2017-12-18, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EUO
Har tänkt lite på det här med plåster.

Finns ju norspanplåster som innehåller 20mg buprenorfin totalt.

Kan köpa såna billigare än 2st vanliga b8or, så får alltså 4mg extra, om jag köper plåstren. Frågan är om man får ur all bup från dom?

Vet att jag testat tugga/snusa plåster förut, men kommer inte ihåg hur bra det fungerade.

Så, vad får jag ut mest av egentligen? 16mg i tablettform eller 20mg som plåster? Känns ju som man borde kunna få ur ALL sub om man har skiten i munnen några timmar iaf. Under läppen, flytta runt det lite och tugga då och då.

Snortar alltid min sub vanligtvis, så jag vet att effekten inte kommer komma lika snabbt med plåster, men spelar inte så stor roll egentligen.

Ligger på 2-2,5mg om dagen. Om det har nån betydelse.

Vad säger ni?

// EUO

Jag skulle nog valt tabletter. Biotillgängligheten sublingualt är sämre än nasalt, sen om du inte får ut all sub från plåstret blir det ju ännu mindre.

Nä tabletter känns som ett säkrare kort i.m.o
Citera
2017-12-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Ligger på runt ett gram tramadol per dag och har gjort det ca ett år har blivit tagen med tramadol flera gånger en gång med 30 tabletter och en gång med 100 dock aldrig pissat hos soc eller beroendecentrum det kanske är ett hinder?

Okej, det är en ganska hög dos och jag tror absolut att det finns risk att du krampar vilken dag som helst. Borde även en bra läkare förstå.

Borde räcka med dokumentation från polisen att du blivit tagen med tramadol och även visat positivt på blod/urinprov antar jag?

Håller med han som svarade mig tidigare här att det är ett stenålders sätt att endast vilja använda sub vid risk för dödlighet pga opiater, och jag kan bara hoppas att den synen ändrats där du tänkt söka.

Vet iallafall att jag kom in, trots att jag hade varit på behandling ca. ett halv år, så var inte aktiv med opiater när jag blev antagen.

Med andra ord, chansen finns för dig!
Citera
2017-12-18, 16:05
Bannlyst
Ja jag har blivit tagen och pissat positivt på tramadol flera gånger och du har helt rätt i att risken att jag ska krampa någon dag är väldigt stor, tack för att du tog dig tid att svara!
Citera
2017-12-18, 17:07
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ligger på runt ett gram tramadol per dag och har gjort det ca ett år har blivit tagen med tramadol flera gånger en gång med 30 tabletter och en gång med 100 dock aldrig pissat hos soc eller beroendecentrum det kanske är ett hinder?

Det skiljer jättemkt från kommun till kommun men jag personligen tror att det är svårt att få Subutex/Suboxone mot Tramadolmissbruk. Tramadol trappar man långsamt ut själv, eller med hjälp av läkare. Jag känner INGEN som fått gå på laro bara genom Tramadol... har inte ens hört talas om det. Men visst, ansök.
Citera
2017-12-18, 17:19
Medlem
Spliffmeisters avatar
Jag fick LARO behandling efter ett tramadolmissbruk som sträckte sig bak 9 månader i tiden... Dock ska det tilläggas att jag har varit IV missbrukare av heroin/morfin/oxy för 5 år sen och det fanns dokumenterat med avgiftning och hela köret..

Står nu på 16 mg buprenorfin sandoz om dagen.
Citera
2017-12-19, 08:34
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Angående melatonin så fungerade det hyfsat för mig, fungera riktigt bra i början men fick upplevelsen att den sluta fungera lika bra allt efter tiden gick, jag hade ioförsig bara kunna höja Dosen och testa.
Theralen fungerade för mig ett tag, men fick migrän och liknande symptom nu sista omgången jag tog dom, så nu föredrar jag doxilamina. Somnar riktigt bra på dom, men symptomen på subben är kvar under sömnen.

Då ska jag börja med att ta hela min dos samtidigt, och innan lunch imorgon så får vi hålla tummarna att det blir bättre.
Kände du någon skillnad på sömnen??
Citera
2017-12-19, 09:01
Medlem
Citat:
Om man har missbrukat tramadol i höga doser dagligen under flera år räcker det för att kunna komma in på subutexprogrammet?

Gå över till buprenorfin själv först istället. Så har du chans att komma in sen. Eller nån annan opioid. Mkt bättre för kroppen att äta en låg dos av en stark opioid, än en hög dos av en svag, speciellt Tramadol, med kramprisk och skit. Plus att den även påverkar serotoninet.

Själv har jag aldrig kunnat äta Tramadol, det känns som jag ligger på gränsen till krampanfall hela tiden, varje gång jag testat. Plus att jag får ett väldigt konstigt rus på Tramadol, mår inte alls bra av den. Men nog om mig nu, du mår ju troligtvis väldigt bra på den.

Vilken dos ligger du på om dagen? Över 1g? Isf är det mkt bättre du köper sub själv och lägger av med Tramadolen. Du kommer få ett jämnare och mer stabilt "rus". Kanske inte kommer få samma välmående som du får av Tramadolen, men du kommer nog må bättre förövrigt.

Opioider med kort halveringstid blir ju som att åka bergodalbana typ, måste fylla på med jämna mellanrum för att inte abstinensen ska sätta igång osv. Med sub räcker det med en dos på morgonen och en på kvällen. Och du kommer aldrig hinna bli abstinent mellan doserna.

Hursomhelst så känns det som att buprenorfin är mindre skadligt för kroppen än vad Tramadol är. (Så länge du inte IV'ar subben då).

Får du tag i Suboxone istället för vanlig sub, så ta INTE Suboxonen direkt efter Tramadolen. För då kan du åka på akut abstinens, och det är inte kul. Detta pga att Suboxone innehåller Naloxon, som slår ut andra opioider. (Egentligen borde det vara lugnt det med, så länge du inte IV'ar Suboxonen. Naloxon tas inte upp så bra under tungan/näsan ändå.)

Vanlig buprenorfin utan Naloxon kan du ta direkt efter Tramadol om du vill, då Tramadol inte blockeras av buprenorfin, en av dom få opioider man kan blanda med buprenorfin alltså.

Och börja på en låg dos. Har du gått på runt 1000mg Tramadol om dagen, så börja med 0,25mg sub, och vänta en timme. Sen fyll på med 0,25 igen tills du blir frisk. Sub är väldigt potent. Kanske låter som en väldigt låg dos, men det kan räcka, beroende på din tolerans. Onödigt att slösa bort massa sub, samt höja toleransen i onödan.

Det är mitt tips. Du är redan fast i opioid-träsket, bättre du byter till en som är mindre skadlig istället, vilket jag anser att buprenorfin är. Tror många här inne kan hålla med om det.

Lycka till!

// EUO
Senast redigerad av EUO 2017-12-19 kl. 09:07.
Citera
2017-12-19, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rynkeby
Jag skulle nog valt tabletter. Biotillgängligheten sublingualt är sämre än nasalt, sen om du inte får ut all sub från plåstret blir det ju ännu mindre.

Nä tabletter känns som ett säkrare kort i.m.o

Ja, jag har tänkt över det redan. Blir tabletter istället.
Citera
2017-12-19, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Har ni tänkt på att man inte inte åstadkommer mer eufori om man överstiger 2 mg/dygn?
Det var någon inlägg om det på första sidan, jag trodde inte på det först, men har man skaffat sig så hög tolerans att man behöver mer än 2 mg/dygn så blir inte njutningen större.
3-4 mg gör en mest seg. Och att ta över 4 mg/dygn ger mer eller mindre inget rus alls, det tar bara bort drogsuget... som ju Subutex är gjort för.

Någon som har invändningar?

När min tolerans ökat till 1,5mg/dygn så slutar den ge det där sköna ruset. Men ger ett välmående och får lite extra energi, samt mindre sug efter andra droger då. Men att gå upp över 2-3mg är helt onödigt, iaf när det gäller mig.

Har man däremot gått på någon annan tung opioid innan, så kan man ju såklart behöva högre doser sub för att bli frisk.
Citera
2017-12-19, 11:17
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:

Opioider med kort halveringstid blir ju som att åka bergodalbana typ, måste fylla på med jämna mellanrum för att inte abstinensen ska sätta igång osv. Med sub räcker det med en dos på morgonen och en på kvällen. Och du kommer aldrig hinna bli abstinent mellan doserna.

Håller med! Blir som en berg och dalbana, väldigt lite stabilitet.
Däremot tycker jag att man endast ska dosera en gång om dagen, det räcker. Att dosera mer göder beroendebeteendet då man doserar när man känner att man behöver. Sub har så lång halveringstid att det med råge räcker att dosera en gång om dagen. Det går till och med att dosera var annan till var tredje dag ifall man tar lite högre doser.

Står man på lägre doser, doser som inte kommer upp i gränsen för hur mycket effekt sub kan ge (runt 4 mg) kan det däremot behövas fler doseringar än en. Men ifall man tar tex 2 mg, så kommer det snabbt ackumuleras i blodet eftersom halveringstiden är bra mycket längre än 24 timmar. Så man kommer snabbt upp i 4 mg i blodet i vilket fall. Halveringstiden skiljer sig från individ till individ, men minst 24 timmar iallafall. Man brukar väl säga generellt 36-72 timmar. Det är vansinnigt länge som det sitter i!

Citat:

Hursomhelst så känns det som att buprenorfin är mindre skadligt för kroppen än vad Tramadol är. (Så länge du inte IV'ar subben då).

Håller med! Tram spökar ju med ens serotoninsystem liksom, utöver att det är en svag opioidagonist. Sub är ju endast en agonist (partiell agonist) mot opioidreceptorerna, och där vet vi mer om effekterna efter ett långvarigt bruk. (Jag vet att buprenorfin är en antagonist också, för den petige. Men jag syftar endast på my- receptorerna nu)

Citat:

Får du tag i Suboxone istället för vanlig sub, så ta INTE Suboxonen direkt efter Tramadolen. För då kan du åka på akut abstinens, och det är inte kul. Detta pga att Suboxone innehåller Naloxon, som slår ut andra opioider. (Egentligen borde det vara lugnt det med, så länge du inte IV'ar Suboxonen. Naloxon tas inte upp så bra under tungan/näsan ändå.)

Vanlig buprenorfin utan Naloxon kan du ta direkt efter Tramadol om du vill, då Tramadol inte blockeras av buprenorfin, en av dom få opioider man kan blanda med buprenorfin alltså.

Fel. Det är inte naloxonet i Suboxone som gör en abstinent ifall man tar en sån medan man är beroende av en annan opioid. Det är buprenorfinet självt som har den här effekten.

Det beror på att buprenorfin har en högre affinitet för my-opioidreceptorerna än de flesta andra opioider som finns på marknaden. Det gör att det konkurrerar ut andra opioider och tar deras plats vid receptorerna. Detta är precis samma sak som naloxon gör. Naloxon har högre affinitet än tex morfin, samtidigt som det inte aktiverar receptorerna alls. Dvs, det tar tex morfinets plats, och receptorn slutar att aktiveras.

Men buprenorfin har högre affinitet än naloxon, så det krävs väldigt höga doser naloxon för att det ska konkurrera ut bup.

Anledningen till att man blir dålig om man tar sub för tidigt är för att man i så fall har en tolerans som är högre än den maximala effekten sub kan ge. Subben ta över receptorerna, men aktiverar de till en lägre grad än de precis var. Det blir en toleranschock, och man blir akut abstinent.

Använder här metadon som exempel.
Ifall man har en tolerans som är lägre eller lika hög som den maximala effekten sub kan ge (4 mg ca) så blir man inte sjuk. Detta är tex max 30 mg metadon eller ekvivalenta doser i andra preparat.
Så ifall man har 25mg metadon i sig, då kan man ta 16mg sub direkt utan att bli sjuk. Står man på 40mg metadon, då blir man dålig. Och ju högre dos man står på, desto större blir toleranschocken och man blir ännu mer abstinent.

Tramadol är ju en väldigt svag agonist, så troligen kan man inte ens komma upp i samma tolerans som sub kan ge i effekt, och därav blir man inte dålig om man tar sub direkt efter. Tvärt om, efter som subben är starkare blir man euforisk och får effekt.

Tar man tram efter man tagit sub, så blir givetvis den opioida effekten blockerad eftersom buprenorfinet binder så pass hårt att trammen inte har en chans.
Däremot har ju tramadol en serotonerg effekt, och den är inte blockerad. Därför går dessa att blanda.

Lite mycket text men jag ser det här missförståndet med att naloxonet blockerar hela tiden på forumet och försöker lära ut alla hur det egentligen går till
Enda anledningen till att Suboxone finns är för att subutexpatentet gick ut, och de hittade på något nytt för att kunna tjäna pengar. Och massor av läkare vet fortfarande inte hur det ligger till och skriver ut Suboxone istället för generika, trots att naloxonet har noll effekt, oavsett ifall man injicerar, snortar eller whatever.

Ett stort bedrägeri är vad det är. Fattar inte att inte någon fortfarande har gjort något åt detta. Blir verkligen förbannad på detta. Jag har själv suboxone, och får inte billig generika för min läkare därför att denne tror att det är skillnad på dessa läkemedlen, lol.

Det är massor av konstiga teorier som går runt... Tex, "subutex" ger bättre effekt än suboxone. Att naloxonet gör en sjuk. Att man kan ta "Subutex" direkt efter en opiat, men inte Suboxone.

Allt detta är bara bull. Buprenorfin har 3 gånger högre affinitet mot my-receptorer än naloxon, punkt slut. (detta var inget personligt angrepp mot dig alls btw! Vill bara sprida faktan så att dessa myter kan dö ut någon gång )
Citera
2017-12-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Kände du någon skillnad på sömnen??

Experimentet tog plats precis nu faktiskt. Tog båda för drygt 20 minuter sedan, och var tvungen att svälja precis pga ett viktigt samtal.

Får hålla tummarna att jag känner någon skillnad angående sömnen. Dock så irriterar det mig att jag hade i dom för kort tid, ca 10-20 minuter, men dt ska ju räcka.
Citera
2017-12-20, 13:48
Medlem
Citat:
När min tolerans ökat till 1,5mg/dygn så slutar den ge det där sköna ruset. Men ger ett välmående och får lite extra energi, samt mindre sug efter andra droger då. Men att gå upp över 2-3mg är helt onödigt, iaf när det gäller mig.

Har man däremot gått på någon annan tung opioid innan, så kan man ju såklart behöva högre doser sub för att bli frisk.

För egen del när jag kom in i programmet, hade ett vad jag trodde skulle vara ett planeringsmöte med läkare och ssk, men blev erbjuden att starta upp omgående. Berättade då att jag hade tagit min senaste dos heroin för bara 6 timmar sen. Jag fick ta en åtta direkt om jag ville, men läkaren så att jag riskerade att bli riktigt dålig, så jag väntade 24 timmar och gick in i abstinens själv. Kom tillbaka dagen därpå och fick min dos, var riktig dålig vid det tillfället men jag blev bara ännu sämre. Och då hade det gått ca 30 timmar sen sista dosen heroinet.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2017-12-20 kl. 14:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in