Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Men är inte ditt resonemang lite konstigt egentligen ? Du skriver att de flyr till Kina, men de kan ju lika gärna stanna kvar i Kina eller söka sig till andra länder. De behöver inte sticka ifrån Kina till SydKorea om de inte vill, eller hur ?
Kan ju hända att Kina inte vill ha NordKoreaner inne på sitt territorium, att de inte ger dem asyl alltså ?
Jag har inte mycket koll på detta
Inte vet jag om de SydKoreanska soldaterna verkligen skjuter på flyende SydKoreaner, men det är ju i regel alltid innebörden av en sk DMZ att det inte ska finnas något folk alls där. Det är antagligen fullt av minor, oklart av vilken sort och nationalitet
Det är ju annars brukligt att skjuta sk "varningsskott" i syfte att få personen att stanna upp.
Fast att bli skjuten är väl bättre än att fastna i taggtråden och förblöda under många dagar vid tex spanska enklaverna Ceuta eller Melilla, dit Marockaner och negrar försöker fly till.
Det är många meter med taggtråd där, rulle efter rulle, fastnar man illa så kommer man inte loss, det bara är så, bara att invänta kråkorna, korparna och gamarna, typ...
De som vill lämna DFR Korea av nån anledning söker sig till Kina, eftersom det är praktiskt taget omöjligt för civila koreaner att ta sig över till andra sidan av DMZ. I Kina finns människohandlare, religiösa knäppgökar och den S.Koreanska underrättelsetjänsten – alla dessa också i en skön förening, där rollfördelningen nog inte är klarlagd.
Det handlar om pengar och politik här. Det är inte gratis att smuggla, många mutor som skall betalas. Det kan finnas politiska vinster för S.Korea, men det skall helst vara några andra än kreti och pleti. Det kommer dessutom inte så många. Några stycken om dagen.
Det är inte gratis att från Kina ta sig till S.Korea, som nog är det enda land som tar emot koreaner från DFRK – förutom en del högt profilerade fall som nog kan få inresetillstånd till västländer. Kreti och pleti, kriminella och fattiga koreaner – ingen annan än S.Korea vill ha dem, och misstänker jag, skulle det plötsligt komma väldigt många, då skulle även syd stänga gränsen.
Kina skickar helt säkert tillbaks koreaner som är föremål för människohandel. Kina erkänner inga politiska flyktingar från DFRK såvitt jag förstår, aldrig hört talas om det iaf.
Det finns exempel på att S.korea skjutit ihjäl civila. Kolla upp via Google news, men där hittas nog bara vad som kommer till allmänhetens kännedom. Som du säger, DMZ är en sträng historia. Men någon kan ju få för sig att springa över, där turister samlas – men de har nog bra koll på turisterna, misstänker jag.