2017-12-20, 23:57
Medlem
who-s avatar
Jag är själv med i sub-programmet och har varit det i en vecka drygt! När kan man be om dos höjning osv? Vet att det är lite tidigt nu kanske. Men någon som kan svara? sedan så fick jag en vit tablett på 8mg denna gången och undrar vilken tablett folket här tycker mest om? Dem orangea subutexen eller dom vita. Vet dock ej vad min heter men ska fråga imorgon. Vart glad att man slapp äckel suboxonen!!
Citera
2017-12-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
För egen del när jag kom in i programmet, hade ett vad jag trodde skulle vara ett planeringsmöte med läkare och ssk, men blev erbjuden att starta upp omgående. Berättade då att jag hade tagit min senaste dos heroin för bara 6 timmar sen. Jag fick ta en åtta direkt om jag ville, men läkaren så att jag riskerade att bli riktigt dålig, så jag väntade 24 timmar och gick in i abstinens själv. Kom tillbaka dagen därpå och fick min dos, var riktig dålig vid det tillfället men jag blev bara ännu sämre. Och då hade det gått ca 30 timmar sen sista dosen heroinet.

Du hade inte tagit metadon innan heroinet? Så du hade metta kvar i kroppen också? Den sitter ju kvar rätt länge.

Verkar vara väldigt olika hur lång tid man måste vänta innan man kliver på subben. Har själv gått från metadon till sub, och det var fan inte skoj. En vecka innan jag mådde okej igen. Tog småsmå linor sub för att testa efter typ 48h, och blev såklart dålig som fan. Dock gick det över efter ett par timmar. Antagligen för att jag tog en sån liten dos (under 0,15mg). Fick vänta typ fyra dygn innan subben bet som den skulle igen.

Deras vänta 6 timmar efter sista dosen heroin stämmer ju knappast. Kanske funkar för en del. Men inte för mig iaf. Och metadon säger dom 24 timmar, och det stämmer inte heller. Har man gått på höga doser metadon under lång tid så kan man få vänta uppåt en vecka innan man kan ta subben. Det här borde faktiskt läkare på LARO vara medvetna om tycker jag.

Hur gick det sen då? Hur reagerade läkaren?

// EUO
Citera
2017-12-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Håller med! Blir som en berg och dalbana, väldigt lite stabilitet.
Däremot tycker jag att man endast ska dosera en gång om dagen, det räcker. Att dosera mer göder beroendebeteendet då man doserar när man känner att man behöver. Sub har så lång halveringstid att det med råge räcker att dosera en gång om dagen. Det går till och med att dosera var annan till var tredje dag ifall man tar lite högre doser.

Står man på lägre doser, doser som inte kommer upp i gränsen för hur mycket effekt sub kan ge (runt 4 mg) kan det däremot behövas fler doseringar än en. Men ifall man tar tex 2 mg, så kommer det snabbt ackumuleras i blodet eftersom halveringstiden är bra mycket längre än 24 timmar. Så man kommer snabbt upp i 4 mg i blodet i vilket fall. Halveringstiden skiljer sig från individ till individ, men minst 24 timmar iallafall. Man brukar väl säga generellt 36-72 timmar. Det är vansinnigt länge som det sitter i!

Håller med! Tram spökar ju med ens serotoninsystem liksom, utöver att det är en svag opioidagonist. Sub är ju endast en agonist (partiell agonist) mot opioidreceptorerna, och där vet vi mer om effekterna efter ett långvarigt bruk. (Jag vet att buprenorfin är en antagonist också, för den petige. Men jag syftar endast på my- receptorerna nu)

Fel. Det är inte naloxonet i Suboxone som gör en abstinent ifall man tar en sån medan man är beroende av en annan opioid. Det är buprenorfinet självt som har den här effekten.

Det beror på att buprenorfin har en högre affinitet för my-opioidreceptorerna än de flesta andra opioider som finns på marknaden. Det gör att det konkurrerar ut andra opioider och tar deras plats vid receptorerna. Detta är precis samma sak som naloxon gör. Naloxon har högre affinitet än tex morfin, samtidigt som det inte aktiverar receptorerna alls. Dvs, det tar tex morfinets plats, och receptorn slutar att aktiveras.

Men buprenorfin har högre affinitet än naloxon, så det krävs väldigt höga doser naloxon för att det ska konkurrera ut bup.

Anledningen till att man blir dålig om man tar sub för tidigt är för att man i så fall har en tolerans som är högre än den maximala effekten sub kan ge. Subben ta över receptorerna, men aktiverar de till en lägre grad än de precis var. Det blir en toleranschock, och man blir akut abstinent.

Använder här metadon som exempel.
Ifall man har en tolerans som är lägre eller lika hög som den maximala effekten sub kan ge (4 mg ca) så blir man inte sjuk. Detta är tex max 30 mg metadon eller ekvivalenta doser i andra preparat.
Så ifall man har 25mg metadon i sig, då kan man ta 16mg sub direkt utan att bli sjuk. Står man på 40mg metadon, då blir man dålig. Och ju högre dos man står på, desto större blir toleranschocken och man blir ännu mer abstinent.

Tramadol är ju en väldigt svag agonist, så troligen kan man inte ens komma upp i samma tolerans som sub kan ge i effekt, och därav blir man inte dålig om man tar sub direkt efter. Tvärt om, efter som subben är starkare blir man euforisk och får effekt.

Tar man tram efter man tagit sub, så blir givetvis den opioida effekten blockerad eftersom buprenorfinet binder så pass hårt att trammen inte har en chans.
Däremot har ju tramadol en serotonerg effekt, och den är inte blockerad. Därför går dessa att blanda.

Lite mycket text men jag ser det här missförståndet med att naloxonet blockerar hela tiden på forumet och försöker lära ut alla hur det egentligen går till
Enda anledningen till att Suboxone finns är för att subutexpatentet gick ut, och de hittade på något nytt för att kunna tjäna pengar. Och massor av läkare vet fortfarande inte hur det ligger till och skriver ut Suboxone istället för generika, trots att naloxonet har noll effekt, oavsett ifall man injicerar, snortar eller whatever.

Ett stort bedrägeri är vad det är. Fattar inte att inte någon fortfarande har gjort något åt detta. Blir verkligen förbannad på detta. Jag har själv suboxone, och får inte billig generika för min läkare därför att denne tror att det är skillnad på dessa läkemedlen, lol.

Det är massor av konstiga teorier som går runt... Tex, "subutex" ger bättre effekt än suboxone. Att naloxonet gör en sjuk. Att man kan ta "Subutex" direkt efter en opiat, men inte Suboxone.

Allt detta är bara bull. Buprenorfin har 3 gånger högre affinitet mot my-receptorer än naloxon, punkt slut. (detta var inget personligt angrepp mot dig alls btw! Vill bara sprida faktan så att dessa myter kan dö ut någon gång )

Du har rätt. Dock ska väl tramadolen inte blockeras av buprenorfin alls? Det är väl den enda som inte buprenorfin blockerar. Samt ketogan har jag hört.

Jag var dålig på att förklara, och kan ha lärt mig fel angående det här med att tram inte ska blockeras av sub. En del säger ju att dom kan ta tram när dom står på sub, och få effekt av den? Hur är det här egentligen?

Och som du säger, varken vanlig sub utan naloxone, eller suboxone kan tas direkt efter en annan opioid, då blir man sjuk. Det är buprenorfinet som slår ut den andra opioiden, inte naloxonet.

Men eftersom jag fått höra, läst osv, att buprenorfinet inte blockerar den opioida effekten av tramadol, så gick mina tankar i banorna att möjligtvis naloxonet kan slå ur tramadolen, om man IV'ar suboxonen. Förstår du hur jag menar?

Skrev ett längre svar först, men är inte helt nykter just nu, så tog bort det.

Oh, en sak till, jag behöver två doser om dagen med sub, annars börjar jag bli lite abstinent mot kvällen redan, och kan inte sova. Därför delar jag upp den i två doser. Skulle jag ta den under tungan, så skulle det kanske funka med en dos dock. Men då skulle jag nog få dubbla dosen, då bara hälften av all sub tas upp under tungan, jämfört med näsan...
Senast redigerad av EUO 2017-12-21 kl. 11:37.
Citera
2017-12-21, 12:55
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EUO
Du har rätt. Dock ska väl tramadolen inte blockeras av buprenorfin alls? Det är väl den enda som inte buprenorfin blockerar. Samt ketogan har jag hört.

Jag var dålig på att förklara, och kan ha lärt mig fel angående det här med att tram inte ska blockeras av sub. En del säger ju att dom kan ta tram när dom står på sub, och få effekt av den? Hur är det här egentligen?

Och som du säger, varken vanlig sub utan naloxone, eller suboxone kan tas direkt efter en annan opioid, då blir man sjuk. Det är buprenorfinet som slår ut den andra opioiden, inte naloxonet.

Men eftersom jag fått höra, läst osv, att buprenorfinet inte blockerar den opioida effekten av tramadol, så gick mina tankar i banorna att möjligtvis naloxonet kan slå ur tramadolen, om man IV'ar suboxonen. Förstår du hur jag menar?

Skrev ett längre svar först, men är inte helt nykter just nu, så tog bort det.

Oh, en sak till, jag behöver två doser om dagen med sub, annars börjar jag bli lite abstinent mot kvällen redan, och kan inte sova. Därför delar jag upp den i två doser. Skulle jag ta den under tungan, så skulle det kanske funka med en dos dock. Men då skulle jag nog få dubbla dosen, då bara hälften av all sub tas upp under tungan, jämfört med näsan...
den opioida effekten blir blockerad, tramadol har fler effekter än just såna.
Spelar ingen roll ifall du injicerar eller ej, det är som konkurrerar ut tramadolen och inte naloxonet.

Sedan så är för övrigt halveringstiden för bup lika lång oavsett hur du får in det i kroppen. Dvs en bit över ett dygn, så att så länge som du doserar en gång per dygn hinner det ackumuleras i blodet. I synnerhet gällande doser på 2mg och högre.
Citera
2017-12-21, 20:50
Medlem
Nkpgisits avatar
Tjena halloj kamrater

Efter jag har beskådat Reindeerspotting (väldigt bra dokumentär) så vart jag extremt sugen på att testa slå i mig sub. Går själv på tjack så kommer det verka?
Och ingen idé att ni skriver att det inte är bra att slå i sig sub och sånt! Ska jag inta sub så är det med verktyg (nål torsk)
Så till frågan vad tycker ni skulle va en bra IV dos av Subutex som nybörjare av den substansen (aldrig tagigt sub)

Simma lugnt
Citera
2017-12-21, 21:15
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nkpgisit
Tjena halloj kamrater

Efter jag har beskådat Reindeerspotting (väldigt bra dokumentär) så vart jag extremt sugen på att testa slå i mig sub. Går själv på tjack så kommer det verka?
Och ingen idé att ni skriver att det inte är bra att slå i sig sub och sånt! Ska jag inta sub så är det med verktyg (nål torsk)
Så till frågan vad tycker ni skulle va en bra IV dos av Subutex som nybörjare av den substansen (aldrig tagigt sub)

Simma lugnt

1 mg Intravenöst. Men du får ingen rush eller kick alls. Ruset infinner sig efter 5-10 min
Citera
2017-12-22, 16:04
Medlem
Nkpgisits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
1 mg Intravenöst. Men du får ingen rush eller kick alls. Ruset infinner sig efter 5-10 min
Tack!
Hur länge kommer ruset vara?
Citera
2017-12-22, 16:58
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nkpgisit
Tack!
Hur länge kommer ruset vara?

Beror på hur länge du använt det.... men ruset blir längre om du snortar kan jag säga. IV kanske ruset blir 3-6 timmar. Nasalt om man är hyfsat ny så känner man av det 12-15 timmar
Citera
2017-12-22, 17:11
Medlem
bananajoe33s avatar
Skönt att få en ångestfri jul, fick hem sub idag
Citera
2017-12-22, 18:32
Medlem
HaroldHowards avatar
Min sub 8:a har blivit brun och prickig. Vad fan är det som har hänt? Kan det vara farligt att snorta den?
Citera
2017-12-23, 12:47
Medlem
Nkpgisits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Beror på hur länge du använt det.... men ruset blir längre om du snortar kan jag säga. IV kanske ruset blir 3-6 timmar. Nasalt om man är hyfsat ny så känner man av det 12-15 timmar
Har aldrig testat sub! Kör extremt sällan opiater
Citera
2017-12-23, 17:53
Medlem
who-s avatar
Vad kan tänkas boosta subutex på laglig väg samt olaglig väg? Behöver tips nu när man är med i programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in