Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
Intressant. Om jag kikar och jämför med de siffror du postade i slutet av November så verkar det vara så att priserna har:
Sjunkit ytterligare i/på: Söder, Kungsholmen, Vasasan/Östermalm, Järfälla
Stått i stort sett stilla (*): Bromma, Uppsala
Stigit i/på: Solna, Sumpan, Täby
(*) Mindre än 0.5% rörelse i någondera riktning
Speciellt Täby har gjort ett rejält uppsving (~20.87% ner jämför med augustipriser i slutet av November och "endast" -10.25% jämfört med augusti på de priser som du postade nu), men det kan förstås bero på antalet slutförda affärer också.
Intressant i vilket fall som att priserna fortsatt sjunker i innerstaden medan ställen utanför stått stilla eller t.o.m. gått upp något (undantaget Järfälla)
Ju mindre omsättning, desto kraftigare skutt mellan månaderna.
Jag skulle förenkla så här:
Bromma, Solna, Sundbyberg har alla fallit 10-12%. Men medan Solna dök kraftigt i oktober, och Sundbyberg stod still då, så var det precis tvärtom i november. Bromma dök redan i september, men har varit mer stillastående de senaste månaderna.
Innerstadsstadsdelarna däremot har malt sig ner månad för månad, totalt 13-14%.
Täby-siffrorna är nog inte tillförlitliga. Vare sig raset i oktober/november, eller uppstudsen i december.
Uppsala har likt innerstan malt sig nedåt månad för månad.
Järfälla har fallit kraftigast med över 20% fall sedan i somras. Även Uppsala har fallit över 20%, men det kan bero på en augustieffekt vid terminsstarten.
Men notera alltså att på de platser där vi har en rejäl omsättning så har det "malt sig ned månad för månad". Om jag sloge ihop Solna, Sumpan och Bromma, så skulle det se ut så även för det området.
=>
Men ja, det är nog en chock för många att raset skulle börja i Stockholms innerstad av alla ställen i landet, och det bör vi helt klart diskutera orsakerna till.