Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Du är alltså av den åsikten att de som inte levt över sina tillgångar ska baila ut de som gjort det, genom att inflatera bort skulderna?
Tror inte det skulle uppskattas i de breda folklagren.
Låt oss säga så här: Vi bor i en låneekonomi. När det är enkelt att låna så kommer lånegivarna söka upp lånetagare och aggressivt marknadsföra för att de ska låna. När människor lånar pengar så bryr de sig inte lika mycket om priset på produkterna och tjänsterna som de köper ökas priserna efter lånen och inte människors samlade inkomst över ett antal år vilket tvingar människor som annars inte skulle ha lånat att låna för att kunna bygga ett fungerande liv i samhället.
En låneekonomi tror jag nästan alla håller med om inte är en bra sak så det vore pragmatiskt att göra det svårare för bankerna att låna ut eller minska lönsamheten - därav inflation. Samtidigt är också många människor faktiskt låntagare så det finns ingen anledning att tro att en sådan ekonomisk policy inte skulle ha populärt stöd.
Vi skulle inte "baila" ut någon, vi skulle straffa lånegivarna för att de förstör den svenska ekonomin och artificiellt stärker individers privata finanser. Lån är inte dåliga men de bör ju främst riktas mot ändamål vilket man kan se en större avkastning av som näringslivsverksamhet och utbildning, inte bostäder och lyxvaror.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Inflation äter sparande, du gynnar de som slösar före de som sparar, förenklat.
Utgiftssidan måste ses över, sedan sänka skatter.
Då kommer tillväxten ta fart.
Är det inte bra då om man skulle gynna de som slösar före de som sparar? Spenderande stimulerar ekonomin enligt Kenyes nationalekonomiska perspektiv. Sparande hjälper ju absolut ingen om man inte använder sparade pengar till investeringar.
Jag tror att om man skulle sänka momsen till ca. 10% på alla varor som nuvarande har 25% skulle man kunna öka tillväxten enormt samtidigt som man inte skär för mycket i statsintäkterna. Den skattesänkning som sker där får sedan kompenseras på andra sätt.
Skulle vi skära för mycket i statens intäkter så riskerar det gå ut på offentliga verksamheter som militär, poliskår, sjukvårdspersonal och lärare. Det vore ju katastrof med tanke på att Sverige redan underfinansierar dessa verksamheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBoo
Inkomst måste ju staten ha och hellre moms än progressiv löneskatt som vi har idag, med moms är det den som handlar som betalar.
Varför hellre progressiv löneskatt? Det skulle inte direkt stimulera konsumtion ifall momsen skulle sitta på 30-40% på alla varor. Det vore bättre att öka den progressiva skattsatsen på löner eller införa en förhöjd bostadsskatt så att de som har köpt bostäder får betala för sina hem. Det skulle man kunna tjäna en rejäl hacka på med tanke på hur dyra bostäder i Sverige är. Ifall alla husägare inte kan betala så frigör man ju mark till näringslivsverksamhet och infrastruktur.
Höjd moms är ett förlorande koncept eftersom det sänker människors förmåga till att konsumera och skulle då betyda att människor köper mindre konsumentprodukter för att ha råd med mat och hyra. Därmed skulle också många sektorer som producerar konsumentprodukter slås ut. Har inte Sverige en stor industri med vitvaror och telefoni? Du kan tänka dig vad ökad moms skulle göra för människors förmåga att köpa mobiler och diskmaskiner och därigenom påverka vår ekonomi överlag.
Vi måste överge våra ideologiska principer och göra det som är pragmatiskt ifall vi vill se en bättre ekonomi. Ekonomin kan liknas vid en naturkraft som inte bryr sig om att förhålla sig till det vi skulle föredra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Eller så använder man skatten från momsen till att shoppa åt dem. Spelar ingen roll ur nationalekonomiskt perspektiv.
Moms och inkomstskatt slår demografiskt lite olika. Förhållandet mellan svenska och importerade varor påverkas ganska mycket av detta skatteförhållande.
Inflationen vattnar ur lånen. Men eftersom det inte finns någon gratis lunch så blir det någon annan som förlorar motsvarande köpkraft.
Jag skulle hellre se skatt på importerade varor än hög moms rent generellt men jag förstår att det skulle sätta landet i en svår sits när vi ska exportera våra varor.
Inflationen skulle väl främst påverka bankernas "köpkraft"? Jag känner inte en enda kotte som skulle fälla en tår för bankernas förlorade intäkter. Däremot var det därför jag skulle hellre se inflationen sänkas med en skattesänkning på momsen. På så vis skulle köpkraftens påverkan bli kraftigt förminskad av inflation om ens en fråga överhuvudtaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
rostigamazon
Och det är nog dags att börja prata om vart skattepengarna tar vägen, allt mindre skattepengar går till välfärden, när politikerna plöjer ner allt mer skattepengar i massinvandringen. Det svenska skattesystemet är förstört och urholkat. Nu hör vi om mer skattehöjningar, vilket leder till att människor, kommer få allt mindre pengar i plånboken. Vi svenskar ska alltså konsumera mer, med mindre pengar ?
Frågan är varför måste staten höja skatterna för att finansiera välfärden för utlänningar? Egentligen borde ju välfärd endast vara till för svenska medborgare, inte utlänningar då dessa kan godtyckligt dra nytta av den utan lika stora skyldigheter på sig själva men det är mer ett politiskt problem och jag går nu lite off-topic på det jag pratade om.
Även om det inte vore att föredra tror jag inte att skattehöjningar skulle vara ett problem ifall det påverkar rätt grupper. Det sista vi vill är att skattehöjningarna påverkar större delen av medelklassen och låginkomsttagare för det är de som konsumerar mest och köper de viktigaste varorna, ökar man däremot punktskatter så blir skadan mindre eftersom det begränsar skattebördan till vissa konsumentgrupper. Jag tycker främst att om man ska höja skatten ska man främst titta på husägare, sedan börsen, tobak, bilägare, alkohol, inkomst och sist moms i ungefär den prioritetsordningen.