2017-12-26, 13:08
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du menar att man skulle ge sig fan på att han är skyldig oavsett om han det eller inte och inte kollat andra spår eller samband?

Du är lika korkad som vanligt...Oavsett om han det eller inte...?
Var det så svårt att fatta vad som var poängen med mitt inlägg?
Klart som korvspad att man ska kolla upp alla spår och samband i fallet.
Men man ska inte som hen på ett rasistiskt sätt gör ta för givet att det är en viss folkgrupp.
Den nu MGM är ju som bekant inte zigenare, polack eller av annan utländsk härkomst.
Citera
2017-12-26, 15:12
Medlem
Tamborinos avatar
Har inte följt tråden på ett tag, undrar om rättegången börjar närma sig.
Intressant att få läsa FUP i detta obegripliga fall.
Citera
2017-12-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Varför skulle båten vara inblandad? För att den stod i Gränna? Mantorp och Mullsjö ligger en bit från Vättern, har han planerar så väl och haft bilar utplacerade på vid vattnet för vidare färd menar du då? Men betalar tejpen med kortet? Jo tjena.
Sant att både Mantorp och Mullsjö ligger en bit från Vättern och det är givetvis inget som i sig talar för att båten är inblandad. Har heller aldrig hävdat ngt annat.

Däremot är det lite intressant att Swedbank i Borensberg - där uttag gjorts - ligger på endast ca 5 min promenadavstånd från gästhamnen. Att plocka ut pengarna, ta en promenad till hamnen för att sedan lägga ut kräver ingen särskilt omfattande planering. Heller inget behov av bil. Förutsättningarna är ganska lika i Gränna; avståndet från hamnen till adressen där båten stod uppställd är bara en ca 15 min lång promenad. Här behöver man heller inte vare sig planera ankomst eller ha tillgång till bil.

Ang tejpen så utesluter jag inte att EG köpt den av andra skäl än för att användas i ett mord. Dock kan jag inte konkretisera ett tänkbart alternativ. Men det hör till en annan diskussion.

Så ja, jag tror trots allt att båten är inblandad - med eller utan EG får framtiden utvisa.

Gästhamnen i Borensberg:
https://www.hitta.se/kartan!~58.56162,15.28310,17z/tr!i=zYUofuTN/search!q=swedbank%20borensberg!b=58.55966:15.27623 ,58.56359:15.28996!sg=true!t=combined!ai=yy0xll5UU 1!aic=58.56266:15.28149/tileLayer!l=1
Citera
2017-12-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Alla spår/ kopplingar/trådar och rykten är intressanta. Polisen säger sig ju inte ha hittat en koppling, och hade de kunnat sätta E på morden är jag helt säkra på att de gjort det. Det fattas bitar helt enkelt.
Varför? Fel hus, hämd/hat, vanligt inbrott, guldtackor?
Var?Dammen, hemma, närmaste viltslakter, i bilen
Hur? Vi har ingen aning, varför vet vi inte enns ett mordvapen?
Håller med om att det fattas ett antal pusselbitar och att alla tänkbara tips är av värde.

Motivbilden har jag inte klar för mig, men jag lutar åt att det handlar om att få fram pengar för att rädda en situation. Kan vara droger, men även för att undanröja ett konkurshot etc.

Mordplatsen? Där har jag några alternativ, som:
a) Båda har bragts om livet inomhus, ev i olika rum.
b) En inomhus och den andra utomhus i anslutning till huset.
c) Ett av offren har tagits av daga inomhus när #2 inte var närvarande. #2 kommer in i bostaden -> ser vad som pågår -> flyr i riktning mot hästhagen -> en GM hinner upp den flyende i anslutning till dammen -> offret mördas -> offret flyttas alt dumpas i dammen (helt eller delvis). Detta alt känns visserligen ganska långsökt, men den upphittade handväskan skulle kunna tala för att det är en möjlighet.

Oavsett hur det gått till så är det en jävligt obehaglig händelse. Ingen munter jul för de anhöriga... Må fan ta de skyldiga.
Citera
2017-12-26, 17:42
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Håller med om att det fattas ett antal pusselbitar och att alla tänkbara tips är av värde.

Motivbilden har jag inte klar för mig, men jag lutar åt att det handlar om att få fram pengar för att rädda en situation. Kan vara droger, men även för att undanröja ett konkurshot etc.

Mordplatsen? Där har jag några alternativ, som:
a) Båda har bragts om livet inomhus, ev i olika rum.
b) En inomhus och den andra utomhus i anslutning till huset.
c) Ett av offren har tagits av daga inomhus när #2 inte var närvarande. #2 kommer in i bostaden -> ser vad som pågår -> flyr i riktning mot hästhagen -> en GM hinner upp den flyende i anslutning till dammen -> offret mördas -> offret flyttas alt dumpas i dammen (helt eller delvis). Detta alt känns visserligen ganska långsökt, men den upphittade handväskan skulle kunna tala för att det är en möjlighet.

Oavsett hur det gått till så är det en jävligt obehaglig händelse. Ingen munter jul för de anhöriga... Må fan ta de skyldiga.

Ja fy vilken hemsk jul det måste ha varit i många familjer i år. Jag tror inte det var så muntert hos The Swans heller. Jag hade verkligen hoppats på några gripande innan jul för att ge många lite julfrid

Motivbilden: jag har två (tre)teorier förutom din. ( motivbilden bör ju vara den samma även om fel hus valdes.)
1, Personlig hat och hämd. Men tanke på brottets brutalitet känns denna teori egentligen mest rimliig. (Vi säger här att de valt fel hus för att inte anklaga någon). Jag spekulerar: En tjej har blivet sexuellt utnyttjad av sin ridlärare för X-antal år sedan. Hon lever i ett förhållande och hon och pojkvännen beslutar sig för gruvlig hämnd.

2, Guldtacke- teorin. Det vill säga det var något specifikt man ville åt. Vad vet vi Ancki kanske var top-hacker och hade några väldigt viktiga koder, De hade en unik uppstoppad insekt som någon ville åt, eller så var det guldtackor. Hur som helst så tror jag inte paret hade tillgång till detta specifika. Kanske för att gärningsmännen var i fel hus, eller för att det av någon anledning försvunnit innan.
3. Ren galenskap. Paret har fallet offer för en galen lustmördare, eller en galen sekt. (Varför tiger Edvin? Okunskap, lojalitet, rädsla.)
Citera
2017-12-26, 18:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag måste säga att Spångsholms frestelse är det närmsta koppling jag någonsin kommit.
Hon bor geografiskt nära broittsoffren, hennes barn spelar hadboll och rider i Mantorp och hon verkar vara engagerad i travet. Hon och Lekandets måste kännt/ kännt till varandra. Och Hon är vän med två i Edvins familj. Hon benämner Edvins fostersystern som syskonbarn.
Jag säger inte att hon har med mordet ätt göra. Men det är en nu känd koppling.
God jul.

Okej på detta... Du menar alltså att EG har en fostersyster som har en biofaster 4 km från Lekanders?

Har EG vuxit upp med fostersystern? Vet du var hon bodde vid mordet och när hon flyttade från Mullsjö?

Var är bioföräldrarna och varför var hon fosterplacerad, är det känt? På ett ungefär?

Hur stark är kopplingen till lekander elelr lekanders barn, tror du? Finns det andra biosyskon/-kusiner till "fostersystern" som haft att göra med lekanderfamiljen i stort (du nämnde lunnevadskopplingen, men jag tänkte kanske på skola och handboll)? Rör man sig i samma miljöer och vet eller kan ta reda på ungefär när de kommer och går så är det ju en starkare koppling. Och sen får man lägga "fostersystern" och EG på det.

Ligger lekandershuset inom synhåll från exv hästryggen om man är och rider vid stallet? Ser man huset när man kör till o från stallet? Det där ger ju en viss tidsexponering för ev. sjuka hjärnor... (får man inte vara med i handbollslaget måste man rida bort lite aggressioner när de andra spelar...?; en sådan koppling är ju förvisso inte nödvändig.)

O du, Boidis, gör dig inte besvär, jag bryr mig inte... 🤧
Citera
2017-12-26, 18:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Sant att både Mantorp och Mullsjö ligger en bit från Vättern och det är givetvis inget som i sig talar för att båten är inblandad. Har heller aldrig hävdat ngt annat.

Däremot är det lite intressant att Swedbank i Borensberg - där uttag gjorts - ligger på endast ca 5 min promenadavstånd från gästhamnen. Att plocka ut pengarna, ta en promenad till hamnen för att sedan lägga ut kräver ingen särskilt omfattande planering. Heller inget behov av bil. Förutsättningarna är ganska lika i Gränna; avståndet från hamnen till adressen där båten stod uppställd är bara en ca 15 min lång promenad. Här behöver man heller inte vare sig planera ankomst eller ha tillgång till bil.

Ang tejpen så utesluter jag inte att EG köpt den av andra skäl än för att användas i ett mord. Dock kan jag inte konkretisera ett tänkbart alternativ. Men det hör till en annan diskussion.

Så ja, jag tror trots allt att båten är inblandad - med eller utan EG får framtiden utvisa.

Gästhamnen i Borensberg:
https://www.hitta.se/kartan!~58.56162,15.28310,17z/tr!i=zYUofuTN/search!q=swedbank%20borensberg!b=58.55966:15.27623 ,58.56359:15.28996!sg=true!t=combined!ai=yy0xll5UU 1!aic=58.56266:15.28149/tileLayer!l=1

Polisen vet ju var och när tejperna är inköpta men osett det så flyttade familjen EG inom Mullsjö nyligen, och EG kan ha hjälpt LT med sambo att flytta från Mullsjö till boxholm. Därtill kan väl kanske framtagning och sjösättning av båt för säsongen liksom halvvätternrundan o.a. som ev EG involverats i ha föranlett lite tejpande och tejpinköp (vid sidan av mordturné...). Ger man EG lite benefit of a doubt så har han haft tejperna i sin ägo innan han hade två personer/ kroppar att paketera, snarare än att han travat (!) i väg o köpt tejperna efter att det prekära behovet uppstått. Det framstår i alla fall för mig som något mindre suicidalt korkat.

Jag framkastade väl som förslag en gång att han köpt tejperna för att förtejpa den ruta som skulle slås in vid ett inbrott, för att minimera ljud o splitter o handskador etc men jag blev då genast rullad i tjära o fjädrar och utburen ur tråden på en skena... Lyckligtvis rann genansen snabbt av mig....
Citera
2017-12-26, 18:23
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej på detta... Du menar alltså att EG har en fostersyster som har en biofaster 4 km från Lekanders?

Har EG vuxit upp med fostersystern? Vet du var hon bodde vid mordet och när hon flyttade från Mullsjö?

Var är bioföräldrarna och varför var hon fosterplacerad, är det känt? På ett ungefär?

Hur stark är kopplingen till lekander elelr lekanders barn, tror du? Finns det andra biosyskon/-kusiner till "fostersystern" som haft att göra med lekanderfamiljen i stort (du nämnde lunnevadskopplingen, men jag tänkte kanske på skola och handboll)? Rör man sig i samma miljöer och vet eller kan ta reda på ungefär när de kommer och går så är det ju en starkare koppling. Och sen får man lägga "fostersystern" och EG på det.

Ligger lekandershuset inom synhåll från exv hästryggen om man är och rider vid stallet? Ser man huset när man kör till o från stallet? Det där ger ju en viss tidsexponering för ev. sjuka hjärnor... (får man inte vara med i handbollslaget måste man rida bort lite aggressioner när de andra spelar...?; en sådan koppling är ju förvisso inte nödvändig.)

O du, Boidis, gör dig inte besvär, jag bryr mig inte... 🤧

Du/ni brukar ju aldrig svara mig enligt gammal vana .
Vem är det som rider bort sina aggressioner för att inte fått vara med i handbollslaget ?
Det kanske är E**** som har ridit förbi och sett alla guldtackor va ?
Lekanders hade ju tydligen fler guldtackor än Fort Knox om man ska tro alla fantasier .
Citera
2017-12-26, 18:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja fy vilken hemsk jul det måste ha varit i många familjer i år. Jag tror inte det var så muntert hos The Swans heller. Jag hade verkligen hoppats på några gripande innan jul för att ge många lite julfrid

Motivbilden: jag har två (tre)teorier förutom din. ( motivbilden bör ju vara den samma även om fel hus valdes.)
1, Personlig hat och hämd. Men tanke på brottets brutalitet känns denna teori egentligen mest rimliig. (Vi säger här att de valt fel hus för att inte anklaga någon). Jag spekulerar: En tjej har blivet sexuellt utnyttjad av sin ridlärare för X-antal år sedan. Hon lever i ett förhållande och hon och pojkvännen beslutar sig för gruvlig hämnd.

2, Guldtacke- teorin. Det vill säga det var något specifikt man ville åt. Vad vet vi Ancki kanske var top-hacker och hade några väldigt viktiga koder, De hade en unik uppstoppad insekt som någon ville åt, eller så var det guldtackor. Hur som helst så tror jag inte paret hade tillgång till detta specifika. Kanske för att gärningsmännen var i fel hus, eller för att det av någon anledning försvunnit innan.
3. Ren galenskap. Paret har fallet offer för en galen lustmördare, eller en galen sekt. (Varför tiger Edvin? Okunskap, lojalitet, rädsla.)

I huvudet på "rätt" idot behövs inte mer än ett förfluget ord för att inbilla sig att vad som helst är rättfärdigat. Låt oss tro att det började som inbrott eller skadegörelse. Och sen har lekanders kommit hem före väntad tid och känt igen någon...
Citera
2017-12-26, 18:47
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag skulle aldrig lägga upp namn och adress. Jag förväntar mig att mina medtroll har lite koll. Och har de inte det behöver de heller inte veta. Det har ju gått bra för andra att luska fram.

Nej , du/ni har ju inte alls för vana att lägga upp massa oskyldiga personer för
allmän beskådan i fallet med E**** och morden på paret Lekander va ?
Vad är det ni har luskat fram egentligen som har någon som helst betydelse ?
Tror du/ni att polisen lusläser era "lysande" hypoteser och har STOR hjälp av dessa ?
Citera
2017-12-26, 18:59
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Du har verkligen koll på hur polisen arbetar....i din enfald.
Har man läst en FUP så får man en god bild av hur polisen arbetar. Att ha ”koll”, som du beskriver det, krävs inte mycket för.

Citat:
Hur skulle du som ett tvättäkta proffs ha tacklat utredningsarbetet?
Du hade säkerligen inriktat dig helt på zigenare, polacker och andra s.k undermänniskor förmodar jag.
Ett tvättäkta proffs har antagligen jobbat som polis i många år och har samtidigt utbildning.

Som lekman skulle jag säga att både släktingar och vänner borde vara intressant i utredningen. Även polacker, ziegenare och andra kulturhandikappade människor.

Däremot tror jag inte att araber och liknande sandpåsar är inblandade.
Citat:
Därmed hade den nu misstänkta gärningsmannen gått helt fri förmodligen...
Det vet vi inte.
Citera
2017-12-26, 19:03
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Nej , du/ni har ju inte alls för vana att lägga upp massa oskyldiga personer för
allmän beskådan i fallet med E**** och morden på paret Lekander va ?
Vi ser vad du skriver.
Citat:
Vad är det ni har luskat fram egentligen som har någon som helst betydelse ?
Det vet vi inte.
Citat:
Tror du/ni att polisen lusläser era "lysande" hypoteser och har STOR hjälp av dessa ?
Polisen är oerhört aktiv på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in