2017-12-23, 23:24
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ja. Detta fungerar på både rund och platt jord.

Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Hmm, exakt VAD fungerar både på en klotformad och en platt jord?
Du är dock inte helt fel ute ska du veta!

Citat:
Du vet alltså inte vad jag pratar om, men du vet att det är fel.

Jag ställer frågan igen. exakt VAD fungerar både på en klotformad och en platt jord.
Citera
2017-12-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nja, redan vikingarna navigerade efter polstjärnan utan att veta avståndet dit. Det som är intressant med avståndet är just att det är så långt bort att det blir försumbart i jämförelse mot sträckan i sidan man seglar.

Men du kan inte förstå sambandet mellan att avståndet är väldigt stort och det är irrelevant till storlek. Det är rätt vanligt i vetenskapen utanför Sundyberg att man försöker få bort så många faktorer som möjligt och använda helst en och räkna på. Det blir så otroligt mycket enklare.

På en platt jord blir det dock inte så att avståndet blir irrelevant. Där blir det snarare nödvändigt att veta avståndet för att navigera efter polstjärnan. Mao så länge du hävdar att den kvittar så erkänner du att jorden är rund, och säger du en siffra så kan vi motbevisa den och jorden är följdaktningen inte platt. Så gör vilket du vill, just nu säger du att jorden är rund.
På den runda jorden utgår ni ifrån att avståndet är irrelevant och utesluter det och det fungerar, men när det gäller plattjorden insisterar ni på att avståndet ska vara med och då funkar det inte. Sanningen är att beviset med polstjärnan som talar emot platt jorden kräver att avståndet är känt annars fungerar inte bevisningen.
Citera
2017-12-23, 23:33
Medlem
Citat:
Sanningen är att beviset med polstjärnan som talar emot platt jorden kräver att avståndet är känt annars fungerar inte bevisningen.

distance to Polaris of about 433 light-years (133 parsecs)

Det är inte så svårt att googla på.

Sådär, då är jorden inte platt mao
Citera
2017-12-23, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej. Förklara gärna om du kan.

Jaha.

Nej.
Förklara varför avståndet till polstjärnan inte är känt om vi vet vinkeln till den från två olika punkter.

Förklara gärna.
Jag har förklarat. Försök argumentera istället för endast använda retoriska grepp såsom upprepande av frågor.
Citera
2017-12-23, 23:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
På den runda jorden utgår ni ifrån att avståndet är irrelevant och utesluter det och det fungerar, men när det gäller plattjorden insisterar ni på att avståndet ska vara med och då funkar det inte.

Förklara hur våra observationer fungerar i din värld.

Citat:
Sanningen är att beviset med polstjärnan som talar emot platt jorden kräver att avståndet är känt annars fungerar inte bevisningen.

Nej så är det inte. Du är bara för jävla korkad för att begripa något.
Citera
2017-12-23, 23:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Tur att du tog med ordet 'väsentliga', det öppnar ju för tolkning. Eftersom mitt svar i de flesta fallen inte har varit 'jag vet inte' kan du ju själv avgöra vad som är väsentligt. Bekvämt för dig.
Kan du svara på:
1. Varför stjärnhimlen skenbart roterar åt olika håll betraktat från norra respektive södra halvklotet?
2. Hur kan det vara midnattssol på södra halvklotet?
Citera
2017-12-23, 23:36
Bannlyst
Citat:

Jag tror väl inte att jorden är platt, men jag tror inte heller på att vi vet avståndet till polstjärnan.
Citera
2017-12-23, 23:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har förklarat. Försök argumentera istället för endast använda retoriska grepp såsom upprepande av frågor.

Nej du har verkligen inte förklarat ett enda skit.

Förklara hur avståndet till polstjärnan kan vara okänt om vi vet att den är synlig 90 grader över nordpolen och 80 grader 111 mil därifrån.
Citera
2017-12-23, 23:39
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Det förutsätter att man känner till avståndet till polstjärnan. Ett objekt minskar i höjd vid ökande avstånd, det kan du lätt konstatera vid en promenad. Du förutsätter att avståndet från jorden till polstjärnan måste vara känd på den platta jorden bara därför att principerna av en rätvinklig triangel säger det. Applicera då denna princip på en sfäriska jord och använd sfärisk triangel, skulle den ge avståndet? Ja, men ändå så används inte avståndet till polstjärnan trots att man har verktygen. Varför?

Därför att vinkel C och A är 90 grader båda två.
Varför det är så är för att polstjärnan är så EXTREMT långt borta och då blir avståndet b är för tok litet för att kunna se någon gradskillnad.

Se denna bild så förstår du: http://imgbox.com/NtsEIPss
Senast redigerad av Jazzil 2017-12-23 kl. 23:44. Anledning: Ändrat på bilden jag länkade till
Citera
2017-12-23, 23:42
Medlem
Citat:

Och det avståndet används inte därför att?
Citera
2017-12-23, 23:45
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Och det avståndet används inte därför att?

Vad är det du vill vi ska ha avståndet till, förklara!
Citera
2017-12-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej du har verkligen inte förklarat ett enda skit.

Förklara hur avståndet till polstjärnan kan vara okänt om vi vet att den är synlig 90 grader över nordpolen och 80 grader 111 mil därifrån.
Jag kan inte förklara det. Förklara för mig hur avståndet kan uteslutas på en rund jord men inte på en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in