2017-12-21, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
gfr
Laga på du men laga inte nån djävulsstinkande currysopa

Låter som att du har erfarenhet av våra kära gäster söderifrån. Här stinker det stekt lök och friterad någonting i trapphuset var dag. Lyckligtvis fungerar ventilationen så pass att jag oftast slipper lukten hemma hos mig.

Grejen är den att dessa människor äter middag typ 21.00-23.00.

Varför vet jag inte, det är nån jävla kulturgrej.
Citera
2017-12-21, 20:13
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Här är det bara vanlig nyckel, lägenhetsnykeln öppnar dörren.

2 lås, varav ena är tidsstyrt och en annan nyckel som vi boende inte kan öppna (för att hindra att folk tvättar på natten).
Folk kan komma och gå som dom vill.

Låter som studentkorridor...

Där kan folk kasta ut andras kläder lite som de känner för. Har man tur så viker de och manglar tvätten åt en när man inte plockat ut den i tid.

Vid ett tillfälle så såg jag en hög med skjortor och byxor som låg staplade och strykta (!) med en postitlapp på som det stod "I beg your forgiveness" på. Måste varit typ Indier eller Kineser som blev desperata efter att väntat på nån som inte kom...

Tvättstugor är som Internet, det är där man ser hur folk är egentligen.
Citera
2017-12-21, 22:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Låter som studentkorridor...

Där kan folk kasta ut andras kläder lite som de känner för. Har man tur så viker de och manglar tvätten åt en när man inte plockat ut den i tid.

Vid ett tillfälle så såg jag en hög med skjortor och byxor som låg staplade och strykta (!) med en postitlapp på som det stod "I beg your forgiveness" på. Måste varit typ Indier eller Kineser som blev desperata efter att väntat på nån som inte kom...

Tvättstugor är som Internet, det är där man ser hur folk är egentligen.

Är fortfarande ganska standard i komunala hyresbolag i mindre städer.

Fördelen är att man kan kika in och snika en maskin vid behov, och om nån bokat men inte tagit tiden efter 30min så är det fritt att använda den.
Har delat tid vid ett flertal tillfällen med en småbarnsmorsa som behövt tvätta klädersom kört några maskiner och använt ena skåpet medan jag använt tumlaren och andra skåpet.
Citera
2017-12-21, 22:32
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Är fortfarande ganska standard i komunala hyresbolag i mindre städer.

Fördelen är att man kan kika in och snika en maskin vid behov, och om nån bokat men inte tagit tiden efter 30min så är det fritt att använda den.
Har delat tid vid ett flertal tillfällen med en småbarnsmorsa som behövt tvätta klädersom kört några maskiner och använt ena skåpet medan jag använt tumlaren och andra skåpet.
Det är verkligen inte fritt fram att ta tvättider om någon inte kommit inom 30 min!

Står det inte ordagrant i ordningsreglerna, eller att det är en officiell överenskommelse mellan grannar som är lätt att ta del av är det inget som gäller!

Tänk på oss som jobbar sjukt kassa tider, som nästan alltid kommer 30-40 min efter tvättiden börjat, oavsett vilken tid det är. Ska vi behöva ta att någon annan kukskalle inte har någon respekt i sig och snor ens tvättid, bara för att man har skeva jobbtider?

Ett jävla otyg är vad det är! Är en tid bokad är den bokad!
Citera
2017-12-21, 22:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Det är verkligen inte fritt fram att ta tvättider om någon inte kommit inom 30 min!

Står det inte ordagrant i ordningsreglerna, eller att det är en officiell överenskommelse mellan grannar som är lätt att ta del av är det inget som gäller!

Tänk på oss som jobbar sjukt kassa tider, som nästan alltid kommer 30-40 min efter tvättiden börjat, oavsett vilken tid det är. Ska vi behöva ta att någon annan kukskalle inte har någon respekt i sig och snor ens tvättid, bara för att man har skeva jobbtider?

Ett jävla otyg är vad det är! Är en tid bokad är den bokad!

Det är fritt fram för det står ordagrant i ordeningreglerna.

Jobbar man så man aldrig kan passa en tvätttid så får man köpa sig en egen maskin helt enkelt (eller kanske tvätta på helgerna).
Citera
2017-12-21, 22:48
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Det är fritt fram för det står ordagrant i ordeningreglerna.

Jobbar man så man aldrig kan passa en tvätttid så får man köpa sig en egen maskin helt enkelt (eller kanske tvätta på helgerna).

Står det i ordningsreglerna är det en sak, men som hos oss, där det inte står och folk tar för givet att man får göra det är det åt helvete! Inte en gång jag kastat ut andras skit i källargången när de snott min tvättid.

När jag tänker på det står det faktiskt lappar i tvättstugan om att man inte får ta andras tvättid, oavsett orsak, vilket är något jag sett på fler ställen.

Visst, har man möjlighet till det är en egen maskin alltid att föredra, men alla lägenheter har inte det. Då ska man inte behöva stå ut med att andra idioter tar ens tvättid bara för att man är lite sen.
Citera
2017-12-21, 23:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Visst, har man möjlighet till det är en egen maskin alltid att föredra, men alla lägenheter har inte det. Då ska man inte behöva stå ut med att andra idioter tar ens tvättid bara för att man är lite sen.
+1

Citat:
Om man inte har ekonomin? utrymmet? en hyresvärd som är ok med det`?
Citera
2017-12-22, 00:53
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
+1

Köp en tvättbräda och en skurhink.
Är inte mer jobb eller arbete att tvätta med en tvättbräda än att säg duscha grundligt.

Finns även tvättpåsar i neopren som används av vildmarkscampare.
Det här är ett exempel.

https://thescrubba.com/

Lite som att kavla bröd.

Under tiden kan man skramla till en egen tvättmaskin.
Med tanke på att de börjar från 3-4000 spänn så borde det inte ta hur länge som helst att lösa.
Citera
2017-12-22, 01:09
Medlem
Cheeswisss avatar
Grannen under mig är en kvinna på 80 år kanske och hon ropade på mig i porten och ville att jag skulle komma in och lyssna å lukta för hon tyckte det lät som golvet höll brytas upp och det luktar avfall i vardagsrummet... Nej jag hör inget, men jag hör min granne i stort sett hela tiden, säkerligen 4-5 timmar i sträck låter det som han diskar väldigt aggressivt.. Men jag ju vant mig vid det, så jag störs inte.. Men nu har ju hon sagt till hyresvärden att jag hör oljud på kvällarna... Kul att bli inblandad i något jag inte bryr mig ett dugg om.
Citera
2017-12-22, 01:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
+1

Jobbar man så mycket att man aldrig har tid att använda tvättstugan så har man nog ekonomin att kunna spara till en tvättmaskin.
Citera
2017-12-22, 01:30
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Jobbar man så mycket att man aldrig har tid att använda tvättstugan så har man nog ekonomin att kunna spara till en tvättmaskin.
Fast betalar man en dyr hyra ska man väl ha lika stor rätt till tvättstugan som de andra boende?
Även om man har råd med egen tvättmaskin kanske inte utrymmet finns i badrummet och då är det kört hur gärna man än vill.

Så kontentan av det hela blir att tvättidstjuvar är dumma i huvudet och man ska ge fan i andras tider!
Annars får man gott och väl räkna med att ens tvätt ligger utspridd lite överallt i området, smutsig, borttappad och kanske även trasig.
Citera
2017-12-22, 03:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Fast betalar man en dyr hyra ska man väl ha lika stor rätt till tvättstugan som de andra boende?
Även om man har råd med egen tvättmaskin kanske inte utrymmet finns i badrummet och då är det kört hur gärna man än vill.

Så kontentan av det hela blir att tvättidstjuvar är dumma i huvudet och man ska ge fan i andras tider!
Annars får man gott och väl räkna med att ens tvätt ligger utspridd lite överallt i området, smutsig, borttappad och kanske även trasig.

Eller så kan man acceptera att reglerna säger att man har en halvtimme på sig att börja använda sin tvätt tid.

Annars så slutar det med att ingen kan tvätta för att alla tiderna är upptagna av folk som inte ids flytta sitt lås när dom tvättat klart, men inte har några planer alls på att använda tiden som deras lås ockuperar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in