2017-12-29, 20:55
Medlem
Memnoks avatar
En liten, men kanske intressant fråga: Hur tror ni att nordkoreanerna får höra att sydkoreanerna har det? Man hör ju rätt ofta från nordkoreaner att de vill ha en återförening av landet så det är uppenbarligen en del av den interna propagandan. Men det vore kul att få veta om de tror att Nordkorea skulle rädda dem från svält, armod och imperialismens grepp eller om det blir för uppenbart för de som kan se över gränsen att det finns ett helt annat välstånd i Sydkorea.
Citera
2017-12-29, 21:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
En liten, men kanske intressant fråga: Hur tror ni att nordkoreanerna får höra att sydkoreanerna har det? Man hör ju rätt ofta från nordkoreaner att de vill ha en återförening av landet så det är uppenbarligen en del av den interna propagandan. Men det vore kul att få veta om de tror att Nordkorea skulle rädda dem från svält, armod och imperialismens grepp eller om det blir för uppenbart för de som kan se över gränsen att det finns ett helt annat välstånd i Sydkorea.

Tror att det sakta men säkert går upp ett ljus med folk i NK, hur illa ställt det är i det egna landet. Det kommer ju in TV-serier, musik mm insmugglat med minnesstickor..

Likaså så antar jag, att det finns nog fall där det kommer in brev (insmuglade) till släktingar om hur det går..

Med ambassadören som hoppade över, var det först när han var stationerad utomlands, i Danmark, som det gick upp ett ljus för honom.
Citera
2017-12-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Det spelar ingen roll om du tar fram tiotusen artiklar som är producerade utanför DFR Korea av dess fiender, som alla grundar sig på en falsk premiss. Ta istället fram dokument från DFR Korea som bevisar existensen av "Songbun", om du kan? Detta borde du ju kunna givet dina anspråk på tillträde till DFRKs mest gömda hålor.

Jag rör mig inom området för fakta och bevisning, inte inom området för konspirationsteorier och "Songbun" tillhör det senare.

Christer Lundgren, ordförande i Svensk Koreanska vänföreningen svarade i en intervju:
”När Christer får frågan om songbun – systemet som delar in nordkoreaner i olika klasser med olika rättigheter – svarar han:

– Utifrån klassbakgrund klassar man människors inställning. Det kan man förstå eftersom det ska vara en stat där arbetare och bönder har makten. Jag kan förstå det, men det är en väldigt koreansk tradition. Där har det historiskt funnits en överklass som var skild från folket.”

Songbun torde därmed vara bekräftat

Den svenska representanten för Nordkorea är ju inte sämre än att han kan ändra sig...
Citera
2017-12-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Christer Lundgren, ordförande i Svensk Koreanska vänföreningen svarade i en intervju:
”När Christer får frågan om songbun – systemet som delar in nordkoreaner i olika klasser med olika rättigheter – svarar han:

– Utifrån klassbakgrund klassar man människors inställning. Det kan man förstå eftersom det ska vara en stat där arbetare och bönder har makten. Jag kan förstå det, men det är en väldigt koreansk tradition. Där har det historiskt funnits en överklass som var skild från folket.”

Songbun torde därmed vara bekräftat

Den svenska representanten för Nordkorea är ju inte sämre än att han kan ändra sig...

Det kallas för "Självmål, på grund av att ha trasslat in sig ordentligt, i lögnlabyrinten"

Han är säkert felciterad eller feltolkad eller utsatt för skamlös förvrängning av faktakontexten i diskussionen, eller helt enkelt utsatt för en konspiration med desinformation och lögnaktig tillrättalagd propaganda mot Nordkorea, som syfte.............
eller något annat "SNÖMOS".

Tillåt mig, att småle, försynt, och utan att tveka, utdela förstaplatsen i, "The Liars hall of Fame",
till Nordkoreas propagandaminister i Sverige, och svar på Joseph Goebbels, a.k.a SecundusMünchhausen!
Citera
2017-12-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Det kallas för "Självmål, på grund av att ha trasslat in sig ordentligt, i lögnlabyrinten"

Han är säkert felciterad eller feltolkad eller utsatt för skamlös förvrängning av faktakontexten i diskussionen, eller helt enkelt utsatt för en konspiration med desinformation och lögnaktig tillrättalagd propaganda mot Nordkorea, som syfte.............
eller något annat "SNÖMOS".

Tillåt mig, att småle, försynt, och utan att tveka, utdela förstaplatsen i, "The Liars hall of Fame",
till Nordkoreas propagandaminister i Sverige, och svar på Joseph Goebbels, a.k.a SecundusMünchhausen!

Det där var fanimej kul!

Vad säger du SecundusSilent, är Christer Lundgrens uttalande i KIT ”konspirationsteorier o lögn”?
Citera
2017-12-29, 22:39
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Det där var fanimej kul!

Vad säger du SecundusSilent, är Christer Lundgrens uttalande i KIT ”konspirationsteorier o lögn”?

Varför frågar du mig om vad Lundgren sagt eller inte sagt? Är jag en representant för honom? Givetvis inte. Jag har sagt flera gånger att jag inte representerar någon och många i denna tråd säger ju hela tiden också att jag inte har något "förtroende", vilket passar mig bra - eftersom sådant inte spelar nån roll i en kontext där endast argumenten kan ha något värde, nämligen i den kontext vi nu befinner oss där vi bara är anonyma agenter.

Sålunda, styrk påståenden med bevis. Existerar Songbun, så är det ju bara att presentera bevis härför. Det Lundgren refererar till så som återgivet här, är ju inget annat än en klassisk klassanalys. Sådan har ju inget med nedärvda rättigheter eller skyldigheter som ett kastsystem baseras på. T ex tyder mycket på att det har kommit fram en småborgerlighet i DFRK under de senaste åren. Denna kan då klassas som just småborgerlighet, i en klassanalys. Detta har förstås inget att göra med kast.

Dessa nedärvda rättigheter/skyldigheter etc, återfinns ju inom t ex kapitalistklassens familjer i Sverige, t.o.m. lagstiftad vad gäller den gamla överklassen i form av kungamakten - men sådant existerar inte i DFR Korea.

Bevisen är tydligt: ”Songbun” existerar i Sverige, inte i DFR Korea. Det är nämligen visat att nedärvda rättigheter är en del av det svenska politiska systemet, vilket är en form av kastsystem, då statschefen har ärvd makt och enligt lag tilldelade nyttigheter och rättigheter som inte tillkommer de lägre kasterna.
Citera
2017-12-29, 22:50
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror att det sakta men säkert går upp ett ljus med folk i NK, hur illa ställt det är i det egna landet. Det kommer ju in TV-serier, musik mm insmugglat med minnesstickor..

Likaså så antar jag, att det finns nog fall där det kommer in brev (insmuglade) till släktingar om hur det går..

Med ambassadören som hoppade över, var det först när han var stationerad utomlands, i Danmark, som det gick upp ett ljus för honom.

Svårt spekulera om denna filur. Han var dessutom inte ambassadör. Men misstänkte han att DFR Koreas myndigheter var ute efter honom pga brott begångna, då var det förstås stora vinster för honom att hoppa av. Han är dock knappast trovärdig i sig själv. Han är diplomat och diplomater säger alltid vad som förväntas sägas. Dessutom måste man förstå att han inte kan säga annat än vad han säger, då hans framtid baseras på att han blir en del av S.Koreas propagandaapparat.

Låt säga att han istället hoppat av och kommit till USA och börjat nått slags akademiskt projekt och vägrat ge intervjuer. Istället presenterat forskning inom statsvetenskap eller liknande och i detta sammanhang presenterat olika teorier baserade bl a på hans egna erfarenheter, dvs. i en kontext där hans påståenden utsätts för granskning. Då vore hans utsagor mer intressanta.

Folket i DFR Korea är annars ganska välinformerat om hur det går för avhoppare i S.Korea - vilka har varit föremål för många dokumentärer i TV i DFRK, varav du kan finna flera med engelsk översättning på youtube. Det är just därför att folket i DFRK är välinformerat som vi ser så oerhört få avhopp från landet.
Senast redigerad av SecundusSilent 2017-12-29 kl. 23:10.
Citera
2017-12-29, 22:52
Medlem
Songun, som har varit, och är, Nordkoreas grundfilosofi och prioritet nummer ett genom åren, är namnet på den "Geniala" strategin, att lägga huvudfokus och så mycket resurser som möjligt på militären och krigsförberedelser.

Denna synnerligen ointelligenta strategi, har medfört att man inte fått ordning på landets tre EGENTLIGA och verkligt ESSENTIELLA problem, infrastruktur - vattenförsörjning och utveckling av landets agronomi.

Hade man lagt, bara hälften, av alla medel och resurser, man lagt på upprustning och vapenutveckling, skulle man kunnat med västerländsk expertis och hjälp inom agronomi och topografi, löst landets livsmedelsförsörjning och sanitetsproblem.

När man gång på gång drabbas av brist på livsmedel eller spannmål, ja, då skall det internationella samfundet ställa upp med "Humanitär" nödhjälp och dessutom låna ut stora summor kapital, (mot löften om förbättrade mänskliga rättigheter och en annan utveckling inom landet än militär upprustning) som man dessutom aldrig får återbetalade. Ta bara exemplet på skulden man har idag till Sverige på över 3.2 Miljarder kronor, för leveranser Sverige gjorde på 1970 talet, av fordon - maskiner - gruv teknisk utrustning mm mm. Vi lär aldrig få tillbaka dessa pengar, inte andra långivare heller.

Ett seriöst och förtroendeingivande agerande, eller hur?

Pissa på hela västvärlden med hatretorik och tyranni det gör man, med den äran!

Samtidigt som man bygger och utvecklar kärnvapen samt missiler, med våra pengar!

Detta agerande och denna regim, bästa FB medlemmar, tar vissa, i detta forum till sitt försvar och dessutom propagerar FÖR!

Att hela världssamfundet är emot Nordkoreas regim idag, har man dessutom den goda smaken att kraftigt protestera emot,
från vänsterextremisternas håll. IQ kvot på det ställningstagandet?

En av många artiklar om den förestående kollapsen av Nordkoreas jordbruk.

www.pbs.org/wgbh/nova/next/nature/inside-north-koreas-environmental-collapse/
Citera
2017-12-29, 23:00
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Givetvis (för sakens skull) så är det möjligt att detta kast-system är bara propaganda och humbug..

Men..(för saken skull) om det är sant.., skulle du förkasta det ?

(är ingen fan utav arvssynd, strängare straff är en annan sak)

Alla påståenden måste grundläggas. Vad tyder på att ”Songbun” existerar i DFRK? Ingenting. Det är istället en passande konspirationsteori som används i propagandan, eftersom det motsatta inte av DFRKs fiender kan accepteras, nämligen att DFRKs själva stat och samhället i stort inskärper vikten av enighet grundat i jämlikhet.

Jag accepterar allting som sant om det visas att det rimligen är sant. Bevisa att Gud finns och jag skall acceptera det, men tillsvidare förblir jag ateist. Bevisa att "Songbun" finns i DFRK (och inte i Sverige, som det uppenbart till vissa delar gör), och jag skall acceptera det som en sanning.
Citera
2017-12-29, 23:13
Medlem
Citat:
Det där var fanimej kul!

Det glädjer mig!
Citera
2017-12-29, 23:20
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Songun, som har varit, och är, Nordkoreas grundfilosofi och prioritet nummer ett genom åren, är namnet på den "Geniala" strategin, att lägga huvudfokus och så mycket resurser som möjligt på militären och krigsförberedelser.

Denna synnerligen ointelligenta strategi, har medfört att man inte fått ordning på landets tre EGENTLIGA och verkligt ESSENTIELLA problem, infrastruktur - vattenförsörjning och utveckling av landets agronomi.

Hade man lagt, bara hälften, av alla medel och resurser, man lagt på upprustning och vapenutveckling, skulle man kunnat med västerländsk expertis och hjälp inom agronomi och topografi, löst landets livsmedelsförsörjning och sanitetsproblem.

När man gång på gång drabbas av brist på livsmedel eller spannmål, ja, då skall det internationella samfundet ställa upp med "Humanitär" nödhjälp och dessutom låna ut stora summor kapital, (mot löften om förbättrade mänskliga rättigheter och en annan utveckling inom landet än militär upprustning) som man dessutom aldrig får återbetalade. Ta bara exemplet på skulden man har idag till Sverige på över 3.2 Miljarder kronor, för leveranser Sverige gjorde på 1970 talet, av fordon - maskiner - gruv teknisk utrustning mm mm. Vi lär aldrig få tillbaka dessa pengar, inte andra långivare heller.

Ett seriöst och förtroendeingivande agerande, eller hur?

Pissa på hela västvärlden med hatretorik och tyranni det gör man, med den äran!

Samtidigt som man bygger och utvecklar kärnvapen samt missiler, med våra pengar!

Detta agerande och denna regim, bästa FB medlemmar, tar vissa, i detta forum till sitt försvar och dessutom propagerar FÖR!

Att hela världssamfundet är emot Nordkoreas regim idag, har man dessutom den goda smaken att kraftigt protestera emot,
från vänsterextremisternas håll. IQ kvot på det ställningstagandet?

En av många artiklar om den förestående kollapsen av Nordkoreas jordbruk.

www.pbs.org/wgbh/nova/next/nature/inside-north-koreas-environmental-collapse/

Policyn om Songun ("Militären Först") var viktig under en period, idag är den mindre viktig. Den är mindre viktig därför att kärnvapenprogrammet har expanderat och resurser har därmed kunnat frigöras för den civila sektorn. Tvärtemot vad många föreställer sig så innebär kärnvapenprogrammet att försvaret drar mindre resurser, då konventionellt försvar är oerhört mycket dyrare.

Kim Jong Uns starka satsning på kärnvapen har däremed bidragit till den starka ekonomiska utvecklingen i DFR Korea - det kanske är den anledningen som har haft störst betydelse för att välfärden i DFRK har stärkts.
Citera
2017-12-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Sålunda, styrk påståenden med bevis. Existerar Songbun, så är det ju bara att presentera bevis härför. Det Lundgren refererar till så som återgivet här, är ju inget annat än en klassisk klassanalys. Sådan har ju inget med nedärvda rättigheter eller skyldigheter som ett kastsystem baseras på.

Du kräver bevis, du refererar alltid till dina ”bevis” från diktaturregimen i Nordkorea.
Jag hänvisar till Nordkoreas svenska representant i Sverige.
Menar Du att han har fel då han- som representerar Nordkoreas diktaturregim- bekräftar att regimen i NK tillämpar Songun?

Christer Lundgren bekräftar att man i Nordkorea tillämpar Songun, det räcker för mig, det räcker för alla
Christer Lundgren är Norkoreas diktaturs röst i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in