2017-12-27, 19:02
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Man brukar inte ha eltejp och silvertejp när man tejpar flyttlådor. Inbrott nej, det tror jag inte på.
Hur länge tillbaka kan inköpet ha skett? Det kan väl inte vara allt för långt från morden. Dessutom skedde inköpen i området om jag inte minns fel. Så tyvärr tror jag det är inköpta för ändamålet men att det "bara" skulle vara ett rån som gick överstyr.
I en av artiklarna stog det att det var 3 veckor innan. Nej sån tejp har man inte till flyttlådor men däremot till gamla bilar, till exempel den mint/turkos gröna amerikanaren.
Citera
2017-12-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
I en av artiklarna stog det att det var 3 veckor innan. Nej sån tejp har man inte till flyttlådor men däremot till gamla bilar, till exempel den mint/turkos gröna amerikanaren.

Ja men då kan det ju helt klart varit tänkt för något annat, därav betalningen med kort. Ja silvertejp och eltejp är ju sånt man alltid har hemma, funkar till mycket. Kommer du ihåg var den var köpt? Var det inte i Mantorp trakten?
Citera
2017-12-27, 19:42
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ja men då kan det ju helt klart varit tänkt för något annat, därav betalningen med kort. Ja silvertejp och eltejp är ju sånt man alltid har hemma, funkar till mycket. Kommer du ihåg var den var köpt? Var det inte i Mantorp trakten?
Jo det var i trakten, men var den är köpt får vi läsa i FUP. Ska bli intressant att läsa vad det var för typ av tejp då den var ovanlig enligt polisen.
Citera
2017-12-27, 19:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Man brukar inte ha eltejp och silvertejp när man tejpar flyttlådor. Inbrott nej, det tror jag inte på.
Hur länge tillbaka kan inköpet ha skett? Det kan väl inte vara allt för långt från morden. Dessutom skedde inköpen i området om jag inte minns fel. Så tyvärr tror jag det är inköpta för ändamålet men att det "bara" skulle vara ett rån som gick överstyr.

"Tyvärr" o "tyvärr" – det beror förstås på vad man beklagar.

Eltejp o silvertejp används väl till att fixera och isolera kablar och kladdar väl en del, och innebär "overkill" i många sammanhang. Det handlar väl om provisoriska och tillfälliga lösningar av sånt som idealt/annars borde ha lösts enligt specifik fackföreskrift. Det sitter ordentligt. Du har nog rätt i att de inte härrör från flytt.

Frågan är om man använder silvertejp till något annat än sånt som ska sitta för evigt eller kasseras... Man tejpar inte ens ihop stöldgods på ett flak edyl troligen, väl, för att undvika att skada ytskikten? Möjl spritkartoner eller ngt som inte ska sparas.

Tänkte inte på det.

Eltejpen då...? Kabelbyten i båt/raggarbil? Eltortyr, från bilbatteriet?

Om det kan visas att unge EG köpt eltejp o silvertejp på kort på Biltema i Mantorp (varde va) efter gisslantagning, eller efter beslut om ett sådant, så har jag inga invändningar mot att han låses in på livstid oavsett den specifika skuldfrågan vad gäller mord och övrigt. Helst skulle man väl återkalla hans ungar också, men framtidens polis ska ju också ha ngt att göra. Man kan väl notera namnen på en lapp, så behöver framtiden inte sitta o gissa.
Citera
2017-12-27, 19:53
Medlem
GilGrissom82s avatar
Gårdarna i området längs E4:an verkar enligt polisen ligga väldigt praktiskt till, geografiskt sett, för den som vill begå ett inbrott och därefter snabbt kunna bege sig ut på E4:an igen. I julhelgen drabbades bl.a. Mantorp av en inbrottsvåg:

https://linkopingnews.se/inbrottsvag-pa-julafton

"Man färdas längs E4:an och svänger sedan av och beger sig in i ett mindre samhälle, gör det man ska och sedan snabbt ut iväg på motorvägen igen. Först slog man till i närheten av Spångsholm, sedan Mantorp och i Viby mellan Mantorp och Sjögestad".

Vem vet, kanske var även EG's närvaro i Mantorp i somras trots allt en slump, dvs. att han inte hade någon direkt tidigare koppling till BO
Citera
2017-12-27, 19:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej det är inte hon. Den vi pratar om använder namnet Fr*nsson *=a.
Hon bor fortfarande i Mullsjö (hos pappa svan enl ratsit)
Ingen säger att hon är inblandad, det som vi gör här är att försöka hitta länken mellan MGM och BO. Geografisk eller personlig?

Jo. Du har rätt.

En personlig koppling "vilken som helst" har ett mått av indicievärde, och borde ge polisen blick för vilka frågor som borde ställas till vem. Det är förtsås också skillnaden mellan "blixt från klar himmel" pch någon form av rubbad logik bakom valet av offer.

Sen kan ju andra faktorer väga in och väga tungt men det bidrar ändå till det kitt med vilket man ramar in förövaren....
Citera
2017-12-27, 19:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Gårdarna i området längs E4:an verkar enligt polisen ligga väldigt praktiskt till, geografiskt sett, för den som vill begå ett inbrott och därefter snabbt kunna bege sig ut på E4:an igen. I julhelgen drabbades bl.a. Mantorp av en inbrottsvåg:

https://linkopingnews.se/inbrottsvag-pa-julafton

"Man färdas längs E4:an och svänger sedan av och beger sig in i ett mindre samhälle, gör det man ska och sedan snabbt ut iväg på motorvägen igen. Först slog man till i närheten av Spångsholm, sedan Mantorp och i Viby mellan Mantorp och Sjögestad".

Vem vet, kanske var även EG's närvaro i Mantorp i somras trots allt en slump, dvs. att han inte hade någon direkt tidigare koppling till BO

Jag har varit inne på den möjligheten tidigare. Folk saknar all respekt för andras liv, strävanden och egendom, och drive-by-stöld och varianter på det är en möjlighet. Huset ligger lite utsatt till.
Citera
2017-12-27, 20:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Tre veckor är mycket om det stämmer. Då har han hunnit glömma proveniensen kanske.
Citera
2017-12-27, 20:49
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har varit inne på den möjligheten tidigare. Folk saknar all respekt för andras liv, strävanden och egendom, och drive-by-stöld och varianter på det är en möjlighet. Huset ligger lite utsatt till.

Du har väl varit inne på alla möjligheter vid det här laget , utom den riktiga .
Att försöka helgardera är ju din gamla vanliga stil .
Vad menar du med folk ? Folk i gemen har väl god respekt för andra människor och deras egendom .
På vilket sätt ligger huset utsatt till ?
Finns ju massor av hus som ligger på samma sätt i förhållande till stora vägen .
Finns heller inget speciellt med huset som visar att Lekanders skulle ha extra gott ställt .
Så drive-by-stöld kan du säkert stryka från tipslappen .
Citera
2017-12-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tror även hon hade någon arbetsledande position. Tor hade tidigare i livet jobbat som bankdiriktör(?) men jobbade som vaktmästare på Lunnevads folkhögskola. Fast jag tror han var pensionär.

Varifrån kommer ryktet om att han skulle varit bankdirektör? Inget jag hört. Han var pensionär sedan 2012 och jobbade innan som vaktmästare på ovannämnda folkhögskola. Tydligen en mycket populär arbetskamrat.

Citat:

Jo, någon skrev att den var inköpt på Gulf-macken i Mantorp men jag har hört att den aktuella tejpen liknar den som säljs på Dollarstorebutiken nedanför City Gross. Vilket som är rätt får vi se i FUP.
Citera
2017-12-27, 22:07
Medlem
[quote=Jarnnian|62729306]Varifrån kommer ryktet om att han skulle varit bankdirektör? Inget jag hört. Han var pensionär sedan 2012 och jobbade innan som vaktmästare på ovannämnda folkhögskola.
Uppgiften om "bankdirektör" kom från någon som ville sprida desinformation, även "guldtackor" o. dyl.
Citera
2017-12-27, 22:07
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Anki jobbade på citygross i bageriet om jag inte minns fel. Jag tror även hon hade någon arbetsledande position. Tor hade tidigare i livet jobbat som bankdiriktör(?) men jobbade som vaktmästare på Lunnevads folkhögskola. Fast jag tror han var pensionär. De hade några bolag registrerade. De borde finnas nämnda u början av tråden. (Tips om någon ska leta. Inte på de första 50 sidorna, jag har kollat dom)

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nej, hon jobbade enligt uppgift på Lantmännen Unibake i Mantorp (FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12

Citerar mig själv för att få fram det vi vet om paret. Vad som oxå sagts (korrigera mig om jag har fel)
Engagerade i kyrkan, handboll, fotbolll och hästar. Tor led av Parkinson. De var omtyckta, samt måttliga med alkoholen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in