Citat:
Ursprungligen postat av
Stantorman
De sista älvarna (Vindelälven, Pite och Kalix älvar) kommer att behöva offras, det finns ingen återvändo. Vind och solenergi har inte den reglerkapacitet som en industrination i subarktiskt klimat, med en kraftig bidragsdriven befolkningsökning kräver. Förmodligen behöver även skogsälvar offras typ Råne, Byske, Öre älvar med flera.
Ska kärnkraften kunna stängas ner då krävs att Sverige bygger ut all vattenkraft som överhuvudtaget går att bygga ut. Att påstå något annat är rent bedrägligt. Det är kärnkraft eller vattenkraftsutbyggnad, bara att välja och svälja.
Frågan är om utbyggnad räcker för att upprätthålla en 24/7/365 elförsörjning samtidigt som stora delar av fordonsparken ska konverteras från olja till el och naturgas. Har de kvarvarande älvarna tillräcklig fallhöjd för att verkningsgraden på verken ska bli hög nog för att göra dem lönsamma?
Jag har inte undersökt frågan utförligt då jag dragit slutsatsen att vi långt innan kärnkraften har blivit helt avvecklad redan kört in våra kollektiva huvud i den termodynamiska kakelväggen som den industrialiserade civilisationen sett till att explicit bygga in i sitt oljeberoende.
Norrlänningarna kommer troligen inte heller bli överförtjusta i ännu ett stockholmspåhitt för att stimulera ekonomin med än mer massiv lånefinansierad invandring och på den mer infrastruktur i form av utbyggnads-megaprojekt för att hålla alla bidragshjon varma, glada och välnärda. För annars börjar upploppen finansierade av bland annat Soros och de övriga ljusskygga makthavarna inom bank och finanseliten.
Jag tror vi kommer bygga gasturbiner och köra dessa på naturgas från Ryssland och Mellanöstern när belastningen är som värst. Så länge nu det varar som med alla andra ickeförnyelsebara energislag.