2018-02-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Ditt svar har inget alls med det du och jag pratar om. Håll dig till ämnet.

Jag pratar om en toroid av stjärnor som DU tar upp som förklaringsmodell av stjärnornas rörelse på himlen.
Jag visar dig hur en ett magnetfält som rör sig i en toroid ser ut: http://harmonicresolution.com/torsionanimated.gif

Jag frågar dig då, ser du några stjärnor som åker ner mot jorden? Det spelar ingen roll om jorden är platt, klotformad eller en pyramid i detta fallet. Jag pratar om toroiden DU tar upp som förklaringsmodell. Jag förklarar hur en toroid fungerar som magnetfällt.

Så, svara mig nu. Efter du ser hur ett magnetfält med formen av en toroid rör sig, tycker du det speglar verkligheten? Ser du stjärnor som åker rakt ner i marken vid nordpolen?
Ser du att alla stjärnor åt syd reser sig rakt upp från horisonten och rör sig rakt över himmelen mot nordpolen och mot polstjärnan. Ser du hur hur stjärnorna sedan åter åker rakt ner mot nordpolen och marken?

I den verkliga världen snurrar stjärnorna RUNT Polstjärnorna. Dels den sydliga polstjärnan och dels den nordliga polstjärnan. Men din förklaringsmodell visar att stjärorna INTE roterar runt polstjärnorna utan att den dom åker MOT nordpolen och ner i marken.
Ok, jag förstår vad du menar. Nej, jag ser inte stjärnor åka ner vid nordpolen.
Varför talar detta emot en toroid?
Citera
2018-02-10, 00:00
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
1. Ok. Vi ser inte samma sak.
2. Det är definitivt inte min uppgift att delge dig länkar jag uppgett tidigare och det är inte din uppgift att ta del av länkar jag uppgivit tidigare. Men vill du debattera med mig angående länkar jag postat blir det nödvändigt.
3. Du sade att dina ögon hade större trovärdigt än vad videon hade, innan du sett videon. Jag har inte möjlighet att vara på videouppladdarens geografiska plats, du verkade anse det vara av större bevisvärde.
4. Vad var talande i dina fynd?
5. Du väljer att delta i en diskussion utan att veta vad den handlar om.

1. Uppenbarligen inte. Du kan alltså inte se att en boll är rund.
2. Återigen. Det är din uppgift om du vill förmedla din åsikt på ett trovärdigt sätt. Inse att alla inte vet var källan existerar, och det kostar inte mycket att dra iväg ett PM eller klistra in den på nytt om du anser att den har ett värde i din argumentation och du vill underlätta debatten. Men fuck it. Det är väldigt off-topic nu!
3. Det klart jag tror mina ögon mer än ett Youtube-klipp. Det borde du också göra. Jag förstår fortfarande inte vad uppladdarens geografiska plats har med saken att göra, och du kan fortfarande inte förklara det?!
4. Precis det jag skrev!
5. Nej! Du slängde dig med ett påstående om att månen är platt som en del av din "förklaringsmodell" till den platta jorden. Ingenstans i det inlägget jag citerade fanns en länk till den video du sedan relaterade till när du svarade mig. Det var ganska självklart vad diskussionen handlade om eftersom du skrev det rakt ut. Månen är platt.
Citera
2018-02-10, 00:10
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ok, jag förstår vad du menar. Nej, jag ser inte stjärnor åka ner vid nordpolen.
Varför talar detta emot en toroid?

För du tar upp att magnetfältet som har formen av en toroid har med hur stjärnorna rör sig på himlen.

Nu HAR vi ett magnetfält runt jorden som är formen av en toroid. Det är detta magnetfällt som gör att kompassen fungerar. Det är detta fällt som gör att norrsken uppstår vid polerna.

Men det förklarar inte hur stjärnorna rör sig på himlen. Kan du vara med på det?
Citera
2018-02-10, 00:43
Medlem
Citat:
"Torus-worlds are unlikely to exist naturally." Visst är det intressant! Har världen uppstått naturligt?

Så din slutsats är alltså; "Torus-worlds are likely to exist unnaturally."?

Samtidigt, vad har en toroidformad jord att göra med en platt?
Du få starta en ny tråd om du vill fortsätta diskutera detta.
Citera
2018-02-10, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
1. Uppenbarligen inte. Du kan alltså inte se att en boll är rund.
2. Återigen. Det är din uppgift om du vill förmedla din åsikt på ett trovärdigt sätt. Inse att alla inte vet var källan existerar, och det kostar inte mycket att dra iväg ett PM eller klistra in den på nytt om du anser att den har ett värde i din argumentation och du vill underlätta debatten. Men fuck it. Det är väldigt off-topic nu!
3. Det klart jag tror mina ögon mer än ett Youtube-klipp. Det borde du också göra. Jag förstår fortfarande inte vad uppladdarens geografiska plats har med saken att göra, och du kan fortfarande inte förklara det?!
4. Precis det jag skrev!
5. Nej! Du slängde dig med ett påstående om att månen är platt som en del av din "förklaringsmodell" till den platta jorden. Ingenstans i det inlägget jag citerade fanns en länk till den video du sedan relaterade till när du svarade mig. Det var ganska självklart vad diskussionen handlade om eftersom du skrev det rakt ut. Månen är platt.
Ok, jag du såg inte länken. Vi går vidare.

En egen observation med egna ögon är ovärderlig som du säger för den egna uppfattningen, men det gör inte hans observation värdelös. Personen i fråga var konstnär och gjorde en observation av månen utifrån det. Med sina färdigheter såg han att skuggformationer inte följde det mönster som påståendet om sfärisk måne innebär.

Till saken om månens form hör att ingen har sett denna boll som påstås vara där uppe, man har endast sett en sida av den. Tar man då youtubarens upptäckter om skuggbildningar med i bilden så blir ju bollversionen ännu svårare att tro på. Däremot kan jag också se att månen ser ut att ha konvex yta vilket förklarar att man kan se den från flera håll samtidigt.
Citera
2018-02-10, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
För du tar upp att magnetfältet som har formen av en toroid har med hur stjärnorna rör sig på himlen.

Nu HAR vi ett magnetfält runt jorden som är formen av en toroid. Det är detta magnetfällt som gör att kompassen fungerar. Det är detta fällt som gör att norrsken uppstår vid polerna.

Men det förklarar inte hur stjärnorna rör sig på himlen. Kan du vara med på det?
Jag tycker den gif animationen du länkade till talade för att stjärnorna rör sig med toroiden.
Citera
2018-02-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Så din slutsats är alltså; "Torus-worlds are likely to exist unnaturally."?

Samtidigt, vad har en toroidformad jord att göra med en platt?
Du få starta en ny tråd om du vill fortsätta diskutera detta.
Du kan alltså inte underhålla tanken på en platt jord inuti en toroid, men däremot går en sfärisk jord inuti en toroid bra?

Din sista mening avslöjar dina egentliga syften, att få tyst på sådana som mig. Vad är det ni globjordare är så rädda för? Om ni har så mycket sanning bakom er är det väl bara att luta sig tillbaka och njuta av showen?
Citera
2018-02-10, 09:01
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ok, jag du såg inte länken. Vi går vidare.

En egen observation med egna ögon är ovärderlig som du säger för den egna uppfattningen, men det gör inte hans observation värdelös. Personen i fråga var konstnär och gjorde en observation av månen utifrån det. Med sina färdigheter såg han att skuggformationer inte följde det mönster som påståendet om sfärisk måne innebär.

Till saken om månens form hör att ingen har sett denna boll som påstås vara där uppe, man har endast sett en sida av den. Tar man då youtubarens upptäckter om skuggbildningar med i bilden så blir ju bollversionen ännu svårare att tro på. Däremot kan jag också se att månen ser ut att ha konvex yta vilket förklarar att man kan se den från flera håll samtidigt.

Hans observation är uppenbarligen inte applicerbar på jorden och månen. Som jag skrev, testa själv så kommer du att se att skuggan faller som den gör på riktigt. Han får sitt resultat i sin studio med de förutsättningar som råder där, och med hjälp av de objekt han använder (tokiga storlekar).

Jodå. Människan har sett månens form. Alla människor har sett bollen som har tittat på den. Baksidan kan du beskåda här:

https://www.nasa.gov/mission_pages/LRO/news/lro-farside.html

Men jag vet att du kommer avfärda dessa som fake ändå.

Det finns absolut ingenting som säger att månen är platt (eftersom vi vet att den är rund, och kan se det), precis som jorden påstås vara platt det av vissa.
Citera
2018-02-10, 10:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
Är jag rädd för vetenskap? Globjorden baseras på ockultism och har inget med vetenskap att göra.

Vår kunskap om jordens form baseras på observationer.

Vad är det för "ockult" med att observera att en pendel roterar, studera stjärnhimlen eller titta på en solnedgång? På vilket sätt är våra observationer inte vetenskapliga?
Citera
2018-02-10, 10:58
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Gud påverkar inte resultatet, det har du rätt i. Men globjordskonstruktionen handlar ju om att förneka skapelsen, det är modellens utgångspunkt, att skilja jorden och dess invånare från skapelsen. Globjordsmodellen färdigställdes innan 'bevisen' färdigställdes.

Är jag rädd för vetenskap? Globjorden baseras på ockultism och har inget med vetenskap att göra. Det är ju så att du skriver i en tråd som diskuterar plattjorden där du ivrigt försvarar globjorden, och som enligt dig har så mycket bevis bakom sig att det inte finns fog för tvivel. Men ändå så dyker du upp här och 'kämpar' för globjorden som du tidigare uttryckt dig. Du är rädd, du lever i en kritisk massa, ett undermedvetet kollektiv som bygger på rädsla och såna som jag hotar ditt kollektiv. Hade du inte tvivlat på din modell hade du inte suttit här och ödslat din tid på mig.

Plattjordsmodellen är ett nytt påfund. Det är ett påhitt skapat av människor som vill dölja verkligheten.

"Globjordskonstruktionen" är enbart baserat på observerbara, mätbara och bevisbara faktorer.
Att jorden är ett klot har vi förstått i flera tusen år, ingen har egentligen motsagt detta fören på senare tid då en grupp människor hittade på plattjorden.

Inget av teorin med en platt jord baserar sig på mätbara, observerbara och bevisbara faktorer. Det är plattjorden som är en teori som bestämt att jorden är platt och SEDAN försöker bevisa detta.

Hittills har inte ett (1) enda bevis för en platt jord framkommit. Dom påstådda "bevisen" kan direkt motbevisas.

Vad krävs det för dig att du ska inse att jorden är ett klot?
Vill du träffas och så kan vi prata om det? Jag kan hjälpa dig att med egna ögon göra observationer och test som bevisar en klotformad jord.
Citera
2018-02-10, 12:11
Medlem
Citat:
Du kan alltså inte underhålla tanken på en platt jord inuti en toroid, men däremot går en sfärisk jord inuti en toroid bra?

Din sista mening avslöjar dina egentliga syften, att få tyst på sådana som mig. Vad är det ni globjordare är så rädda för? Om ni har så mycket sanning bakom er är det väl bara att luta sig tillbaka och njuta av showen?

Ett problem är att du blandar friskt, ena stunden är jorden en toroid, nästa befinner den sig i en elektromagnetisk toroid. Det första fallet handlar ju inte om en platt jord och det andra fallet om att den platta jorden skulle vara omgiven av ett massivt fysiskt objekt. Mina frågor handlar ju om hur denna elektromagnet skulle vara beskaffad.

Jag har inga som helst problem med att jorden befinner sig i ett toroidformat magnetfält. Magnetfältet finns ju där för att jorden själv är magnetisk, inte för att det finns en elektromagnet runt jorden.

Mitt syfte med att skriva i tråden är att argumentera mot fördumningen i samhället, att stå upp för vetenskapen. I förlängningen innebär det naturligtvis att jag vill få tyst på sådana som dig genom att få er att inse att ni har fel, inget annat.
Citera
2018-02-10, 14:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Däremot kan jag också se att månen ser ut att ha konvex yta vilket förklarar att man kan se den från flera håll samtidigt.
Vad är det då som talar för att andra sidan är annorlunda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in