2017-11-29, 19:45
Moderator
Ännu en länkpost raderad.
För alla med dåligt minne, läs avsnittet "länkar" i den klistrade tråden: (FB) VIKTIGT Läs innan du postar i Konspirationsforumet!

/Moderator
Citera
2017-11-29, 20:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Lättare se absolut, det håller jag med om då man även har en fin linjal, så fort objektet börjar skymmas så är det ett tecken på att kurvaturen börjat bli synlig. Men det debunkar ingenting. Poängen är man borde kunna se kurvaturen i sidled, men detta är inte fallet.
Horisonten är flera kilometer lång i sidled hur ska du mäta den med linjal?
Kurvaturen är bara 0,2 grader från markhöjd, det är i princip omöjligt att se med en linjal.
Citera
2017-11-29, 20:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Så du menar att man inte kan se kurvaturen i sidled för att den är svårare att se än när man ser båtens botten försvinna över horisonten?
Korrekt. Det är lättare att se en kurvatur "längs med" än "från sidan".
Citera
2017-11-29, 20:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Så du menar att man inte kan se kurvaturen i sidled för att den är svårare att se än när man ser båtens botten försvinna över horisonten?

Precis. Jag har gjort en illustration här över vad 5 meter lutning på 5 km innebär. (5 km är ungefärligt avstånd till horisonten)..

Dels försöker jag visa hur svårt det är att se att linjen lutar och dels hur mycket den trots allt döljer för den som ser det från sidan.. http://sv.tinypic.com/r/da41u/9

Bifogar även en tidigare gjord illustration som visar hur lite av jordens kurvatur vi faktiskt uppfattar från olika höjder. http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2hx4nkz&s=9#.Wh8JUbZXbUI
De gula cirklarna är alltså vårt synfält. Den svarta linjen är jorden.

Hoppas detta kan förtydliga för folk som faktiskt undrar, de som trollar kommer naturligtvis inte ens reflektera över saken..
Citera
2017-11-29, 20:33
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Korrekt. Det är lättare att se en kurvatur "längs med" än "från sidan".

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Precis. Jag har gjort en illustration här över vad 5 meter lutning på 5 km innebär. (5 km är ungefärligt avstånd till horisonten)..

Dels försöker jag visa hur svårt det är att se att linjen lutar och dels hur mycket den trots allt döljer för den som ser det från sidan.. http://sv.tinypic.com/r/da41u/9

Bifogar även en tidigare gjord illustration som visar hur lite av jordens kurvatur vi faktiskt uppfattar från olika höjder. http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2hx4nkz&s=9#.Wh8JUbZXbUI
De gula cirklarna är alltså vårt synfält. Den svarta linjen är jorden.

Hoppas detta kan förtydliga för folk som faktiskt undrar, de som trollar kommer naturligtvis inte ens reflektera över saken..
Toppen. Ni båda påstår alltså att det går registrera en kurvatur i sidled vilket vad min poäng, men bara det att den är svår att se.
Alltså är horizonten enligt er inte platt och därmed bör man med exakta instrument kunna mäta av denna kurvatur. Detta är även logiskt att anta när man ju kan se skeppet försvinna över horisonten enligt rundjordare.

Så, hur kommer det sig då att man inte kan mäta av denna kurvatur alls om den nu finns vilket ni båda påstår?
Citera
2017-11-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Stjärnorna roterar kring polstjärnan moturs.
Om du nu ger dig ut i verkligheten och observerar live, vänd mot norr, så kan du konstatera att stjärnornas rotationsriktning norr om, eller nedanför polstjärnan är från väst till öst när du är vänd mot norr, alltså moturs.
För en gångs skull säger du något som stämmer. Stjärnorna på norra himmelssfären, alltså norr om himmelsekvatorn roterar moturs runt norra himmelspolen, som är en punkt mycket nära Polstjärnan. Många av de stjärnorna, de cirkumpolära, kan man se hela varvet runt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Om du nu vänder dig mot söder med polstjärnan bakom dig så kan du nu konstatera att stjärnornas rotationsriktning är från öst till väst, medurs.
Bara sant till en liten del. Stjärnorna norr om himmelsekvatorn ändrar inte rotationsriktning för att du vänder ryggen åt dem. Det hjälper inte ens om du står på huvudet. De fortsätter att rotera moturs runt Polstjärnan.
Däremot kommer du nu att se en del stjärnor som finns SÖDER om himmelsekvatorn. Två exempel är Sirius och Rigel (Rigel är Orions ena fot, Orions trestjärniga bälte ligger mycket nära himmelsekvatorn). De stjärnorna roterar medurs runt södra himmelspolen, en punkt som vi inte kan se här i Sverige. Följaktligen kan vi bara se en liten del av Sirius och Rigels rotation medurs.
Den som är i Australien eller ännu längre söderut kan södra himmelssfärens stjärnor rotera hela varvet medurs.

Allt det här är välkänt, har iakttagits av miljarder människor under hundratals år. Och det stämmer fullt ut med att jorden är en roterande sfär.

Hur förklarar ni plattjordingar detta?
Senast redigerad av pewana 2017-11-29 kl. 20:51.
Citera
2017-11-29, 20:54
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Toppen. Ni båda påstår alltså att det går registrera en kurvatur i sidled vilket vad min poäng, men bara det att den är svår att se.
Alltså är horizonten enligt er inte platt och därmed bör man med exakta instrument kunna mäta av denna kurvatur. Detta är även logiskt att anta när man ju kan se skeppet försvinna över horisonten enligt rundjordare.

Så, hur kommer det sig då att man inte kan mäta av denna kurvatur alls om den nu finns vilket ni båda påstår?

Det får inte missas att vi inte står ute i rymden och ser på jorden utan vi står på marken och ser. Det lättaste sättet är förstå skillnaden är att man ska "skära bort" ytan/avståndet man ser. Du står i mitten och har lika långt till horisonten vart du än tittar. Men åker en båt bort från dig blir möjligheten att se båten försvinna "lättare" än om du ska se krökningen åt sidan.

Det behövs alltså någon referens för att se krökningen åt sidan.

Se min bild så kanske det klarnar...

BILD: http://imgbox.com/goKT8GxR

Till vänster ser du hur jordens krökning döljer båten bort från oss. Men när vi tittar åt sidorna så ser vi inte som gubben uppe i rymden. Vi ser mer som han som står på en avskuren bit av jorden. Eftersom horisonten är lika långt bort från betraktaren åt alla håll så ser vi inte krökningen. Men när en båt åker ifrån oss så blir "effekten" som vi ser jorden som gubben i rymden.
Citera
2017-11-29, 21:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Det jag sa var att det är svårt att registrera kurvaturen från markhöjd, med blotta ögat.
Jag vet inte om det finns något sätt att mäta det, då det finns risk att kurvaturen är mindre än "linjetjockleken" på "strecket" som utgör horisonten. Högre upp är det förstås lättare att se.
Citera
2017-12-02, 12:35
Medlem
Gravitation

Gravitationen är en grundbult i globjordsteorin och ett universum med spinnande bollar, men vad det är och hur det uppstår är oklart. I videon nedan, 15 min lång, redogör Globebusters för en intressant förklaring på fenomenet varför en sten faller till marken. Statisk elektricitet.

För oss som har vuxit med en tjock-tv har vi kunnat observera hur damm dras till skärmen då den genererar statisk elektricitet. I klippet nedan demonstreras hur detta fenomen attraherar olika material och fungerar som globjordens gravitation. Globjordens teori för gravitation är dock inte baserad på elektriska krafter av den anledningen att då faller teorin om ett universum med roterande sfärer.

Vår omgivning är fylld av elektricitet som solen, stjärnor, men också vi själva är genererar också elektricitet och det vore därför inte otänkbart att upp och ner bestäms av elektriska krafter.

Klippet är hämtat från en youtubekanal som heter ThunderboltsProject och har intressanta idéer om en elektriskt värld. De bakom projektet är inte plattjordare, så slipper vi den posten som påpekar detta.

Klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=wbkqFKdlpQg

ThunderboltsProject
https://www.thunderbolts.info/wp/
https://www.youtube.com/user/ThunderboltsProject/videos
Citera
2017-12-02, 13:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Globjordens teori för gravitation är dock inte baserad på elektriska krafter av den anledningen att då faller teorin om ett universum med roterande sfärer.

Nej så är det absolut inte. Teorin om gravitation baseras på en observationer, den baseras självklart inte på någon form av önskat utfall.

Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
redogör Globebusters för en intressant förklaring på fenomenet varför en sten faller till marken. Statisk elektricitet.

Nej de redogör inte för en förklaring, de sitter bara och svamlar och vräker ur sig dumheter.

Om det funnits en förklaring hade du/de kunnat svara på hur tung ett kilo porslin är i t.ex Stockholm. Och eftersom du/de inte ens förstår frågan så vet jag att det bara är svammel.

Hur räknar man ut lilla g med hjälp av elektriska fält?
Varför kan vi räkna ut lilla g med hjälp av Newtons gravitationslag?
Varför kan vi empiriskt bevisa Newtons Gravitationslag?
Senast redigerad av madtop 2017-12-02 kl. 13:44.
Citera
2017-12-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej så är det absolut inte. Teorin om gravitation baseras på en observationer, den baseras självklart inte på någon form av önskat utfall.

Nej de redogör inte för en förklaring, de sitter bara och svamlar och vräker ur sig dumheter.

Om det funnits en förklaring hade du/de kunnat svara på hur tung ett kilo porslin är i t.ex Stockholm. Och eftersom du/de inte ens förstår frågan så vet jag att det bara är svammel.

Hur räknar man ut lilla g med hjälp av elektriska fält?
Varför kan vi räkna ut lilla g med hjälp av Newtons gravitationslag?
Varför kan vi empiriskt bevisa Newtons Gravitationslag?
Jag förstår att du inte delar min uppfattning, men vad är ditt argument som talar emot?
Citera
2017-12-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop

Det intressanta med Einsteins gravitationsteori/relativitetsteori är att om den stämmer så bevisar den den platta jorden, eftersom enligt Einstein går planeterna egentligen i raka linjer, och de bara ser ut att gå i cirklar/ellipser, på grund av rumtiden som kröks. På samma sätt är jorden egentligen rak/platt, men rumtiden kröks, vilket gör att den ser rund ut.

"Einstein's idea (discussed further on our relativity page) was that there is no such thing as a "force" of gravity which pulls things to the Earth; rather, the curved paths that falling objects appear to take are an illusion brought on by our inability to perceive the underlying curvature of the space we live in. The objects themselves are just moving in straight lines." (http://curious.astro.cornell.edu/physics/140-physics/the-theory-of-relativity/general-relativity/1023-if-gravity-is-a-curvature-of-space-rather-than-a-force-why-do-a-ball-and-bullet-follow-differen t-paths-intermediate)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in