andra politiska partier i Göteborgs kommun.
Skåne (1,4 milj)
Något annat som drar ner Socialdemokraterna är hur det kommer gå i Skåne. Det kommer definitivt bli några SD-styrda kommuner. Ta en titt på valresultatet i kyrkovalet för Socialdemokraterna i Skåne, och i synnerhet Malmö. Det ger en liten tendens. I Malmö har SD en någorlunda mogen distriktsorganisation, vilket också kan innebär en rejäl skjuts både i kommunvalet och riksdagsvalet - även om SD på det stora hela inte kommer göra en gigantisk procentuell tillväxt där.
Övriga
Övriga Sverige med sina andra län har totalt har 4,5 miljoner invånare. Här kanske någon Flashbackare kan komplettera bilden hur det ser ut för SD på andra delar av landet.
När jag tittar på valmyndighetens hemsida verkar SD otroligt starka i Dalarna och man kan också se vilka län som låg över genomsnittet 12,97. Stockholms kommun, Västerbotten var de med svagast SD-stöd.
http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/rike/index.html
Om SD växer i de områden som ligger under 12,97 (framförallt Stockholm och de norrländska kommunerna - och Göteborg där det redan skett) finns det ju en väldigt hög potential för SD.
Min gissning så här på nyårsafton är att SD landar på över 21 procent i riksdagsvalet. Naturligtvis kan det överskridas något, men det lär inte underskridas om inte Jimmie Åkesson börja kalla sig feminist, eller om SD tabbar sig rejält och tappar bort hela Västra Götaland och Skåne.