2017-12-23, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Riktigt sjukt! Så om man misstänker /vet att barnet är ens egna så kan kvinnan neka en faderskapstest och låta sin nya snubbe vara farsan ? Nån rättighet måste man väl ha?
Det är inte kvinnan som fastställer faderskap eller bestämmer om faderskapstest. Det är socialnämndens uppgift.
Citera
2017-12-23, 09:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Inga rättigheter.

En man kan inte ens kräva att ett DNA-test utförs.
http://www.lawline.se/answers/ratt-att-krava-dna-test

Om ett DNA-test mot all förmodan skulle genomföras så måste kvinnan först godkänna att DNA-prov utförs på barnet då hon per automatik för barnets talan, hon måste dessutom skriftligen godkänna ett eventuellt faderskap men kan helt enkelt ge fan i att göra det om hon var korkad nog att godkänna att ett prov togs på barnet.

I princip kan en kvinna även adoptera bort ett barn utan faderns medgivande, om han ej fått sitt faderskap bekräftat.

Så ser läget ut i patriarkatet Sverige.
Jo, han kan kräva det hos Socialnämnden, men som sagt så får man ju naturligtvis inte tester på andras barn hur som helst bara för att man begär det.

Nej, varken kvinnan eller mannen måste skriftligt godkänna faderskap.

Om inte båda skriftligt godkänner fastställs det i domstol.
Senast redigerad av Ipsi 2017-12-23 kl. 09:49.
Citera
2017-12-23, 09:46
Avslutad
Citat:
Det var det ......
Vart är landet påväg nånstans
Nej Olf har ingen som helst koll på detta.
Citera
2017-12-23, 14:39
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej Olf har ingen som helst koll på detta.
Ursäkta mig, men i posten den förra ovanför från 9:46 bevisar du motsatsen.

Vem som helst kan läsa och själv bekräfta att du har noll koll, okej?
Gör något åt din kognitiva dissonans. Går du i terapi ännu?
Citera
2017-12-23, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Ursäkta mig, men i posten den förra ovanför från 9:46 bevisar du motsatsen.

Vem som helst kan läsa och själv bekräfta att du har noll koll, okej?
Gör något åt din kognitiva dissonans. Går du i terapi ännu?
Eftersom varken du eller Olf kan visa att det skett ens en endaste gång att ett barn blivit utan fader, trots att fadern givit sig till känna till den som har laglig skyldighet att se till att faderskapet fastställs, så får det ses som bevisat att ni medvetet snackar skit eller inte har någon som helst koll på vad lagen säger om fastställande av faderskap.

Och är man väl fastställd som far så har ingen annan rätt att komma och kräva att få överta faderskapet eller kräva att få göra tester på ens barn.
Citera
2017-12-23, 19:12
Medlem
Citat:
Jo, han kan kräva det hos Socialnämnden, men som sagt så får man ju naturligtvis inte tester på andras barn hur som helst bara för att man begär det.

Nej, varken kvinnan eller mannen måste skriftligt godkänna faderskap.

Om inte båda skriftligt godkänner fastställs det i domstol.

Och som du själv säger så får man inte ta tester på barn hur som helst, vilket jag också förklarat för dig. Grundligt.

Men när verkligheten "känns" fel, då är det fel. Eller?
Citera
2017-12-23, 19:29
Avslutad
Citat:
Och som du själv säger så får man inte ta tester på barn hur som helst, vilket jag också förklarat för dig. Grundligt.

Men när verkligheten "känns" fel, då är det fel. Eller?
Nej, naturligtvis får man inte göra tester på andra hur som helst. Känner du dig kränkt och orättvist behandlad av att inte få stega in och kräva tester på vem du vill?
Citera
2017-12-23, 19:43
Medlem
Citat:
Nej, naturligtvis får man inte göra tester på andra hur som helst. Känner du dig kränkt och orättvist behandlad av att inte få stega in och kräva tester på vem du vill?

Absolut inte, och det är heller inte vad som avses. Tillbaks till dagis med dig, där kan du föra dialog på din egen nivå.
Citera
2017-12-23, 20:30
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Det är inte kvinnan som fastställer faderskap eller bestämmer om faderskapstest. Det är socialnämndens uppgift.
Så som man kan man då till socialnämnden så beslutar som om testet och då måste mamman ge godkänna det?
Citera
2017-12-23, 21:19
Avslutad
Citat:
Så som man kan man då till socialnämnden så beslutar som om testet och då måste mamman ge godkänna det?
Nej mamman måste inte godkänna nånting, det är inte hon som bestämmer.

I slutändan får domstolen besluta om test om alla inblandade vägrar.
Senast redigerad av Ipsi 2017-12-23 kl. 21:24.
Citera
2017-12-23, 22:01
Medlem
Citat:
Nej mamman måste inte godkänna nånting, det är inte hon som bestämmer.

I slutändan får domstolen besluta om test om alla inblandade vägrar.

"2014-10-12 i FADERSKAP
FRÅGA
Hej! Jag har ett barn, och jag är ensamstående mamma. Pappa till barnen är inte skrivits in i några papper och har inte haft något att göra med barnet, nu vill han göra ett DNA-test. Min fråga är: måste jag acceptera detta test eller kan jag säga nej?
SVAR
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den biologiska pappan har inte någon rätt att kräva att ett DNA-test ska genomföras. Detta beror på att svensk rätt inte tillåter s.k. positiv faderskapstalan, d.v.s. en man som påstår att han är är far till ett barn kan inte gå till domstol för att få detta fastställt. Det är bara barnet själv som kan driva en sådan process. Eftersom barnet är minderårigt kan även du som vårdnadshavare driva denna process för barnets räkning, men detta är alltså inte något som den biologiska pappan kan tvinga dig till.
Detta framgår av föräldrabalken 3 kap. 5 § som du hittar här

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Charlotte Schåltz"

http://svjt.se/svjt/1992/557

"Det är därför något anmärkningsvärt att en man som anser sig vara far till ett barn idag inte har någon möjlighet att på eget initiativ få sitt faderskap rättsligt prövat"

" Lagrådet fann, med hänsyn till vad departementschefen anfört, likväl inte anledning att erinra mot att mannen inte tillerkändes rätt att själv väcka faderskapstalan. Lagrådet menade vidare att i lagen klart skulle anges att rättegång om fastställande av faderskap får anhängiggöras endast om initiativ därtill tas från barnets sida.19 Genom lagrådets förslag, som vann gillande, kom sålunda 3:5 FB att uttryckligen ange att talan om fastställande av faderskap väcks av barnet, en formulering som tillkom just för att markera att mannen saknar självständig talerätt. "

Du kan gotta dig länge nu Ipsi, finns många sidor att läsa här. Men du är inte intresserad av sanningen så länge den hotar koftan.
Citera
2017-12-23, 22:11
Avslutad
Citat:

"2014-10-12 i FADERSKAP
FRÅGA
Hej! Jag har ett barn, och jag är ensamstående mamma. Pappa till barnen är inte skrivits in i några papper och har inte haft något att göra med barnet, nu vill han göra ett DNA-test. Min fråga är: måste jag acceptera detta test eller kan jag säga nej?
SVAR
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den biologiska pappan har inte någon rätt att kräva att ett DNA-test ska genomföras. Detta beror på att svensk rätt inte tillåter s.k. positiv faderskapstalan, d.v.s. en man som påstår att han är är far till ett barn kan inte gå till domstol för att få detta fastställt. Det är bara barnet själv som kan driva en sådan process. Eftersom barnet är minderårigt kan även du som vårdnadshavare driva denna process för barnets räkning, men detta är alltså inte något som den biologiska pappan kan tvinga dig till.
Detta framgår av föräldrabalken 3 kap. 5 § som du hittar här

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Charlotte Schåltz"

http://svjt.se/svjt/1992/557

"Det är därför något anmärkningsvärt att en man som anser sig vara far till ett barn idag inte har någon möjlighet att på eget initiativ få sitt faderskap rättsligt prövat"

" Lagrådet fann, med hänsyn till vad departementschefen anfört, likväl inte anledning att erinra mot att mannen inte tillerkändes rätt att själv väcka faderskapstalan. Lagrådet menade vidare att i lagen klart skulle anges att rättegång om fastställande av faderskap får anhängiggöras endast om initiativ därtill tas från barnets sida.19 Genom lagrådets förslag, som vann gillande, kom sålunda 3:5 FB att uttryckligen ange att talan om fastställande av faderskap väcks av barnet, en formulering som tillkom just för att markera att mannen saknar självständig talerätt. "

Du kan gotta dig länge nu Ipsi, finns många sidor att läsa här. Men du är inte intresserad av sanningen så länge den hotar koftan.
Nej, för om någon vill gå till domstol så ska talan väckas av socialnämnden och inte av vem som helst som känner för det, vad är ditt problem?

Och om socialnämndens utredning ändå har kommit fram till att nån annan än du är far, vad ska du då visa upp i rätten?
Senast redigerad av Ipsi 2017-12-23 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in