2017-12-21, 17:26
Medlem
8711s avatar
Månadssnittet:

November: 17,6%
December: 18,1%

En betydande ökning för Sverigedemokraterna alltså under den senaste månaden fram till mätningarna i december månad. Med tidigare väl kända underskattning talar vi om ett valresultat på 21-23% vid ett val idag. Ett strålande utgångsläge inför valåret 2018 att gå in i det med ett valresultat på 21-23%.
2017-12-21, 18:22
Medlem
Smoothmans avatar
Ipsos 16,0% för SD i decembermätningen.

I den sista mätningen inför valet 2014 hade Ipsos SD på 9,4% (valresultatet: 12,9%).

För att få fram ett resultat som överensstämmer någorlunda korrekt med verkligheten, får man ta: 16% x 1,37 = 21,9%.

Samtliga opinionsinstitut - efter korrigeringar för respektive decembersiffror med utgångspunkt från facit veckan innan 2014-års val - ligger nu på mellan 20,8% och 26,4%.

December 2017 - korrigerat efter tidigare historiska fel veckan innan valet 2014:

Demoskop: 18,3%. 18,3 x 1,26 = 23%
Ipsos: 16%. 16,0 x 1,37 = 21,9%
Sifo: 16,5%. 16,5 x 1,26 = 20,8%
Novus: 16,6%. 16,6 x 1,59 = 26,4%
Yougov: 20,5%. 20,5 x 1,16 = 23,8%
Sentio: 23%. 23 x 1,014 = 23,3%
Inizio: 15,9% (Detta institut fanns inte 2014)
SCB: 14,8% 14,8 x 1,59 = 23,5%

Det ser helt OK ut för SD ca nio månader före valet.
Senast redigerad av Smoothman 2017-12-21 kl. 18:42. Anledning: Förtydligande
2017-12-21, 20:22
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Samtliga opinionsinstitut - efter korrigeringar för respektive decembersiffror med utgångspunkt från facit veckan innan 2014-års val - ligger nu på mellan 20,8% och 26,4%.

Helt realistiska och trovärdiga korrigeringar!

Och utmärkt bra utgångsläge inför valet - SD bör därför landa som största parti...
2017-12-21, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Skall de som ännu inte är övertygade SD väljare fås att bli SD väljare med hårdare politik?
Det tror jag inte på. Jag har inget emot en hårdare politik men det är inte rätt metod för att få till sig de tveksamma väljarna. Tvärtom.

Den tveksamma gruppen måste dock väckas ur sin dvala och ta sitt ansvar.

Och det gör man bäst menar jag genom att använda en tuffare retorik. Att kräva ansvar av de ansvariga.
Att visa vilja och humör i debatter och ta för sig mer. Visa att man vill regera.

Vinner man inte debatterna med Löfven och hans anhang har man stora problem.
Jag håller med om att man ska bli tuffare i debatten men det räcker inte. En mesigare politik eller en som inte blir tuffare kommer varken attrahera nya väljare eller lösa några av problemen vi har. Vi såg nu att att ex moderaterna gick tillbaks till moderaterna för att de sa att de hade ändrat politiken och att de lät nästan lika hårda som SD. Folk röstar inte på SD för att det ska vara ett parti som de andra eller mesigare än det var förut titta bara på 2015 när SD rusade upp. Sen så måste de säkra kärnväljarna för det är det som SD är uppbyggt på och kärnväljarna ogillar islam och vill inte ha de invandrarna och andra gen invandrare som inte vill assimiliera sig de vill skika ut dem. Och det jag har föreslåt kommer attrahera mer väljare och säkra kärnväljarna. Det finns en anledning varför SDs fiender vill att de ska bli mesigare. För om SD blir det och inte tuffare så kommer partiet splitras. Läs denna artikel https://samnytt.se/en-bra-vecka-for-hatet-fran-muslimer-och-niklas-orrenius/
2017-12-21, 21:42
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Ipsos 16,0% för SD i decembermätningen.

I den sista mätningen inför valet 2014 hade Ipsos SD på 9,4% (valresultatet: 12,9%).

För att få fram ett resultat som överensstämmer någorlunda korrekt med verkligheten, får man ta: 16% x 1,37 = 21,9%.

December 2017 - korrigerat efter tidigare historiska fel veckan innan valet 2014:

Demoskop: 18,3%. 18,3 x 1,26 = 23%
Ipsos: 16%. 16,0 x 1,37 = 21,9%
Sifo: 16,5%. 16,5 x 1,26 = 20,8%
Novus: 16,6%. 16,6 x 1,59 = 26,4%
Yougov: 20,5%. 20,5 x 1,16 = 23,8%
Sentio: 23%. 23 x 1,014 = 23,3%
Inizio: 15,9% (Detta institut fanns inte 2014)
SCB: 14,8% 14,8 x 1,59 = 23,5%

Aha nu fattar jag. Du tror att en engångsföreteelse före förra valet är statiskt säkerhetsställd. Hade Nisse Karlsson varit med så kanske resultatet sett annorlunda ut men nu fattar jag hur ni resonerar men det har föga med opinionsmätningar och/eller statistik att göra.
2017-12-21, 22:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Aha nu fattar jag. Du tror att en engångsföreteelse före förra valet är statiskt säkerhetsställd. Hade Nisse Karlsson varit med så kanske resultatet sett annorlunda ut men nu fattar jag hur ni resonerar men det har föga med opinionsmätningar och/eller statistik att göra.
Vi kan nog konstatera att det finns en ambition hos vissa SD-anhängare att förvanska sanningen en del. Fake news är som bekant vanligt i denna gruppen. Alltså kommer SD alltid ha över 20% oavsett vad undersökningarna visar. Jag har aldrig riktigt förstått varför man ska diskutera opinionsundersökningar om man ändå inte litar på dem...
2017-12-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vi kan nog konstatera att det finns en ambition hos vissa SD-anhängare att förvanska sanningen en del. Fake news är som bekant vanligt i denna gruppen. Alltså kommer SD alltid ha över 20% oavsett vad undersökningarna visar. Jag har aldrig riktigt förstått varför man ska diskutera opinionsundersökningar om man ändå inte litar på dem...

Förklara gärna varför du tror det är större chans att OI's ligger korrekt på SD just nu, än att de underskattar dem (likt tidigare val).
2017-12-21, 23:54
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Förklara gärna varför du tror det är större chans att OI's ligger korrekt på SD just nu, än att de underskattar dem (likt tidigare val).
Jag kan inte bedömma hur rätt OI ligger. Det får vi se vid valet, men om man inte litar på resultaten, varför är man då inne i en tråd och diskuterar dessa? Att sitta och diskutera hittepåsiffror känns ju hyfsat meningslöst. Står det 16% så är det konstigt om vissa diskuterar 16% och andra lite godtyckliga siffror på över 20%, kanske till och med 30%. Ska man ha någon som helst givande diskussion om just SD i OU är det ju siffrorna de presenterar man bör diskutera och vad det skulle innebära för SD.
2017-12-22, 00:05
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Nu överdriver du igen, Powergirl. Precis som vanligt.

Ingenstans i mitt inlägg ser du mig nämna något om "statistiskt säkerställd". Inte heller kan du finna att jag överhuvudtaget nämner något om att dessa siffror skulle vara en absolut sanning. Felen i mätningarna vid valet 2014 hos ovannämnda opinionsinstitut är däremot ett faktum. Det är bara att jämföra deras mätningar mot valresultatet. Facit finns och detta är odiskutabelt.

Allt jag gjorde var att ta de olika opinionsinstitutens (sju stycken) decembermätningar från 2017 och jämföra dem i förhållande till de fel de hade i sina mätningar veckan innan valet 2014. Du behöver inte drabbas av panik för att jag bollade och lekte med siffrorna på detta sätt. Ta det lugnt, Powergirl. Så fort du ser att SD inte "sjunker", "rasar", "kollapsar", "imploderar" eller "utplånas" i opinionen tycks du bli nervös och orolig. Slappna av. Om knappt nio månader vet vi hur det gick för SD i valet.

Med din "fina" träffsäkerhet och ditt "enastående" track record från tidigare gissningar skulle jag hålla en mycket, mycket låg profil om jag vore i dina skor... Hur var det nu? SD:s tak var 5%... de kommer aldrig över 10%... 15% är ett absolut tak eftersom de aldrig kommer att lyckas locka fler väljare. Några 20% är uteslutet för SD. Suck... samma visa. Om och om och om igen... på repeat. I oändlighet.

Om du tar de "korrigerade" siffrorna utifrån valresultatet 2014, kommer du att få fram ett medianvärde för SD just nu som ligger på 23,3%. Och om du tar samma siffror från dessa sju opinionsinstitut och räknar fram medelvärdet, så hamnar det på 23,2%. Lite märkligt att de råkar ligga så nära Sentio med sina 23% i decembermätningen... Kom ihåg att Sentio är det institut som mätt SD i särklass allra mest korrekt historiskt sett vid riksdagsval. Inga andra institut har varit närmare vid val. Någonsin.

Även om min "lek" med mätningarna från dessa sju institut är högst ovetenskaplig och statistiskt osäker - vilket jag naturligtvis är helt medveten om - så vågar jag ändå med mycket, mycket stor säkerhet påstå att 23,2% i medelvärde och 23,3% i medianvärde ligger ofantligt mycket närmare verkligheten för hur SD ligger till i opinionen för närvarande än Ipsos 16%, Sifos 16,5%, Novus 16,6%, Inizios 15,9% eller SCB:s löjeväckande 14,8%.

På valdagen ska vi se vem av oss som var närmast.
Då har vi alla i denna tråd facit att jämföra med. Under tiden kan du och dina andra vänner här - som också vägrar att öppna ögonen - fortsätta att hävda att SD håller på att rasa och implodera. Hur många gånger har ni inte sagt att SD:s tid är förbi och över? I åratal har ni vräkt ur er dessa falskheter och felaktigheter. I åratal har ni ägnat er åt ren och skär propaganda och ett önsketänkande från er sida eftersom ert SD-hat är så starkt att ni är helt eller halvt förblindade av er egen retorik... Ni går genom livet med skygglappar och ni stoppar era öron. Ni vägrar se den verklighet ni lever i. Ni vill inte höra annat än era egna vanföreställningar. Ni kanske inte förmår, helt enkelt?

Måste dock ge dig en stor eloge för att du fortfarande orkar stånga ditt huvud mot betongväggen gång på gång på gång... Så fel, så ofta, så mycket, så länge... och ändå inser du inte? Ändå ser du inte verkligheten? Det är häpnadsväckande - men samtidigt väldigt tragiskt och faktiskt på många sätt beklagligt.
Senast redigerad av Smoothman 2017-12-22 kl. 00:58. Anledning: Korrigering
2017-12-22, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag kan inte bedömma hur rätt OI ligger. Det får vi se vid valet, men om man inte litar på resultaten, varför är man då inne i en tråd och diskuterar dessa? Att sitta och diskutera hittepåsiffror känns ju hyfsat meningslöst. Står det 16% så är det konstigt om vissa diskuterar 16% och andra lite godtyckliga siffror på över 20%, kanske till och med 30%. Ska man ha någon som helst givande diskussion om just SD i OU är det ju siffrorna de presenterar man bör diskutera och vad det skulle innebära för SD.

Sentio har SD på 23% just nu. Dom har träffat SD mest korrekt i alla val hittills. Så varför skulle siffror över 20% vara "godtyckliga"?
2017-12-22, 01:19
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Sentio har SD på 23% just nu. Dom har träffat SD mest korrekt i alla val hittills. Så varför skulle siffror över 20% vara "godtyckliga"?
har sentio 23% så är de naturligtvis relevant att diskutera den siffran när just den undersökningen diskuteras. Det är hittepåsiffrorna jag ifrågasätter. Dvs när man tar ett resultat man är missnöjd med och ”gör om” dessa till något bättre vilket naturligtvis då sker helt godtyckligt.
2017-12-22, 06:38
Medlem
Motacilla.albas avatar
Ja korrigering mot tidigare val har inget med statistik att göra. Det är det som gör det intressant och relevant. Man simulerar ett troligt valrsultat.. Naturligtvis finns en statistisk osäkerhet i detta eftersom det bygger på en enda undersökning men det är det bästa vi har.
Den som tror att avvikelsen mellan valresultat och opinionsundersökningar skulle bero på opinionsundmersökning slumpmässiga variation är naiv. Däremot kan man ur teoretIskallt synpunkt fundera på att man inte okritiskt kan anta att denna faktor är linjär. Det är den naturligtvis inte eftersom 100 % är max.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in