2017-12-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Från Jonnas HR dom:Det rättspsykiatriska utlåtandet får visserligen anses visa att Jonna Henningsson led av en maladaptiv stressreaktion vid gärningstillfället. Av detta får dock även anses framgå att hon inte hade så omfattande problem att de kan likställas med en personlighetsstörning.
Hon ansågs även ha ojämn begåvningsprofil.
Då har hon haft en ny maladaptiv stressreaktion i fängelset nu igen då.
Tack för info. Kan PM också haft en maladaptiv stressreaktion?
"Definition
Uttalad fysisk och psykisk utmattning efter långvarigt stresspåslag.
Om kriterierna inte är uppfyllda för vare sig utmattningssyndrom eller -depression kan diagnosen Maladaptiv stressreaktion användas."
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-28 kl. 19:48.
Citera
2017-12-28, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Då har hon haft en ny maladaptiv stressreaktion i fängelset nu igen då.
Tack för info. Kan PM också haft en maladaptiv stressreaktion?
"Definition
Uttalad fysisk och psykisk utmattning efter långvarigt stresspåslag.
Om kriterierna inte är uppfyllda för vare sig utmattningssyndrom eller -depression kan diagnosen Maladaptiv stressreaktion användas."

Vi får väl snart lite hintar om hans psyke. Jag håller tummarna att vi får besked om stämningsansökan snart, kanske redan imorgon om den lämnades in fredag före jul? Spänningen är ju ooooooolidlig
Citera
2017-12-28, 19:58
Medlem
Citat:
Från Jonnas HR dom:Det rättspsykiatriska utlåtandet får visserligen anses visa att Jonna Henningsson led av en maladaptiv stressreaktion vid gärningstillfället. Av detta får dock även anses framgå att hon inte hade så omfattande problem att de kan likställas med en personlighetsstörning.
Hon ansågs även ha ojämn begåvningsprofil.

Tror jag inte ett dugg på. Att det kan vara så, alltså. Hon är så störd en människa bara kan bli.
Citera
2017-12-28, 20:01
Medlem
Citat:
Vi får väl snart lite hintar om hans psyke. Jag håller tummarna att vi får besked om stämningsansökan snart, kanske redan imorgon om den lämnades in fredag före jul? Spänningen är ju ooooooolidlig

Ja, vi får hoppas att vi kan få reda på hur det egentligen står till i Peter Madsen psyke innan nyår och hur åtalspunkterna ser ut. Vet ej om den danska polisen ger ut mer eller färre upplysningar i såna här fall än vad de svenska gör.
Citera
2017-12-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för info!

På närbilden av Madsens ansikte (taget direkt efter brottet) ser man ett sår eller ett blodstänk vid näsborren.

Jag gissar att det var Walls nagel som hamnade vid Madsens näsa. Blodstänk borde ha sköljs bort när han simmade, och idioten borde iaf ha vaska av sig...

Vatten hade han ju ingen brist på.

Jorå, nog hade han spår av fight i ansiktet, medan han knallade iväg med snuten.

Vilket sanslöst konstigt fall. Det är en öppen bok.

DNA vid näsan... Jag säger då det...

Vad kommer härnäst? Jag gissar på bitmärken.
PM hade 8 st likadana gröna arme overaller. Hans favoritklädsel enligt Djursing.
Därför tror jag att det var ett impulsmord. Samtidigt verkar han ju helt väck.
De som räddade honom erbjöd honom torra kläder men det tackade PM nej till.
Det borde varit väldigt naturligt och samtidigt tvättat sig åtminstone i ansiktet.
(Studerat det ingående och det ser ut som en blodfläck när man förstorar upp det.
Dessutom var fläcken borta efter medicinska undersökningen vid häktningen samma dag.)
Så han beter sig verkligen som en knasboll.
Å andra sidan behövde han väl vila och förbereda sin entré på land.
Men att komma i land med blod i ansiktet?
Nästan som en parodi på en mördare i en Monty Pyton sketch.
Om det inte var för att det var så oerhört tragiskt och kusligt.
Citera
2017-12-28, 20:46
Medlem
Grandiosos avatar
Nu har det blivit ett jäkla liv här...

Kritikken hagler ned over forlag og forfatter til ny serie om drabet på Kim Wall

Eksperter i presseetik undrer sig over udgivelsestidspunkt for bogserie.

Citat:
Serien udkommer på et tidspunkt, hvor politiets efterforskning endnu er undervejs, og før der er taget hul på retssagen mod den tiltalte i sagen, ubådsindehaver og opfinder Peter Madsen.

Det er faldet en alenlang række danskere for brystet.

På Saxo.coms side på Facebook kritiserer de både forfatter og forlag for at udgive historien alt for tidligt, for at mangle situationsfornemmelse og moralsk kompas, og for at prioritere profit frem for at vise hensyn til Kim Walls pårørende.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/kr...t-paa-kim-wall
Citera
2017-12-28, 20:47
Medlem
Citat:
PM hade 8 st likadana gröna arme overaller. Hans favoritklädsel enligt Djursing.
Därför tror jag att det var ett impulsmord. Samtidigt verkar han ju helt väck.
De som räddade honom erbjöd honom torra kläder men det tackade PM nej till.
Det borde varit väldigt naturligt och samtidigt tvättat sig åtminstone i ansiktet.
(Studerat det ingående och det ser ut som en blodfläck när man förstorar upp det.
Dessutom var fläcken borta efter medicinska undersökningen vid häktningen samma dag.)
Så han beter sig verkligen som en knasboll.
Å andra sidan behövde han väl vila och förbereda sin entré på land.
Men att komma i land med blod i ansiktet?
Nästan som en parodi på en mördare i en Monty Pyton sketch.
Om det inte var för att det var så oerhört tragiskt och kusligt.

Jaha, tack för klargörande. Det var blod vid näsan alltså, inte ett sår. Och allt, allt i och kring Madsen är ju absurt, sjukt och skevt.

Hur fan kunde han undgå att tvätta nyllet, när han åkt ubåt, sänkt den, simmat och haft flera timmar på sig...

Och blodet bör ha stänkt på honom.

Om man "bara" styckar en kropp med såg behöver man inte få blod i fejset.

Men det får man om man hugger frenetiskt.

Vilket han tydligen gjort.

Blodet hamnade väl i hans ansikte när han angrep bäckenet med kniven.

Tragiskt, sorgligt och djupt kusligt är alltihop.
Citera
2017-12-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu har det blivit ett jäkla liv här...

Kritikken hagler ned over forlag og forfatter til ny serie om drabet på Kim Wall

Eksperter i presseetik undrer sig over udgivelsestidspunkt for bogserie.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/kr...t-paa-kim-wall

Helt förståeligt. Tycks vara två herrar som vill "smida medan järnet är varmt".
Osmakligt så det förslår!!!
Senast redigerad av Remark 2017-12-28 kl. 21:14.
Citera
2017-12-28, 21:35
Medlem
Citat:
Tror du att det blir presskonferens med Jens Möller då?
PS.Stanna inte uppe hela natten nu bara för att läsa morrontidningen.
Citera
2017-12-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jaha, tack för klargörande. Det var blod vid näsan alltså, inte ett sår. Och allt, allt i och kring Madsen är ju absurt, sjukt och skevt.

Hur fan kunde han undgå att tvätta nyllet, när han åkt ubåt, sänkt den, simmat och haft flera timmar på sig...

Och blodet bör ha stänkt på honom.

Om man "bara" styckar en kropp med såg behöver man inte få blod i fejset.

Men det får man om man hugger frenetiskt.

Vilket han tydligen gjort.

Blodet hamnade väl i hans ansikte när han angrep bäckenet med kniven.

Tragiskt, sorgligt och djupt kusligt är alltihop.
Han kan ha haft blod på fingrarna och kliat sig vid näsan också.
Jag uttryckte mig lite slarvigt i mitt förra inlägg.
Jag tycker att han borde haft ett overallbyte med sig om det var planerat med tanke på att han kunde gödsla med overaller.
Men om PM är högfungerande asperger (som jag ej vet så mycket om) kanske man inte tänker så mycket på sådana saker,hygien, klädbyte osv, så vad vet jag?
Citera
2017-12-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis. Tror inte JH lustmördade sin rival, men hon gjorde det för att visa sin avsky. Sitt hat. Det är helt 2 olika saker om man jämför med PMs motiv som var av sexuell art. Han kände inget hat, det är vad jag tror. För honom var KW enbart ett kvinnligt köttstycke att förlusta sig sexuellt på.

Även om jag tror att det kan ha varit en offensiv styckning i JHs fall, eftersom hon hade tagit med sig redskape för död och styckning.
JH är lite OT här men jag tror något begåvningshandikapp. Hon trodde det skulle bli hon och pojkvännen igen om rivalen försvann. Sedan anmälde hon sig själv till polisen,det hade nog inte en psykopat gjort.
När det gäller PM så tror jag att det var tvångstankar och en sexuell drift han inte kunde stoppa när det väl kickat igång.Något sjukligt."Försök att använda ren viljestyrka att motstå sexuella tvångshandlingar kan inte lyckas eftersom drifter kan vara så kraftfull." Men det återstår att se.
Citera
2017-12-28, 22:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Djursing är på gång med en följetong om PM:

- Peter kalder mig sin ’biographer’ i brevet. Det, synes jeg, rammer den rolle, der er mellem os, rigtigt godt. Jeg har også kontaktet ham i fængslet med beskeden om, at vi kun kan mødes, hvis det er en professionel relation, siger Thomas Djursing, der er aktuel med en serial om 'Ubådsmysteriet', der udkommer med første kapitel i dag på Saxo.com under titlen '1: Opkaldet' og fortsætter hver uge frem til retssagen.

- Jeg kommer ikke til at møde Peter på denne side af en retssag, fordi vi slet ikke må snakke om sagen, siger han.- Har du fundet flere mørke sider nu, hvor du er dykket ned i ham igen?

- Ja, det synes jeg. Men vi skal passe på med at konkludere for tidligt. Når man læser nu, kan man få alt til at passe til den virkelighed, der er, men der er også ting, der er svære at ignorere i det her materiale. Jeg får et klart billede af Peter, der er voldsomt grænsesøgende i mange aspekter i sit liv, og jeg får også et billede af Peter, som er begyndt at gå ned med sit projekt. Han er ved at tabe. Hans livsmission er ved at falde fra hinanden, fortæller Thomas Djursing med henvisning til, at Peter Madsen trak sig fra en storstilet raketopsendelse fra Bornholm dagen før, han sejlede ud med Kim Wall.

- Var han en mand, der havde tabt allerede, da han sejlede ud med Kim Wall?
- Ja, det var han. Vi ved, at han opgav sin raketopsendelse 24 timer inden, og vi ved, at han i stigende grad var presset og stresset økonomisk. Han kunne ikke få penge ind til alt det, han gerne ville. Han kunne ikke få alle de rigtige folk ind. Det var ved at faile for ham. Og det kan godt være, at han siger, at det var det ikke, men det var det. Det ved jeg også fra hans nærmeste folk. Det er der ikke noget galt i, og det gør ham ikke til kriminel, men det er med til at tegne et billede af, hvem han er, og hvad der skete i dagene op til, siger Thomas Djursing.
https://ekstrabladet.dk/112/forfatte...ngslet/6971756

Fy Fan. Djursing tänker dra ut den sista kronen han kan tjäna på Madsen. Samtidigt som han vid varje tillfälle måste betona, att han inte är Madsens vän - och aldrig har varit det. Före den 11 augusti, när han marknasförde sin förra bok, så kände han dock M utan och innan p.g.a. att de var så goda vänner...

Citat:
Peter Madsen i handskrivet brev till sin "Biograf" Djursing

"Var en stressad man
Thomas Djursing, som under tiden han skrev biografin om Peter Madsen hade mycket kontakt med uppfinnaren, säger att Madsen var mycket pressad vid tiden före mordet.

– Vi vet att han gav upp sin raketlansering 24 timmar innan och vi vet att han alltmer pressades och stressades ekonomiskt. Han kunde inte få pengar för allt han ville göra. Han kunde inte få med personerna han ville. Det var på väg att misslyckas för honom. Och det kan vara att han säger att det inte var så, men det var det. Jag vet det från hans närmaste folk. Det gör honom inte kriminell, men det hjälper till att ge en bild av vem han är och vad som hände de kommande dagarna, menar Djursing."

Det var märkligt då, för andra i M:s närmaste krets på RML har ju sagt precis tvärtom, att de inte fattar varför detta skulle komma nu, när allt precis hade börjat gå så bra. T.ex. har Kasper Feld (som var involverad i både Nautilus och raketerna) sagt så här under kommentarerna till sin egen film från ett dyk tillsammans med Madsen i Nautilus:

https://www.youtube.com/watch?v=GzhVjrrSuek&t=1127s

"Kasper Feld
för 2 månader sedan
Indeed. We are all dumbfounded. It makes no sense. Everything was starting to work out."

Citat:
Tydligen om jag förstått det rätt kan en "vardagspsykopat" pga av trauman förvärras och bli en våldspsykopat.
Och trauman har PM haft många de senaste åren. Hur mycket jag än avskyr hans oförlåtliga gärning,hans avskyvärda brott, så tycker jag ändock en smula synd om PM.
Att få sin livsdröm krossad. Allt hans slit och allt han levt för. Det är dock ingen ursäkt någonsin för vad han gjort.
Och jag finner ingen förståelse heller för det, eftersom han var skärpt nog för att söka läkarhjälp. Tydligen ville han ej. (?)
Du får gärna förklara om du kan/vill, vad " precrime stress factors" är närmre. (Det är nog fler än jag som inte är jättebra på engelska.) Jag förstår att han tog ut sin frustration och maktlöshet på det arma offret men ändå är det ju helt vansinnigt obegripligt för en vanlig människa att förstå ondskan.Det går ej.???
EDIT: Nu vet vi inte vilken diagnos PM har men han måste ju vara väldigt empatistörd iallafall.

Men vad är det du inte förstår? "pre" är en latinsk förstavelse som betyder "för" (även i svenska ord...), "crime" vet du väl att det är brott? tänk "crime night", "crime show", "stress" och "factor" är nästan samma ord på svenska... Mår du inte bra..?
Senast redigerad av Merwinna 2017-12-28 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in