2016-07-15, 21:30
  #9025
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Är detta alliansens största misstag? Att det finns så få bostäder, priserna stiger. Folk som måste ha bostad tvingas till STORA risker med tanke på att priset stiger på grund av bristen.

Under alliansens tid har byggandet blivit rekordlågt, samtidigt har Sveriges befolkning ökat mer än någonsin. Ungdomar idag som köper sin bostad och chansar tar väldigt stora risker.

Varför har Alliansen inte gjort något åt bostadsbyggandet?

Är ditt hus en bubbla?

Professorn: ”Sverige är inte som USA”

– Prisfallen på bostäder i USA och andra länder går inte att jämföra med *Sverige. Vi har inte förbyggt oss som dem.

Det säger Stellan Lundström, professor i fastighetsekonomi vid Tekniska högskolan i Stockholm.

– Jag tror på en lättare nedgång i priserna när räntorna går upp, men inget ras. Det som händer är att folk slutar sälja och väntar på bättre tider, och vi kan få en rejäl nedkylning av ekonomin.

Bristen på bostäder i Sverige håller priserna uppe, enligt Stellan Lundström.

– Vi har ett rekordlågt byggande och är långt från behoven i storstäderna. Där finns inga vakanser eller tomma hus som i England, säger Stellan Lundström.


Bostadsbrist gäller inte om det gäller flyktingar, däremot för studenter, svenska familjer/personer och hemlösa. Det borde skapas fler modulbostäder.

Jag kan tänka mig mycket väl att många hemlösa, studenter och singlar skulle vilja/kunna bo i lägenheter som är väldigt små. Exempelvis denna lägenhet, det skulle jag kunna bo i, finns allt man behöver.
https://www.youtube.com/watch?v=sEjjCo-Vz1k

Vad är problemet med att bygga bostäder med flertal sådana här lägenheter? Verkar ju inte vara problem med att börja bygga nya hyreshus osv för flyktingar. Fast sen är det också så att alla pengar går till just flyktingar. Dessa med 15 ungar och 4 fruar kan ju omöjligt bo i sådana lgh, så där är nog problemet.
Citera
2016-07-15, 21:59
  #9026
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Bostadsbrist gäller inte om det gäller flyktingar, däremot för studenter, svenska familjer/personer och hemlösa. Det borde skapas fler modulbostäder.

Jag kan tänka mig mycket väl att många hemlösa, studenter och singlar skulle vilja/kunna bo i lägenheter som är väldigt små. Exempelvis denna lägenhet, det skulle jag kunna bo i, finns allt man behöver.
https://www.youtube.com/watch?v=sEjjCo-Vz1k

Vad är problemet med att bygga bostäder med flertal sådana här lägenheter? Verkar ju inte vara problem med att börja bygga nya hyreshus osv för flyktingar. Fast sen är det också så att alla pengar går till just flyktingar. Dessa med 15 ungar och 4 fruar kan ju omöjligt bo i sådana lgh, så där är nog problemet.

Nej, problemet är att du inte kan bygga sådana bostäder lagligt.

Det finns mängder med lagar och regler som reglerar det.

Modulbostäder blir bara dyrare än riktiga bostäder eftersom de måste skrivas av på tiden de står på det tillfälliga bygglovet.
Citera
2016-07-15, 22:00
  #9027
Medlem
slemhogs avatar
Som vanligt snackar nyliberalerna bara massa skit som inte stämmer med verkligheten. Rena rama falsarier att marknadshyror löser bostadsbristen i attraktiva lägen.

Ikväll har jag sökt om hur det är att jobba i köpenhamn och vad finner man: Lika svårt att hitta hyresbostad i köpenhamn som i stockholm står det trots att dom har marknadshyror och svindyra hyror jämfört med det reglerade beståndet i Sverige.

Här är ett inlägg från en annan flashbackare.
(FB) jobba i Danmark / bo i Danmark.

Sen hittade jag en blogg från någon Ida i köpenhamn:



https://idaikbh.wordpress.com/2013/09/01/att-hitta-bo-i-kopenhamn/

"Många förtvivlade och smått stressade själar skriver till mig och frågar om bostadssökande i Köpenhamn. Jag försöker svara alla, men om någon har missats, eller för alla er andra som undrar, kommer mina bästa tips här.

Det är inte lätt att hitta en lägenhet i denna stan, så jag förstår all förtvivlan. Har man pengar/tillgång till lån och tänker bli boende ett tag, rekommenderas att köpa sig en s.k andelslejlighed (lite samma koncept som att köpa lägenhet i Sverige) eller en ejerlejlighed (man äger hela klabbet, utan månatlig kostnad bortsett från avbetalningen).
Kolla in http://www.boliga.dk för en översikt över alla lägenheter/hus som är till salu just nu.

Vill man hyra ska man vara på 24/7! Att leta bostad är en heltidssysselsättning. "


Kurt-sune och alpha, ni har inget här i tråden att göra längre era charlataner och människohatare.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-07-15 kl. 22:05.
Citera
2016-07-15, 22:15
  #9028
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej, problemet är att du inte kan bygga sådana bostäder lagligt.

Det finns mängder med lagar och regler som reglerar det.

Modulbostäder blir bara dyrare än riktiga bostäder eftersom de måste skrivas av på tiden de står på det tillfälliga bygglovet.


Det går tydligen bra att fortskynda sådana saker och "gå före i kö" när det gäller flyktingar

"Regelförenklingar
I överenskommelsen kring flyktingmottagningen mellan regeringen och alliansen som slöts i slutet av förra månaden, står det bland annat att tillfälliga lättnader i plan- och byggregleringen ska genomföras. Även tillfälliga bygglov på fastigheter ska förenklas. Något som Migrationsverket är positiva till."
Citera
2016-07-15, 22:42
  #9029
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Som vanligt snackar nyliberalerna bara massa skit som inte stämmer med verkligheten. Rena rama falsarier att marknadshyror löser bostadsbristen i attraktiva lägen.

Ikväll har jag sökt om hur det är att jobba i köpenhamn och vad finner man: Lika svårt att hitta hyresbostad i köpenhamn som i stockholm står det trots att dom har marknadshyror och svindyra hyror jämfört med det reglerade beståndet i Sverige.

Här är ett inlägg från en annan flashbackare.
(FB) jobba i Danmark / bo i Danmark.

Sen hittade jag en blogg från någon Ida i köpenhamn:



https://idaikbh.wordpress.com/2013/09/01/att-hitta-bo-i-kopenhamn/

"Många förtvivlade och smått stressade själar skriver till mig och frågar om bostadssökande i Köpenhamn. Jag försöker svara alla, men om någon har missats, eller för alla er andra som undrar, kommer mina bästa tips här.

Det är inte lätt att hitta en lägenhet i denna stan, så jag förstår all förtvivlan. Har man pengar/tillgång till lån och tänker bli boende ett tag, rekommenderas att köpa sig en s.k andelslejlighed (lite samma koncept som att köpa lägenhet i Sverige) eller en ejerlejlighed (man äger hela klabbet, utan månatlig kostnad bortsett från avbetalningen).
Kolla in http://www.boliga.dk för en översikt över alla lägenheter/hus som är till salu just nu.

Vill man hyra ska man vara på 24/7! Att leta bostad är en heltidssysselsättning. "


Kurt-sune och alpha, ni har inget här i tråden att göra längre era charlataner och människohatare.

Ursäkta, men exakt vad som jag skriver stämmer inte överens med verkligheten?

Den där bloggen bevisar exakt ingenting. Det är klart att om man försöker få tag på något under marknadspris så kommer det vara fler som är intresserade av samma sak.
Citera
2016-07-16, 12:51
  #9030
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Och om det finns hyreslägenheter i tillräckligt många områden har man ändå en chans
att byta upp sig eller komma framåt i kön. Och vad är några år i det sammanhanget ?

Problemet är att det aldrig kan finnas tillräckligt av sådant som säljs under marknadspris.

För jag utgår från att det just är den typen av hyresrätter som Roland snackar om.

För övrigt byggs det en hel del hyresrätter men vad de i kön främst är intresserade av är de billiga som finns i det befintliga beståndet.
Citera
2016-07-16, 12:58
  #9031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Modulbostäder blir bara dyrare än riktiga bostäder eftersom de måste skrivas av på tiden de står på det tillfälliga bygglovet.

Det går dock utmärkt att smälla upp modulbostäder på vanligt bygglov. Problemet är att då erkänner politikerna att här bygger vi kåkstäder för framtiden Uttrycket "Det är bara tillfälligt" används bara för att lugna arga grannar.

Hyckleri är också ett problem. Inte bara hyresregleringen.
Citera
2016-07-16, 14:03
  #9032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Som vanligt snackar nyliberalerna bara massa skit som inte stämmer med verkligheten. Rena rama falsarier att marknadshyror löser bostadsbristen i attraktiva lägen.

Ikväll har jag sökt om hur det är att jobba i köpenhamn och vad finner man: Lika svårt att hitta hyresbostad i köpenhamn som i stockholm står det trots att dom har marknadshyror och svindyra hyror jämfört med det reglerade beståndet i Sverige.

Här är ett inlägg från en annan flashbackare.
(FB) jobba i Danmark / bo i Danmark.

Sen hittade jag en blogg från någon Ida i köpenhamn:
Påståenden på ett forum som dessutom var hörsägen om hur det var för 5 år sedan.

Varför tar det emot att titta i verkligheten för er vänstermänniskor.
http://boligbasen.dk/lejebolig/2v-lejlighed-paa-65kvm,Oerum-Djurs,3900kr.L-1048244.html
3900/mån för en 2 på 65 kvm. Tillträde omgående. Är det verkligen så svindyrt.

Sedan stämmer det inte med marknadshyra. I Danmark går man till huslejenævnet och klagar om hyran är för hög. Däremot är det mindre hårt reglerat än i Sverige. Därför slipper dom de sovjetiska köerna som vi har i Sverige.

Men för er människoplågare till vänster så är väl det med Tillträde omgående något att hata. När människor får sköta detta själva så blir det tillgängligt. Det är när ni ska lägga er i som ni skapar långa köer.

Är det inte till HR så är det till operationer. Det var också långa sjukvårdsköer under 80-talet, och folk fick lida i köerna. Och dog i köerna som ni skapade. När borgarna tog över på 90-talet och ändrade mekanismerna så avdelningarna fick tilldelning efter hur mycket dom faktiskt gjorde, så avverkades köerna.

Vänsterns lösning var att ge anslag efter hur långa köerna var. Och vänstern blev naturligtvis alldeles koleriska av ilska över att borgarna såg till att köerna behandlades bort.
Det reser naturligtvis frågan:

a) var det av svårartad okunnighet och inkompetens som vänstern inte förstod att delar man ut anslag efter hur långa köerna är, så blir det långa köer som folk plågas i?

b) eller var det medvetet som vänster skapade långa sjukvårdsköer så att folk skulle plågas?

Den som väljer a) behöver förklara vänsterns ilska över att borgarna såg till att folk fick behandling.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Kurt-sune och alpha, ni har inget här i tråden att göra längre era charlataner och människohatare.
Den som har uttryckt människohat är du.
__________________
Senast redigerad av Alpha101 2016-07-16 kl. 14:06.
Citera
2016-07-16, 14:46
  #9033
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Påståenden på ett forum som dessutom var hörsägen om hur det var för 5 år sedan.

Varför tar det emot att titta i verkligheten för er vänstermänniskor.
http://boligbasen.dk/lejebolig/2v-lejlighed-paa-65kvm,Oerum-Djurs,3900kr.L-1048244.html
3900/mån för en 2 på 65 kvm. Tillträde omgående. Är det verkligen så svindyrt.

Sedan stämmer det inte med marknadshyra. I Danmark går man till huslejenævnet och klagar om hyran är för hög. Däremot är det mindre hårt reglerat än i Sverige. Därför slipper dom de sovjetiska köerna som vi har i Sverige.

Men för er människoplågare till vänster så är väl det med Tillträde omgående något att hata. När människor får sköta detta själva så blir det tillgängligt. Det är när ni ska lägga er i som ni skapar långa köer.

Är det inte till HR så är det till operationer. Det var också långa sjukvårdsköer under 80-talet, och folk fick lida i köerna. Och dog i köerna som ni skapade. När borgarna tog över på 90-talet och ändrade mekanismerna så avdelningarna fick tilldelning efter hur mycket dom faktiskt gjorde, så avverkades köerna.

Vänsterns lösning var att ge anslag efter hur långa köerna var. Och vänstern blev naturligtvis alldeles koleriska av ilska över att borgarna såg till att köerna behandlades bort.
Det reser naturligtvis frågan:

a) var det av svårartad okunnighet och inkompetens som vänstern inte förstod att delar man ut anslag efter hur långa köerna är, så blir det långa köer som folk plågas i?

b) eller var det medvetet som vänster skapade långa sjukvårdsköer så att folk skulle plågas?

Den som väljer a) behöver förklara vänsterns ilska över att borgarna såg till att folk fick behandling.


Den som har uttryckt människohat är du.




Du argumenterar med att langa upp en länk till en källarvåning i 2:a hand till någons villa på ÖSTRA JYLLAND i bushen för 3900 DKK (5000 sek) som något slags försvar när jag grusat era konstanta påståenden om att "hyresregleringen skapar enorma köer på attraktiva lägen i stockholms a-lägen och innerstan, därför behövs marknadshyror".
Det ser likadant ut i köpenhamn med otrolig bostadsbrist trots marknadshyror på dubbelnivå jämfört mot hyresreglerade lgh i sthlm eller mer och det är fortfaranade oerhört svårt att hitta bostad endå precis som i stockholm haha, fyfan vad ägda ni är.

Och man kan bara överklaga hyran i en liten liten del av beståndet i danmark. Hyran i danmark är lika hög som i Norge eller högre.

Sen börjar du gaffla om några slags sjukvårdsköer på 80-talet och hat mot vänstern för att du är så ägd nu ang marknadshyror och bostadsbrist i stockholm och du ska föra diskussionen någon annan stans som kärringar brukar göra istället för lära er något och erkänna ni har fel.

Du och kurt måste selektivt svara på vissa delar av andras inlägg och köra olika ohederliga taktiker för att hålla er förljugna förkastliga verklighetsbild och ideologi svävande.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-07-16 kl. 15:40.
Citera
2016-07-16, 16:01
  #9034
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

För övrigt byggs det en hel del hyresrätter men vad de i kön främst är intresserade av är de billiga som finns i det befintliga beståndet.

Det är inte konstigt att folk är ute efter billiga lägenheter. Och det är inte dumt att det finns sådana heller, eller?
Citera
2016-07-16, 16:33
  #9035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du argumenterar med att langa upp en länk till en källarvåning i 2:a hand till någons villa på ÖSTRA JYLLAND i bushen för 3900 DKK (5000 sek) som något slags försvar när jag grusat era konstanta påståenden om att "hyresregleringen skapar enorma köer på attraktiva lägen i stockholms a-lägen och innerstan, därför behövs marknadshyror".
Tog en ur högen. Finns fler att ta. (Vad gäller andra hand så måste fantasierna gått på högvarv. Hur skulle det gå att hyra ut i andra hand när man kan välja första hand ur en lång lista)?

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det ser likadant ut i köpenhamn med otrolig bostadsbrist trots marknadshyror på dubbelnivå jämfört mot hyresreglerade lgh i sthlm eller mer och det är fortfaranade oerhört svårt att hitta bostad endå precis som i stockholm haha, fyfan vad ägda ni är.
Finns massor i Köpenhamn också. Men vill du bo där många andra vill bo så får man betala mer. (För den som inte förstår det är det bara att titta på villapriserna i Bromma).
Men tillgänglighet finns. Och så blir det när folket får sköta saker själva utan att du ska släpa in Mona Sahlin/Rossana Dinamarca-typer som ska styra och ställa.

Riktigt hur någon kan få för sig att det blir bättre när Rossana Dinamarca ska styra och ställa, är obegripligt?
Men ni inom vänstern kan ju ordna det själva. Det är fullt möjligt i ett nyliberalt samhälle. Ni bara betalar till Rossana Dinamarca och så gör ni som hon säger.

(Och vi andra sköter våra egna affärer).


https://boligsurf.dk/sv/hyresbostader/1-vaerelses-lejlighed-i-kobenhavn-c3dcd8e8-8419-40bb-b327-faa5b1d04563
6500/mån för 72 kvm i Köpenhamn. Tillträde omgående.
(Översatt till SEK blir det 1463/kvm och år. Låter som väldigt lågt om man jämför med boendekostnad för en BR i Stockholm).

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Och man kan bara överklaga hyran i en liten liten del av beståndet i danmark. Hyran i danmark är lika hög som i Norge eller högre.
Huslejenævnet finns i alla kommuner.

När du nämner Norge så påminner det om när du berättade i denna tråd om hur det gick till när du skulle flytta till Norge och jobba där. Du betedde dig så illa att dom vägrade hyra ut till dig. Och inte lyckades du få dig ett jobb heller. Utan fick åka tillbaka med svansen mellan benen.
Ska du göra ett nytt misslyckande i Danmark nu. Och börjar i vanlig ordning med att gnälla på dom.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Sen börjar du gaffla om några slags sjukvårdsköer på 80-talet och hat mot vänstern för att du är så ägd nu ang marknadshyror och bostadsbrist i stockholm och du ska föra diskussionen någon annan stans som kärringar brukar göra istället för lära er något och erkänna ni har fel.
Det var ett annat exempel på statlig styrning som leder till köer och lidande för folket.
Märkte inte att du valde mellan a) och b). Blev det svårt kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du och kurt måste selektivt svara på vissa delar av andras inlägg och köra olika ohederliga taktiker för att hålla er förljugna förkastliga verklighetsbild och ideologi svävande.
Det är tvärtom så att vi svarar. Du ser ju själv att du smiter ifrån att svara på vilket alternativ som stämde. Det är just du som ska svara på det.
Citera
2016-07-16, 16:35
  #9036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Det är inte konstigt att folk är ute efter billiga lägenheter. Och det är inte dumt att det finns sådana heller, eller?
Om du tycker att det är bra att sådana finns, skulle du ju kunna bygga hyreshus och hyra ut till låg hyra.

Eller ser du något problem med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in