• 1
  • 2
2017-12-21, 16:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Hola.

Varje julafton har man alltid stått och stekt hundratals köttbullar och det blir en jävla stress varje år.

Tänkte om det kanske går att fixa det nu i dagarna och sedan frysa in, hur blir resultatet, blir dom inte torra då?

Ska man steka på dom och sen värma upp dom i ugnen på julafton, eller steka på dom på nytt? Eller kanske tillaga dom i ugnen och sen värma upp dom lite lätt i ugnen på låg temp?

Hur gör ni?
Jag gör givetvis dem i förväg.
Då jag använder ofryst kött kan jag frysa in dem ostekta alltså bara den färdiga färsen.
Slipper då oroa mig att köttbullarna blir torra och tråkiga.
Citera
2017-12-21, 17:58
Medlem
Alla sätt funkar nog, själv stekar jag dom lätt första gången så de fortfarande är rosa inuti, fryser, och andra gången för de gå klara. En given rätt att förbereda, dels är det ganska grisigt och dessutom gör man ju mer än vad man behöver på julafton så man har ett antal snabba (barn)rätter redo för resten av julen.
Citera
2017-12-21, 22:37
Medlem
maxorrs avatar
Gillar att göra en viltsås som mer är bara en glasyr på köttbullarna eller allt rött kött som kan tänkas vara på Jultallriken men där såsen inte tar övertaget utan kompletterar diverse krämiga sallader, potatis och kött i varje tugga som en extra "dutt och stuns" blir det med krämig ljusbrun vilt smaksås tycker jag

Typ nåt sånt här

https://receptfavoriter.se/recept/vi...till-vilt.html
Senast redigerad av maxorr 2017-12-21 kl. 22:41.
Citera
2017-12-22, 13:02
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Lägg de fram för att tina först. Sen på gjutjärnspannan, där de får stå och gotta sig.
När de har blivit varma inuti, kan du sänka till ettan.

Får dom nån stekyta på så låg värme?
Citera
2017-12-22, 13:23
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Får dom nån stekyta på så låg värme?

Ge de stekyta först, så klart. Sen låt de stå och gotta sig på lägsta värmen en timme. Då får de en sådan god smak.
Men som sagt; gjutjärnspanna!
Citera
2017-12-23, 03:57
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Rullar och steker dem dagar i förväg och fryser in. Ingen har avlidit hittills under mina julbord.
Citera
2017-12-24, 13:30
Medlem
pelviss avatar
Jag brukar sjuda de klara i saltat vatten, när de flyter upp är de nästan klara med en liiiiten rå kärna i mitten. Därefter fryses de ner och steks färdiga den dagen de ska användas.
Det är smidigt med sjudning.
Citera
2017-12-29, 19:00
Medlem
Vart bra faktiskt. Rullade flera hundra köttbullar, hyfsat små, stekte några i taget i cirka tre minuter, la i fryspåsar och fryste in och på julafton stekte jag på dom i låg temp några minuter tills dom tinat och fått lite stekyta. Saftiga och goda vart dom, god fortsättning.
Citera
2017-12-29, 21:06
Medlem
Rosta lök och blanda i färsen.
Citera
2017-12-29, 21:21
Medlem
Sorry, var lite snabb där.
Men testa, det skall givetvis göras först av allt!
Citera
2017-12-29, 22:07
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Vart bra faktiskt. Rullade flera hundra köttbullar, hyfsat små, stekte några i taget i cirka tre minuter, la i fryspåsar och fryste in och på julafton stekte jag på dom i låg temp några minuter tills dom tinat och fått lite stekyta. Saftiga och goda vart dom, god fortsättning.

Köttbullar brukar gå väldigt bra att frysa. Brukar steka köttbullar och frysa in även när det inte är jul. Har påsar med lagom många till middag som jag bara kan plocka fram vid behov, sen fixar jag lämpligt tillbehör. Funkar fint som matlåda till jobbet också med pasta eller potatis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in