Citat:
Jaja. Det är bra att du skriver en roman till en person som arbetat högt upp i SKK-hierakin. Jag är fullkomligt medveten om hur SKK o uppfödning fungerar.Blocket är ett ställe där många oseriösa huserar. När det dessutom gäller en förstagångsköpare av hund så skulle jag absolut inte titta på blocket då det är lätt att bli lurad.
Att en riktig uppfödare använder sig av blocket beror ofta på att de inte fått valparna sålda via de vanliga sidorna liknande hemsida, SKK eller liknande. En sista utväg brukar då bli blocket där alla andra som kanske inte har full koll på detta med att köpa hund gärna tittar.
Gå in på SKK, rassidor eller liknande och sök upp valphänvisning så hittar man de seriösa uppfödarna. En bra uppfödare har aldrig några problem att bli av med sina valpar och behöver då inte heller använda sidor som ex. Blocket. Många har kölistor så valparna mer eller mindre redan är tingade innan de ens har fötts men sen finns det vissa som ska ha en tik och kanske det inte blir någon tik i kullen och då går valparna till andra intresserade.
Det finns tyvärr många som ser möjligheter i denna bransch att tjäna pengar men tyvärr är det inte så stor vinst om du ska följa regler och annat.
Som uppfödare behöver du kanske ha minst 3 hundar och gärna några på foder för att ha möjligheten att få bra valpar. Du ska åka Sverige runt och visa upp dina hundar och även kanske utomlands. Du ska hitta rätt hane till din tik. Betala språngavgift. Sen kommer valparna, har man tur får man kanske 6 friska valpar men har man otur och får en döfödd valp som dessutom var tvungen att födas med kejsarsnitt så blev det ingen stor vinst.
Om du fått dina 6 valpar så ska dessa beskiktas, vaccineras och registreras i SKK innan du kan sälja dessa. För dessa valpar kanske man kan få 8-20 tkr/valp beroende på ras och en massa annat. Så även om du i bästa fall kanske får in 120 000 kr innan skatt för denna kull så är det en hel del omkostnader innan rena pengar kommer in på kontot. Räkna då in att varje hund du äger kostar dig drygt 1500 kr i månaden i foder och försäkring och allt annat så blir vinsten absolut inte stor.
Kennelvärlden är absolut ingen lönande bransch om man följer reglerna. Att sälja blandraser på blocket kan säkert vara lönande men jag skulle aldrig köpa därifrån.
Att en riktig uppfödare använder sig av blocket beror ofta på att de inte fått valparna sålda via de vanliga sidorna liknande hemsida, SKK eller liknande. En sista utväg brukar då bli blocket där alla andra som kanske inte har full koll på detta med att köpa hund gärna tittar.
Gå in på SKK, rassidor eller liknande och sök upp valphänvisning så hittar man de seriösa uppfödarna. En bra uppfödare har aldrig några problem att bli av med sina valpar och behöver då inte heller använda sidor som ex. Blocket. Många har kölistor så valparna mer eller mindre redan är tingade innan de ens har fötts men sen finns det vissa som ska ha en tik och kanske det inte blir någon tik i kullen och då går valparna till andra intresserade.
Det finns tyvärr många som ser möjligheter i denna bransch att tjäna pengar men tyvärr är det inte så stor vinst om du ska följa regler och annat.
Som uppfödare behöver du kanske ha minst 3 hundar och gärna några på foder för att ha möjligheten att få bra valpar. Du ska åka Sverige runt och visa upp dina hundar och även kanske utomlands. Du ska hitta rätt hane till din tik. Betala språngavgift. Sen kommer valparna, har man tur får man kanske 6 friska valpar men har man otur och får en döfödd valp som dessutom var tvungen att födas med kejsarsnitt så blev det ingen stor vinst.
Om du fått dina 6 valpar så ska dessa beskiktas, vaccineras och registreras i SKK innan du kan sälja dessa. För dessa valpar kanske man kan få 8-20 tkr/valp beroende på ras och en massa annat. Så även om du i bästa fall kanske får in 120 000 kr innan skatt för denna kull så är det en hel del omkostnader innan rena pengar kommer in på kontot. Räkna då in att varje hund du äger kostar dig drygt 1500 kr i månaden i foder och försäkring och allt annat så blir vinsten absolut inte stor.
Kennelvärlden är absolut ingen lönande bransch om man följer reglerna. Att sälja blandraser på blocket kan säkert vara lönande men jag skulle aldrig köpa därifrån.
Som fd uppfödare så vet jag även kostnaderna.
Nu är det så här. Ytterst få uppfödare väljer bort Blocket o de som gör det är människor som dig. Dvs, människor som är för fina för det forumet.
En smart försäljare däremot använder Blocket.
Ex, uppfödaren till min ena hund använder Blocket o lägger då ut kullen innan parning till o med. När/om hon har svårt att sälja valparna så lägger hon ut dem hos SSRK samt SKK.
Alla uppfödare jag känner till i denna numerärt stora ras, annonserar på Blocket o då även min hunds uppfödare som är innehavare av Hamiltonplaketten.
Nu ska jag berätta för dig hur majoriteten av valpköpare fungerar.
När jag födde upp så hade inte Blocket slagit igenom. Vi oseriösa som du betecknar oss som använde oss då av föregångaren, köp o sälj i lokalpressen. Då nådde man ut till alla som letade valp i närområdet. När man fyllt kvoten i närområdet fick man börja annonsera i en större region o då började det bli dyrt.
Självklart hade man även anonnser hos SKK/SSRK samt valphänvisning.
Nu är jag en nyfiken jävel vilket innebar att jag alltid frågade de som ringde, hur de hade hittat oss.
De flesta hade hittat oss genom andra uppfödare som just då inte hade valpar. Sedan kom annonserna i papperstidningen, dvs det som Blocket i dag har tagit över.
En ytterst liten grupp hade hittat oss via hundföreningarna o då var det uteslutande människor som haft hund tidigare.
Den sista gruppen är den gruppen som alla "jag vet minsann" skriker om att man ska sälja till. Men den gruppen av valpköpare är vidriga då de redan kan o vet allt. Faktum är att de få valpköpare jag haft problem med så är alla utom en just dessa som redan kan allt. Det var dessa människor man blev tvungen att hjälpa när deras hund var i ettårsåldern.
Därför kommer jag om jag startar upp igen koncentrera mig på Blocket samt fortsätta ta hand om de gröna valpköparna som man kan forma.
Eller som uppfödaren med Hamiltonplaketten brukar säga till mig.
Du, Provocative, är skitjobbig. Din enda fördel är att du är så erfaren att du faktiskt kan lyssna de få gånger du inser att du inte kan allt.