2017-12-24, 00:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag vet inte varför den är synlig vi observerar den.

Trist för dig. Det betyder att min tes inte går att motbevisa och ditt svammel är svammel.

Våra observationer av polstjärnan, tillsammans med grundläggande trigonometri, visar att jorden inte är platt.
Citera
2017-12-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Förklara varför vi inte kan räkna ut avståndet till stjärnan om vi vet två vinklar och avståndet mellan betraktelsepunkterna.
Eftersom det inte används av din modell av jorden borde ju du kunna göra det. Själv vet jag inte och har vid upprepade gånger sagt det i tråden. Varför du upprepar frågan är väl av retoriska skäl.
Citera
2017-12-24, 00:31
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Du har säkert rätt, jag har aldrig räknat på det.
Men det känns som att något nära avstånd skulle kunna ge ungefär samma siffror på en platt jord.
Men jag ska hålla tyst eftersom jag inte räknat ut något sådant avstånd.
Så jag har inget att komma med om jag ska vara ärlig :0)

Det går faktiskt inte så länge man använder marken som utgångspunkt.
På ett klot får du alltid en annan vinkel än på en platt jord. Det är enbart gradtalet 90 grader vid nordpolen som är samma på både ett klot och en platt jord.
Citera
2017-12-24, 00:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Inversa kvadratmetoden är vilda gissningar enligt mig.
Varför anser du att denna metod är vilda gissningar? Spelar dock ingen roll i det här sammanhanget eftersom redan dom stjärnor som ligger inom vad vi kan mäta med parallax ligger så långt bort att avståndets påverkan på positionen på himlen blir helt försumbar. Närmaste grannstjärnan är typ 4,7 ljusår bort och redan där skulle skillnaden i höjd på himlen mellan Nordpolen och Antarktis inte gå att se med blotta ögat på en platt jord.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-12-24 kl. 00:34.
Citera
Medlem
madtops avatar
Citat:
Detsamma råder på den runda jorden vilket i sin är en...ja en absurd tanke. Därför används avståndet inte.

Nu svamlar du igen. Hur vore det om du i stället svarade på konkreta frågeställningar?

Förklara våra observationer av polstjärnan. Hur kan avståndet till stjärnan inte vara känt om vi vet att den är synlig 90 grader över horisonten vid nordpolen och 80 grader 1111 km därifrån?
Citera
Medlem
Citat:
Trist för dig. Det betyder att min tes inte går att motbevisa och ditt svammel är svammel.

Våra observationer av polstjärnan, tillsammans med grundläggande trigonometri, visar att jorden inte är platt.
I din modell av jorden används inte heller grundläggande trigonometri avseende polstjärnan och således kan inte ditt resonemang motbevisa plattjorden, men självklart inte bevisa plattjorden eller globjorden heller.
Citera
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Eftersom det inte används av din modell av jorden borde ju du kunna göra det. Själv vet jag inte och har vid upprepade gånger sagt det i tråden. Varför du upprepar frågan är väl av retoriska skäl.

Vad är denna "modell" du hela tiden pratar om????
Kan du svara på det kanske?
Citera
2017-12-24, 00:33
Medlem
Zwoop77s avatar
Jag har en sommarstuga på östkusten mellan Stockholm och Sundsvall. Nästan varje dag går jag ner till stranden och ser havshorisonten sträcka ut sig framför mig. Jag vet att Finland ligger cirka 20 mil bort över havet. Men varför ser jag inte Finland?? Om jorden är platt borde jag väl kunna se Finland?? Men jag ser bara en horisont.

Ni plattjordare, varför ser jag inte Finland??
Citera
2017-12-24, 00:35
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
I din modell av jorden används inte heller grundläggande trigonometri avseende polstjärnan och således kan inte ditt resonemang motbevisa plattjorden, men självklart inte bevisa plattjorden eller globjorden heller.

Därför det går inte. Jag har redan gett dig svaret.

TITTA HÄR: http://imgbox.com/NtsEIPss
Vi kan inte räkna ut avståndet till polstjärnan via vanlig trigonometri.
Detta då vinkel C och A är likadana!!!
Citera
2017-12-24, 00:36
Medlem
Citat:
Nu svamlar du igen. Hur vore det om du i stället svarade på konkreta frågeställningar?

Förklara våra observationer av polstjärnan. Hur kan avståndet till stjärnan inte vara känt om vi vet att den är synlig 90 grader över horisonten vid nordpolen och 80 grader 1111 km därifrån?
Jag har svarat, vänligen se något tillbaka i tråden.
Citera
2017-12-24, 00:36
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jo det används av "min" modell. Och anledningen till att jag upprepar mig är att jag inte får ett svar.

Vi kan räkna ut avståndet genom enkla trigonometriska samband. Som t.ex 1111*tan(80) = 6300.

Tror du inte på trigonometri?
Citera
2017-12-24, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vad är denna "modell" du hela tiden pratar om????
Kan du svara på det kanske?
Modeller = glob och plattjordsmodell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in