2017-12-24, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Ja, det är det.
Har du räknat på det?
Citera
2017-12-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Att du inte kan svara på en rak fråga visar med all tydlighet att du inte har en susning. Att du svarar på alla konkreta frågor med rent svammel visar med all tydlighet att du inte har någon sm helst koll.

Förklara hur avståndet till polstjärnan kan vara okänt om vi vet att den är synlig 90 grader över nordpolen och 80 grader 111 mil därifrån.
Har du glömt hur du visade på två olika avstånd från jorden till polstjärnan, när du räknade på N80 versus N60 grader?
Citera
2017-12-24, 00:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Parallax fungerar bara på de närmaste stjärnorna.
Finns andra metoder t ex Inversa kvadratmetoden som fungerar på stjärnor som ligger längre bort. Är i allafall inte vilda gissningar man använder men redan på dom närmaste stjärnorna så betyder avståndet väldigt lite för deras position på himlen. Man vet att polstjärnan inte ligger på någon dome 100 mil upp ovanför jordytan.
Citera
2017-12-24, 00:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Det beror väl på om jorden kröker sig eller inte?
630 mil???

Självklart. Jag räknade på en platt jord.

Ja, om polstjärnan är synlig 90 grader över horisonten vid nordpolen och 80 grader 111 mil därifrån så är stjärnan 630 mil ort. På den platta jorden...

På den riktiga jorden är stjärnan miljontals mil bort.
Citera
2017-12-24, 00:15
Medlem
Jazzils avatar
Till alla plattjordare

• Vid nordpolen står polstjärnan vid 90 graders höjd.
  • Vid 5000 km från nordpolen står polstjärnan vid 45 graders höjd.
  • Vid 10.000 km från nordpolen står polstjärnan vid 0 graders höjd.
  • Mellan varje grad skillnad i höjd av polstjärnan har vi förflyttat oss 111.1 km.

Dessa siffror är en sanning, det är inget påhittat, det är ingen från NASA som mordhotar någon.
Du, jag och alla i hela världen har möjlighet att se detta. Dessa siffror är VERKLIGHETEN!!! PUNKT!!!

Titta på min bild här: http://imgbox.com/SSY4d5XC

Till vänster ser ni hur dessa siffror fungerar på ett klot.
Till höger ser ni hur dessa siffror fungerar på en platt jord.

Vi ser att det är omöjligt att få in verklighetens observationer på en platt jord. Men på en klotformad jord fungerar allt.
Citera
2017-12-24, 00:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Har du glömt hur du visade på två olika avstånd från jorden till polstjärnan, när du räknade på N80 versus N60 grader?

Självklart inte. Och där ligger ditt dilemma.

På den platta jorden varierar avståndet från nordpolen till polstjärnan beroende på din betraktelsepunkt. Och det är ju en absurd tanke vilket i sin tur bevisar att jorden inte är platt.
Citera
2017-12-24, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja, och problemet för plattjordingarna är att avståndet måste vara olika för att stämma med observationer. En betraktare på 40N skulle betrakta Polstjärnan från en annan höjd jämfört med en betraktare från 60N. Om Polstjärnan vore på samma höjd, då skulle inte vinklarnas 40 och 60 grader stämma med avståndet från nordpolen, om jorden vore platt.
Det du beskriver händer ju i den runda modellen.
Citera
2017-12-24, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns andra metoder t ex Inversa kvadratmetoden som fungerar på stjärnor som ligger längre bort. Är i allafall inte vilda gissningar man använder men redan på dom närmaste stjärnorna så betyder avståndet väldigt lite för deras position på himlen. Man vet att polstjärnan inte ligger på någon dome 100 mil upp ovanför jordytan.
Inversa kvadratmetoden är vilda gissningar enligt mig.
Citera
2017-12-24, 00:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det jag säger är att avstånd till stjärnan inte går att tillämpa i varken rund eller platt modell.

Förklara varför vi inte kan räkna ut avståndet till stjärnan om vi vet två vinklar och avståndet mellan betraktelsepunkterna.
Citera
2017-12-24, 00:21
Medlem
Citat:
Skit i avståndet. Förklara i stället hur polstjärnan kan vara synlig där vi observerar den.
Jag vet inte varför den är synlig vi observerar den.
Citera
2017-12-24, 00:24
Medlem
Citat:
Självklart inte. Och där ligger ditt dilemma.

På den platta jorden varierar avståndet från nordpolen till polstjärnan beroende på din betraktelsepunkt. Och det är ju en absurd tanke vilket i sin tur bevisar att jorden inte är platt.
Detsamma råder på den runda jorden vilket i sin är en...ja en absurd tanke. Därför används avståndet inte.
Citera
2017-12-24, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Till alla plattjordare

• Vid nordpolen står polstjärnan vid 90 graders höjd.
  • Vid 5000 km från nordpolen står polstjärnan vid 45 graders höjd.
  • Vid 10.000 km från nordpolen står polstjärnan vid 0 graders höjd.
  • Mellan varje grad skillnad i höjd av polstjärnan har vi förflyttat oss 111.1 km.

Dessa siffror är en sanning, det är inget påhittat, det är ingen från NASA som mordhotar någon.
Du, jag och alla i hela världen har möjlighet att se detta. Dessa siffror är VERKLIGHETEN!!! PUNKT!!!

Titta på min bild här: http://imgbox.com/SSY4d5XC

Till vänster ser ni hur dessa siffror fungerar på ett klot.
Till höger ser ni hur dessa siffror fungerar på en platt jord.

Vi ser att det är omöjligt att få in verklighetens observationer på en platt jord. Men på en klotformad jord fungerar allt.
Du har säkert rätt, jag har aldrig räknat på det.
Men det känns som att något nära avstånd skulle kunna ge ungefär samma siffror på en platt jord.
Men jag ska hålla tyst eftersom jag inte räknat ut något sådant avstånd.
Så jag har inget att komma med om jag ska vara ärlig :0)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in