2017-12-31, 12:48
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Av 800 räder av 55 polisdistrikt under sex månader hittade ingen som hade tvingat någon att sälja sex och 11 kvinnor som verkade ha sålt sex mot sin vilja. Indikerar detta att trafficking av den sorten vi talar om här är ett stort problem? Som tur var inte.

Men låt oss ta lite nyare exempel från vad "The Global Alliance Against Traffic in Women (GAATW)" skriver 2017:

"However, too many of the attempts to measure prevalence over the past two decades have generated data that is meaningless or misleading... Huge inaccuracies creep in when ... everyone involved in sex work is counted, rather than focusing on those who are tricked or forced into prostitution to make money for others.

In 2001, NGOs in Cambodia estimated that there were ‘10,000—15,000’ children being exploited in this way in Cambodia’s capital.3 However, detailed research during the subsequent decade suggested the estimate was greatly exaggerated. This resulted in an estimate in 2003 that a total of about 2,000 women and children had been trafficked into Cambodia’s sex industry, which was reduced in 2008 to 1,000 (including 127 children).
"

Så 10 000-15 000 barn var offer för trafficking visade sig vara 127 stycken (vilket såklart är åt helvete för många men 100 gånger bättre än vad som antyddes från början).

Vidare, här är ett kort informationsblad från 2015: "Research with sex workers also does not show much trafficking is happening. A study of 164 sex workers in Cape Town found that only two had ever been the victims of trafficking under the UN definition and these had generally happened in the past, with the sex workers in question having escaped the situation by themselves" Länk.

Kan du kanske elaborera vad din egen ståndpunkt är i frågan kring kriminalisering eller inte?
Hela citatet lyder

However, too many of the attempts to measure prevalence over the past two decades have generated data that is meaningless or misleading. A preoccupation with estimating the total number of victims in a whole country or region (or the world as a whole), rather than in a specific sector of the economy or affecting a specific social group, has meant that the predicament of groups of people who are known to have endured near-slavery for decades is being drowned out. This happens when the prevalence of all forms of exploitation (or all cases of ‘modern slavery’) is estimated at once. Huge inaccuracies creep in when cases of forced marriage are included as well (rather than trafficking for forced marriage), or everyone involved in sex work is counted, rather than focusing on those who are tricked or forced into prostitution to make money for others. The result has been that some patterns of long-term exploitation which it should be a priority to denounce are instead being neglected.

Och vem kan säga emot det? Självklart måste statistik vara korrekt. Och som redan påvisats är mycket statistik från 20 år sedan inte så noggrant utförd. Den otydliga Kambodjastatistiken är baserat på siffror från 1996, vilket går ihop med vad rapporten från 1997 som det här citatet syftar på säger:

Secondly, as the writers of the GAATW report note, when statistics are available, they usually refer to the number of migrant or domestic sex workers, rather than cases of 'trafficking' (Weijers and Lap-Chew 1997: 15)
https://walnet.org/csis/papers/doezema-loose.html

It appeared to be virtually impossible to find reliable statistics on the extent of trafficking
in women, forced labour and slavery-like practices in the three areas of our concern: marriage,
domestic labour and prostitution. Similarly, it appeared impossible to find figures
about the number of women who pressed charges or the number of court cases or convictions.
Several reasons explain this dearth of statistics. Firstly, there is a significant lack of systematic
research. Moreover, if research has been done, the issues investigated differ widely
due to the lack of a precise, consistent and unambiguous definition of the phenomena
at hand. Secondly, many of the practices described in this report are – at least in theory –
illegal, clandestine or criminal, and thus more or less hidden. Thirdly, the issue has been
widely neglected by governments and international organizations, because in many
countries prostitution is considered an illegal or criminal activity, while marriage and
domestic labour are considered private issues. Lastly, very little statistics, research or documentation
exist on informal sector activities, including domestic work and prostitution.
If figures are available, they generally concern the overall number of national or migrant
domestics, the number of national or migrant prostitutes or the number of bi-national
marriages, without any indication as to the occurrence and/or extent of trafficking and/or
forced labour and slavery-like practices.

It appeared even more difficult to obtain figures relating to the number of criminal cases
and the number of suspects prosecuted or convicted. Cases are hardly registered and, if
they are, it is often not clear to which offence they refer. As will be shown in chapter 7,
national laws differ widely. This means that in one country a case may be registered as
‘procuring’ or ‘living off the avails of prostitution’, whereas in another country similar
cases may be registered as ‘trafficking’.
Most of the forthcoming information was related to trafficking in women in the context
of prostitution, due to the fact that most of the organizations addressing trafficking tend
to do so exclusively in relation to prostitution. Prostitution appears to be the most accessible,
visible, emotive and therefore most researched field. Details, statistics and documentation
on the other areas of our concern are much more sparse and fragmentary. Contacts
and information on the situation of domestic workers are difficult to obtain since
they work in private homes. The same applies to trafficking for marriage and the issue of
servile marriages.

Research with sex workers also does not show much trafficking is happening. [b]A study of 164 sex workers in Cape Town found that only two had ever been the victims of trafficking under the UN definition

En studie utförd i Kapstaden med 164 personer intervjuade år 2006-2007 alltså.

Cape Town is a large city with a population of some 3.2 million, or 65 percent of the population of the Western Cape province (City of Cape Town 2006:2). The area to be covered by the research was determined using a street map of the city as our reference (Cape Town Street Guide 2005:iii). The geographic area of the research was determined by drawing a circle from central Cape Town with a 54km radius (the distance between the city centre and Mfuleni/Faure Road – the furthest point of SWEAT’s outreach work)
[…]
In total, our research identified eight women (of 164 canvassed) who could possibly be considered victims of trafficking. These were: the two Chinese women who seem to have been trafficked when they were still in China, the four East European women from the agency owned by the now-deceased brothel owner, the South African woman who was trapped and raped in a residential agency in Parow, and the woman who was taken to Witbank and escaped. Besides these eight cases of trafficking-like practices, we also encountered 21 allegations that could indicate trafficking: agents offering to procure women, women being forced to sell sex by others, women forced to sell sex to support their addiction to drugs. Not one of these were clear cases of trafficking if trafficking is defined as including all three elements as set out in the Palermo Protocol i.e. (1) deception, (2) force or inducement in recruitment, and (3) relocation for the purposes of exploitation.
[…]
As shown in Table 8, the total number of people working in the sex work industry at any point in time in Cape Town and surroundings is estimated to be around 1 209. This presents a picture of an industry that is not very large.
[…]
We are not suggesting that there are no victims of trafficking in Cape Town, nor that victims of trafficking might not be found elsewhere in South Africa. But we can conclude that trafficking is not a major feature of the sex work industry in Cape Town. What we did find is that exploitation and abuse of women working in the industry is not uncommon.

Uppskattat antal prostituerade i Kapstaden (siffror från Sex Worker Education and Advocacy Task Force (SWEAT))
2006 1209
2013 5000-8000

Uppskattat antal prostituerade i Sydafrika 2013
121.000-167.000

Jag läser det du länkar och jag väljer att svara som jag gör för att jag reagerar på att informationen du kommer med inte är så aktuell och/eller inte backar upp saker som du påstår. Studier på ett fåtal prostituerade i Kapstaden -07 och Israel -02 är inte applicerbar på alla världsdelar, länder eller städer varken år 1997, 2007 eller 2017. En rapport som visar att statistik från 1997 och bakåt i tiden var missledande kan inte appliceras på den statistik som finns idag. Det är inte jämförbart
Citera
2017-12-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Jag läser det du länkar och jag väljer att svara som jag gör för att jag reagerar på att informationen du kommer med inte är så aktuell och/eller inte backar upp saker som du påstår. Studier på ett fåtal prostituerade i Kapstaden -07 och Israel -02 är inte applicerbar på alla världsdelar, länder eller städer varken år 1997, 2007 eller 2017. En rapport som visar att statistik från 1997 och bakåt i tiden var missledande kan inte appliceras på den statistik som finns idag. Det är inte jämförbart
Nu var det ju ett citat från en artikel skriven av en av världens största organisationer som arbetar emot trafficking, från 2017 som jag citerade.

Sedan, vilken data skulle du vara nöjd med? Problemet här är ju att det inte finns någon bra data vilket var en av mina huvudpoänger. Sedan, du kan inte säga att det inte backar upp det jag påstår men din invändning att du önskar att det fanns bättre data är dock legit, vilket alltså är det huvudproblem jag påtalat. Amnesty international och nästan alla andra stora människorättsorganisationers argumentation för att vi skall avkriminalisera prostitution bygger dock inte på det argumentet så bristen på bra data är primärt ett problem för de som förespråkar kriminalisering.

Vad som dock är klart är att sammanblandningen av frivillig och icke frivillig trafficking ger kraftigt överdrivna siffror, något jag visat dig i en mängd exempel även om det så klart hade varit fördelaktigt om det fanns bättre data.
Citera
2017-12-31, 13:21
Medlem
Citat:
Haha, tror du det är 30 000 människor som tvingats sälja sex mot sin vilja i Europa, om året? Har du ens följt med i diskussionen?

Nej, jag tror det är avsevärt fler....de 30 000 var REGISTRERADE fall, dvs upptäckta fall under en tidsperiod, (som nej inte var ett år utan en längre period på 3 år.)

Har vi en diskussion? Mest några som desperat försöker få dig fatta hur kasst ditt källmaterial är, ingen vidare diskussion när nivån är så låg.
Citera
2017-12-31, 13:31
Medlem
Citat:
"Amnesty International opposes the criminalisation or punishment of activities relating to the buying or selling of consensual sex between adults.".

"Amnesty International Calls for an End to the ‘Nordic Model’ of Criminalizing Sex Workers Amnesty International has called on Norway to end the criminalization of sex workers, in a report released this week."

Det ovan har du själv skrivit är korrekt.

"We would like to claim to be the first to address this issue. But we are not. Other groups which support or are calling for the decriminalization of sex work include the World Health Organization, UNAIDS, International Labour Organization, the Global Alliance Against Trafficking in Women, the Global Network of Sex Work Projects, the Global Commission on HIV and the Law, Human Rights Watch, the Open Society Foundations and Anti-Slavery International.".

Är vi nu överens att Amnesty anger att dessa organisationer också stöder en avkriminalisering d.v.s. " buying or selling of consensual sex between adults"?

to the buying or selling

decriminalization of sex work

Äger du förmåga läsa skillnaden i betydelse mellan dessa 2 meningar?
Försök åtminstone.

Försök också fatta att det alla stora organisationer i världen just nu kämpar för att få är avkriminalisering av sexsäljare...DET är det största problemet.
Svensk sexköpslag finns bara i ett fåtal länder, och är knappast en fråga man fokuserar på när man är en global organisation och därför poängterar amnesty detta via att skriva just "decriminalization of sex work" och inte den fras de själva som organisation kör med....för att markera ...
ja? vad tror du? För OM nu alla dessa "stora organisationer" hade haft exakt samma slutsatser som amnesty...skulle det väl stå samma, eller hur?...är ju trots allt amnesty som skrivit detta och inte citerat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_by_country#/media/File:Prostitution_laws_of_the_world.PNG

Notera vilka områden i världen som har förbud mot att sälja sex, det klart mest förödande problemet för sexarbetare...inte bara tvingas de in i ofrivillig prostitution pga ekonomi och/ eller för att där inte finns andra valmöjligheter för kvinnor i deras land, eller som slav utan de riskerar att hamna i fängelse också, eller avrättas, eller utsättas för sexuellt våld av poliser.

Du klarar uppenbart inte att debattera denna sak, för du klarar inte föra egna logiska resonemang, begripa en text, se helhetsbilder, hantera källor hederligt ( dvs läsa dem innan, kunna stå för dina påståenden om vad de bevisar etc) utan du har bestämt dig för en sak...sen sitter du och letar citat som kan fungera via ett skohorn att passa din syn....och sen sitter du och försvarar detta in absurdum, fast! du är motbevisad in i bänken av flera inläggare, inte bara mig...
du får ex, extremt sakliga mothugg från siister...du kanske borde lära dig något?

patetiskt var vad jag använde tidigare...jag vidhåller detta...din debattstil är patetisk.
Senast redigerad av Merapi 2017-12-31 kl. 14:26.
Citera
2017-12-31, 14:05
Medlem
siisters avatar
Citat:
Nu var det ju ett citat från en artikel skriven av en av världens största organisationer som arbetar emot trafficking, från 2017 som jag citerade.

Sedan, vilken data skulle du vara nöjd med? Problemet här är ju att det inte finns någon bra data vilket var en av mina huvudpoänger. Sedan, du kan inte säga att det inte backar upp det jag påstår men din invändning att du önskar att det fanns bättre data är dock legit, vilket alltså är det huvudproblem jag påtalat. Amnesty international och nästan alla andra stora människorättsorganisationers argumentation för att vi skall avkriminalisera prostitution bygger dock inte på det argumentet så bristen på bra data är primärt ett problem för de som förespråkar kriminalisering.

Vad som dock är klart är att sammanblandningen av frivillig och icke frivillig trafficking ger kraftigt överdrivna siffror, något jag visat dig i en mängd exempel även om det så klart hade varit fördelaktigt om det fanns bättre data.

Ja, artikeln är skriven 2017. Siffrorna och undersökningarna som det hänvisas till i artikeln är inte från 2017 vilket är uppenbart för alla som läst det du citerar. Du kan inte motbevisa något genom att enbart hänvisa till ett land, en stad eller 219 prostituerade. Du får statistik som handlar om hela Europa, du svarar med begränsad statistik från Storbritannien, du får internationell statistik och börjar prata om Kambodja 2008. Jag vare nöjd med statistik eller information som är jämförbart, passar in i sammanhanget eller källor som faktiskt handlar om det du påstår för just nu känns det inte som att du läst dina egna källor?

Som i inlägg #1764, du svarar på ett inlägg om statistik med ett lösryckt citat:

too many of the attempts to measure prevalence over the past two decades have generated data that is meaningless or misleading

Det är inte ett bevis på att all statistik är meningslös och missvisande. Det som står är att artikelförfattaren menar att alldeles för många av de mätningsförsök som gjorts om trafficking under senaste tjugo åren har resulterat i data som är meningslös eller missvisande. Artikelförfattaren säger inte heller något om den statistik du fick som svar vad jag kan se. Så att skriva "Hahaaaa, om du tror detta så är du i sanning en idiot" och sedan citera en artikel som inte alls handlar specifikt om källorna som du fick är varför jag absolut kan jag säga att du inte backar upp det du påstår. Det var därför jag började svara dig och det är därför jag fortsätter svara, jag tycker verkligen inte att det du hävdar backas upp av det du citerar/länkar
Citera
2017-12-31, 14:09
Medlem
Kan inte förstå denna moralpanik i att sälja sex i ett liberalt land som Sverige.

Argument som säger att vissa missköter sig inom branschen och att kvinnor kommer fara illa är samma argument som rasister säger om invandrare och att vissa av dom våldtar etc.

Man får ju vara konsekvent nånstans.

Angående vår lag om att endast kriminalisera köp av sexuella tjänster är ungefär som att göra det lagligt att sälja knark men att köpa det är straffbart.

Jag vet flera personer som farit illa när dom sålt knark och fått hembesök av kriminella gäng på 10 personer som vänt upp och ner på deras lägenhet och tagit i princip allt dom har hemma.

Dom har inte kunnat gå till polisen.

Ska vi skydda dessa människor genom att göra det lagligt för dom att sälja knark möjligtvis?

En kille jag träffade som sålde knark hade fått hembesök av en kille som gav honom en överdos så att han dog i ambulansen. Detta var för att han hade narkotika hemma för hundratusentals kronor. Och personerna ville stjäla det av honom.

Han berättade om att dom åkte ut med den här personen i skogen och satte en pistol emot hans huvud och då kissade han på sig och började gråta.

Han kunde alltså inte ens gå till polisen när han blev utsatt för ett mordförsök utan fick ta saken i egna händer.

Så vi borde avkriminalisera försäljning av droger för att skydda dessa stackare?

För att ytterligare bryta ner era naiva verklighetsbilder så kan jag berätta om ett gäng invandrare som var heroinister och satt i en lägenhet och knarkade. En av killarna dog under tiden så vad hände.

Dom tog först alla hans kläder, mobil, pengar, sen bar dom ut honom i kalsonger och la honom på en bänk och ringde 112, sen stack alla. Dessa människor berättade även för mig om en hel del gruppvåldtäkter och annat. "White girls are so nervous"

Det är den här typen av människor HELT utan spärrar som ni vill försöka ändra med era normer, jag önskar att ni fick möta dessa i verkligheten så skulle ni tro att ni hamnat i en skräckfilm.

Det går inte att föreställa sig hemma i sin trygga kammare. Bakom datorskärmen är man jättetuff och tar ingen skit av någon och kan tänka sig att alla nog är som jag innerst inne.

Måste lägga till en till sak; Varför inte blatten som berättade för mig att det mest beroendeframkallande med att knivhugga folk är känslan när blodet rinner ner längs ens arm.

Vet till 100% att han knivhuggit flertal personer.

Lycka till med era normer.
Senast redigerad av Skamligt 2017-12-31 kl. 14:45.
Citera
2017-12-31, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, jag tror det är avsevärt fler....de 30 000 var REGISTRERADE fall, dvs upptäckta fall under en tidsperiod, (som nej inte var ett år utan en längre period på 3 år.)

Ok, så nu är vi nere på 10 000 fall om året... och du påstår att dessa är bekräftade, inte antagna, fall där kvinnor tvingats att sälja sex mot sin vilja i Europa?

Citat:
Har vi en diskussion? Mest några som desperat försöker få dig fatta hur kasst ditt källmaterial är, ingen vidare diskussion när nivån är så låg.
Humor, jag citerar en människorättsorganisation som arbetar emot trafficking som kritiserar UN för att använda alldeles breda kategorier (bl.a. inte skiljer på frivillig säljande av sex och tvång) som ger missvisade och överdriven statistik. Då citerar då UN statistik för att visa påvisa hur många kvinnor som utsätts för trafficking...
Citera
2017-12-31, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
to the buying or selling

decriminalization of sex work

Äger du förmåga läsa skillnaden i betydelse mellan dessa 2 meningar?
Försök åtminstone.
Yes, det var därför jag visade att när Amnesty skriver decriminalization of sex work så menar de "buying or selling". Är du med?
Citera
2017-12-31, 14:39
Medlem
Citat:
Ok, så nu är vi nere på 10 000 fall om året... och du påstår att dessa är bekräftade, inte antagna, fall där kvinnor tvingats att sälja sex mot sin vilja i Europa?

Humor, jag citerar en människorättsorganisation som arbetar emot trafficking som kritiserar UN för att använda alldeles breda kategorier (bl.a. inte skiljer på frivillig säljande av sex och tvång) som ger missvisade och överdriven statistik. Då citerar då UN statistik för att visa påvisa hur många kvinnor som utsätts för trafficking...

jasså du...
Kan du citera detta igen tack...för det finner jag ingenstans...

alltså jag vill ha citat från en människorättsorganisation där man kritiserar just denna rapport från Eurostat, UN och deras insamlade data från polis, rättsväsende, organisationer etc. över antalet registrerade fall av sexttrafficking.

Här har du rapporten igen
https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-is-new/news/news/docs/20141017_working_paper_on_statistics_on_traffickin g_in_human_beings_en.pdf

Det framgår med all önskvärd tydlighet HUR exakt de gått till väga för att samla in datan.
Att det är svårt göra detta helt korrekt, är det ingen som betvivlar, men! är ju liksom inte så att din sida sitter med någon bättre statistik över detta än UN, eller hur?
Senast redigerad av Merapi 2017-12-31 kl. 14:42.
Citera
2017-12-31, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Ja, den var skriven 2017 och i citatet står det klart och tydligt årtalen som de hade som exempel så det finns inget som helst missvisande i det i sig. Det var ett exempel de använde för att visa hur överdrivna siffror som florerar. Om detta är vi helt överens antar jag?

Citat:
Som i inlägg #1764, du svarar på ett inlägg om statistik med ett lösryckt citat:

too many of the attempts to measure prevalence over the past two decades have generated data that is meaningless or misleading

Det är inte ett bevis på att all statistik är meningslös och missvisande. Det som står är att artikelförfattaren menar att alldeles för många av de mätningsförsök som gjorts om trafficking under senaste tjugo åren har resulterat i data som är meningslös eller missvisande.
Exakt, det är ju detta som är problemet! Det är ingen som påstår att ALL data är missvisande, det står ju klart och tydligt i citatet.

Ja, tror man det finns en 1 miljon traffickingoffer d.v.s. människor som tvingas sälja sex mot sin vilja så som vi definierat det i vår diskussion så är man en idiot. Det var bl.a. det jag visade med att om det stämde skulle det finnas 100 000 människor som tvingades sälja sex i ex. England/Irland och trots 800 raider av 55 polisdistrikt under 6 månader så hittade man 11st. Skulle man föra över samma siffror till Sverige så skulle vi ha runt 10 000 människor som tvingas sälja sex. Den uppskattade storleken på hela prostitutionsmarknaden i Sverige är en 3-4 000 om jag inte missminner mig. Det är ju detta jag menar när jag skriver att det är ett problem med en så kraftig överskattning.
Citera
2017-12-31, 14:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du kan ju prova att svara så vi kan komma vidare i diskussionen:

Är vi överens om att flera studier, från flera änder, visat att när man avkriminaliserat köpande och säljandet av sexuella tjänster så har antalet anmälda våldtäkter minskat med runt 30%? Hint, de står i studierna jag länkat ovan
Nej, vi är inte överens om det -- ditt påstående gällde dessutom 10 000 våldtäkter i Sverige ... Jag väntar fortfarande på stöd för det påståendet.
Citera
2017-12-31, 14:50
Medlem
Citat:
Yes, det var därför jag visade att när Amnesty skriver decriminalization of sex work så menar de "buying or selling". Är du med?

Så varför skulle de plötsligt byta begrepp? hmm?
begrepp STÅR för något, språket i denna typ av rapporter är liksom inget någon bara höftar till...lite så där tjosan....utan det vägs på guldvåg.

Just!

för att tramspellar av din sort inte ska kunna sitta och dra inkorrekta slutsatser...

Det amnesty skriver är att DE (Amnesty int.) har denna exakta rekommendation (med sin exakta formulering ..(buying and selling)

och att de inte är ensamma/ först om att vara emot kriminalisering av sexarbete med sin exakta formulering (selling)....utan det är även de stora organisatierna bla bla.......

Skälet till att det blev en sån stor nyhet med Amnestys Int. rapport på våra breddgrader när den kom, var för att de just specifikt även tagit ställning till den nordiska modellen.

allvarligt kan du inte inse detta, tja då är du liksom lost och jag hänvisar till din manliga hjärnas brist på verbal läsförståelse.
Senast redigerad av Merapi 2017-12-31 kl. 14:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in