2017-12-25, 09:34
Medlem
Fotbollspucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Och vad var problemet med det, berätta.
Helst självupplevt, och ingen upprepning av alla illasinnade rykten som florerar.

Det brukar visa sig att ganska få ens har sett ett Lucassystem.

Problemet var att folk som skulle börja koppla och felsöka i dessa bilar inte visste hur det var uppbyggt.
Citera
2017-12-25, 10:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollspuck
Problemet var att folk som skulle börja koppla och felsöka i dessa bilar inte visste hur det var uppbyggt.
Så okunskap var således skälet till ett inlägg i Bilhistoriens mest ogentänkta tekniska lösning

Vi har nog lite olika ideer om vad ordet ogenomtänkt betyder.

Men då måste väl även Volvos B18 motor vara en kandidat, med en fördelare som går moturs.
Citera
2017-12-25, 10:53
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Helst självupplevt, och ingen upprepning av alla illasinnade rykten som florerar.

Lucassystemen i sig var egentligen inte problemet, utan dagsformen på montörerna i de brittiska bilfabrikerna. Den kunde variera rejält beroende på allt möjligt, från väder och smaken på lunchpajen till huruvida Thatcher vunnit valet.
Citera
2017-12-25, 10:57
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Så okunskap var således skälet till ett inlägg i Bilhistoriens mest ogentänkta tekniska lösning

Vi har nog lite olika ideer om vad ordet ogenomtänkt betyder.

Men då måste väl även Volvos B18 motor vara en kandidat, med en fördelare som går moturs.

Nu är jag inte alls insatt i elektronik(trots att jag gick elektronikprogrammet, hehe). Men spontant så får jag, personligen, bara känslan att plus inte borde borde vara jordning..
Citera
2017-12-25, 15:36
Medlem
mjps avatar
Audi a8 där dom satt kamremmen innåt torpedväggen!!
Riva ur hela motorn för att byta rem!
Kostnad ~50 000kr
Citera
2017-12-25, 17:25
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fleetwood verkar ju inte ens finnas som årsmodell -97, utan senaste ser ut att vara -96. BMW E38 7-serie fanns fram t o m -01.

Fleetwood -96 har ynka 15 mm längre hjulbas än E38 740iL, men mer överhäng så den är en bra bit längre totalt. Innerutrymmena är inte särskilt märkvärdiga i Fleetwood sett till hur stor bilen är i övrigt. Lite bredare invändigt, lite större benutrymme fram men likvärdig eller lite mindre bak, och lägre invändig takhöjd jämfört med 7-serien. Betydligt antikare tröttare och törstigare motor mot BMWn. Inredningen håller garanterat rejält mycket lägre kvalitet och ergonomi än BMW. Större bagageutrymme dock

På den DTS -07 jag körde här om dagen, så hade sätesvärme monterats och knapparna satt under locket till askkoppen fram. Knapparna var av liten runt vipptyp med en sätessymbol på. Men symbolen var upp o ned och jag funderade varför. Svaret fick jag när jag slog på en av knapparna. När jag sen stängde locket så var det så trångt att locket slog av sätesvärmen igen. Därför hade man satt knapparna upp o ned, för annars hade man ju slagit på båda värmarna om man stängde askkoppens lock. Man kan ju undra om de verkligen inte kunde hitta nån bättre plats för knapparna än just där....
DTSen lider ju garanterat av 00-talets förplastning av interiören på amerikanska bilar. De nyare jänkare jag åkt har varit rena skämtet. Typ Daciakvalitet. Så icke på 90-tals Cadillac. Där är det genuin kvalitet rakt igenom. Bla satt stolsvärmen på de som hade det vid stolsregagen som satt på kanten mot sätet som var mot dörren. Känns lite mer vettigt. Jodå Fleetwood hadej u en primitivare motor (LT1) än northstar men 264 hk är ndå inte fy skam. Och europiska bilar kan inte mäta sig när det gäller komfort. DÄr har amerikanska bilar alltid varit helt överlägsna. Har åkt samma sträcka med samma asfaltshål och med Caddyn bara man glider över medan med tex en VolvoV90 -17 eller BMW 528I -11 känner obehagliga stötar. Det närmsta jag kommit Cadillac i komfort är Mercedes av typ 2016 års modell men även den är stötigare.
Och angående idiotiska lösnignar så.. att ha golvspak på en automatare. DÄr är rattväxel helt överlägset när det gäller känsla och smidighet. Tvärtom med manuell, där är det en sälvklarhet att det ska vara golvspak för känsla och smidighet. Men iaf, med column shifter sparar man massa utrymme där man kan ha allt från helsoffa till massa mugghållare och div förvaringsutrymmen och reglage.
Citera
2017-12-25, 17:44
Medlem
Citat:

Plusjord eller minusjord kan påverka korrosionen på både fordonet och de elektriska komponenterna som bl a kablar och anslutningar etc.
Citera
2017-12-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
PÅ tidiga Saabar 92? var dörrarna upphängda i bakkant. Farsan berättade att en som åkte med honom öppnade dörren när bilen gick vilket gjorde att dörren flög upp och gubben med den - ut i naturen.

Du kan köpa dig en ny Rolls Royce med dörrarna upphängda i bakkant om du vill, lösningen gör det lättare att kliva in och ur bilen.

https://icdn-6.motor1.com/images/mgl/xmw1q/s3/rolls-royce-wraith-commissioned-by-roger-daltrey.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av lowlow
Jag vet inte om det nämnts redan, men Cadillac Northstar motorerna har på fullt allvar startmotorn monterad mellan cylinderraderna, under insug, och hela insprutningen. Absolut noll kylning, och en halv dags arbete att byta ut den.

Chevas LT1 motor har tagit drivningen till fördelaren igenom vattenpumpen, och har tätat med en enda liten o-ring in i fördelaren. Alla kan väl tänka sig hur 40000volts tändström beter sig i ett fördelarlock där det ångar in 90 gradigt vatten..

Att placera startmotorn mellan motorns bankar istället för utanför där grenrör och avgasrör passerar är inte så tokigt.

En kylvätskepump är aldrig tätad med en o-ring, utan man använder en mekanisk plantätning, därtill brukar det finnas en liten dräneringskanal för att leda bort läckande vätska.
Citera
2017-12-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
DTSen lider ju garanterat av 00-talets förplastning av interiören på amerikanska bilar. De nyare jänkare jag åkt har varit rena skämtet. Typ Daciakvalitet. Så icke på 90-tals Cadillac. Där är det genuin kvalitet rakt igenom. Bla satt stolsvärmen på de som hade det vid stolsregagen som satt på kanten mot sätet som var mot dörren. Känns lite mer vettigt. Jodå Fleetwood hadej u en primitivare motor (LT1) än northstar men 264 hk är ndå inte fy skam. Och europiska bilar kan inte mäta sig när det gäller komfort. DÄr har amerikanska bilar alltid varit helt överlägsna. Har åkt samma sträcka med samma asfaltshål och med Caddyn bara man glider över medan med tex en VolvoV90 -17 eller BMW 528I -11 känner obehagliga stötar. Det närmsta jag kommit Cadillac i komfort är Mercedes av typ 2016 års modell men även den är stötigare.
Och angående idiotiska lösnignar så.. att ha golvspak på en automatare. DÄr är rattväxel helt överlägset när det gäller känsla och smidighet. Tvärtom med manuell, där är det en sälvklarhet att det ska vara golvspak för känsla och smidighet. Men iaf, med column shifter sparar man massa utrymme där man kan ha allt från helsoffa till massa mugghållare och div förvaringsutrymmen och reglage.

Allt har ju sina för o nackdelar. Måhända Cadillac av de modellerna du menar kan vara komfortablare på vissa sätt än modeller från Audi, Merc, BMW etc som är konkurrenter, men å andra sidan klart sämre på andra komfortsätt.

Att glida fram i loja hastigheter på hyfsat jämna rakare vägar klarar såklart Cadillacen bra. Men ökar man farten, fyra personer och lite last, mer dynamisk väg som böljar genom landskapet, så blir Det oftast inte så behagligt i Cadillacen. Svajigare, och krängigare i svängarna etc. Sämre bromsar etc.

Jämför jag min gamla BMW 740iL -99 som gått 33 000 mil nu, så går den betydligt tystare på landsväg än den DTS jag körde för nån vecka sen. Faktiskt mycketvtsor skillnad på vägljudet i synnerhet från bakvagnen. Från motorn hördes inte mycket, eller något alls, vilket det inte gör från BMWn heller.

Sköna säten i DTS, men ändå med en känsla att vara betydligt billigare och enklare än de i BMWn, som är ännu skönare på den flesta sätt. Skinnet i DTS upplevdes som nåt enkelt billigt jämfört med det skönare mjukare exklusivare i BMWn.

Även om DTS verkar helt ok för pengen, i synnerhet i USA, så är det ett par rejäla steg upp till den kvalitetsnivå en BMW 7serie ligger på.
Citera
2017-12-25, 18:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Plusjord eller minusjord kan påverka korrosionen på både fordonet och de elektriska komponenterna som bl a kablar och anslutningar etc.
En del inbitna anlofiler hävdar att plusjordade bilar rostar mindre.
Men det vete katten om jag tror på (trots att jag är inbiten anglofil).
Tycker nog att det rostade rätt friskt i alla fall.
Citera
2017-12-25, 18:23
Medlem
Citat:
En del inbitna anlofiler hävdar att plusjordade bilar rostar mindre.
Men det vete katten om jag tror på (trots att jag är inbiten anglofil).
Tycker nog att det rostade rätt friskt i alla fall.

Det finns ju fler påverkande faktorer såklart, men vanligt fysik om katod anod etc blir ge svaret
Citera
2017-12-25, 18:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB
Det jag kommer att beskriva återfinns nog på mer än en bilmodell och mer än ett bilmärke, men det är en viktig detalj som kan ha stor betydelse vid olyckor när man snabbt behöver utrymma fordonet.

Men för att inte reta någon moderator tar jag upp ett fordon som exempel, BMW 320 serien.

Vad gäller det då?

Jo, de elektroniska dörrlåsen, det räcker med att en säkring till låsen går för att man ska bli inlåst i bilen om dörrarna är låsta, och lägger elsystemet av fungerar inte heller fönsterhissarna och har man då inte en sån där glashammare som bussar brukar ha så är man ganska rökt bokstavligen om bilen dessutom skulle fatta eld efter en olycka.

Det finns inga möjligheter att nödöppna dörrarna inifrån vad jag vet, däremot går förardörren att öppna med nyckel utifrån, samma sak med bagageluckan men vad hjälper det om man blivit inlåst i fordonet särskilt om man har passagerare som också ska ut?

Nu har jag tack och lov inte upplevt detta vid en olycka utan upptäckte det på en semesterresa för något år sedan då bilen inte gick och låsa upp efter att jag ställt den och släppt av passagerare precis.....

Men samma problem finns *garanterat* på fler modeller och bilmärken........

Mvh, ZaphodB

Det där tror jag finns på film. Undrar om inte det var gamla Trafikmagasinet på TV. En SAAB hade hamnat i en pool och alla dörrarna låstes. Som tur var fungerade takluckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in