• 4
  • 5
2018-02-19, 21:57
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Nu har jag inte nämt några judogrepp och om du vill se det i verklighet så kan du bege dig till närmaste kennel som har valpar. Mamman gör exakt samma sak med sina valpar för att lära valparna lugn och ro.
Att vara uttåtriktad och arg brukar sällan hjälpa och du borde kanske fundera på söka hjälp för dina problem?

Mitt råd till människor som läser det du skriver är att hålla sig till sitt sunda förnuft. En hund måtte väl för fan kunna få ligga o sova som den själv vill. Bestämmer du hur den ska sitta när den ska skita också? Min egen hund låter sig få klorna klippta liggandes i min famn helt avslappnad. Så dina teser o teorier kan du hålla för dig själv.
Citera
2018-02-19, 22:04
Medlem
SlintCleastwoods avatar
Citat:
Nu har jag inte nämt några judogrepp och om du vill se det i verklighet så kan du bege dig till närmaste kennel som har valpar. Mamman gör exakt samma sak med sina valpar för att lära valparna lugn och ro.
Att vara uttåtriktad och arg brukar sällan hjälpa och du borde kanske fundera på söka hjälp för dina problem?

Det finns lite olika varianter på det beskrivna men principen är den samma och det fungerar fantastiskt väl, det är oerhört viktigt att röst och händer hela tiden är lugna och mjuka men utan någon som helst tvekan, det finns nog inget man som hundägare kan göra mer för att göra hundvalpen trygg och säker på vem som är flockledare. Det är det det hela går ut på. Tittar man på hur en tik hanterar sina valpar då förstår man.
Det här är det inte många som förstår tyvärr och det märks på många vuxna hundar.
Jag såg på tv ett klipp när en hundexpert gjorde detta med en vuxen överdominant labradorhane på 35-40 kilo, fyfan, jag kan lova att han fick jobba för pengarna...
Senast redigerad av SlintCleastwood 2018-02-19 kl. 22:05. Anledning: Meningsbyggnad
Citera
2018-02-20, 05:58
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlintCleastwood
Det finns lite olika varianter på det beskrivna men principen är den samma och det fungerar fantastiskt väl, det är oerhört viktigt att röst och händer hela tiden är lugna och mjuka men utan någon som helst tvekan, det finns nog inget man som hundägare kan göra mer för att göra hundvalpen trygg och säker på vem som är flockledare. Det är det det hela går ut på. Tittar man på hur en tik hanterar sina valpar då förstår man.
Det här är det inte många som förstår tyvärr och det märks på många vuxna hundar.
Jag såg på tv ett klipp när en hundexpert gjorde detta med en vuxen överdominant labradorhane på 35-40 kilo, fyfan, jag kan lova att han fick jobba för pengarna...

Jovisst hundexperter hit o dit. Det brukar också stå, om du läser det finstilta, att det hundexperter gör på tv inte ska prövas hemma av outbildade människor utan kunskap.

Det finns betydligt bättre sätt att befästa sitt ledarskap än att lägga sig i hur valpen ska ligga när den sover. Varenda hund som levt under mitt tak här hemma har varit 100% hanterbar i alla situationer. Därför sorterar jag följande råd under kategorin överflödigt skit istället för att sitta här o propagera för en metod som helt uppenbar är fullständigt överflödig för att få en hanterbar hund.
Citera
2018-02-20, 10:21
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jovisst hundexperter hit o dit. Det brukar också stå, om du läser det finstilta, att det hundexperter gör på tv inte ska prövas hemma av outbildade människor utan kunskap.

Det finns betydligt bättre sätt att befästa sitt ledarskap än att lägga sig i hur valpen ska ligga när den sover. Varenda hund som levt under mitt tak här hemma har varit 100% hanterbar i alla situationer. Därför sorterar jag följande råd under kategorin överflödigt skit istället för att sitta här o propagera för en metod som helt uppenbar är fullständigt överflödig för att få en hanterbar hund.

Jag har inte skrivit eller gett något råd om att bestäma hur valpen ska sova. Det handlar om att lära valpen att slappna av, precis som mamman gör, i din närhet. Det är alltså en övning man kan använda sig av när man har tid och inget man gör varje gång valpen ska sova. Att valpen bör somna är pga att det är enklare att se när valpen är helt avslappnad.

Om du inte prövat det här, varför har du då åsikter? Är du en sån som kan ordna inrikespolitiken i nordkorea också? Du kan sortera det här vart du vill, det är en mycket beprövad övning som ger väldigt lugna och fina hundar.
Citera
2018-02-20, 10:25
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlintCleastwood

Jag kan inte annat än att hålla med, framförallt ser man "pannkaksöron" och smala ögon direkt när man är i närheten av hunden. Otroligt skönt att se hur hunden kan slappna av på riktigt.
jag tror att det är få hundägare som verkligen vet hur tiken fostrar sina valpar och det är därför dom inte bryr sig om såhär viktiga saker.
Citera
2018-02-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Det är väldigt bra att du frågar dessa frågor innan du skaffar en hund!

Innan jag svarar på alla frågor skulle nog jag vilja veta om du verkligen har läst på om rasen, då ni verkar vilja ha en amstaff?

Rasen är absolut underbar och är väldigt kärvänlig, men man måste också bejaka dess ursprung.
Att hantera en trilskig ungvalp som är väldigt envis och dessutom med hög kamplust, är verkligen inte det lättaste och framförallt inte om man är helt grön som du verkar att vara.

Säger som ovan. Första gången du har hund är en Amstaff kanske inte det bästa. Såvida du inte är en född ledare eller är ovanligt handfast och tydlig, samt inte ger efter för puppyeyes.

En Amstaff kräver en bra och stark ledare. Och de är väldigt emotionella i uttrycken, varför många gillar dem som sällskapshund.
Men det gör att det kan bli svårt att säga nej då man får emotionella medspel. Något som inte funkar då hunden kommer lära sig att ett nej inte är ett nej och det minsann går att få sin vilja igenom bara man jobbar lite.

Med fast hand menar jag att man inte viker sig i dessa lägen. För då blir det otydliga regler och en Amstaff behöver väldigt tydliga regler.

Skaffa något enklare som en kompis i soffan första gången.
Citera
2018-02-20, 12:17
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Jag kan inte annat än att hålla med, framförallt ser man "pannkaksöron" och smala ögon direkt när man är i närheten av hunden. Otroligt skönt att se hur hunden kan slappna av på riktigt.
jag tror att det är få hundägare som verkligen vet hur tiken fostrar sina valpar och det är därför dom inte bryr sig om såhär viktiga saker.

Tiken slickar valparna i arslet också. Gör du det med? Jag betvivlar inte det sanna i det du beskriver. Jag betvivlar däremot att det du beskriver skulle innebära fördelar som du inte kan uppnå på annat vis. Det verkar långsökt. Att klippa klorna, kamma o ta sin hund till veterinären är väl ändå ganska basala ting som varje hundägare bör klara av. Jag tror inte det lyckosamma i dessa handlingar står o väger på hur hunden sovit när den var valp. Du gör som du finner bäst. Trevlig dag.
Senast redigerad av goosehunter 2018-02-20 kl. 12:19.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in