• 1
  • 2
2017-12-21, 12:10
Medlem
Hola.

Varje julafton har man alltid stått och stekt hundratals köttbullar och det blir en jävla stress varje år.

Tänkte om det kanske går att fixa det nu i dagarna och sedan frysa in, hur blir resultatet, blir dom inte torra då?

Ska man steka på dom och sen värma upp dom i ugnen på julafton, eller steka på dom på nytt? Eller kanske tillaga dom i ugnen och sen värma upp dom lite lätt i ugnen på låg temp?

Hur gör ni?
Citera
2017-12-21, 12:13
Medlem
Klownfaces avatar
Fyll en plåt och kör i ugnen direkt och värm upp senare innan släkten dyker upp
Citera
2017-12-21, 12:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Hola.

Varje julafton har man alltid stått och stekt hundratals köttbullar och det blir en jävla stress varje år.

Tänkte om det kanske går att fixa det nu i dagarna och sedan frysa in, hur blir resultatet, blir dom inte torra då?

Ska man steka på dom och sen värma upp dom i ugnen på julafton, eller steka på dom på nytt? Eller kanske tillaga dom i ugnen och sen värma upp dom lite lätt i ugnen på låg temp?

Hur gör ni?

Går fint att lägga i frysen. Brukar jag göra.
På julafton, lägger jag de i en gjurjärnspanna där de får dra på näst lägsta värmen i en timme.
Citera
2017-12-21, 12:39
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Går fint att lägga i frysen. Brukar jag göra.
På julafton, lägger jag de i en gjurjärnspanna där de får dra på näst lägsta värmen i en timme.

Bara slänga i dom frysta med en klick smör och värma på tvåan i en timme?
Citera
2017-12-21, 12:45
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Bara slänga i dom frysta med en klick smör och värma på tvåan i en timme?

Lägg de fram för att tina först. Sen på gjutjärnspannan, där de får stå och gotta sig.
När de har blivit varma inuti, kan du sänka till ettan.
Citera
2017-12-21, 13:05
Medlem
hippilis avatar
Mamma scans köttbullar och värma i mickron.......eller kanske inte
Citera
2017-12-21, 13:17
Medlem
Du kan väl göra dom dan före och sedan steka upp dom på julafton? Ett hets tips är att använda sprits och självklart ska det vara karamelliserad lök i smeten.

God Jul!
Citera
2017-12-21, 13:35
Medlem
Jag har alltid gjort köttbullarna i förväg. Det blir alldeles för stressigt om man ska göra allt på julafton.
Jag tinar dem i mikron och sen får de lite ny stekyta i stekpannan när jag ändå har pannan igång och steker prinskorv.
Citera
2017-12-21, 14:28
Medlem
Hört att man får hjärtattack om man går upp tidigt på morgonen och fixar allt... Herregud vad lata människor har blivit.
Citera
2017-12-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Hört att man får hjärtattack om man går upp tidigt på morgonen och fixar allt... Herregud vad lata människor har blivit.

Det är inte bara 20 köttbullar man ska rulla och steka, iallafall inte jag som brukar göra ett par hundra minst.

Det är heller inte bara köttbullar som ska tillagas precis. Sen så ska man vara tomte, dela ut paket, hinna laga mat, käka, se på kalle osv osv helst allt på samma gång.

Så jag uppskattar tipsen som har kommit, kanske man kan spara in lite tid på julafton i år.
Citera
2017-12-21, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1

Sitter man hemma i sin ensamhet och bara behöver göra mat till sig själv på julafton så är det nog inga problem. Men om man ska göra fika,mat,dessert till 15personer kan det vara en fördel om man är lite förberedd.
Citera
2017-12-21, 16:06
Medlem
I ugn är smidigt, som tidigare nämnt. Gör man ganska små köttbullar så är 250c bra, större neråt 230. Tar runt 10-15 min beroende på storlek. Får plats med en sats på 1kg färs per plåt.
Jag brukar värma på dem sen i ugn övertäckta i folie på lågvärme. Steka på dem igen gör dem nog rejält torra.
Senast redigerad av danneln 2017-12-21 kl. 16:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in