Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Aha nu fattar jag. Du tror att en engångsföreteelse före förra valet är statiskt säkerhetsställd. Hade Nisse Karlsson varit med så kanske resultatet sett annorlunda ut men nu fattar jag hur ni resonerar men det har föga med opinionsmätningar och/eller statistik att göra.
Nu överdriver du igen, Powergirl. Precis som vanligt.
Ingenstans i mitt inlägg ser du mig nämna något om "statistiskt säkerställd". Inte heller kan du finna att jag överhuvudtaget nämner något om att dessa siffror skulle vara en absolut sanning. Felen i mätningarna vid valet 2014 hos ovannämnda opinionsinstitut är däremot ett faktum. Det är bara att jämföra deras mätningar mot valresultatet. Facit finns och detta är odiskutabelt.
Allt jag gjorde var att ta de olika opinionsinstitutens (sju stycken) decembermätningar från 2017 och jämföra dem i förhållande till de fel de hade i sina mätningar veckan innan valet 2014. Du behöver inte drabbas av panik för att jag bollade och lekte med siffrorna på detta sätt. Ta det lugnt, Powergirl. Så fort du ser att SD inte "sjunker", "rasar", "kollapsar", "imploderar" eller "utplånas" i opinionen tycks du bli nervös och orolig. Slappna av. Om knappt nio månader vet vi hur det gick för SD i valet.
Med din "fina" träffsäkerhet och ditt "enastående" track record från tidigare gissningar skulle jag hålla en mycket, mycket låg profil om jag vore i dina skor...

Hur var det nu? SD:s tak var 5%... de kommer aldrig över 10%... 15% är ett absolut tak eftersom de aldrig kommer att lyckas locka fler väljare. Några 20% är uteslutet för SD. Suck... samma visa. Om och om och om igen... på repeat. I oändlighet.
Om du tar de "korrigerade" siffrorna utifrån valresultatet 2014, kommer du att få fram
ett medianvärde för SD just nu som ligger på 23,3%. Och om du tar samma siffror från dessa sju opinionsinstitut och räknar fram
medelvärdet, så hamnar det på 23,2%. Lite märkligt att de råkar ligga
så nära Sentio med sina 23% i decembermätningen... Kom ihåg att Sentio är det institut som mätt SD i särklass allra mest korrekt historiskt sett vid riksdagsval. Inga andra institut har varit närmare vid val. Någonsin.
Även om min "lek" med mätningarna från dessa sju institut är högst ovetenskaplig och statistiskt osäker - vilket jag naturligtvis är helt medveten om - så vågar jag ändå med mycket, mycket stor säkerhet påstå att
23,2% i medelvärde och 23,3% i medianvärde ligger ofantligt mycket närmare verkligheten för hur SD ligger till i opinionen för närvarande än Ipsos 16%, Sifos 16,5%, Novus 16,6%, Inizios 15,9% eller SCB:s löjeväckande 14,8%.
På valdagen ska vi se vem av oss som var närmast.
Då har vi alla i denna tråd facit att jämföra med. Under tiden kan du och dina andra vänner här - som också vägrar att öppna ögonen - fortsätta att hävda att SD håller på att rasa och implodera. Hur många gånger har ni inte sagt att SD:s tid är förbi och över? I åratal har ni vräkt ur er dessa falskheter och felaktigheter. I åratal har ni ägnat er åt ren och skär propaganda och ett önsketänkande från er sida eftersom ert SD-hat är så starkt att ni är helt eller halvt förblindade av er egen retorik... Ni går genom livet med skygglappar och ni stoppar era öron. Ni vägrar se den verklighet ni lever i. Ni vill inte höra annat än era egna vanföreställningar. Ni kanske inte förmår, helt enkelt?
Måste dock ge dig en stor eloge för att du fortfarande orkar stånga ditt huvud mot betongväggen gång på gång på gång... Så fel, så ofta, så mycket, så länge... och ändå inser du inte? Ändå ser du inte verkligheten? Det är häpnadsväckande - men samtidigt väldigt tragiskt och faktiskt på många sätt beklagligt.