2017-12-27, 15:41
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Där bor en jugoslavisk man född 1970. Om det står ett nummer till en advokat så kan företaget vara satt i konkurs och under likvidering.
Det finns en likvidator i Borlänge/ Falun. Som kommer upp som träff på Google om man googlar parets efternamn i kombination med andra efternamn
Citera
2017-12-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
(Varför tiger Edvin? Okunskap, lojalitet, rädsla.)
Vad får dig att tro att Edvin tiger? Polis och Åklagare skulle aldrig kommentera det under pågående utredning.
Citera
2017-12-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Vad får dig att tro att Edvin tiger? Polis och Åklagare skulle aldrig kommentera det under pågående utredning.
Edvin är väl inte helt tyst.
Han har lämnat en förklaring till att hans DNA finns på brottsplatsen, (eller i anslutning till denna), en förklaring som polisen inte godtar.
Hur mycket han pratar för övrigt vet vi ej.
Citera
2017-12-27, 16:42
Medlem
När tror ni vi kan vänta oss ett åtal? Att det skulle vara fler misstänkta gärningsmän än EG verkar ju mindre sannolikt med tanke på den tid som gått nu.
Citera
2017-12-27, 16:58
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Det är lätt att halka in på gärningsmanna spåret du 😉
Det är ju de pusselbitar som måste passa för att få ihop hela berättelsen om vad det är som har hänt.
ATT E varit på platsen och lämnat spår vet vi. Att hitta länken mellan E o BO är svårt om vi tänker oss att det kan vara en helt ny bekantskap han gjort under festande o drogande.
Om länken finns genom BOs jobb bör det ge polisen bättre chanser att hitta den.
Eller t om någon här som har kännedom kan börja tänka i rätt spår.
Hur var det på BOs jobb, före o efter? Vad sa folk som jobba där?
Citera
2017-12-27, 17:04
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Den som ställt till alltihop behöver inte ens vara medveten om det. Tänk att ett gäng går på efterfest. Ett par av dem jobbar på bageriet och nämner att tant X på jobbet tagit hem en saftig travvinst och säger typ att det vore schysst att vinna på travet. Med på efterfesten är superpundarn Björn som gör en mental anteckning på namnet. Pundare med skulder snappar upp allt som skulle kunna ge en peng. Olåsta förråd, någon som ska åka bort på semester, gamla kopparledningar, pengar i en byrålåda. You name it. Det behöver inte alls vara så att någon aktivt tipsat.
Småskvaller är liksom det naturligaste som finns efter en grogg eller två.
Javisst! Men så här efteråt är det bra om man kan dra sig till minnes att man kanske hörde nått, såg eller berättade nått.
Det är därför jag är mer intresserad av kretsen kring BO , båda två, än av Edvin.
Dels sitter han redan o dels kan han tydligen lätt hamnat i sällskap o situationer som inte var hälsosamma.
Citera
2017-12-27, 17:44
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Den som ställt till alltihop behöver inte ens vara medveten om det.

Mycket klok tanke. Därför tror jag alla kopplingar är värda att granska och vända ut och in på.
Citera
2017-12-27, 17:50
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Hur var det på BOs jobb, före o efter? Vad sa folk som jobba där?
Anki jobbade på citygross i bageriet om jag inte minns fel. Jag tror även hon hade någon arbetsledande position. Tor hade tidigare i livet jobbat som bankdiriktör(?) men jobbade som vaktmästare på Lunnevads folkhögskola. Fast jag tror han var pensionär. De hade några bolag registrerade. De borde finnas nämnda u början av tråden. (Tips om någon ska leta. Inte på de första 50 sidorna, jag har kollat dom)
Citera
2017-12-27, 18:33
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Anki jobbade på citygross i bageriet om jag inte minns fel. Jag tror även hon hade någon arbetsledande position. Tor hade tidigare i livet jobbat som bankdiriktör(?) men jobbade som vaktmästare på Lunnevads folkhögskola. Fast jag tror han var pensionär. De hade några bolag registrerade. De borde finnas nämnda u början av tråden. (Tips om någon ska leta. Inte på de första 50 sidorna, jag har kollat dom)

Nej, hon jobbade enligt uppgift på Lantmännen Unibake i Mantorp (FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12
Citera
2017-12-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Sant att både Mantorp och Mullsjö ligger en bit från Vättern och det är givetvis inget som i sig talar för att båten är inblandad. Har heller aldrig hävdat ngt annat.

Däremot är det lite intressant att Swedbank i Borensberg - där uttag gjorts - ligger på endast ca 5 min promenadavstånd från gästhamnen. Att plocka ut pengarna, ta en promenad till hamnen för att sedan lägga ut kräver ingen särskilt omfattande planering. Heller inget behov av bil. Förutsättningarna är ganska lika i Gränna; avståndet från hamnen till adressen där båten stod uppställd är bara en ca 15 min lång promenad. Här behöver man heller inte vare sig planera ankomst eller ha tillgång till bil.

Ang tejpen så utesluter jag inte att EG köpt den av andra skäl än för att användas i ett mord. Dock kan jag inte konkretisera ett tänkbart alternativ. Men det hör till en annan diskussion.

Så ja, jag tror trots allt att båten är inblandad - med eller utan EG får framtiden utvisa.

Gästhamnen i Borensberg:
https://www.hitta.se/kartan!~58.56162,15.28310,17z/tr!i=zYUofuTN/search!q=swedbank%20borensberg!b=58.55966:15.27623 ,58.56359:15.28996!sg=true!t=combined!ai=yy0xll5UU 1!aic=58.56266:15.28149/tileLayer!l=1

Du glömmer att MGM körde offrets bil till Borensberg och tillbaka...
Citera
2017-12-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Polisen vet ju var och när tejperna är inköpta men osett det så flyttade familjen EG inom Mullsjö nyligen, och EG kan ha hjälpt LT med sambo att flytta från Mullsjö till boxholm. Därtill kan väl kanske framtagning och sjösättning av båt för säsongen liksom halvvätternrundan o.a. som ev EG involverats i ha föranlett lite tejpande och tejpinköp (vid sidan av mordturné...). Ger man EG lite benefit of a doubt så har han haft tejperna i sin ägo innan han hade två personer/ kroppar att paketera, snarare än att han travat (!) i väg o köpt tejperna efter att det prekära behovet uppstått. Det framstår i alla fall för mig som något mindre suicidalt korkat.

Jag framkastade väl som förslag en gång att han köpt tejperna för att förtejpa den ruta som skulle slås in vid ett inbrott, för att minimera ljud o splitter o handskador etc men jag blev då genast rullad i tjära o fjädrar och utburen ur tråden på en skena... Lyckligtvis rann genansen snabbt av mig....

Man brukar inte ha eltejp och silvertejp när man tejpar flyttlådor. Inbrott nej, det tror jag inte på.
Hur länge tillbaka kan inköpet ha skett? Det kan väl inte vara allt för långt från morden. Dessutom skedde inköpen i området om jag inte minns fel. Så tyvärr tror jag det är inköpta för ändamålet men att det "bara" skulle vara ett rån som gick överstyr.
Citera
2017-12-27, 18:56
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Där bor en jugoslavisk man född 1970. Om det står ett nummer till en advokat så kan företaget vara satt i konkurs och under likvidering.
Tack för info, jo advokaten hade många pågående fall av konkurser.
Mannen som bor på adressen är troligtvis topsad och avfärdad från utredningen.
Tyckte bara att det lät som något av intresse när så många har pratat om ekonomiska motiv och adresserna låg så nära varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in