2017-12-30, 17:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Mjo, precis på samma sätt som det var bra när polisen spenderade sina resurser på att gripa vuxna homosexuella när det var olagligt?
Inte ens jämförbart faktiskt.

Däremot är det givetvis så att fram till början på 1900-talet så upplevdes homosexualitet som något samhällsskadligt som skulle bekämpas och det är självklart inte polisens sak att åsidosätta lagarna ... utan deras uppgift var att beivra brott, nu som då.

Citat:
Du svarade inte på resten av min fråga "Med detta sagt så säger jag inte att det inte finns exempel på människor som tvingar andra att sälja sex, dessa skall självklart gripas och få hårda straff för ett fullständigt vidrigt brott. Det är dock ett väldigt litet problem och inget argument för att kriminalisera sexhandel för den absoluta majoriteten som gör det frivilligt. Right?"
Nej, vi är inte överens.
Citera
2017-12-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ja, det är så det fungerar i alla branscher.

Om du tar ett jobb där du skall sälja bilar, killen som erbjuder dig jobbet säger att du kan tjäna 60 000kr i månaden om du säljer bra och det visar sig att du får 50 000kr i månaden. Är du nu utsatt för trafficking?

ehh nej så fungerar det inte i alla branscher.

sextrafficking är inte kontrkatsbrott...som ex. fel lön i ditt ex är.
utan Human trafficking is the trade of humans for the purpose of forced labour, sexual slavery, or commercial sexual exploitation for the trafficker or others
wiki.

och HUR folk nu lyckas lura/ tvinga/ hota/ kidnappa etc etc sina offer för att tjäna pengar på dem är i det vi diksuterar rätt oväsentligt enligt mig.

Det vanligaste är förmodligen: flicka möter pojke, blir kär och tror han också är det eller åtminstone att han respekterar henne som människa, följer med honom till land x. för där finns inte så mycket annat att satsa på i hennes liv på den plats/ i den situation hon befinner sig, än att följa med en man.... och blir där övertalad, lurad, tvingad, hotad, misshandlad, våldtagen, traumatiserad what ever till att sälja sex.
Och man Y (ex. du själv som erkänt att du köpt/ köper sex för att det är så "bekvämt") shopar glatt på vare sig han nu är tillräckligt intelligent för att fatta att hon faktiskt inte är där av fri vilja, eller för att han ger fullständigt fan.

OK? förmodligen vanligaste scenariet.

Citat:
Nej, de önskade mer källor så det fick det. Har du en läst vår konversation?

suck jag orkar inte....det står för alla att läsa..deras nedmontering av ditt "argument/ bevis"
jag överlåter detta med varm hand till alla själva bilda sig en uppfattning till vad som är "sanningen".
Eftersom du själv så uppenbart saknar denna förmåga.

Citat:
Ja, och jag visade hur orimlig siffran är.
Nej...DU kan inte avgöra vad som är "rimligt" här eller inte....det kan bara de som besitter data i dessa saker göra, och den "datan" är alltså inte några utförda "raider" i Storbrittannien under 6 månader...allright? Den "datan" säger inte ett skit i saken.

Vll man få en så korrekt uppgift som möjligt kring detta så läser man ex. antal forskning/ studier i ämnet utförda av kvalificerade statistiker ex. och dess tenderar ligga som bas hos div prof. organisationer som arbetar med frågorna...och jag har länkat en artikel med just sådana som källmaterial länkande i botten.
De säger ca 1 miljon traffickingoffer bara i Europa där 80% beräknas vara för sextrafficking.

Citat:
Så du menar att Amnesty international och nästan alla stora människorättsorganisationerna inte tänkt på detta mer än 5 minuter?

Var det det jag skrev tycker du?
Nej det jag säger är att DU gör orimliga tolknignar av
1. Amnesty Int. rekommendationer.
2. Medvetet misstolkar ( elelr för att du ev. är för blåst) var andra organisationer säger när de pratar om SEXWORKES.

Citat:
För att det är så Amnesty international och de andra organisationerna använder det, med avkriminalisering av sexarbeta så menar de avkriminalisering av att köpa och sälja sex. Vi har ju redan gått igenom detta och du har själv sagt att detta är ex. Amnestys position. Ingen av de organisationerna är för den s.k. Nordiska modellen eftersom det är ett totalt misslyckande.

Nej. Att Amnesty Int. inte rekommenderar svensk sexköpslag globalt, betyder inte det du försöker få det till. Och att Amnesty Int. lägger denna rekommendation betyder inte att "alla andra större organisatiner" gör detsamma eller att deras rapporter/ rekommendationer etc. förs efter samma resonemang. När således organisation X skriver att de går emot" decriminalization of sexworkers"
så hur gärna lille Oantastlig nu vill det så går det alltså inte dra slutsatsen AHHHH!!! de är EMOT svensk sexköpslag....
Allright?

Citat:
Du påstår att orsaken vi förbjuder sexköp, trots att det är skadligt för de som faktiskt säljer sex, är för att det minskar trafficking. Något de inte finns någon bra data som stöder, snarare tvärtom. Amnestys argument är att skall vara lagligt att sälja sex eftersom vi inte skall utsätta de som säljer sex för fara och inskränka på deras mänskliga rättigheter. Är du med?

Nej. Min "argumentation" för att vi inte ska acceptera köp av sex, är flera saker.

Hålla nere efterfrågan som styr ex. sextrafficking, prostitution och underhåller normerna kring att sex är något som går köpa, sex är något man kan ha med någon som bara ställer upp pga pengar, tvång, hot eller tjat dvs även i grunden underhåller saker som våldtäkt, sexuella trakaserier etc etc.

Jag behöver knappast någon data över att kriminalisering är ett samhälles sätt att hålle nere en "efterfrågan".
men, vill man så kan man ju studera om lagen har effekt, och det är som sagt gjort i Sverige och Norge med positivt resultat, men menar att ja, det har gått ner.

Citat:
Nu är ju dessa extremt få, den absoluta majoriteten är vanliga människor som är helt oskiljaktiga från de som inte köpt sex. Skulle jag säga att feminister är äckliga fula fittor som är avundsjuka så skulle du förmodligen inte tycka det var en korrekt beskrivning av feminister i allmänhet.

Ursäkta men nej, jag menar inte det är "vanligt" att man har sex med andra via köp, inte heller att den synen på sexualitet och andra människors sexualitet är något som bör ses på som "vanligt" eller acceptabelt beteende, hur "bekvämt" det nu än råkar vara för "vissa".
Allright?

Köpa sex är höjden av sunk, ha sex med människor som garanterat gör det pga sexualitet istället.

Citat:
Det finns som bekant inget stöd för att det ökar trafficking, det är ju vad Amnesty international tillsammans med nästan alla andra stora människorättsorganisationer kommit fram till.

Nej.

Citat:
Du har en rad kvinnogrupper, aktivister och en och annan genus"forskare" men väldigt få människorättsorganisationer och riktiga akademiker.

Fel.

Citat:
Nej, du ägnar dig åt att ljuga om saker så därför kan du inte heller ge något stöd för dina påståenden. Om de nu kan läsa svart på vitt, varför kan du inte hitta något exempel? Varje gång du skriver det och jag hånar dig för att du inte kan ge något exempel så tappar ju bara du i förtroende. Jag har som bekant inget som helst problem med mitt förtroende.

Alla kan läsa att den som ljuger är du, du blir påkommen göra just detta over and over again, inte bara av mig utan av andra.
Och nej, jag varken vill eller anser det speciellt av vikt att skapa små listor med dina lögner ok?
Du skriver ex. att jag inte kan ge exempel, fast jag har gjort så flera ggr....står svart på vitt...
lögn alltså.
Bara sluta, och börja debattera som folk, du gör det bitvis, men så faller du tillbaka i samma sandlåda igen.
Senast redigerad av Merapi 2017-12-30 kl. 18:31.
Citera
2017-12-30, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Inte ens jämförbart faktiskt.

Däremot är det givetvis så att fram till början på 1900-talet så upplevdes homosexualitet som något samhällsskadligt som skulle bekämpas och det är självklart inte polisens sak att åsidosätta lagarna ... utan deras uppgift var att beivra brott, nu som då.
Nu var det ju inte detta jag frågade utan om vi var överens om” att polisen i första hand skall lägga sina resurser på att leta upp människor som tvingas sälja sex mot sin vilja än lägga sina begränsade resurser på att försöka gripa vuxna människor som har frivilligt sex med varandra?”

Citat:
Nej, vi är inte överens.

Ok, så även om det inte finns något stöd för att trafficking har minskat tack vara kriminaliseringen och trafficking är ett väldigt litet problem sett till hela branschen (några enstaka procent) så tycker du ändå detta rättfärdigar en kriminalisering av sexköp även om det kränker de tusentals män och kvinnor som säljer sex mänskliga rättigheter och utsätter dem för onödig fara? Plus att en rad forskare visat att kriminalisering gjort att 10 000-tals kvinnor blivit våldtagna i Sverige, om året.
Citera
2017-12-30, 18:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nu var det ju inte detta jag frågade utan om vi var överens om” att polisen i första hand skall lägga sina resurser på att leta upp människor som tvingas sälja sex mot sin vilja än lägga sina begränsade resurser på att försöka gripa vuxna människor som har frivilligt sex med varandra?”

Ok, så även om det inte finns något stöd för att trafficking har minskat tack vara kriminaliseringen och trafficking är ett väldigt litet problem sett till hela branschen (några enstaka procent) så tycker du ändå detta rättfärdigar en kriminalisering av sexköp även om det kränker de tusentals män och kvinnor som säljer sex mänskliga rättigheter och utsätter dem för onödig fara?
Ja, eftersom jag anser det fullt skäligt att kriminalisera beteenden som skadar andra.

Kan du visa stöd för det du påstår här..

Citat:
Plus att en rad forskare visat att kriminalisering gjort att 10 000-tals kvinnor blivit våldtagna i Sverige, om året.
Citera
2017-12-30, 18:42
Medlem
Fakta i denna sak är:

-Det finns forskning gjord, där man frågar tillräckligt stort underlag av människor över just deras frivilliga vilja av att sälja sex.
Resultatet där är att försvinnande liten andel av kvinnor "vill" detta. ligger på under 1%
Bland män så ä det något högre, vill minnas nånstans runt 2%.

(googla om ni vill läsa denna forskning, den finns både utförd på gymnasieungdomar samt vuxna)

- Det finns vidare forskning där man frågat hur många som köpt sex.
Resultatet här minns jag inte exakt. var 6 eller 10:e man nått sånt? Men! det är avsevärt högre än vad någonsin siffran över "villiga" till sälja sex har en chans bistå med.

Bara detta bör få folk att fatta att ja....där finns många där ute som dessa män köpt som INTE var just "frivilliga".
Citera
2017-12-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hahaaaa, jag undrar om du tror på detta själv. Det vanligaste scenariot är att en den som säljer sex blir erbjuden att sälja sex i ett annat land och efter att ha funderat på detta så tar de beslutet att åka dit och sälja sex. Sedan finns det en liten, alltså pytteliten del av dessa som blir tvingade. Dessa människor skall ha all hjälp de kan få och de som utsatt dem för det skall låsas in och nyckeln skall slängas bort.

Citat:

Hhhhhhhaaaaaaahaaaaaaaaaaaa! Där kom den där miljonen igen. Herregud, så av de 100 000 personer som, enligt dig, är utsatta för trafficking i England/Irland så lyckades polisen hitta 11 stycken efter 800 raider av 55 polisdistrikt.

Nu har jag ju gett dig en massa vetenskapliga studier i ämnet som visat att kriminaliseringen inte minskade offer för trafficking, det är ju därför Amnesty international och nästan alla andra stora människorättsorganisationer är för en avkriminalisering.

Citat:
Jaha, vi är båda överens om att Amnesty international är emot den s.k. nordiska modellen. De skrev rakt ut att de var för en avkriminalisering av både köpande och säljande av sex. Detta var ju överens om, eller hur (skall jag behöva länka till inlägget där du skriver att detta är korrekt?). De skriver vidare att alla de organisationerna också stöttar den ståndpunkten. Om Amnesty international nu har fel, då får du visa att dessa organisationer de uppger inte tycker samma som Amnesty international.
Citat:
Hahahaa, ändå kan du aldrig påvisa detta? Inte heller kan du påvisa att någon annan gjort det. Vem tror du skall tro på dig när du aldrig kan påvisa att det du skriver finns att läsa ”svart på vitt” men att du själv aldrig lyckats hitta de och länka till det?
Citera
2017-12-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fakta i denna sak är:

-Det finns forskning gjord, där man frågar tillräckligt stort underlag av människor över just deras frivilliga vilja av att sälja sex.
Resultatet där är att försvinnande liten andel av kvinnor "vill" detta. ligger på under 1%
Bland män så ä det något högre, vill minnas nånstans runt 2%.
Så du säger att 1% av Sveriges kvinnor vill sälja sex d.v.s. 50 000?
För när man frågar de som redan säljer sex så:
De tre vanligaste anledningarna till att de började sälja sexuella tjänster:
• 64 procent uppger att "Det var en god möjlighet att tjäna pengar"
• 48 procent uppger att "De var sexuellt nyfikna"
• 46 procent uppger att "De attraherades av industrin och fann den spännande"
De tre vanligaste anledningarna till att säljer sex:
• 58 procent uppger att "Det är ett arbete de trivs bra med"
• 55 procent uppger att "Det är en del av deras sexualitet"
• 50 procent uppger "Pengar"

Citat:
Det är ca 13% av alla män som köpt sex. Studier av dessa är att de inte på något sätt skiljer sig från vem som helst.

Du kan givetvis inte dra de slutsatser du gör utifrån de du skrev, det skulle funka om de som sålde sex gjorde det en gång och inte till hundratals eller till och med tusentals och att antalet som köpt sex bara köpt det i ex. Sverige. Men jag har överseende, du är ju inte en intellektuell gigant direkt ; )
Citera
2017-12-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ja, eftersom jag anser det fullt skäligt att kriminalisera beteenden som skadar andra.

.
Ja, men vad är ditt stöd för att frivillig sex mellan vuxna människor skadar andra?

Citat:
Kan du visa stöd för det du påstår här.
Klart jag kan, precis som för allt annat jag berättar för er:Länk.

When the Rhode Island legislature inadvertently decriminalized indoor prostitution for a number of years, that state saw a 31 percent decline in reported rapes ... Now comes a new Dutch study that finds much the same causal relationship between decriminalizing prostitution and reducing crime. Researchers at a public research institute in the Netherlands discovered that when major cities in that country opened tippelzones, or areas where street prostitutes could work legally, reports of rape and sexual abuse declined by as much as 30 to 40 percent ...

Ytterligare en studie från 2017: "These results suggest that sex crime and indoor prostitution are substitutes. This is consistent with qualitative evidence from men who purchase prostitution (Farley et al., 2009)." Länk
Citera
2017-12-30, 19:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, men vad är ditt stöd för att frivillig sex mellan vuxna människor skadar andra?

Klart jag kan, precis som för allt annat jag berättar för er:Länk.

When the Rhode Island legislature inadvertently decriminalized indoor prostitution for a number of years, that state saw a 31 percent decline in reported rapes ... Now comes a new Dutch study that finds much the same causal relationship between decriminalizing prostitution and reducing crime. Researchers at a public research institute in the Netherlands discovered that when major cities in that country opened tippelzones, or areas where street prostitutes could work legally, reports of rape and sexual abuse declined by as much as 30 to 40 percent ...

Ytterligare en studie från 2017: "These results suggest that sex crime and indoor prostitution are substitutes. This is consistent with qualitative evidence from men who purchase prostitution (Farley et al., 2009)." Länk

Jag är ledsen över att var den som ger dig denna chock ...

Rhode Island tillhör inte Sverige

Du påstod detta:
Citat:
Plus att en rad forskare visat att kriminalisering gjort att 10 000-tals kvinnor blivit våldtagna i Sverige, om året.

Visa stöd för det ...
Citera
2017-12-30, 19:09
Medlem
Citat:
Jag är ledsen över att var den som ger dig denna chock ...

Rhode Island tillhör inte Sverige

Du påstod detta:

Visa stöd för det ...
Haha, ok, du vill köra dumskallevarianten. Är vi överens om att flera studier, från flera änder, visat att när man avkriminaliserat köpande och säljandet av sexuella tjänster så har antalet anmälda våldtäkter minskat med runt 30%? Hint, de står i studierna jag länkat ovan.
Citera
2017-12-30, 19:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Haha, ok, du vill köra dumskallevarianten. Är vi överens om att flera studier, från flera änder, visat att när man avkriminaliserat köpande och säljandet av sexuella tjänster så har antalet anmälda våldtäkter minskat med runt 30%? Hint, de står i studierna jag länkat ovan.
Nej, vi är överens om att du INTE visat stöd för det du påstår om Sverige och svensk lagstiftning ... Vilket är konstigt med tanke på din hänvisning .

Citat:
Citera
2017-12-30, 19:19
Medlem
Citat:
Hahaaaa, jag undrar om du tror på detta själv. Det vanligaste scenariot är att en den som säljer sex blir erbjuden att sälja sex i ett annat land och efter att ha funderat på detta så tar de beslutet att åka dit och sälja sex. Sedan finns det en liten, alltså pytteliten del av dessa som blir tvingade. Dessa människor skall ha all hjälp de kan få och de som utsatt dem för det skall låsas in och nyckeln skall slängas bort.

Visst, dessa finns också...men är det "villigt"? eller som du formulerade någon gång..."pga sexuell nyfikenhet"?
Är ex. just rumänska unga kvinnor ( som om jag uppfattat det korrekt ex. idag utgör en majoritet av de som fortsatt säljer sex på gatan i Sverige, kanske också Norden) en grupp extra "sexuellt nyfikna" människor ?
vad tror du?

Sen pratade vi sextrafficking...inte prostitution generellt.

Citat:
Hhhhhhhaaaaaaahaaaaaaaaaaaa! Där kom den där miljonen igen. Herregud, så av de 100 000 personer som, enligt dig, är utsatta för trafficking i England/Irland så lyckades polisen hitta 11 stycken efter 800 raider av 55 polisdistrikt.

Nu har jag ju gett dig en massa vetenskapliga studier i ämnet som visat att kriminaliseringen inte minskade offer för trafficking, det är ju därför Amnesty international och nästan alla andra stora människorättsorganisationer är för en avkriminalisering.

Blanda inte ihop dina taffliga uträkningar med mig tack.

According to the UN, around 880,000 people in Europe are victims of human trafficking. This would imply that 700,000 of these are being sold for sexual purposes. If we look at the registered human trafficking cases reported by the European Commission in 2014, in other words those who have been in contact with authorities, the number is 30,000. Read more here.

http://realstars.eu/en/idag-slapps-eu-kommissionens-rapport-om-statistik-trafficking-human-beings/

själva UN rapporten:
https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-is-new/news/news/docs/20141017_working_paper_on_statistics_on_traffickin g_in_human_beings_en.pdf

UN Oantastlig...en av "dina" organisationer. hävdar detta.
och [b]30 000 bekräftade fall är ingen "liten" siffra.....ok?
speciellt inte om man sen kan få fram en siffra som skildrar mörkertalet korrekt.

Citat:
Jaha, vi är båda överens om att Amnesty international är emot den s.k. nordiska modellen. De skrev rakt ut att de var för en avkriminalisering av både köpande och säljande av sex. Detta var ju överens om, eller hur (skall jag behöva länka till inlägget där du skriver att detta är korrekt?). De skriver vidare att alla de organisationerna också stöttar den ståndpunkten. Om Amnesty international nu har fel, då får du visa att dessa organisationer de uppger inte tycker samma som Amnesty international.

Nej vi är överens om det...det är fakta...men! inte de tradiga slutsatser du sen sitter och drar utav det.
nej de stöttar ståndpunkten kring avkriminalisring av sexarbetare....för helvete! skärp dig nu.
Hade de varit för ståndpunkten av avkriminalisering sexbyuers...så hade det stått det i texten... för så professionellt formulerar man sig....fattar du?
Den frågan är inte den mest väsentliga för globala organsiationer som arbetar med frågan just globalt.
för problemet för sexarbetare världen över, frivilliga, ofrivilliga, sextraffickinhoffer etc etc. just nu är att DE är kriminaliserade. För på många platser på detta klot är det fortsatt så att frivilligt sex av en ogift kvinna är en kriminell handling i sig. På många platser blir du dödad eller fängslad om du blir påkommen med att ha sex som kvinna, du anses som "hora" redan där.
hela samhället skam kring sex ligger på kvinnan. Där ligger nivån, som merparten av de mest folktäta länderna i världen ligger på. En sexköpslag där, faller bara direkt platt, om den ens har en chans komma upp på en politisk agenda.
Senast redigerad av Merapi 2017-12-30 kl. 19:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in