2017-12-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Och vinkeln till stjärnan bevisar att jorden inte är platt.
Vinkeln till polstjärnan visar just det, en vinkel, och med ett tabellvärde osv kan du så småningom få fram en position på den runda jorden. Något avstånd används inte, men när du ska bevisa att jorden inte är platt då är avståndet relevant. 'It's okay when we do it!'
Citera
2017-12-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Därför att det är relativt betydelselöst. På dom avstånd det handlar om till stjärnorna skulle 40 ljusår eller 400 ljusår ändå handla om bråkdelar av grader när det gäller positionen på himlen.
Relativt betydelselöst? Men inte betydelselöst när det gäller att bevisa att jorden inte är platt? Ändamålen helgar medlen.
Citera
2017-12-23, 19:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Relativt betydelselöst? Men inte betydelselöst när det gäller att bevisa att jorden inte är platt? Ändamålen helgar medlen.
Nu tramsar du. Avståndet är betydelselöst då 400 ljusår är så långt bort att en förflyttning från Australien till Svalbard på plattjorden inte skulle flytta Polstjärnans position mer än miljondelar av en grad. Alltså på plattjorden skulle Polstjärnan som ligger ca 400 ljusår från jorden ligga på samma höjd på himlen oavsett om du befann dig i Kiruna eller Buenos Aires.
Citera
2017-12-23, 19:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vinkeln till polstjärnan visar just det, en vinkel, och med ett tabellvärde osv kan du så småningom få fram en position på den runda jorden. Något avstånd används inte, men när du ska bevisa att jorden inte är platt då är avståndet relevant. 'It's okay when we do it!'

Du kan hålla på att tjafsa om hur det funkar på den sfäriska jorden hur mycket du vill.
Men det trollar inte bort det faktum att stjärnans vinkel är omöjlig på en platt jord.

Jag kan köpa att du inte vill förstå det, men din vilja påverkar inte fakta.
Citera
2017-12-23, 20:05
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Avståndet är okänt. Matematik är ett språk, ett verktyg att förmedla med. Att du får den rätvinkliga triangel att gå ut betyder ingenting om den inte kan appliceras i verkligheten.

För det GÅR inte att applicera min matematik i verkligheten när vi observerar polstjärnan.
Du har ju helt 100% rätt!!! GRATTIS!!! Du börjar förstå nu, eller?

Det jag visar att det >>>> INTE <<<< går använda min matte i verkligheten.
Varför gör det inte det? Försök tänka lite själv nu!!!

Jag ger dig två bilder så kanske du kan räkna ut det själv som sagt:

Plattjordernas "verklighet": http://imgbox.com/c9xBTKq6
Vetenskapens verklighet: http://imgbox.com/N2d1Tn3W

Om jorden är platt PLUS att gradantalet ändras ju längre ifrån vi kommer från nordpolen så kan vi räkna ut avståndet EXAKT. När jag visar hur vi gör det och märker att inget stämmer (exakt som du säger) så har vi ett bevis på att jorden INTE är platt.
Om jorden är ett klot och ser den bilden som jag länkande här ovanför så stämmer det till 100%.

Men varför bryr jag mig ens att svara dig.
Citera
2017-12-23, 20:14
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Men du kan ju inte förklara era observationer av polstjärnan på en rund jord.

Varsågod: http://imgbox.com/N2d1Tn3W

Där har du förklaringar av våra observationer på en våran klotformade jord.
Och det stämmer exakt. Står du vid nordpolen har du exakt 90 graders vinkel.
Står du 5000 km därifrån så har du exakt 45 graders vinkel.
Står du 10000 km därifrån så har du exakt 0 graders vinkel.

Du kan själv med egna ögon se detta. Detta är inga hemligheter NASA kommer döda dig för.
Du kan göra samma studie här på jorden med en badboll och polstjärnan. Detta kan du göra där hemma!!!
Vid badbollens "nordpol" kommer polstjärnan ha 90 grader.
Vid badbollens "ekvator kommer polstjärnan ha 0 grader.

Vi kan applicera våra observationer av verkligheten här på jorden via ett test med en badboll och få SAMMA resultat.
Citera
2017-12-23, 20:15
Medlem
Citat:
Att du, eller någon annan, inte kan förklara våra observationer av Polstjärnan visar tydligt att jorden inte är platt. Och tro mig, den blir inte plattare av att du håller på att tramsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Därför att det är relativt betydelselöst. På dom avstånd det handlar om till stjärnorna skulle 40 ljusår eller 400 ljusår ändå handla om bråkdelar av grader när det gäller positionen på himlen. Det som får Polstjärnans position att ändras om du åker Stockholm-Paris är ju att du pga jordens kurvatur får en annan vinkel gentemot stjärnhimlen.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Avståndet är inte relevant. Det räcker att vi vet att Polaris är väldigt långt bort, flera ljusår bort. Polarishöjden har använts av sjöfarare på norra hemisfären i århundraden för navigering.

Vore jorden platt skulle Polaris alltid synas i stort sett rakt upp oberoende av var vi befinner oss. Vilket har sidoeffekten att vi inte skulle kunna se södra stjärnhimlen alls. Norra skulle synas på hela plattjorden.
Inse att boldogg aldrig kommer att ge något vettigt svar på någonting! Om hen inte trollar (vilket naturligtvis vore bäst för vederbörande själv) så är han helt enkelt för okunnig för att svara, och uppenbarligen även för korkad för att begripa frågorna och informationen. Och tillochmed alltför korkad för att inse sin okunnighet!
Naturligtvis kan man föra en diskussion med en sådan figur och se det som en övning i pedagogik och/eller retorik. Själv prioriterar jag annat.
Citera
2017-12-23, 20:31
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Men va f-n
Håller du med om att man kan räkna ut avstånden i en rätvinklad triangel om vet en sträcka och en vinkel till?
Du säger att jorden är platt. Så hur långt bort är Polstjärnan?
Citera
2017-12-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men va f-n
Håller du med om att man kan räkna ut avstånden i en rätvinklad triangel om vet en sträcka och en vinkel till?
Du säger att jorden är platt. Så hur långt bort är Polstjärnan?
Boldogg kommer att svara "jag vet inte". Det har varit standardsvaret varje gång, även om vi har lagt svaret i munnen på´n.

Ska bli intressant att se om jag svarade före boldogg.
Citera
2017-12-23, 21:02
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Inse att boldogg aldrig kommer att ge något vettigt svar på någonting! Om hen inte trollar (vilket naturligtvis vore bäst för vederbörande själv) så är han helt enkelt för okunnig för att svara, och uppenbarligen även för korkad för att begripa frågorna och informationen. Och tillochmed alltför korkad för att inse sin okunnighet!
Naturligtvis kan man föra en diskussion med en sådan figur och se det som en övning i pedagogik och/eller retorik. Själv prioriterar jag annat.

Jag är fullkomligt övertygad om att boldogg (och många andra) inte trollar utan att han verkligen vill att jordens ska vara platt för att det ger dem någon form av mening med livet.

Vad jag tycker är fascinerande är hur människans psyke fungerar. Rent intellektuellt och kunskapsmässigt finns det ingen som helst tvekan om jordens form. Trots detta finns det människor som har någon form av skyddsfilter som förhindrar deras hjärnor att ta in verkligheten. Deras tro och vilja övertrumfar på något sätt fakta. Deras vilja att bekräfta "skapelsen" är starkare än något så simpelt som att vi kan triangulera avstånd. Det handlar om en väldigt kraftig förträngningsmekanism som jag finner både fascinerande och väldigt skrämmande.
Senast redigerad av madtop 2017-12-23 kl. 21:05.
Citera
2017-12-23, 21:08
Medlem
FyraTorns avatar
Intressant debatt som boldogg verkar vinna ganska enkelt.

Dessutom, förstår väl varje sunt tänkande att man inte kan se stjärnor på ljusårs avstånd, helt orimligt, för långt bort.
Citera
2017-12-23, 21:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag är fullkomligt övertygad om att boldogg (och många andra) inte trollar utan att han verkligen vill att jordens ska vara platt för att det ger dem någon form av mening med livet.

Vad jag tycker är fascinerande är hur människans psyke fungerar. Rent intellektuellt och kunskapsmässigt finns det ingen som helst tvekan om jordens form. Trots detta finns det människor som har någon form av skyddsfilter som förhindrar deras hjärnor att ta in verkligheten. Deras tro och vilja övertrumfar på något sätt fakta. Deras vilja att bekräfta "skapelsen" är starkare än något så simpelt som att vi kan triangulera avstånd. Det handlar om en väldigt kraftig förträngningsmekanism som jag finner både fascinerande och väldigt skrämmande.

Citat:

Vinkeln till polstjärnan visar att jorden inte är platt.

Varför kan inte förstår det? Jag är seriöst intresserad av att veta hur din hjärna fungerar, försöker du lyssna på argumenten eller kommer du inte ens så långt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in