2017-12-23, 21:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn
Intressant debatt som boldogg verkar vinna ganska enkelt.

Dessutom, förstår väl varje sunt tänkande att man inte kan se stjärnor på ljusårs avstånd, helt orimligt, för långt bort.
Bolddog vinner? Ser inte så ut som man läser tråden. Hans förklaringar om polstjärnan håller inte ihop alls.
Varför skulle man inte kunna se stjärnor som är ljusår bort? Allt handlar om storlek och ljusmängd. I rymden finns ju heller ingenting som hindrar ljuset så ljuset kan lätt färdas många ljusår bara stjärnorna som sänder ut det är tillräckligt stora och ljusstarka och många stjärnor är tusentals gånger större än solen.
Citera
2017-12-23, 21:14
Medlem
madtops avatar
Citat:

Motivera gärna. Från min synvinkel har han inte kunnat ge en förklaring till våra observationer.

Citat:
Dessutom, förstår väl varje sunt tänkande att man inte kan se stjärnor på ljusårs avstånd, helt orimligt, för långt bort.

Ditt påstående strider mot känd kunskap. Utveckla gärna.
Citera
2017-12-23, 21:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
You Can't Bullshit a Bullshitter

Vad är din fundering runt det faktum att vissa människor lyckas förtränga fakta? Att vi kan triangulera avstånd och räkna på rätvinkliga trianglar är ju egentligen inte något som går att diskutera. Trots detta finns det idioter som ifrågasätter något så uppenbart.

Vad är dina tankar runt detta? Varför finns det idioter som vägrar acceptera att tan(80) är 5,6? Vad rör sig i huvudet på människor som inte förstår att man kan triangulera fram en position? Handlar det om okunskap i kombination med religion? Vad är din förklaring?
Senast redigerad av madtop 2017-12-23 kl. 21:39.
Citera
2017-12-23, 21:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Visst om ”jag vet inte” är det vinnande svaret på alla frågor.
Citera
2017-12-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nu tramsar du bara, självklart kan vi det.
http://debunkingflatearth.blogspot.se/2016/02/debunking-flat-earth-how-polaris-proves.html
Det förklarar inte varför ett avstånd måste användas på en platt jord men inte på en rund jord.
Citera
2017-12-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nu tramsar du. Avståndet är betydelselöst då 400 ljusår är så långt bort att en förflyttning från Australien till Svalbard på plattjorden inte skulle flytta Polstjärnans position mer än miljondelar av en grad. Alltså på plattjorden skulle Polstjärnan som ligger ca 400 ljusår från jorden ligga på samma höjd på himlen oavsett om du befann dig i Kiruna eller Buenos Aires.
Men om globjorden vet avståndet till polstjärnan, varför använder ni inte av vetskapen om en sida av en triangel? Den sida som är 400 ljusår bort.
Citera
2017-12-23, 22:11
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det förklarar inte varför ett avstånd måste användas på en platt jord men inte på en rund jord.

Avståndet måste inte användas? Vad har du fått det ifrån?
Förklara!!!
Citera
2017-12-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du kan hålla på att tjafsa om hur det funkar på den sfäriska jorden hur mycket du vill.
Men det trollar inte bort det faktum att stjärnans vinkel är omöjlig på en platt jord.

Jag kan köpa att du inte vill förstå det, men din vilja påverkar inte fakta.
Du arrangerar saker så att de passar din uppfattning.
Citera
2017-12-23, 22:18
Medlem
madtops avatar
Citat:

Du kan låta bli att använda ett avstånd om du känner för det .... avståndet är oväsentligt
Vad du måste koncentrera dig på är att förklara hur våra observationer funkar på en platt jord.

Jag tror seriöst att du är för korkad för frågeställningen. Du förstår inte ens frågeställningen. Men det är egentligen inget fel med det. Du är säkert lycklig i din lilla bubbla.

Problemet uppstår snarast när du försöker missionera. Om du vill fortsätta att missionera måste du kunna svara på de frågor du får annars framstår du som en idiot.

Förklara våra observationer av polstjärnan.
Citera
2017-12-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
För det GÅR inte att applicera min matematik i verkligheten när vi observerar polstjärnan.
Du har ju helt 100% rätt!!! GRATTIS!!! Du börjar förstå nu, eller?

Det jag visar att det >>>> INTE <<<< går använda min matte i verkligheten.
Varför gör det inte det? Försök tänka lite själv nu!!!

Jag ger dig två bilder så kanske du kan räkna ut det själv som sagt:

Plattjordernas "verklighet": http://imgbox.com/c9xBTKq6
Vetenskapens verklighet: http://imgbox.com/N2d1Tn3W

Om jorden är platt PLUS att gradantalet ändras ju längre ifrån vi kommer från nordpolen så kan vi räkna ut avståndet EXAKT. När jag visar hur vi gör det och märker att inget stämmer (exakt som du säger) så har vi ett bevis på att jorden INTE är platt.
Om jorden är ett klot och ser den bilden som jag länkande här ovanför så stämmer det till 100%.

Men varför bryr jag mig ens att svara dig.
Men det används ju inte på den runda jorden. Dina bilder alltså.
Citera
2017-12-23, 22:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du arrangerar saker så att de passar din uppfattning.

Förklara din uppfattning. Förklara våra observationer av polstjärnan.
Citera
2017-12-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Varsågod: http://imgbox.com/N2d1Tn3W

Där har du förklaringar av våra observationer på en våran klotformade jord.
Och det stämmer exakt. Står du vid nordpolen har du exakt 90 graders vinkel.
Står du 5000 km därifrån så har du exakt 45 graders vinkel.
Står du 10000 km därifrån så har du exakt 0 graders vinkel.

Du kan själv med egna ögon se detta. Detta är inga hemligheter NASA kommer döda dig för.
Du kan göra samma studie här på jorden med en badboll och polstjärnan. Detta kan du göra där hemma!!!
Vid badbollens "nordpol" kommer polstjärnan ha 90 grader.
Vid badbollens "ekvator kommer polstjärnan ha 0 grader.

Vi kan applicera våra observationer av verkligheten här på jorden via ett test med en badboll och få SAMMA resultat.
Ja. Detta fungerar på både rund och platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in