2017-12-27, 23:41
Medlem
Jag har nu läst era inlägg och börjar känna mig varm i kläderna!

Lite info om oss:
- Vi är ett ungt par i 26 års åldern. Vi båda jobbar skift. Vi bor som jag skrev tidigare i en lägenhet på 65 kvm men ska flytta i nästa månad till en större lägenhet på 90 kvm, vilket är positivt för oss men samt för vår framtida hund.

* NOTE - Som jag skrev tidigare så har jag och frugan aldrig haft något husdjur när vi bodde hemma hos våra föräldrar så vi är mycket nybörjare inom detta området.

Bostadsområdet som vi bor på är ett mycket vänligt område med lite trafik och mycket yta för att vistas ute med en hund dock en liten bit för att ta sig till skogen men allting tar ungefär 10 minuter att gå till.

I det stora hela så vill gärna ha en hund som är mer av den rasen som kallas för sällskapsdjur som är lugn och fin med oss med andra människor men också med andra hundar. Vi vill inte ha en utställningshund eller en jakthund etc, vi vill ha en "vanlig" hund helt enkelt.

Vi är rätt inne i det spåret att vi vill inte ha en stor hund utan en som går upp till knähöjd ungefär och då, som jag nämnt tidigare, så har vi tittat på Amstaff, Fransk Bulldogg och Boston Terrier, men det känns som om vi har fastnat (men inte helt 100) lite för Amstaff men föreslår ni någon annan ras för nybörjare så är vi tacksamma för era tips!

En fråga:
Vi leker med tanken.
- Vi åker till en uppfödare/säljare och ser valparna framför oss. Stämmer detta om att den valpen som kommer fram till oss först har "valt oss" och att vi skall köpa just den valpen eller ska vi köpa den valpen som vi tycker mest om?

Hur brukar ni erfarna göra i just detta läget?

Om jag har missat något så kommentera gärna så svarar jag så fort jag har tid!

Mvh
Citera
2017-12-28, 00:11
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
Vi är rätt inne i det spåret att vi vill inte ha en stor hund utan en som går upp till knähöjd ungefär och då, som jag nämnt tidigare, så har vi tittat på Amstaff, Fransk Bulldogg och Boston Terrier, men det känns som om vi har fastnat (men inte helt 100) lite för Amstaff men föreslår ni någon annan ras för nybörjare så är vi tacksamma för era tips!

En fråga:
Vi leker med tanken.
- Vi åker till en uppfödare/säljare och ser valparna framför oss. Stämmer detta om att den valpen som kommer fram till oss först har "valt oss" och att vi skall köpa just den valpen eller ska vi köpa den valpen som vi tycker mest om?

Mvh

Ingenstans i din text har du skrivit vad ni vill göra med eran hund.
På vilket sätt kommer hunden att aktiveras?
Agility/nosework/rallylydnad/spår etc etc.

Hur mycket är ni villig att aktivera hunden fysiskt, är ni aktiva och är ute och springer eller är det promenader runt kvarteret?

Jag tycker nog att ni ska låta en uppfödare välja valpen åt er.
Berätta för uppfödaren, när ni väl hittat ras och kennel ni vill ha, vilka ni är och vilken typ av hund ni strävar efter.
Då kommer uppfödaren välja den valp som kan passa er bäst.
Citera
2017-12-28, 03:24
Medlem
TerraIncognitas avatar
Ni har inte övervägt staffordshire bullterrier? Mindre än en amstaff, generellt något vekare - snäppet "enklare" helt enkelt.
Men ack så go ändå!
Citera
2017-12-28, 10:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag har nu läst era inlägg och börjar känna mig varm i kläderna!

Lite info om oss:
- Vi är ett ungt par i 26 års åldern. Vi båda jobbar skift. Vi bor som jag skrev tidigare i en lägenhet på 65 kvm men ska flytta i nästa månad till en större lägenhet på 90 kvm, vilket är positivt för oss men samt för vår framtida hund.

* NOTE - Som jag skrev tidigare så har jag och frugan aldrig haft något husdjur när vi bodde hemma hos våra föräldrar så vi är mycket nybörjare inom detta området.

Bostadsområdet som vi bor på är ett mycket vänligt område med lite trafik och mycket yta för att vistas ute med en hund dock en liten bit för att ta sig till skogen men allting tar ungefär 10 minuter att gå till.

I det stora hela så vill gärna ha en hund som är mer av den rasen som kallas för sällskapsdjur som är lugn och fin med oss med andra människor men också med andra hundar. Vi vill inte ha en utställningshund eller en jakthund etc, vi vill ha en "vanlig" hund helt enkelt.

En fråga:
Vi leker med tanken.

Mvh

Som MissMD skriver så står det inget vad ni vill göra med hunden och när jag ser på raserna ni tänkt er så har ni tittat väldigt mycket mot Terrier hundar. Dessa hundar är det väldigt mycket fart i ska sägas och de kräver sin ledare. Jag skulle nog få er att titta mer åt en Cavalier king charles spaniel eller liknande. Ni kan läsa om hunden här.
https://www.skk.se/sv/hundraser/cava...arles-spaniel/
Läs gärna på om alla raser som är i rätt storlek för er, det finns massor av dem. https://www.skk.se/sv/hundraser/

Ni får en mindre hund som det är fart i men som också är mer som sällskapshund. Den behöver givetvis aktivering men det kräver alla hundar på ett eller annat sätt. Skulle det vara så att ni inte tycker om lång päls så går sånt alltid att lösa med en trimmer. Detta är bra att informera er uppfödare om då hon inte behöver välja ut den med bästa utseendet och perfekta utställningshunden åt er.

Att välja ras är lika hopplöst som att välja bil. Det finns massor av dem och varje bil är bra på sitt sätt. Vill du ha en Ferrari som går i över 250 km/h men inte går att packa i eller vill du ha en Skoda Octavia som inte är så snabb men går att fylla med det livsviktiga. Själv har vi gått igenom ett antal olika raser och det är stor skillnad på en hund och en annan hund även om de är samma ras så att säga att denna ras kommer passa dig är väldigt svårt att säga. Vill ni träffa många hundraser på ett och samma ställe så är en hundutställning ett väldigt bra ställe att gå på. Går man dessutom på en av de riktigt stora typ "stora Stockholm" så finns också olika rasklubbar där i en mässdel som gärna berättar om just deras ras och ofta finns det några hundar i montern också så man får träffa dem. Tyvärr var denna för två veckor sen och ni får nu vänta ett år till innan nästa chans och jag vet att ett år kan vara lång tid om man börjat fundera på att skaffa hund. Finns givetvis mindre hundutställningar men då oftast med mindre mässdel men man kan alltid prata med personer runt ringarna så länge de inte ska in precis innan, då brukar de vara så koncentrerade på sitt spring i ringen. Ni kan alltid gå ner på den lokala hundklubben och prata med folk där och ni får säkert träffa ett antal hundar också.

När ni kommer till uppfödaren och tittar på valpar så är det bäst att prata med uppfödaren först och berätta om er och eran tanke med att ha hund, vad ni vill göra med hunden. Ska ni ha den till utställning så är det vissa krav och ska ni ha den till agility så är utseendet inte så viktigt men istället annat man får titta på. I en familj med 5 barn är det samma sak, varje barn är bra på sin sak och samma sak är det i valpkullar. Detta kan uppfödaren bäst som känner sina hundar. Men man kan aldrig säga att det blir rätt till 100%.

Den valpen som kommer fram till er kan lika gärna vara mest hungrig för tillfället så den väljer inte ut er. Men titta gärna på hur valparna rör sig, är det en som bara sitter i ett hörn och tittar bort så kanske det tyder på att hunden inte är så framåt och intresserad av sig men kan också bero på att den just idag när ni är där är väldigt trött. Så det är väldigt svårt att se på en hund efter 20 minuter vilken som är den bästa för dig om du inte är väldigt duktig. Uppfödarna har som sagt ofta rätt bra koll på detta.

Ska inte heller sägas att alla uppfödare är kunniga så det är lika viktigt att hitta rätt ras som att hitta rätt uppfödare. Vissa vill bara sälja en hund och vissa vill verkligen det bästa för rasen och vill att varje individ ska komma till rätt hem. Så det är heller inte säkert att uppfödaren låter er köpa en valp. Se inte det som ett allt för stort nederlag men det kemin mellan er och uppfödaren är lika viktig åt andra hållet.
Citera
2017-12-28, 10:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Börja med att läsa allt om varje ras. Gör en lista på alla raser som har den storlek ni kan tänka er och sen är det bara att börja gå igenom ras för ras. Titta er inte blinda på någon speciell typ av hund, finns barn som är uppväxta i en sportfamilj men som hatar att sporta men varje hund har alltid gener och rörelsemönster från vad den är framtagen till och hur den ser ut.

Man kan inte ta bort vallningen helt från en hund som är gjord för att valla, sen finns det väldigt många olika sätt att valla djur beroende på vilket djur som ska vallas och tekniker. Vissa jobbar med skall och vissa jobbar med kroppen. Men skaffar man en vallhund så kommer den alltid att valla det som finns i närheten, barn, familj, andra djur eller vad nu det kan vara.

Vissa raser är typiska ensamhundar och vissa är familjehundar. Lika viktigt där att läsa på hur hunden är.

Läxa till kvällen, gör lista på alla de hundar som ni tycker är av rätt storlek, ex mellan 20 -40 cm höga och 7-20 kilo eller vad ni nu har för krav. Läs sen på om alla dessa hundar och se om någon ras passar er speciellt. Kolla också på hemsidor för varje ras där det oftast står mera information men de är så klart alltid lite mera positiva då de faktiskt vill sälja in sin ras till er.
SKK:s hemsida är inte till fördel eller nackdel för någon ras så där får ni både positivt och negativt.
https://www.skk.se/sv/hundraser/

Finns också mycket mer information om hundar och hur ett hundköp går till på denna sida. Under "Hunddata" så kan du också se stamtavlor till de flesta hundar om det är någon speciell individ ni tittar på. Viktigt här är att exempelvis läsa på om hur höfterna är på individens avkommor och förfäder. Finns det ögonproblem i släkten?
Som sagt, varje ras har sina problem och tyvärr så avlar man inte alltid för att göra avkomman bättre även om det borde vara så.
Citera
2017-12-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Ingenstans i din text har du skrivit vad ni vill göra med eran hund.
På vilket sätt kommer hunden att aktiveras?
Agility/nosework/rallylydnad/spår etc etc.

Hur mycket är ni villig att aktivera hunden fysiskt, är ni aktiva och är ute och springer eller är det promenader runt kvarteret?

Jag tycker nog att ni ska låta en uppfödare välja valpen åt er.
Berätta för uppfödaren, när ni väl hittat ras och kennel ni vill ha, vilka ni är och vilken typ av hund ni strävar efter.
Då kommer uppfödaren välja den valp som kan passa er bäst.

Sant! Jag missade den biten.
- Jag kommer att vilja lära hunden dessa baskommandona såsom, sitt, kom, ligg etc men samt Agility då den ska veta att Nej är ett Nej och att den inte ska gå framför mig när vi är ute och promenerar långa sträckor eller när jag nu ska ut och springa, jag hoppas du förstår
Citera
2017-12-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerraIncognita
Ni har inte övervägt staffordshire bullterrier? Mindre än en amstaff, generellt något vekare - snäppet "enklare" helt enkelt.
Men ack så go ändå!

Jo, det har vi. Jag var inne på den rasen då en polare till mig har en sådan. Men det verkar inte finnas så många ute på blocket(?)
Citera
2017-12-28, 11:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jo, det har vi. Jag var inne på den rasen då en polare till mig har en sådan. Men det verkar inte finnas så många ute på blocket(?)

Du ska absolut inte köpa en hund på blocket!!!!!!!!!
Har du tittat på den länken jag hade med i senaste inlägget. Där finns länkar till uppfödare av varje ras också och du kan samtidigt se om de har planerade kullar.

Många uppfödare lägger ut på blocket också men många gånger så är det en sista utväg för att de inte blivit av med sista valpen eller nåt. Många uppfödare har också en kölista på sina valpar.
Citera
2017-12-28, 12:04
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du ska absolut inte köpa en hund på blocket!!!!!!!!!
Har du tittat på den länken jag hade med i senaste inlägget. Där finns länkar till uppfödare av varje ras också och du kan samtidigt se om de har planerade kullar.

Många uppfödare lägger ut på blocket också men många gånger så är det en sista utväg för att de inte blivit av med sista valpen eller nåt. Många uppfödare har också en kölista på sina valpar.
O vad är det för fel på Blocket?
Citera
2017-12-28, 12:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
O vad är det för fel på Blocket?

Blocket är ett ställe där många oseriösa huserar. När det dessutom gäller en förstagångsköpare av hund så skulle jag absolut inte titta på blocket då det är lätt att bli lurad.
Att en riktig uppfödare använder sig av blocket beror ofta på att de inte fått valparna sålda via de vanliga sidorna liknande hemsida, SKK eller liknande. En sista utväg brukar då bli blocket där alla andra som kanske inte har full koll på detta med att köpa hund gärna tittar.

Gå in på SKK, rassidor eller liknande och sök upp valphänvisning så hittar man de seriösa uppfödarna. En bra uppfödare har aldrig några problem att bli av med sina valpar och behöver då inte heller använda sidor som ex. Blocket. Många har kölistor så valparna mer eller mindre redan är tingade innan de ens har fötts men sen finns det vissa som ska ha en tik och kanske det inte blir någon tik i kullen och då går valparna till andra intresserade.

Det finns tyvärr många som ser möjligheter i denna bransch att tjäna pengar men tyvärr är det inte så stor vinst om du ska följa regler och annat.
Som uppfödare behöver du kanske ha minst 3 hundar och gärna några på foder för att ha möjligheten att få bra valpar. Du ska åka Sverige runt och visa upp dina hundar och även kanske utomlands. Du ska hitta rätt hane till din tik. Betala språngavgift. Sen kommer valparna, har man tur får man kanske 6 friska valpar men har man otur och får en döfödd valp som dessutom var tvungen att födas med kejsarsnitt så blev det ingen stor vinst.
Om du fått dina 6 valpar så ska dessa beskiktas, vaccineras och registreras i SKK innan du kan sälja dessa. För dessa valpar kanske man kan få 8-20 tkr/valp beroende på ras och en massa annat. Så även om du i bästa fall kanske får in 120 000 kr innan skatt för denna kull så är det en hel del omkostnader innan rena pengar kommer in på kontot. Räkna då in att varje hund du äger kostar dig drygt 1500 kr i månaden i foder och försäkring och allt annat så blir vinsten absolut inte stor.

Kennelvärlden är absolut ingen lönande bransch om man följer reglerna. Att sälja blandraser på blocket kan säkert vara lönande men jag skulle aldrig köpa därifrån.
Citera
2017-12-28, 12:41
Medlem
MissMDs avatar
Absolut inget fel med blocket tycker jag.

Det finns seriösa kennlar som även lägger ut annonser där.
T.om "min" ras ligger ute nu

https://www.blocket.se/skaraborg/Sch...4.htm?ca=4&w=3

Trots att de håller på mycket med utställning som jag överlag ogillar rätt starkt så har jag bara hört gott om den, till skillnad från andra kennlar med samma ras...
Hemsidan ser dock ut att ha blivit gjord av en femåring, suck.
Inte många uppfödare man sett som har vettig hemsida.

Min poäng är att det finns bra hundar även på blocket.

Men!
I det här fallet håller jag med Vit-Brandbil... Det läggs upp så jävulskt mycket skräp, och så sjukt många som säljs som "renrasig" fast inte innehar stamtavla.
Att kunna filtrera dom dåliga från dom bra i den här djungeln är inte lätt, och framförallt inte för en nybörjare som inte riktigt vet vad man ska leta efter.

Även om det finns mycket skräp bland skk's reggade kennlar så är åtminstone chansen större att träffa rätt.
Så jag skulle nog också rekommendera att gå den vägen istället för att titta på blocket.

Oavsett så bör ju inte TS köpa en valp NU utan förhoppningsvis tänker till länge och väl och besöker olika uppfödare för att bilda sig en uppfattning om rasen.
Citera
2017-12-28, 12:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Absolut inget fel med blocket tycker jag.

Det finns seriösa kennlar som även lägger ut annonser där.
T.om "min" ras ligger ute nu

https://www.blocket.se/skaraborg/Sch...4.htm?ca=4&w=3

Trots att de håller på mycket med utställning som jag överlag ogillar rätt starkt så har jag bara hört gott om den, till skillnad från andra kennlar med samma ras...
Hemsidan ser dock ut att ha blivit gjord av en femåring, suck.
Inte många uppfödare man sett som har vettig hemsida.

Min poäng är att det finns bra hundar även på blocket.

Men!
I det här fallet håller jag med Vit-Brandbil... Det läggs upp så jävulskt mycket skräp, och så sjukt många som säljs som "renrasig" fast inte innehar stamtavla.
Att kunna filtrera dom dåliga från dom bra i den här djungeln är inte lätt, och framförallt inte för en nybörjare som inte riktigt vet vad man ska leta efter.

Även om det finns mycket skräp bland skk's reggade kennlar så är åtminstone chansen större att träffa rätt.
Så jag skulle nog också rekommendera att gå den vägen istället för att titta på blocket.

Oavsett så bör ju inte TS köpa en valp NU utan förhoppningsvis tänker till länge och väl och besöker olika uppfödare för att bilda sig en uppfattning om rasen.

Absolut inte alla som säljer hundar på Blocket är lurendrejare men chansen att hitta dem är större där än via en sida som ex. en registrerad uppfödare via rasklubben.

Jag håller också med om att sidorna som kennlar har inte alltid är direkt proffsiga men ofta är det inte med den biten de jobbar utan satsar på en billig hemsida typ min123 eller något och snickrar enkelt ihop de viktigaste på sidan.
Det jag också tittade på när vi letade hund och uppfödare är hur ofta de uppdaterat sin sida, är det endast vid valpkull eller händer något annat också på kenneln. Vill gärna se information om både tiken och hanen.

@MissMD - Söta valpar och den annonsen gav förtroende. Var inte in på hemsidan men bara det att en hemsida finns är ett plus. Har man dessutom hållit på så pass länge så är man seriös, annars blir det ofta bara max fem kullar och sen försvinner de.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2017-12-28 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in