Citat:
Är detta alliansens största misstag? Att det finns så få bostäder, priserna stiger. Folk som måste ha bostad tvingas till STORA risker med tanke på att priset stiger på grund av bristen.
Under alliansens tid har byggandet blivit rekordlågt, samtidigt har Sveriges befolkning ökat mer än någonsin. Ungdomar idag som köper sin bostad och chansar tar väldigt stora risker.
Varför har Alliansen inte gjort något åt bostadsbyggandet?
Är ditt hus en bubbla?
Professorn: ”Sverige är inte som USA”
– Prisfallen på bostäder i USA och andra länder går inte att jämföra med *Sverige. Vi har inte förbyggt oss som dem.
Det säger Stellan Lundström, professor i fastighetsekonomi vid Tekniska högskolan i Stockholm.
– Jag tror på en lättare nedgång i priserna när räntorna går upp, men inget ras. Det som händer är att folk slutar sälja och väntar på bättre tider, och vi kan få en rejäl nedkylning av ekonomin.
Bristen på bostäder i Sverige håller priserna uppe, enligt Stellan Lundström.
– Vi har ett rekordlågt byggande och är långt från behoven i storstäderna. Där finns inga vakanser eller tomma hus som i England, säger Stellan Lundström.
Under alliansens tid har byggandet blivit rekordlågt, samtidigt har Sveriges befolkning ökat mer än någonsin. Ungdomar idag som köper sin bostad och chansar tar väldigt stora risker.
Varför har Alliansen inte gjort något åt bostadsbyggandet?
Är ditt hus en bubbla?
Professorn: ”Sverige är inte som USA”
– Prisfallen på bostäder i USA och andra länder går inte att jämföra med *Sverige. Vi har inte förbyggt oss som dem.
Det säger Stellan Lundström, professor i fastighetsekonomi vid Tekniska högskolan i Stockholm.
– Jag tror på en lättare nedgång i priserna när räntorna går upp, men inget ras. Det som händer är att folk slutar sälja och väntar på bättre tider, och vi kan få en rejäl nedkylning av ekonomin.
Bristen på bostäder i Sverige håller priserna uppe, enligt Stellan Lundström.
– Vi har ett rekordlågt byggande och är långt från behoven i storstäderna. Där finns inga vakanser eller tomma hus som i England, säger Stellan Lundström.
Bostadsbrist gäller inte om det gäller flyktingar, däremot för studenter, svenska familjer/personer och hemlösa. Det borde skapas fler modulbostäder.
Jag kan tänka mig mycket väl att många hemlösa, studenter och singlar skulle vilja/kunna bo i lägenheter som är väldigt små. Exempelvis denna lägenhet, det skulle jag kunna bo i, finns allt man behöver.
https://www.youtube.com/watch?v=sEjjCo-Vz1k
Vad är problemet med att bygga bostäder med flertal sådana här lägenheter? Verkar ju inte vara problem med att börja bygga nya hyreshus osv för flyktingar. Fast sen är det också så att alla pengar går till just flyktingar. Dessa med 15 ungar och 4 fruar kan ju omöjligt bo i sådana lgh, så där är nog problemet.
Uttrycket "Det är bara tillfälligt" används bara för att lugna arga grannar.