2017-12-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, för om någon vill gå till domstol så ska talan väckas av socialnämnden och inte av vem som helst som känner för det, vad är ditt problem?

Soc har inte rätt att väcka faderskapstalan, endast barnet (med andra ord modern). Alla fäder borde ha laglig rätt till sina barn oavsett hur psykiskt sjuk eller feministisk modern är.

Citat:
Och om socialnämndens utredning ändå har kommit fram till att nån annan än du är far, vad ska du då visa upp i rätten?

Dum fråga, varför skulle någon man försöka lura sig till ett faderskap över någon annans barn? Bara i dina feministiska fantasier... Håll dina frågor rörande dina vridna fantasier för dig själv.
Citera
2017-12-23, 22:50
Medlem
En enkel lösning är att helt enkelt ta DNA-prover på alla nyfödda som endast är avsett för eventuella faderskapsundersökningar och som vem som helst kan testa sig mot, framför allt män i som är gifta med kvinnan så de slipper bli en av de 3000 män per år vars mor vänstrade runt med andra män för att sedan bedra sin nuvarande make resten sitt liv.

Fast jag förstår ju att det kränker koftan för en del...
Citera
2017-12-23, 23:01
Medlem
https://www.rmv.se/verksamheter/rattsgenetik/faderskapsutredning-och-moderskapsutredning/

Enligt svensk lag så har socialnämnden skyldighet fastställa fader- och moderskap till barn av ogifta föräldrar.

vidare själva lagtexten:

https://lagen.nu/1949:381

så nu kan ni själva reda ut vad som gäller.
Citera
2017-12-23, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Soc har inte rätt att väcka faderskapstalan, endast barnet (med andra ord modern). Alla fäder borde ha laglig rätt till sina barn oavsett hur psykiskt sjuk eller feministisk modern är.

Dum fråga, varför skulle någon man försöka lura sig till ett faderskap över någon annans barn? Bara i dina feministiska fantasier... Håll dina frågor rörande dina vridna fantasier för dig själv.
Jo, soc för barnets talan. Om modern eller den utredningen visat är fadern inte godkänner socialnämndens utredning får ärendet avgöras i domstol.

Kan du berätta vilka barn som saknar fastställd far trots att fadern givit sig till känna?
Citera
2017-12-23, 23:21
Avslutad
Citat:
En enkel lösning är att helt enkelt ta DNA-prover på alla nyfödda som endast är avsett för eventuella faderskapsundersökningar och som vem som helst kan testa sig mot, framför allt män i som är gifta med kvinnan så de slipper bli en av de 3000 män per år vars mor vänstrade runt med andra män för att sedan bedra sin nuvarande make resten sitt liv.

Fast jag förstår ju att det kränker koftan för en del...
Det går redan alldeles utmärkt för män som är gifta med kvinnan att begära ett DNA-test om de inte tror att de är barnets far. Känns det jobbigt att du inte får iklä dig den koftan heller?
Citera
2017-12-24, 00:27
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Eftersom varken du eller Olf kan visa att det skett ens en endaste gång att ett barn blivit utan fader, trots att fadern givit sig till känna till den som har laglig skyldighet att se till att faderskapet fastställs, så får det ses som bevisat att ni medvetet snackar skit eller inte har någon som helst koll på vad lagen säger om fastställande av faderskap.

Och är man väl fastställd som far så har ingen annan rätt att komma och kräva att få överta faderskapet eller kräva att få göra tester på ens barn.
Jag har gett dig flera exempel på fel, så sluta ljug. Siffran är några hundra tusen drabbade män utan reproduktiva rättigheter.

Vill du ha ett bra exempel på hur det kan låta?
https://youtu.be/uQ9UEr87DWo
Citera
2017-12-24, 00:32
Medlem
Citat:
Det går redan alldeles utmärkt för män som är gifta med kvinnan att begära ett DNA-test om de inte tror att de är barnets far. Känns det jobbigt att du inte får iklä dig den koftan heller?

Har någon påstått annat? Jag tolkar det som att du i vanlig ordning gick full-feministisk-rationaliserings-mode vilket feminister ofta måste göra då de helt enkelt inte klarar av att diskutera om verkligheten.

Du får behålla din snuttekofta, jag lovar.
Citera
2017-12-25, 09:20
Avslutad
Citat:
Har någon påstått annat? Jag tolkar det som att du i vanlig ordning gick full-feministisk-rationaliserings-mode vilket feminister ofta måste göra då de helt enkelt inte klarar av att diskutera om verkligheten.

Du får behålla din snuttekofta, jag lovar.
Det lät som om du inte visste att alla som inte vill bli pålurade faderskap redan kan testa sig och barnet.
Citera
2017-12-25, 11:00
Medlem
siisters avatar
Citat:
Inga rättigheter.

En man* kan inte ens kräva att ett DNA-test utförs.
http://www.lawline.se/answers/ratt-att-krava-dna-test

Om ett DNA-test mot all förmodan skulle genomföras så måste kvinnan först godkänna att DNA-prov utförs på barnet då hon per automatik för barnets talan, hon måste dessutom skriftligen godkänna ett eventuellt faderskap men kan helt enkelt ge fan i att göra det om hon var korkad nog att godkänna att ett prov togs på barnet.

I princip kan en kvinna även adoptera bort ett barn utan faderns medgivande, om han ej fått sitt faderskap bekräftat.

Så ser läget ut i patriarkatet Sverige.

*Pappa till barnen är inte skrivits in i några papper och har inte haft något att göra med barnet, nu vill han göra ett DNA-test

Det låter väl rimligt att en person som varken står skriven som far till barnet eller haft något med barnet att göra har några rättigheter i den frågan?
Citera
2017-12-25, 14:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2017-12-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Jag visste att det var så i USA men jag trodde faktiskt att det var delad vårnad 50/50 som var default. Är du säker på att du har rätt?

Svaret på din fråga är att samhället är gynocentriskt. googla.

Svaret är följande:
Föräldrabalken
1kap
Är vid barns födelse modern gift med en man, ska denne anses som barnets far, om inte annat följer av 2 §.
3 § Om det inte är fråga om fall som avses i 1 § eller om rätten har meddelat förklaring enligt 2 § första stycket, fastställs faderskapet genom bekräftelse eller dom. I fall som avses i 9 § fastställs i stället föräldraskapet för en kvinna.

6kap
3 § Barnet står från födelsen under vårdnad av båda föräldrarna, om dessa är gifta med varandra, och i annat fall av modern ensam. Ingår föräldrarna senare äktenskap med varandra, står barnet från den tidpunkten under vårdnad av dem båda, om inte rätten dessförinnan har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare.

Case closed.
Citera
2017-12-25, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det finns fullt naturliga skäl till att män inte kan få aoutmatisk omvårdnad om sitt barn, utom då han är gift med kvinnan. Det stavas osäkerhet kring faderskap.

En man kan alltså inte bara knalla in på BB och hävda detta är mitt barn och peka på average bebis...
Han kan itne ens göra detta om han kan bevisa sexuellt förhållande till modern.
Den ends part samhället VET är biologisk förälder är den part vars underliv just klämt fram en bebis...
den andre måste bevisa sitt faderskap på ett eller annat sätt....

svårt fatta? nej, bara för vissa.

Nej, det kallas för gammal hävd:

Kommentarer från lagen.nu
Citat:
Denna presumtion gäller sedan gammalt i svensk rätt och har förebild redan i romersk rätt. Den bygger på uppfattningen att mannen i äktenskapet normalt är biologisk far till de barn som hustrun föder. Med denna presumtion tar barn i äktenskapet utan vidare arv efter mannen enligt 2 kap 1 § ärvdabalken.

Presumtionsregeln bygger på en sannolikhet att mannen i äktenskapet också är biologisk far till de barn som föds under äktenskapet. Regeln är ägnad att förebygga faderskapstvister och därmed stärka familjebanden och får tolkas som uttryck för lagstiftarens vilja att främja ett sådant intresse.

Faderskapspresumtionen gäller oavsett om barnet avlats före eller under äktenskapet, förutsatt att barnet föds medan äktenskapet består.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in