Citat:
Ursprungligen postat av
MissMD
Det är väldigt bra att du frågar dessa frågor innan du skaffar en hund!
Innan jag svarar på alla frågor skulle nog jag vilja veta om du verkligen har läst på om rasen, då ni verkar vilja ha en amstaff?
Rasen är absolut underbar och är väldigt kärvänlig, men man måste också bejaka dess ursprung.
Att hantera en trilskig ungvalp som är väldigt envis och dessutom med hög kamplust, är verkligen inte det lättaste och framförallt inte om man är helt grön som du verkar att vara.
Säger som ovan. Första gången du har hund är en Amstaff kanske inte det bästa. Såvida du inte är en född ledare eller är ovanligt handfast och tydlig, samt inte ger efter för puppyeyes.
En Amstaff kräver en bra och stark ledare. Och de är väldigt emotionella i uttrycken, varför många gillar dem som sällskapshund.
Men det gör att det kan bli svårt att säga nej då man får emotionella medspel. Något som inte funkar då hunden kommer lära sig att ett nej inte är ett nej och det minsann går att få sin vilja igenom bara man jobbar lite.
Med fast hand menar jag att man inte viker sig i dessa lägen. För då blir det otydliga regler och en Amstaff behöver väldigt tydliga regler.
Skaffa något enklare som en kompis i soffan första gången.