Citat:
Ursprungligen postat av
volvo 240
DTSen lider ju garanterat av 00-talets förplastning av interiören på amerikanska bilar. De nyare jänkare jag åkt har varit rena skämtet. Typ Daciakvalitet. Så icke på 90-tals Cadillac. Där är det genuin kvalitet rakt igenom. Bla satt stolsvärmen på de som hade det vid stolsregagen som satt på kanten mot sätet som var mot dörren. Känns lite mer vettigt. Jodå Fleetwood hadej u en primitivare motor (LT1) än northstar men 264 hk är ndå inte fy skam. Och europiska bilar kan inte mäta sig när det gäller komfort. DÄr har amerikanska bilar alltid varit helt överlägsna. Har åkt samma sträcka med samma asfaltshål och med Caddyn bara man glider över medan med tex en VolvoV90 -17 eller BMW 528I -11 känner obehagliga stötar. Det närmsta jag kommit Cadillac i komfort är Mercedes av typ 2016 års modell men även den är stötigare.
Och angående idiotiska lösnignar så.. att ha golvspak på en automatare. DÄr är rattväxel helt överlägset när det gäller känsla och smidighet. Tvärtom med manuell, där är det en sälvklarhet att det ska vara golvspak för känsla och smidighet. Men iaf, med column shifter sparar man massa utrymme där man kan ha allt från helsoffa till massa mugghållare och div förvaringsutrymmen och reglage.
Allt har ju sina för o nackdelar. Måhända Cadillac av de modellerna du menar kan vara komfortablare på vissa sätt än modeller från Audi, Merc, BMW etc som är konkurrenter, men å andra sidan klart sämre på andra komfortsätt.
Att glida fram i loja hastigheter på hyfsat jämna rakare vägar klarar såklart Cadillacen bra. Men ökar man farten, fyra personer och lite last, mer dynamisk väg som böljar genom landskapet, så blir Det oftast inte så behagligt i Cadillacen. Svajigare, och krängigare i svängarna etc. Sämre bromsar etc.
Jämför jag min gamla BMW 740iL -99 som gått 33 000 mil nu, så går den betydligt tystare på landsväg än den DTS jag körde för nån vecka sen. Faktiskt mycketvtsor skillnad på vägljudet i synnerhet från bakvagnen. Från motorn hördes inte mycket, eller något alls, vilket det inte gör från BMWn heller.
Sköna säten i DTS, men ändå med en känsla att vara betydligt billigare och enklare än de i BMWn, som är ännu skönare på den flesta sätt. Skinnet i DTS upplevdes som nåt enkelt billigt jämfört med det skönare mjukare exklusivare i BMWn.
Även om DTS verkar helt ok för pengen, i synnerhet i USA, så är det ett par rejäla steg upp till den kvalitetsnivå en BMW 7serie ligger på.