Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jo, jag vill gärna se lite jämvikt i tråden. För mig handlar det även om - förutom att M är lätt att tycka om, då, om man förtränger det där sista som du säger - att jag retar mig på att han är ett så öppet mål. Då han är vit, nordisk, medelålders, heterosexuell, hyfsat framgångsrik (han var i alla fall VD i firman och chef i sin verkstad) o.s.v.. Att det är så tillåtet att vräka ur sig vad som helst om honom. Som du gör t.ex.. Jag tror inte att du skulle vilja/våga skriva så om Elin Krantz' mördare t.ex., hur skändad hon än blev, eller IKEA-mördaren. Samt att många fler än en person skulle gå i taket om någon gjorde det. För är mördaren svart eller arab, så måste man ha förstååååååelse för honom också. Eller rentav förståelse för honom i första hand... offren och deras anhöriga är inte viktiga i de fallen.
Och JO, vi är nog lite besatta och galna allihop, som hänger här i tråden dag efter dag, månad efter månad... Det ska faktiskt bli en lättnad att få ett avslut på detta, när dom fallit. Det tar upp för mycket tid och tankar.
Ponera att PM istället varit en marockansk man som hoppat av till Danmark i 20-års åldern och gift sig med en danska och blivit en uppfinnare samt ubåtskonstruktör och VD.
Då hade troligen tråden översvämmats av rasister som spytt galla och hat, tusenfallt mer hat än nu, över GM och velat hudflänga honom,slita honom i stycken samt stegla honom på hjul.
Och du hade säkert varit värst. Enda fördelen med det hade nog varit, att du inte hade skuldbelagt offret dagligen och stundligen om PM bara hade varit en marockan.
Men trots att detta är ett helt skandinaviskt fall så har vi en rasist i tråden som dagligen påpekar
att PM är en vit, nordisk,heterosexuell,hyfsat framgångsrik man och VD.
Nu får du förklara en gång för alla vad du menar med detta återkommande påpekande om GMs etnicitet etc.
Menar du att PM ska bedömas mildare pga av detta faktum?
Är det verkligen så Merwinna, att det i din lilla,lilla värld inte finns "vita" kriminella samt mördare?
I så fall får du nog googla på seriemördare.
Vita,hetrosexuella,(även några st homosexuella)"hyfsat frangångsrika" män i långa banor.
Ibland i par med vit,hetrosexuell kvinna.
Majoriteten är vita män med rötterna i Europa.
Det här är ingen seriemördare men jag tror hans brott inspirerade PM.
https://www.expressen.se/kvallsposten/fick-livstid-for-danska-sexmordet/
Nu sitter Knudsen på livstid. Visst är det synd och skam Merwinna,att polisen la resurser på att sätta dit en skyldig vit,nordisk,heterosexuell, hyfsat framgångsrik mördare.Knudsen kunde väl fått mörda lite till. Tycker du inte?