2017-12-28, 12:51
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Blocket är ett ställe där många oseriösa huserar. När det dessutom gäller en förstagångsköpare av hund så skulle jag absolut inte titta på blocket då det är lätt att bli lurad.
Att en riktig uppfödare använder sig av blocket beror ofta på att de inte fått valparna sålda via de vanliga sidorna liknande hemsida, SKK eller liknande. En sista utväg brukar då bli blocket där alla andra som kanske inte har full koll på detta med att köpa hund gärna tittar.

Gå in på SKK, rassidor eller liknande och sök upp valphänvisning så hittar man de seriösa uppfödarna. En bra uppfödare har aldrig några problem att bli av med sina valpar och behöver då inte heller använda sidor som ex. Blocket. Många har kölistor så valparna mer eller mindre redan är tingade innan de ens har fötts men sen finns det vissa som ska ha en tik och kanske det inte blir någon tik i kullen och då går valparna till andra intresserade.

Det finns tyvärr många som ser möjligheter i denna bransch att tjäna pengar men tyvärr är det inte så stor vinst om du ska följa regler och annat.
Som uppfödare behöver du kanske ha minst 3 hundar och gärna några på foder för att ha möjligheten att få bra valpar. Du ska åka Sverige runt och visa upp dina hundar och även kanske utomlands. Du ska hitta rätt hane till din tik. Betala språngavgift. Sen kommer valparna, har man tur får man kanske 6 friska valpar men har man otur och får en döfödd valp som dessutom var tvungen att födas med kejsarsnitt så blev det ingen stor vinst.
Om du fått dina 6 valpar så ska dessa beskiktas, vaccineras och registreras i SKK innan du kan sälja dessa. För dessa valpar kanske man kan få 8-20 tkr/valp beroende på ras och en massa annat. Så även om du i bästa fall kanske får in 120 000 kr innan skatt för denna kull så är det en hel del omkostnader innan rena pengar kommer in på kontot. Räkna då in att varje hund du äger kostar dig drygt 1500 kr i månaden i foder och försäkring och allt annat så blir vinsten absolut inte stor.

Kennelvärlden är absolut ingen lönande bransch om man följer reglerna. Att sälja blandraser på blocket kan säkert vara lönande men jag skulle aldrig köpa därifrån.
Jaja. Det är bra att du skriver en roman till en person som arbetat högt upp i SKK-hierakin. Jag är fullkomligt medveten om hur SKK o uppfödning fungerar.
Som fd uppfödare så vet jag även kostnaderna.
Nu är det så här. Ytterst få uppfödare väljer bort Blocket o de som gör det är människor som dig. Dvs, människor som är för fina för det forumet.
En smart försäljare däremot använder Blocket.
Ex, uppfödaren till min ena hund använder Blocket o lägger då ut kullen innan parning till o med. När/om hon har svårt att sälja valparna så lägger hon ut dem hos SSRK samt SKK.
Alla uppfödare jag känner till i denna numerärt stora ras, annonserar på Blocket o då även min hunds uppfödare som är innehavare av Hamiltonplaketten.

Nu ska jag berätta för dig hur majoriteten av valpköpare fungerar.
När jag födde upp så hade inte Blocket slagit igenom. Vi oseriösa som du betecknar oss som använde oss då av föregångaren, köp o sälj i lokalpressen. Då nådde man ut till alla som letade valp i närområdet. När man fyllt kvoten i närområdet fick man börja annonsera i en större region o då började det bli dyrt.
Självklart hade man även anonnser hos SKK/SSRK samt valphänvisning.
Nu är jag en nyfiken jävel vilket innebar att jag alltid frågade de som ringde, hur de hade hittat oss.
De flesta hade hittat oss genom andra uppfödare som just då inte hade valpar. Sedan kom annonserna i papperstidningen, dvs det som Blocket i dag har tagit över.
En ytterst liten grupp hade hittat oss via hundföreningarna o då var det uteslutande människor som haft hund tidigare.
Den sista gruppen är den gruppen som alla "jag vet minsann" skriker om att man ska sälja till. Men den gruppen av valpköpare är vidriga då de redan kan o vet allt. Faktum är att de få valpköpare jag haft problem med så är alla utom en just dessa som redan kan allt. Det var dessa människor man blev tvungen att hjälpa när deras hund var i ettårsåldern.

Därför kommer jag om jag startar upp igen koncentrera mig på Blocket samt fortsätta ta hand om de gröna valpköparna som man kan forma.

Eller som uppfödaren med Hamiltonplaketten brukar säga till mig.
Du, Provocative, är skitjobbig. Din enda fördel är att du är så erfaren att du faktiskt kan lyssna de få gånger du inser att du inte kan allt.
Citera
2017-12-28, 13:06
Medlem
Jag har suttit och läst era inlägg och har fått en bild från er alla angående Blocket och liknande.

Jag har kollat runt på Blocket och ser hos vissa som är seriösa hunduppfödare att dem skriver sitt "företagsnamn" och via det kan man söka på Google och hitta deras hemsida eller liknande kontaktuppgifter, men självklart så har vi alla våra synpunkter angående detta ämnet inom denna försäljningsplattan!

Nu har jag suttit och kollat igenom SKK´s hemsida där dem har lagt upp en lista med olika hunduppfödare och raser, deras kontaktuppgifter och hemsidor, och jag har hittat en uppfödare som har hand om Staffordshire Bullterrier. Men det är inte slaget i sten att jag och frugan kommer att köpa just denna rasen, det är mer att jag tycker om denna rasen medans frugan är lite rädd för dem när jag visar bilder på fullvuxna Staffordshire Bullterrier på Google men jag är rätt säker på att hon kommer att bli van vid hunden med tiden då den växer upp och blir fullvuxen (förhoppningsvis)
Citera
2017-12-28, 13:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jaja. Det är bra att du skriver en roman till en person som arbetat högt upp i SKK-hierakin. Jag är fullkomligt medveten om hur SKK o uppfödning fungerar.
Som fd uppfödare så vet jag även kostnaderna.
Nu är det så här. Ytterst få uppfödare väljer bort Blocket o de som gör det är människor som dig. Dvs, människor som är för fina för det forumet.
En smart försäljare däremot använder Blocket.
Ex, uppfödaren till min ena hund använder Blocket o lägger då ut kullen innan parning till o med. När/om hon har svårt att sälja valparna så lägger hon ut dem hos SSRK samt SKK.
Alla uppfödare jag känner till i denna numerärt stora ras, annonserar på Blocket o då även min hunds uppfödare som är innehavare av Hamiltonplaketten.

Nu ska jag berätta för dig hur majoriteten av valpköpare fungerar.
När jag födde upp så hade inte Blocket slagit igenom. Vi oseriösa som du betecknar oss som använde oss då av föregångaren, köp o sälj i lokalpressen. Då nådde man ut till alla som letade valp i närområdet. När man fyllt kvoten i närområdet fick man börja annonsera i en större region o då började det bli dyrt.
Självklart hade man även anonnser hos SKK/SSRK samt valphänvisning.
Nu är jag en nyfiken jävel vilket innebar att jag alltid frågade de som ringde, hur de hade hittat oss.
De flesta hade hittat oss genom andra uppfödare som just då inte hade valpar. Sedan kom annonserna i papperstidningen, dvs det som Blocket i dag har tagit över.
En ytterst liten grupp hade hittat oss via hundföreningarna o då var det uteslutande människor som haft hund tidigare.
Den sista gruppen är den gruppen som alla "jag vet minsann" skriker om att man ska sälja till. Men den gruppen av valpköpare är vidriga då de redan kan o vet allt. Faktum är att de få valpköpare jag haft problem med så är alla utom en just dessa som redan kan allt. Det var dessa människor man blev tvungen att hjälpa när deras hund var i ettårsåldern.

Därför kommer jag om jag startar upp igen koncentrera mig på Blocket samt fortsätta ta hand om de gröna valpköparna som man kan forma.

Eller som uppfödaren med Hamiltonplaketten brukar säga till mig.
Du, Provocative, är skitjobbig. Din enda fördel är att du är så erfaren att du faktiskt kan lyssna de få gånger du inser att du inte kan allt.

Som jag skrev nyss till MissMD så finns det kennlar och kennlar. Båda använder sig säkert av Blocket men som en okunnig valpköpare så är det väldigt svårt att hitta de seriösa kennlarna bland alla som säljer via Blocket.
Sen är det klart att ni uppfödare har samarbete mellan varandra, har inte den ena valpar så har den andra och man kan tipsa valpköparen. Så jobbar jag också inom mitt yrke som säljare av helt andra produkter. Har inte jag produkten så kan jag skicka kunden till en konkurrent för jag vill hjälpa min kund.

Problemet är väl just detta när det gäller valpköpare, alla vet inte vad de har i kopplet men den var otroligt söt på bilderna. Jag skulle gärna se en lag på någon form av hundkörkort så personer som vill köpa hund eller annat djur måste gå en kort informationsutbildning där man får veta kostnader, hjälp med vilken ras man ska välja och skillnaderna på olika raser.
Som jag skrivit tidigare så jobbar min sambo inom djurvård och det kommer många gånger in personer som inte har råd att betala veterinärkostnaderna eller ens foder. Många gånger väntar de för länge innan de besöker veterinären på grund av kostnaden. Det kan komma in djur som brutit benet för en månad sen men ägaren tyckte bara att den haltade lite eller djur med blodiga sår där det kryper larver i bara för att ägaren inte har råd eller koll på hur man tar hand om ett djur.

Dessa personer har många gånger köpt hunden av oseriösa personer och kommer bara på att de vill ha en hund utan att veta hur mycket som krävs att ha hund.
Citera
2017-12-28, 13:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
Jag har suttit och läst era inlägg och har fått en bild från er alla angående Blocket och liknande.

Jag har kollat runt på Blocket och ser hos vissa som är seriösa hunduppfödare att dem skriver sitt "företagsnamn" och via det kan man söka på Google och hitta deras hemsida eller liknande kontaktuppgifter, men självklart så har vi alla våra synpunkter angående detta ämnet inom denna försäljningsplattan!

Nu har jag suttit och kollat igenom SKK´s hemsida där dem har lagt upp en lista med olika hunduppfödare och raser, deras kontaktuppgifter och hemsidor, och jag har hittat en uppfödare som har hand om Staffordshire Bullterrier. Men det är inte slaget i sten att jag och frugan kommer att köpa just denna rasen, det är mer att jag tycker om denna rasen medans frugan är lite rädd för dem när jag visar bilder på fullvuxna Staffordshire Bullterrier på Google men jag är rätt säker på att hon kommer att bli van vid hunden med tiden då den växer upp och blir fullvuxen (förhoppningsvis)

Tipset är att kontakta uppfödaren och åka dit och träffa personen och hundarna. Man kan rätt snabbt få en bild om det känns rätt eller fel. Kanske upptäcker ni båda att rasen är helt rätt eller helt tvärt om att ni ska ha en annan ras. Kanske är rasen rätt men uppfödaren helt fel.
Ha aldrig för bråttom när ni köper hund bara.

Du kan alltid kolla upp företaget och få en känsla om det är seriöst eller inte. Hur länge de hållit på, hur många kullar har de haft osv. Många nya som har en första kull har oftast ett tätt samarbete med en redan inarbetad kennel och på så sätt bygger upp sitt namn. Då har man samtidigt den stora kenneln lite i ryggen som kan bekräfta att du inte är en skojare.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2017-12-28 kl. 13:15.
Citera
2017-12-28, 14:30
Avstängd
Citat:
Tipset är att kontakta uppfödaren och åka dit och träffa personen och hundarna. Man kan rätt snabbt få en bild om det känns rätt eller fel. Kanske upptäcker ni båda att rasen är helt rätt eller helt tvärt om att ni ska ha en annan ras. Kanske är rasen rätt men uppfödaren helt fel.
Se till att vara uppmärksam på vilka frågor uppfödaren ställer, en seriös uppfödare vill inte sälja till någon han inte tror tar väl hand om hunden. Talar uppfödaren bara om hur bra hunden är och struntar i vem köparen är finns skäl att dra öronen åt sig.
Citera
2017-12-28, 15:26
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Som jag skrev nyss till MissMD så finns det kennlar och kennlar. Båda använder sig säkert av Blocket men som en okunnig valpköpare så är det väldigt svårt att hitta de seriösa kennlarna bland alla som säljer via Blocket.
Sen är det klart att ni uppfödare har samarbete mellan varandra, har inte den ena valpar så har den andra och man kan tipsa valpköparen. Så jobbar jag också inom mitt yrke som säljare av helt andra produkter. Har inte jag produkten så kan jag skicka kunden till en konkurrent för jag vill hjälpa min kund.

Problemet är väl just detta när det gäller valpköpare, alla vet inte vad de har i kopplet men den var otroligt söt på bilderna. Jag skulle gärna se en lag på någon form av hundkörkort så personer som vill köpa hund eller annat djur måste gå en kort informationsutbildning där man får veta kostnader, hjälp med vilken ras man ska välja och skillnaderna på olika raser.
Som jag skrivit tidigare så jobbar min sambo inom djurvård och det kommer många gånger in personer som inte har råd att betala veterinärkostnaderna eller ens foder. Många gånger väntar de för länge innan de besöker veterinären på grund av kostnaden. Det kan komma in djur som brutit benet för en månad sen men ägaren tyckte bara att den haltade lite eller djur med blodiga sår där det kryper larver i bara för att ägaren inte har råd eller koll på hur man tar hand om ett djur.

Dessa personer har många gånger köpt hunden av oseriösa personer och kommer bara på att de vill ha en hund utan att veta hur mycket som krävs att ha hund.
Tråd ut o tråd in så tjatas det om att man ska sätta sig in i rasen. Med detta så vet man vilka minimikrav som ska ställas på avelsdjuren. Är man själv en seriös valpköpare så vet man detta o därigenom sållar man lätt bort de oseriösa.
Vänder man sedan på det o har en valpköpare som skiter i meriter o hälsostatus så spelar det ingen roll em de köper hund av.
Så ditt snack om Blocket kan jag bara köpa om det gäller numerärt små raser där det bara är ett par kullar per år.
Citera
2017-12-28, 16:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tråd ut o tråd in så tjatas det om att man ska sätta sig in i rasen. Med detta så vet man vilka minimikrav som ska ställas på avelsdjuren. Är man själv en seriös valpköpare så vet man detta o därigenom sållar man lätt bort de oseriösa.
Vänder man sedan på det o har en valpköpare som skiter i meriter o hälsostatus så spelar det ingen roll em de köper hund av.
Så ditt snack om Blocket kan jag bara köpa om det gäller numerärt små raser där det bara är ett par kullar per år.

Tyvärr så är många valpköpare fast efter att ha sett en bild på en valp och har efter det inte den blekaste vad de har köpt för djur och vad som krävs att ta hand om en hund.
Om du nu själv både varit uppfödare och med i styrelsen i SKK så borde du veta hur det ligger till. Problemet är bara att det skulle behövas förändringar inom hela hundvärlden på vad man får avla på. Hur många hundar likt Frallor är mer eller mindre standard att göra kejsarsnitt på pga. att aveln ser ut som den gör.
Någon sätter regler för hur hundar ska se ut som gör att de inte klarar av ett normalt liv. Golden ska vara feta, Frallor ska vara så trubbnosiga som möjligt så de inte kan andas osv. Tyvärr avlar vi fram mer och mer sjuka hundar pga alla dessa utställningsdomare och regelböcker om hur en hund ska se ut, istället för att gå mot friska och bra hundar.
Det viktigaste ledordet som uppfödare trodde jag var att avkomman alltid ska bli bättre än tik och hane men tyvärr har jag märkt att många inte jobbar efter den premissen.

Nu är TS helt ny på detta med hundar och då är det absolut inte helt lätt att veta vilka uppfödare som är seriösa eller vilka raser som är rätt eller fel.
Citera
2017-12-28, 19:19
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Tyvärr så är många valpköpare fast efter att ha sett en bild på en valp och har efter det inte den blekaste vad de har köpt för djur och vad som krävs att ta hand om en hund.
Om du nu själv både varit uppfödare och med i styrelsen i SKK så borde du veta hur det ligger till. Problemet är bara att det skulle behövas förändringar inom hela hundvärlden på vad man får avla på. Hur många hundar likt Frallor är mer eller mindre standard att göra kejsarsnitt på pga. att aveln ser ut som den gör.
Någon sätter regler för hur hundar ska se ut som gör att de inte klarar av ett normalt liv. Golden ska vara feta, Frallor ska vara så trubbnosiga som möjligt så de inte kan andas osv. Tyvärr avlar vi fram mer och mer sjuka hundar pga alla dessa utställningsdomare och regelböcker om hur en hund ska se ut, istället för att gå mot friska och bra hundar.
Det viktigaste ledordet som uppfödare trodde jag var att avkomman alltid ska bli bättre än tik och hane men tyvärr har jag märkt att många inte jobbar efter den premissen.

Nu är TS helt ny på detta med hundar och då är det absolut inte helt lätt att veta vilka uppfödare som är seriösa eller vilka raser som är rätt eller fel.
O där spårade vi ur, fullständigt. Fler argument emot "Blockethundar"?
Citera
2017-12-29, 10:06
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
O där spårade vi ur, fullständigt. Fler argument emot "Blockethundar"?

Nu är du lite vresig tycker jag

Jag tror inte Vit-Brandbil har något emot försäljning av hundar på blocket per se. Blocket är ju trots allt skapat just för att man ska kunna lägga ut annonser.

Problemet med allt det här är just valpköparna.
Du skriver "Är man själv en seriös valpköpare så vet man detta o därigenom sållar man lätt bort de oseriösa."

Men jag håller inte alls med om det här.
Man kan vara väldigt seriös i att vilja skaffa hund, men man har inte kunskap att veta hur du ska sålla i denna djungel av utbud.

Folk som inte är "hundkunnig" vet kanske inte att betala 5000kr för en 'renrasig' hund är skamligt lite, och köper den utan vetskap om att de kan ha köpt precis vad som helst.
Andra folk har inte kunskap om att en hund ens behöver aktiveras både mentalt och fysiskt.
Folk tänker inte vad dom vill göra med sin hund utan vill ha ett sällskap och köper en "fin och söt" hund.
Folk tänker inte på att en renrasig hund alltid måste inneha en stamtavla.

Det finns så många exempel jag kan rabbla upp som många inte tänker på gällande hund.
Jag vill nog säga att det verkligen är ytterst få som verkligen vet vad de vill ha, dom vet vad dom vill få ut av sin hund och kan ställa bra frågor till uppfödaren.

Jag önskar verkligen att det vore som du skriver men tyvärr är det inte så. Som min sambo brukar säga... man får tänka att alla människor är korkade, dom flesta är inte lika smart som en själv.
Det jag själv tycker är fullständigt självklart kan vara helt ovisst för en annan.

Många valpköpare är som sagt ganska oviss om hur saker och ting funkar, det appliceras också på många valpsäljare.
Folk avlar till höger och vänster på sina "fina, underbara" hundar och lägger sen ut dom till försäljning, däribland också blocket.

I skrivandets stund ligger det ute cirka tusen annonser under kategorin "hund", en bråkdel av dessa kommer förmodligen från en riktig kennel. Resterande av dessa är privatpersoner som säljer valpar eller omplacerar sin hund.

Och då att kunna sålla igenom alla dessa tusen annonser för att hitta åt något vettigt krävs ett bra öga. Ett öga som majoriteten av populationen inte har, för majoriteten av populationen vet inte vad som är bra eller inte.
Även som TS i början hade inte vetskap om vad orden "chippad, avmaskad, stamtavla" betyder.
Och det är långt ifrån alla valpköpare som faktiskt frågar dessa frågor, tyvärr.

För att sammanfatta mitt svammel till novell så anser inte jag heller att TS ska köpa en valp från blocket, just för att han inte har tillräckligt med kunskap att hitta en seriös säljare.
Citera
2017-12-29, 11:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tack MissMD

En bra sammanfattning.
Som jag skrivit tidigare så är det många som köper en hund som inte har en aning om vilken hund de har köpt och varför just den rasen mer än att grannen hade en sån när man var liten och den var så snäll och söt.

Jag tycker det är viktigare att i detta fall TS tänker till innan de skaffar en hund och funderar på vad som är viktigt för dem och vad de kan ge hunden för liv. Livet med hund är väldigt ofta en massa måsten som inte är direkt mysiga, även om en promenad på sommaren längs vattnet kan vara helt underbar så ska hunden ut även då det spöregnar eller är -20 grader och då är det inte lika trevligt.

Nästa gång är man bjuden på fest men tyvärr får man hoppa över det för man kan inte ta med sig hunden och det fanns ingen som kunde tänka sig passa den. Man får göra en hel del uppoffringar när man har hund, så är det bara.
Citera
2017-12-30, 05:12
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Vad är det för fel med en Golden eller Labbe? Börjar man med Amstaff kan det gå
väldigt galet. Man måste vara medveten om vad det är för hund.

Exakt min tanke. Varför ska man skaffa en såndär mördarmaskin, som underklassen springer omkring med, köp en gammal hederlig sällskapshund istället.
Citera
2017-12-30, 05:49
Medlem
dramagouss avatar
Skaffar ni en valp så kommer den att kissa och bajsa inne i början. Detta oftast på natten då.
När den är vuxen räcker det att den går ut tre fyra gånger för att uträtta sina behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in