Håller med! Blir som en berg och dalbana, väldigt lite stabilitet.
Däremot tycker jag att man endast ska dosera en gång om dagen, det räcker. Att dosera mer göder beroendebeteendet då man doserar när man känner att man behöver. Sub har så lång halveringstid att det med råge räcker att dosera en gång om dagen. Det går till och med att dosera var annan till var tredje dag ifall man tar lite högre doser.
Står man på lägre doser, doser som inte kommer upp i gränsen för hur mycket effekt sub kan ge (runt 4 mg) kan det däremot behövas fler doseringar än en. Men ifall man tar tex 2 mg, så kommer det snabbt ackumuleras i blodet eftersom halveringstiden är bra mycket längre än 24 timmar. Så man kommer snabbt upp i 4 mg i blodet i vilket fall. Halveringstiden skiljer sig från individ till individ, men minst 24 timmar iallafall. Man brukar väl säga generellt 36-72 timmar. Det är vansinnigt länge som det sitter i!
Håller med! Tram spökar ju med ens serotoninsystem liksom, utöver att det är en svag opioidagonist. Sub är ju endast en agonist (partiell agonist) mot opioidreceptorerna, och där vet vi mer om effekterna efter ett långvarigt bruk. (Jag vet att buprenorfin är en antagonist också, för den petige. Men jag syftar endast på my- receptorerna nu)
Fel.

Det är inte naloxonet i Suboxone som gör en abstinent ifall man tar en sån medan man är beroende av en annan opioid. Det är buprenorfinet självt som har den här effekten.
Det beror på att buprenorfin har en högre affinitet för my-opioidreceptorerna än de flesta andra opioider som finns på marknaden. Det gör att det konkurrerar ut andra opioider och tar deras plats vid receptorerna. Detta är precis samma sak som naloxon gör. Naloxon har högre affinitet än tex morfin, samtidigt som det inte aktiverar receptorerna alls. Dvs, det tar tex morfinets plats, och receptorn slutar att aktiveras.
Men buprenorfin har högre affinitet än naloxon, så det krävs väldigt höga doser naloxon för att det ska konkurrera ut bup.
Anledningen till att man blir dålig om man tar sub för tidigt är för att man i så fall har en tolerans som är högre än den maximala effekten sub kan ge. Subben ta över receptorerna, men aktiverar de till en lägre grad än de precis var. Det blir en toleranschock, och man blir akut abstinent.
Använder här metadon som exempel.
Ifall man har en tolerans som är lägre eller lika hög som den maximala effekten sub kan ge (4 mg ca) så blir man inte sjuk. Detta är tex max 30 mg metadon eller ekvivalenta doser i andra preparat.
Så ifall man har 25mg metadon i sig, då kan man ta 16mg sub direkt utan att bli sjuk. Står man på 40mg metadon, då blir man dålig. Och ju högre dos man står på, desto större blir toleranschocken och man blir ännu mer abstinent.
Tramadol är ju en väldigt svag agonist, så troligen kan man inte ens komma upp i samma tolerans som sub kan ge i effekt, och därav blir man inte dålig om man tar sub direkt efter. Tvärt om, efter som subben är starkare blir man euforisk och får effekt.
Tar man tram efter man tagit sub, så blir givetvis den opioida effekten blockerad eftersom buprenorfinet binder så pass hårt att trammen inte har en chans.
Däremot har ju tramadol en serotonerg effekt, och den är inte blockerad. Därför går dessa att blanda.
Lite mycket text men jag ser det här missförståndet med att naloxonet blockerar hela tiden på forumet och försöker lära ut alla hur det egentligen går till
Enda anledningen till att Suboxone finns är för att subutexpatentet gick ut, och de hittade på något nytt för att kunna tjäna pengar. Och massor av läkare vet fortfarande inte hur det ligger till och skriver ut Suboxone istället för generika, trots att naloxonet har noll effekt, oavsett ifall man injicerar, snortar eller whatever.
Ett stort bedrägeri är vad det är. Fattar inte att inte någon fortfarande har gjort något åt detta. Blir verkligen förbannad på detta. Jag har själv suboxone, och får inte billig generika för min läkare därför att denne tror att det är skillnad på dessa läkemedlen, lol.
Det är massor av konstiga teorier som går runt... Tex, "subutex" ger bättre effekt än suboxone. Att naloxonet gör en sjuk. Att man kan ta "Subutex" direkt efter en opiat, men inte Suboxone.
Allt detta är bara bull. Buprenorfin har 3 gånger högre affinitet mot my-receptorer än naloxon, punkt slut.

(detta var inget personligt angrepp mot dig alls btw! Vill bara sprida faktan så att dessa myter kan dö ut någon gång

)