Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Du är ju inte här för att diskutera, du är här för att stänga ner diskussionen. Varför annars sitta och bevaka tråden 24/7 och förneka allt som sägs. Synkretismen används för att beskriva omvärlden, i detta fall platt jord. Eller ett plan i en toroid likt vår egen version Yggdrasil. Den här versionen av universum tycker jag verkar mer rimlig med tanke på det vi kan se och uppleva än de snurrande bollarna.
Men...
Bara för det finns en bok/sekt/religion som beskriver vår omvärld så det stämmer halvt om halvt så blir det inte på något sätt en sanning (om inte det som beskrivs bygger på vetenskapligt stöd då... allt måste ju inte vara påhittat).
Se detta exempel:
Jag ser att det är ljust på dagen och mörkt på natten. Jag set att solen försvinner långt bort ifrån mig. Hmm, jag vet inte varför den gör det. Jag tror solen är en brinnande hamster som kan flyga.
Och på kvällen flyger den ner i en sjö långt där borta. Simmar under mig i en underjordisk gång. Och på morgonen kommer den upp ur en annan sjö på andra sidan.
Den börjar brinna och då flyger hamstern igen.
Så är det bara, tycker det beskriver omvärlden bra. Men min tes bygger inte på fakta överhuvudtaget. Bara några få observationer:
1: något "brinner" på himmelen.
2: denna brinnande sak "flyger" över mig och bort i väster.
3: saken som brinner sluta brinna, då släcks den brinnande saken.
4: vatten släcker eld.
5: den brinnande saken kommer upp igen i väster.
6: en underjordisk gång kan förflytta någon från punkt a till punkt b.
Så tycker du mina observationer är tillräckliga för att min världssyn förklarar verkligheten?
Så här bygger tex plattjordarna eller valfri religion, sekt etc sin världsbild. Dom ser något dom inte förstå. Dom hittar på en förklaring. Om någon visar att dom har fel blir dom arga ELLER hittar på en förklaring som kan kvarhålla deras påhittade världssyn.
Vetenskapen bild på omvärlden bygger på mätbara observationer. Observationer som kan bekräftas genom olika typer av sätt att mäta. Sedan kan man kontrollera dessa olika mätsätt med andra saker och se att det blir samma resultat. Plötsligt har vi bevis på vår teori. Teorin bli ett faktum.
Och mer och mer helt oberoende observationer bekräftar hela tiden samma sak.